Gå til innhold

Vil dere snakke med farmasøyt fremfor apotekteknikere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Følte jeg fikk et slag i trynet idag på jobb. Jeg hjalp en kunde med å finne frem det hn ba om, før personen sa "Jeg skal snakke med en farmasøyt" 

Jeg synes det er trist. Jeg har en utdannelse og mitt spesialfelt er jo de reseptfrie legemidlene m.m. 

Anonymkode: 694ec...b6a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig vil jeg snakke med farmasøyten! Er overrasket over at du tror noe annet.

Anonymkode: 26ab6...ea3

• Liker 7
Skrevet

Nei, jeg spesifiserer ikke hvem jeg vil snakke med så lenge vedkommende har peiling på det jeg spør om. 

• Liker 8
Skrevet

Farmasøyt er en femårig master, du har en utdanning fra vgs. Blir som å bli sur fordi man ønsker å snakke med tannlegen fremfor tannhelsesekretæren. Det er klart farmasøyten kan mer enn deg, og det er meget muliga t det vedkommende ønsket å vite lå utenfor ditt fagfelt. Personlig syns jeg hjelpen på apoteket fra alle parter er rimelig skrinn, gjerne i kombinasjon med manglende diskresjon. Takk og lov for nettapotek. 

Anonymkode: 2b404...486

• Liker 10
Skrevet

Hva var det kunden ville vite, TS?

Anonymkode: f5569...7b4

Skrevet

Så lenge personen på apoteket vet hva de prater om så bryr jeg meg ikke. Er ikke så ofte på apoteket, og jeg har også nok peiling selv på hva jeg trenger når jeg er der :) 

Anonymkode: 0e847...325

• Liker 2
Skrevet

Jeg snakker gjerne med en apotektekniker om jeg trenger svar på helt enkle spørsmål. Men om jeg ønsker svar litt mer avanserte ting så vil jeg helst snakke med en farmasøyt. :) Litt det samme som en helsesekretær og en lege, eller en tannhelsesekretær og en tannlege... eller en dyre-pleier og en veterinær. 

Anonymkode: c3329...f50

• Liker 3
Skrevet

Vet ikke forskjell på yrkesgruppene som jobber der, helt ærlig. 

• Liker 1
Skrevet

For å si det slik, farmasøyten stod å leste fra pakningsvedlegget og spurte meg etter kunden hadde gått og jeg ga han svaret med en gang. Og selvom farmasøyten har 5 år på universitet og jeg bare har vgs er jeg fremdeles autorisert helsepersonell med læren i bakhånd og flere år i bransjen

Anonymkode: 694ec...b6a

• Liker 3
Skrevet

Dersom du ikke gir meg gode svar ville jeg spurt etter farmasøyten. Min erfaring som vernepleier er at de med mindre utdanning har lav kunnskap.

Anonymkode: 4a83d...1cb

• Liker 1
Skrevet

Snakker med legen, jeg. Hvem som finner pilleesken i hylla er meg knekkende likegyldig. 

Mest praktisk at farmasøyt behandler resepten da, de andre må rope på "kontroll". Kjedelig å vente.. 

Skrevet
1 minutt siden, ViljaH said:

Vet ikke forskjell på yrkesgruppene som jobber der, helt ærlig. 

Så spesielt.

En apotektekniker har gått to år yrkesfaglig vgs og deretter to år i lære.
En farmasøyt har først tatt studiespesialiserende vgs, og deretter gått et femårig løp med integrert master på et universitet (provisorfarmasøyt), eller et treårig løp på høgskole (reseptarfarmasøyt).

• Liker 5
Skrevet

Jeg bryr meg veldig lite om tittelen på navneskiltet til den bak disken, så lenge vedkommende klarer å finne det jeg skal ha. Helst uten å kverulere på hvorfor jeg ikke skal ha det billigste alternativet (det billigste alternativet inneholder laktose, derfor skal jeg ikke ha det). Hvis jeg har spørsmål regner jeg med at folk har vett nok til å spørre andre ansatte hvis de ikke vet svaret, uansett hvilken utdannelse de har.

Anonymkode: a3ed6...31d

• Liker 7
Skrevet

En farmasøyt ville jeg ha pratet med. 

En apotektekniker er jo egentlig bare en selger. Det er jo ikke no høyskoleutdanning engang, er jo flere som tar det som privatist til og med. 

Anonymkode: 59d65...4c1

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så spesielt.

En farmasøyt har først tatt studiespesialiserende vgs, og deretter gått et femårig løp med integrert master på et universitet (provisorfarmasøyt), eller et treårig løp på høgskole (reseptarfarmasøyt).

Dette med to år i lære stemmer ikke. 

De blir bare autoriserte, de får ikke noe fagbrev. 

Anonymkode: 59d65...4c1

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så spesielt.

Er det spesielt at jeg aldri har hørt om provisorfarmasøyt?? Seriøst. Har ikke interesse for medisiner. Aldri vært alvorlig syk. Henter bare ut antibiotika max, tenker ikke over kontrollregimet deres, har alltid antatt alt må verifiseres av en annen, altså alltid 2. Det står på pakken hvordan ta medisinen. De spørsmål jeg har kommet med har alle klart av. Aner ikke om jeg har blitt ekspedert av farmasøyt. Kjøper alltid originalvarer, på polet og apoteket.

• Liker 4
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom du ikke gir meg gode svar ville jeg spurt etter farmasøyten. Min erfaring som vernepleier er at de med mindre utdanning har lav kunnskap.

Anonymkode: 4a83d...1cb

Alvorlig talt.. 

Utdanning er ikke det eneste som teller. Det merker du vel selv i ditt eget yrke. Du kan ha like god kunnskap, selv om du bare har 3åring bachelor, som en som har mer utdanning enn deg. 

Anonymkode: 0cc38...a89

• Liker 4
Skrevet

Jeg har sjelden spørsmål når det kommer til legemidler, men skulle jeg hatt et så hadde jeg foretrukket å pratet med en famasøyt.

Anonymkode: 3f3db...df7

• Liker 2
Skrevet

Nei.

Medisiner har jeg grei oversikt på som sykepleier. Finner jeg ikke svar på mine spørsmål på felleskatalogen spør jeg legen. Og ja, jeg veit at farmasøyten gjerne har mer spesifikk farmakologisk kunnskap enn legen, det er bare gammel vane. Jeg spør idet resepten blir skrevet om det er noe jeg lurer på. 

Det øvrige utvalget på apoteket tror jeg nesten farmasøyten er mindre oppdatert på en det øvrige personalet, i og med at de er opptatt med det reseptpliktige for det meste.

Anonymkode: bc554...3da

• Liker 3
Skrevet

Jeg vil helst ikke snakke med noen på apoteket... 
Er også utrolig lei av å måtte forklare at jeg kjenner til bivirkningene av mine reseptbelagte midler som jeg har brukt daglig i lang tid... 

Anonymkode: 09491...1c2

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...