Gå til innhold

Hvordan få jobb på en skole jeg veldig gjerne vil jobbe på?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har nylig byttet jobb, og i den prosessen var jeg i flere jobbintervjuer og fikk to tilbud. Den jobben jeg ønsket mest av alle var en lærerjobb i historie og engelsk på en videregående skole i kommunen. På den søknaden fikk jeg bare et avslag på mail et par måneder etter søknadsfristen. Altså ble jeg ikke engang innkalt til intervju.

Dette var i juni, men jeg har altså fortsatt et sterkt ønske om en dag å få jobbe på den skolen. Det jeg lurer på er om det er noe jeg kan gjøre i tiden før de eventuelt lyser ut nye stillinger til våren?

Er det feks greit å skrive en mail til rektor hvor jeg sier at jeg søkte på en av stillingene de lyste ut før sommeren, og at jeg vil sette pris på om han eventuelt kan si hvorfor jeg ikke nådde opp og hva jeg kan gjøre for å bedre sjansene mine til neste gang de skal ansette lærere? Eller er dette frekt? Er det noe annet jeg kan gjøre? 

Har fått 100% stilling i voksenopplæring i den aktuelle fylkeskommunen, så å kunne ringevikar faller dermed bort. 

Anonymkode: 1954f...3eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke sikkert det er noe du har gjort eller ikke gjort som gjør at du ikke ble innkalt. Du kan rett og slett bare ikke ha blitt lagt merke til på søkerlista. Men kontaktet du rektor og spurte om stillingen da den ble lyst ut? Det kan være lurt. Slik fikk jeg jobb på den skolen jeg jobber idag. Rektor  har også sagt at grunnen til at jeg ble kalt inn til intervju den gangen var at han husket meg fra jeg hadde ringt han før søknadsfristen.

På lærerstillinger kan det være veldig mange søkere. De søkes digitalt, og man får på den måten ikke personliggjort søknaden så den blir lagt merke til i en søkerliste. På jobben min nå fikk rektor bare tilsendt listen med over 100søkere, der også kvalifikasjoner sto. Det jeg vet han gjorde var å krysse ut alle som var uaktuelle pga feil fag i forhold til hva vår skole trengte. Deretter så han etter de med spesifikke fag og krysset bort resten. Når det fortsatt sto igjen 40-50 navn gikk han etter kjente navn i form av folk han visste hvem var, som hadde ringt og vist interesse osv... 

Så neste gang de søker etter nye lærere, ring rektor og snakk med han om stillingen så navnet ditt er kjent for han når han får søkerlista. Da er det lettere å bli innkalt til intervju, og da må du sørge for å gjøre et godt intervju, og vips så er jobben din. 

Anonymkode: ec617...623

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke sikkert det er noe du har gjort eller ikke gjort som gjør at du ikke ble innkalt. Du kan rett og slett bare ikke ha blitt lagt merke til på søkerlista. Men kontaktet du rektor og spurte om stillingen da den ble lyst ut? Det kan være lurt. Slik fikk jeg jobb på den skolen jeg jobber idag. Rektor  har også sagt at grunnen til at jeg ble kalt inn til intervju den gangen var at han husket meg fra jeg hadde ringt han før søknadsfristen.

På lærerstillinger kan det være veldig mange søkere. De søkes digitalt, og man får på den måten ikke personliggjort søknaden så den blir lagt merke til i en søkerliste. På jobben min nå fikk rektor bare tilsendt listen med over 100søkere, der også kvalifikasjoner sto. Det jeg vet han gjorde var å krysse ut alle som var uaktuelle pga feil fag i forhold til hva vår skole trengte. Deretter så han etter de med spesifikke fag og krysset bort resten. Når det fortsatt sto igjen 40-50 navn gikk han etter kjente navn i form av folk han visste hvem var, som hadde ringt og vist interesse osv... 

Så neste gang de søker etter nye lærere, ring rektor og snakk med han om stillingen så navnet ditt er kjent for han når han får søkerlista. Da er det lettere å bli innkalt til intervju, og da må du sørge for å gjøre et godt intervju, og vips så er jobben din. 

Anonymkode: ec617...623

Takk for tips. Nei, jeg kontaktet ikke rektor da stillingene ble lyst ut dessverre. Skal absolutt gjøre det om/når det lyses ut stillinger til våren. Men er det en god eller dårlig ide å ringe eller maile rektor nå og spørre om hva som skal til for å få jobbe der?

Anonymkode: 1954f...3eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...