Gjest Anonymous Skrevet 11. mars 2005 #1 Del Skrevet 11. mars 2005 Jeg jobber på en avdeling med kreftpasienter. Derfor må jeg håndtere cellegift, og være i kontakt med pasienter som får cellegift. Hvor mye hensyn må jeg ta i forhold til dette, mellom EL og IKM? Jeg tar jo selvfølgelig de vanlige sikkerhetshensyn når jeg håndterer dette, men det hender jo at jeg er innom et rom hvor det pågår en cellegiftkur, uten spesielle forhåndsregler. Vi har vært prøvere i ni måneder, og jeg kan jo ikke akkurat unngå dette i denne perioden hver måned. Noen som vet hvor skadelig det er? Om jeg for eksempel skulle puste inn partikler eller noe? En annen ting er at jeg følger pasienter til røntgenavdelingen av og til. Jeg er aldri der inne, mens de tar bilde, men kjører jo en seng inn dit og sånt. Er det skadelig å oppholde seg i rommet selv om de ikke tar bilde akkurat mens jeg er der? Mulig jeg er litt hysterisk. Men det er vanskelig når jeg ikke har lyst til å fortelle det til alle og enhver, og det cellegiftkurer etc er en stor del av jobben min! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 11. mars 2005 #2 Del Skrevet 11. mars 2005 Du sier du jobber med cellegift, er du sykepleier? Hvis du er det så burde du vel vite sånt. Uansett så ville dere som jobber med det ha blitt informert om det var skadelig, noe jeg tviler sterkt på at det er. Det er jo ikke du som får cellegiften eller røngten strålene i kroppen. Og hvis du er så i tvil så spør en av legene som går rundt deg hele dagen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 11. mars 2005 #3 Del Skrevet 11. mars 2005 Må si jeg ble skikkelig skremt jeg nå over at du vet så lite om det, Du burde vurdere en annen jobb eller sette deg mer inn i ditt yrke. Hilsen en som har vært mye på sykehus Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dalwhinnie Skrevet 11. mars 2005 #4 Del Skrevet 11. mars 2005 En annen ting er at jeg følger pasienter til røntgenavdelingen av og til. Jeg er aldri der inne' date=' mens de tar bilde, men kjører jo en seng inn dit og sånt. Er det skadelig å oppholde seg i rommet selv om de ikke tar bilde akkurat mens jeg er der?[/quote'] Så lenge du ikke står inne med pasienten under undersøkelsen, blir du heller ikke utsatt for stråling. Det ligger ikke stråling igjen i luften på røntgenavdelignen, hvis det er det du har vært redd for. Men jeg synes det høres skremmende ut at du har en jobb hvor du håndterer cellegift, men har så liten kunnskap om dette. Både på dine egen og pasientenes vegne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 11. mars 2005 #5 Del Skrevet 11. mars 2005 Du sier du jobber med cellegift' date=' er du sykepleier? Hvis du er det så burde du vel vite sånt. Uansett så ville dere som jobber med det ha blitt informert om det var skadelig, noe jeg tviler sterkt på at det er. Det er jo ikke du som får cellegiften eller røngten strålene i kroppen. Og hvis du er så i tvil så spør en av legene som går rundt deg hele dagen.[/quote'] Jeg er også sykepleier, og må innrømme at jeg ikke vet noe særlig om cellegift. Men så har jeg ikke jobbet med det heller. Røntgenstråler bør man uansett unngå, gravid eller ikke. Men når du ikke er i rommet idet bildene tas, så går det greit. Røngtenstrålene kliper seg ikke fast i senga, for å invadere kroppen din etterpå Dessuten har man på seg blyforkle hvis man er i rommet når røngten taes. Trådstarter bør spørre lege om det hun lurer på. Evt ta det opp med avdspl, og spør om råd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 11. mars 2005 #6 Del Skrevet 11. mars 2005 Det var da voldsomt da??! Selvfølgelig bruker jeg både hansker, munnbind og smittefrakk når jeg er inne hos pasienten og kobler det til. Vi får det ferdig opptrukket fra apoteket, så jeg blander ikke selv. Men jeg vet at pasienten blant annet utskiller giften gjennom huden, og jeg kan godt puste inn partikler som for eksempel ligger i sengetøyet. Derfor snakker jeg om de gangene jeg er innom et rom, for et ærend eller noe. Hvor skadelig er det da? Ja, jeg kan jobben min. men er selvfølgelig ikke utlært, og det er derfor jeg spør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nala Skrevet 11. mars 2005 #7 Del Skrevet 11. mars 2005 En venninne av meg jobber som farmasøyt. Hun forteller at en kollega av henne velger å ikke jobbe med cellegiftkurene nå som hun er aktiv prøver. Det er visstnok ikke heldig. Men hvorfor, det vet jeg ærlig talt ikke. Hva med å sjekke med lege og/eller farmasøytene som lager kurene? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hulderjenta i.i Skrevet 12. mars 2005 #8 Del Skrevet 12. mars 2005 Når du er gravid har du ikke lov å jobbe med cellegift. Arbeidsgiver skal ikke la deg få lov å jobbe med dette, men du må selvsagt si ifra om at du faktisk er gravid. Det er svært viktig å unngå cellegift fullstendig helt fra starten av svangerskapet. Vet ikke så mye om det i forhold til prøverfasen, men så lenge man har en risiko for å bli gravid, og så lenge man faktisk planlegger en graviditet, så vill det være naturlig å unngå arbeid med cellegift. Man vet jo ikke helt når man blir gravid, og det er ikke verd å ta noen sjanser.. Ikke bare selve medikamentet og utstyr bruket i forbindelse med dette, er farlig. Alt som utsondres fra pasienten i 14 dager etter kuren er gitt, inneholder cellegiften og er skadelig (oppkast, spytt, urin, avføring - alt som kommer ut av pasienten..) og skal følgelig unngås totalt av gravide. Cellegift er - som navnet tilsier - cellegift. Det ødelegger og dreper alle celler som deler seg hurtig. Det sier seg selv cellegift er skadelig for fosterets utvikling. Det er ekstremt høy sjanse for misdannelser, skader og fosterdød hvis man utsetter seg for cellegift under svangerskapet. Dette er grunnen til at man ikke får jobbe med dette under graviditet. Ville snakket med lederen din og unngått arbeid med cellegift nå mens dere prøver å bli gravid, hvis jeg var deg, Trådstarter. :D fra Hulderjenta - sykepleier og erfaren prøver Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 13. mars 2005 #9 Del Skrevet 13. mars 2005 Hei. Vil bare si at jeg ikke synes det er så rart om du ikke vet dette selv om det er en del av jobben din. Når man begynner å prøve, er det vel mye man må tenke på som man ikke har tenkt på før, så det viktigste er vel at du sjekker opp dette nå (om KG er riktig sted å gjøre dette på, vet jeg imidlertid ikke...tror jeg ville tatt en tur til fastlegen dersom du ikke ønsker å snakke med arbeidgiveren din). Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå