Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har jobbet i butikk noen år og vi har en liste over ting som skal/bør utføres iløpet av dagen. Noen ganger så skjer det at alt på denne listen ikke blir gjort f.eks på en lørdag med mye kunder, og på mandags morgen får de som jobbet lørdag en sint sms eller telefon med krav om forklaring på hvorfor ikke listen er fullført. 

Problemet kommer når det er såpass mye kunder at vi som jobber kun har tid til dem og ikke alt annet. Er det virkelig normalt å få sine sms og telefoner med krav om forklaring neste arbeidsdag? (Bare ekstrahjelper, ingen jobber den aktuelle dagen de får sms eller telefon)...

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, QueenZ skrev:

Jeg har jobbet i butikk noen år og vi har en liste over ting som skal/bør utføres iløpet av dagen. Noen ganger så skjer det at alt på denne listen ikke blir gjort f.eks på en lørdag med mye kunder, og på mandags morgen får de som jobbet lørdag en sint sms eller telefon med krav om forklaring på hvorfor ikke listen er fullført. 

Problemet kommer når det er såpass mye kunder at vi som jobber kun har tid til dem og ikke alt annet. Er det virkelig normalt å få sine sms og telefoner med krav om forklaring neste arbeidsdag? (Bare ekstrahjelper, ingen jobber den aktuelle dagen de får sms eller telefon)...

Kom dem i forkjøpet ved å skrive en lapp om dette som de leser når de kommer på jobb på mandagen.

• Liker 4
Skrevet
4 minutter siden, Fiola von Queue skrev:

Kom dem i forkjøpet ved å skrive en lapp om dette som de leser når de kommer på jobb på mandagen.

Dette har blitt gjort men det hjelper ikke. Det kreves alltid en bedre forklaring eller noen å legge skylden på. 

Skrevet

Nei, det er ikke normalt.

Men det er veldig vanlig at butikkansatte gjør minst mulig i løpet av en vakt, slik at alt som må gjøres havner på et par personer. Det gjelder spesielt ekstravaktene. 

Anonymkode: 9c0bb...561

• Liker 7
Skrevet
2 minutter siden, QueenZ said:

Dette har blitt gjort men det hjelper ikke. Det kreves alltid en bedre forklaring eller noen å legge skylden på. 

Da ville jeg gått sammen med kolleger og kalt inn til et møte, hvor dere forklarer at de øvrige gjøremålene i butikke er forenlige med høy kundemasse. Dersom dere skal rekke over gjøremålene må enten bemanningen øke, eller så går det betraktelig ut over servicen til kundene. Det er viktig at dere gir en grundig forklaring på at det faktisk ikke er tid eller ressurser nok. Deretter kan dere evt ta opp måten dette håndteres i form av sinte SMSer.

Anonymkode: 3efbc...13a

• Liker 4
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er veldig vanlig at butikkansatte gjør minst mulig i løpet av en vakt, slik at alt som må gjøres havner på et par personer. Det gjelder spesielt ekstravaktene. 

Dette gjelder ikke hos oss, ekstrahjelpene  er flinke men de faste ansatte jobber oftere slik at de vet nøyaktig hva som sksl gjøres og gjør det fort.

Skrevet

Dette høres neste ut som en kollega av meg...

Den el de som jobber mandag bør gå gjennom salgstall pr ansatt på lørdag. Både antall varer, snitt, og generelt se på antall besøkende kontra handlende (ofte butikker har målere i dag). 

Dette bør stå i samsvar med arbeid utført. Hadde det vært lite besøkende, lave nøkkeltall, ja da hadde jeg spurt hva årsaken til dette er og evnt satt opp handlingsplan og mål, og tatt en samtale med ansatte. Er det motivasjon som er borte? Kunnskap? Eller bare giddalaushet?

synes dere som er involvert bør be om møte med regionssjef og de det gjelder, ta vare på mld og ta dette opp og tørre å spørre spørsmål ved slik handling. Om det er motivasjonsbasert? Mistillit til de ansatte etc. Det kan jo ikke bli verre..... ha baller nok til å tørre. 

Anonymkode: cd4e2...1bf

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig!

Jeg har jobbet som både avdelingsleder og butikksjef i noen år, så jeg har vært personen som laget listen over ting som skulle/burde gjøres i løpet av vakten. Det jeg etterhvert registrerte med ekstrahjelpene der jeg jobbet var et mønster; enkelte ekstrahjelper fikk unna mye, selv på dager der det var ganske stor omsetning, mens andre fikk ikke gjort så mye, selv på dager det var lite omsetning. Det var tydelig at enkelte ga f... og gjorde minst mulig.

