Gå til innhold

Engstelig allerede før barnehage oppstart

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da er tiden snart kommet for minstemann på 1 år å begynne i barnehagen, og jeg har både gruet og gledet meg til at denne tiden skulle komme. Etter at begge de eldste nå har begynt på skolen, så er det litt rart å begynne på start i barnehagen igjen. Det positive er jo at jeg nå allerede har litt erfaring med det, og er litt tryggere på hva jeg vil følge opp på.😊

Men jeg har fått en ganske stor bekymring, nemlig størrelsen på barnegruppa. 😮 Jeg har tidligere hatt inntrykk av at denne barnehagen tar inn ekstra barn for å øke på tilskudd de får fra kommunen da de er en privat barnehage eid av disse største barnehage kjedene, da min sønn fikk plass der det siste barnehageåret sitt. Men jeg håper jo fortsatt at det ikke er slik de tenker.

Nå som min minste skal begynne på småbarnsavdelingen 0-3 år, så har de økt fra 12 barn til 18. Ped leder på avdelingen sa selv at de ikke har hatt så mange barn på småbarnsavdelingen før, da jeg fortalte at dette gjorde meg litt engstelig. Det kommer til å være 5 voksne på avdelingen, så de oppfyller jo nesten normen. Men jeg tenker jo på at dette er ganske stor gruppe med små barn, nå til høsten skulle det starte 11 nye 1 åringer på avdelingen. Det er mange for små barn å forholde seg til.

Jeg spurte om de ville passe på å dele opp gruppen, slik at ikke alle er inne samtidig hele tiden, siden avdelingen består av 2 åpne rom. Det fikk jeg beskjed om ville skje av og til, men som oftest ville de være alle sammen. Det var jo ikke sånn at de ville være 5 voksne samtidig på avdelingen alltid, da noen har tidlig vakt, noen sen vakt, noen kunne ha møte eller kurs.

Etter besøksdag med foreldre og alle nye barna som skal begynne, minste som skal begynne var kun 10 måneder. Så kjenner jeg meg fortsatt engstelig og liker ikke at barnegruppa er så stor. Det ble mye støy inne på avdelingen, og det er slitsomt for både de små og de voksne.

Det er jo ikke så mye jeg kan gjøre med det her, og jeg må jo se hvordan det går. Kanskje blir det bra.

Men jeg sliter endel med tanken på at jeg ikke føler dette er det beste for en 1 åring, og føler på at jeg bør gi han kortere dager..

Er ikke lett når man ikke har så mye valg. Ingen ledige barnehageplasser i kommunen og man må jo bare komme seg tilbake på jobb, selv om jeg gjerne føler 2 år hadde vært en bedre alder for mitt barn å starte.

Hvilke alternativ har man egentlig om det skulle vise seg at dette med barnehagen ikke er bra nok med oppfølging og slikt på de minste? Kan jo stå på venteliste i en annen barnehage, men vet jo ikke om det vil bli ledig plass. Etter erfaring med barnehage på de to eldste også, så vet du ikke så mye om hvordan barnehagen er før de begynner der heller så man vet aldri om man går til noe bedre heller.

Anonymkode: f32d1...20e

Videoannonse
Annonse
Gjest BearMama
Skrevet

Jeg ville tenkt det samme som deg. Så små barn trenger å kunne trekke seg litt bort fra store grupper da det er mye inntrykk og støy å fordøye i løpet av en barnehagedag. Jeg ville stilt meg i kø andre steder og heller takket nei om jeg følte at behovet ikke var der ved åpning.

I vår barnehage er det 3 småbarnsavdelinger og et stort fellesrom. Da kan hver avdeling trekke seg tilbake og ha litt roligere stunder i løpet av dagen. Hos oss er det rundt 4-5 ansatte på hver av de 3 avdelingene. 

Skrevet

Barnehager kan ikke ta inn "ekstra barn på tilskudd", hvor i all verden har du slikt fra? Det er klare bemanningsnormer i Norge. De kan ikke ta inn flere barn enn de har nok ansatte til samme hvor mye tilskudd de får. 18 barn er standard størrelse på en barnehageavdeling. 

Anonymkode: 2d261...ccc

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde aldri hatt et så lite barn i en så stor barnehage.Har selv jobbet i barnehage,samt har en 3 åring i barnehage.Sats på dagmamma

Anonymkode: ca289...a51

Skrevet

Jeg syns du skal se det litt an, men følge magefølelsen din. Hvis det viser seg at barnet ikke trives vil du merke det fort. Småbarn er sensitive for støy og kaos. 

Men du bør jo absolutt dra på besøk i andre barnehager og se hvordan de er utformet og spørre de hvordan de gjør ting. Dette er veldig vanlig. Da får du også anledning til å merke hvordan stemningen på huset er, hvordan folk møter deg og ikke minst barna. Og du får mulighet til å spørre om det er sannsynlig at det er/blir ledig plass der.

Ellers ville jeg absolutt gått for dagmamma dette året!

Skrevet

18 barn er ikke standard på småbarnavd. Dette er standarden på stor avdeling. Småbarn er ofte 9 barn, og 3 voksne. Bemanningsnormen sier 3 barn under 3 år pr voksen.. Har de virkelig store nok rom å ha 18 småbarn på en gruppe?! Eg hadde vært skeptisk til å både ha barn der og ikke minst jobbe på en slik gruppe... 

Anonymkode: 065fb...46b

Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Barnehager kan ikke ta inn "ekstra barn på tilskudd", hvor i all verden har du slikt fra? Det er klare bemanningsnormer i Norge. De kan ikke ta inn flere barn enn de har nok ansatte til samme hvor mye tilskudd de får. 18 barn er standard størrelse på en barnehageavdeling. 

Anonymkode: 2d261...ccc

Jo, tar de inn ekstra barn på avdelingen så får de mer tilskudd fra kommunen, og småbarn får de også småbarnstillegg for. De øker med 6 barn og kun 1 voksen, og tilsvarende på de andre avdelingene.

Anbefalt størrelse på småbarnsavdeling leste jeg var 9 stk. Det som jeg har vært erfart tidligere i de andre barnehagene mine eldste har gått i, har vært mellom 10 - 12 på småbarnsavdeling og 3-4 voksne. På avdeling for barn 3-6 år er jeg enig at 18 er normalt, har erfart 18-25 barn og 3-4 voksne.

Når sønnen min fikk plass der midt i året desember, så ble hans avdeling økt fra å være 22 barn til 25 barn, avdelingen hadde 3 voksne og en vikar/nav ansatt innom to-tre dager i uken. De tok inn totalt 8 nye barn denne vinteren i barnehagen, uten å øke på antall ansatte. Siden dette er barnehagen som ligger i vårt nabolag og som sønnen min hadde stått på venteliste i 3 år, så takket vi ja fordi det ville bli hans siste halvår på barnehage og sjansen for å bli kjent med barn han skulle gå på skole med var større der. Det var når vi takket ja, vi lærte hvordan systemet fungerte. Vi måtte si opo plassen han hadde i kommunal barnehage, det var 2 måneder oppsigelsestid som så klart måtte betales. Vi ønsket derfor at han skulle gå ut den ene oppsigelses måneden, så han kunne ha "jule" måneden desember i kjent barnehage også medtanke på at det er en måned med mye fri osv. Det fikk vi klar beskjed om ikke var mulig selvom vi såklart betalte foreldrebetaling i begge barnehager den måneden. Han måtte begynne i ny barnehage på starten av desember, ellers fikk ikke den barnehagen utbetalt tilskuddet for han som kommunen utbetaler for antall barn som går i barnehagen på 120 000 kroner for barn 3-6 år. Og pga oppgradering av lekeplass ute hadde blitt dyrere enn budsjettert, så hadde de nå tatt inn barn fra venteliste for å dekke kostnad til dette. Siden vi allerede hadde levert oppsigelse i barnehagen han gikk og denne plassen var gitt til noen på venteliste, så hadde vi stått uten barnehage om han ikke hadde startet med en gang i ny barnehage, så var ikke så mye valg da. 25 på stor avdeling var også for mange barn, spesielt på kun 3 voksne, men det gikk greit og de ansatte på avdelingen var helt fantastiske selvom de innrømmet at barnegruppen var for stor.

Grunnen til at vi søkte minste i samme barnehage var fordi de har byttet barnehage styrer og vi var veldig fornøyd med de ansatte. Vi visste jo at antallet på småbarn var akseptabel da sønnen vår gikk der, og utfra informasjon på nettsiden så står det jo 12 barn og 4 ansatte. Hadde aldri trodd de ville øke på småbarnsavdelingen og gjøre tilbudet for de minste så mye dårligere. Også er det jo lokal barnehagen hvor han treffer på barn i nabolaget og som han etterhvert skal gå på skole med. 

Det ble en stor overraskelse for oss og de andre foreldrene jeg har snakket med hvor stor småbarnsavdelingene i barnehagen nå blir. Der er 3 småbarnsavdelinger i denne barnehagen og 3 storebarn.

Slik der er satt opp nå med 18 barn og 5 voksne, så brytes jo den nye barnehagenormen med 3 barn for mye på avdelingen. Min svigerinne som jobber som pedagog i en annen privat barnehage i kommunen opplevde det samme hos dem ifjor. De økte antallet småbarn for å dekke inn høyere utgifter for barnehagen, med krav om antall utdanna pedagoger og førskolelærer i barnehagene som kom/kommer. Det er dyrere for barnehagene å ansette enn de som ikke har utdanning. Men i hennes barnehage er situasjonen litt anderledes da foreldrene er andelseiere i barnehagen og i år krevdde foreldreutvalget i barnehagestyret at det skulle være færre barn på avdelingene så det nå blir færre barn per voksen, det har skjedd etter at også de ansatte har fortalt hvor negativt det har vært med for store grupper.

Så det er på grunnlaget av denne erfaringen og informasjonen jeg fikk da vi var oppi denne situasjonen for 2 år siden, og informasjon jeg har fått fra min svigerinne at jeg mistenker de har økt antallet barn for å øke barnehagens inntekter iform av både tilskudd fra kommunen og foreldrebetalinger. 

Jeg vurderer å sette han på venteliste i en annen barnehage og kommer hvertfall til å gjøre det om vi ikke er fornøyd med hvordan barnehagen løser dette med så mange små på en avdeling. Nå har vi ingen annen mulighet enn at han må starte hvertfall. Han fyllte 1 år i februar, og ingen ledige barnehage plasser i kommunen. Så jeg har allerede vært 5 måneder med ulønnet permisjon, og det klarer vi ikke økonomisk lenger. 😓

Anonymkode: f32d1...20e

Skrevet

Min født februar 2017 startet også i barnehage nå og de er også en stor gruppe. 17 barn fra 0-3 år. Jeg var også skeptisk men etter to uker med tilvenning nå er jeg rolig. De deler opp gruppene og det er alltid stille og rolig rundt måltidene. For meg virker det som om de har full kontroll og at alle barna blir møtt med sine individuelle behov. 

Anonymkode: a5107...83f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...