Dette var et irritasjonsmoment og når jeg konfronterte latsabbene neste gangen de var på jobb var stort sett alltid unnskyldningen at det hadde vært mange krevende kunder de hadde brukt mye tid på å hjelpe, men dessverre ble det ikke noe salg av det, og derfor hadde de ikke hatt tid til å gjøre andre ting.

Anonymkode: 4b88f...48a

• Liker 2
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da ville jeg gått sammen med kolleger og kalt inn til et møte, hvor dere forklarer at de øvrige gjøremålene i butikke er forenlige med høy kundemasse. Dersom dere skal rekke over gjøremålene må enten bemanningen øke, eller så går det betraktelig ut over servicen til kundene. Det er viktig at dere gir en grundig forklaring på at det faktisk ikke er tid eller ressurser nok. Deretter kan dere evt ta opp måten dette håndteres i form av sinte SMSer.

Anonymkode: 3efbc...13a

Takk, da skal jeg snakke med de andre og ordne et møte. Vi er alle ganske frustrerte etter å ha ytet vårt beste men det er aldri godt nok. Det blir enten kunder eller oppgaver og siden butikken lever av kundene så går jo de først selvfølgelig. 

• Liker 1
Skrevet

Min gammle sjef gjorde det. Men jeg har også vert i andre enden, den som kommer til en kaos butikk på mandagen. 

Mandagen er som regel en veldig travel dag, masse varer, bestillinger, masse papirarbeid. Det er veldig kjipt om man skal rydde opp etter helga i tillegg til å ha en fullpakka dag fra før. Det er faktisk veldig kjipt. 

Men hos oss var det en gjenganger at kveld/helg/ekstra vakter gjorde minst mulig.. mye morsommere å henge bak kassen enn å gjøre det de skulle. 

Gi butikksjefen tillatelse til og sjekke kamera hvis du vet du har stått på å gjort ditt beste. Så ser hen jo fort om det var travelt eller ikke. 

Anonymkode: 4414d...b6c

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig!

Jeg har jobbet som både avdelingsleder og butikksjef i noen år, så jeg har vært personen som laget listen over ting som skulle/burde gjøres i løpet av vakten. Det jeg etterhvert registrerte med ekstrahjelpene der jeg jobbet var et mønster; enkelte ekstrahjelper fikk unna mye, selv på dager der det var ganske stor omsetning, mens andre fikk ikke gjort så mye, selv på dager det var lite omsetning. Det var tydelig at enkelte ga f... og gjorde minst mulig.

Dette var et irritasjonsmoment og når jeg konfronterte latsabbene neste gangen de var på jobb var stort sett alltid unnskyldningen at det hadde vært mange krevende kunder de hadde brukt mye tid på å hjelpe, men dessverre ble det ikke noe salg av det, og derfor hadde de ikke hatt tid til å gjøre andre ting.

Anonymkode: 4b88f...48a

Ja, har til og med vært vitne til at ekstrahjelper tegnet over hele listen med gjøremål i stedet for å faktisk gjøre noe. 

For mange er arbeidsplassen bare et sted å være/surfe(lese nettavis)/ mase med kollegaene. 

Sier ikke at det gjelder på deres arbeidsplass, TS. Men mange heltidsansatte og butikksjefer er lei av at ekstrahjelper ikke bidrar og derfor ikke alltid tror på at det er travelt. 

Ta dette opp på en rasjonell måte og forklar at du gjør ditt beste.

• Liker 1
Skrevet

Takk for alle svarene. Hadde dette vært kun at ekstrahjelpene var late eller ikke ville gjøre noe så hadde saken vært grei. Det har jobbet endel slappe folk her opp igjennom men disse har blitt byttet ut med mye mer effektive ekstrahjelper. Likevell så blir ikke forventningene til lederen møtt unntatt de dagene det er stille med kunder eller du løper hele arbeidsdagen(bokstavelig talt) og har fått 4 ekstra sett med armer.

Det er godt mulig jeg/vi er såpass frustrerte at vi ser kun en nyanse av dette så vi får finne ut en måte å legge dette frem på en saklig måte for lederen.

Skrevet

Hadde nok også varslet leders leder, sånn st dette ikke blir fremstilt feil og leder føler seg mobbet.

Anonymkode: cd4e2...1bf

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...