AnonymBruker Skrevet 14. august 2018 #1 Skrevet 14. august 2018 Er det mulig, og hvordan går man frem for å male et sånn her type materiale? https://www.ikea.com/no/no/catalog/products/10065958/ Har ikke akkurat sånn bord, men den typen materiale. Spraye? male? Hvilken type maling? Hvilken type pensel/rull? Vil none maling være bra nok til at man kan bruke det som salongbord? Altså sette kaffekoppen på det, tørke av det med en våt klut etc.... Anonymkode: 67a9e...97c
Vampen Skrevet 14. august 2018 #2 Skrevet 14. august 2018 Det er mulig, men det er en del jobb og det er ikke sikkert det blir pent. Det første du bør gjøre er å vaske, slipe ned og så hefte.
AnonymBruker Skrevet 14. august 2018 #3 Skrevet 14. august 2018 7 minutter siden, Vampen skrev: Det er mulig, men det er en del jobb og det er ikke sikkert det blir pent. Det første du bør gjøre er å vaske, slipe ned og så hefte. slipe!? hva man begynner å slipe på dette vil man jo bare komme ned til sponen med en gang. Det er ikke akkurat heltre dette. TS Anonymkode: 67a9e...97c 2
Vampen Skrevet 14. august 2018 #4 Skrevet 14. august 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: slipe!? hva man begynner å slipe på dette vil man jo bare komme ned til sponen med en gang. Det er ikke akkurat heltre dette. TS Anonymkode: 67a9e...97c Jeg vet. Dårlig ordvalg av meg, pusse, ikke slipe. Poenget er at folierte møbler er veldig glatte, og malinga sitter dårlig. Hvis man pusser eller sliper litt på det, så sitter malinga bedre. Jeg gjorde det med et foliert klesskap. Det gjorde at grunning/heft satt greit. Men jeg ga meg cirka halvveis, fordi jeg synes jobben ble for stor.
Gjest padawan Skrevet 14. august 2018 #5 Skrevet 14. august 2018 er det stor forskjell på bordets farge og den du skal male bør du grunne etter du har vasket det med skikkelig. Mal toppstrøk med halvblank vanntynnet, oljebasert maling. Du kan godt bruke rulle. Du kan lese mer malingstips som jeg har skrevet her.
AnonymBruker Skrevet 14. august 2018 #6 Skrevet 14. august 2018 29 minutter siden, padawan skrev: er det stor forskjell på bordets farge og den du skal male bør du grunne etter du har vasket det med skikkelig. Mal toppstrøk med halvblank vanntynnet, oljebasert maling. Du kan godt bruke rulle. Du kan lese mer malingstips som jeg har skrevet her. takk! TS Anonymkode: 67a9e...97c
AnonymBruker Skrevet 14. august 2018 #7 Skrevet 14. august 2018 39 minutter siden, Vampen skrev: Jeg vet. Dårlig ordvalg av meg, pusse, ikke slipe. Poenget er at folierte møbler er veldig glatte, og malinga sitter dårlig. Hvis man pusser eller sliper litt på det, så sitter malinga bedre. Jeg gjorde det med et foliert klesskap. Det gjorde at grunning/heft satt greit. Men jeg ga meg cirka halvveis, fordi jeg synes jobben ble for stor. å ja! da skjønte jeg. Det hørtes fornuftig ut! TS Anonymkode: 67a9e...97c
_popcorn_ Skrevet 14. august 2018 #8 Skrevet 14. august 2018 Jeg malte med vanlig bred pensel, og hvit matt interiør-maling (opprinnelig bjørk eller eik). malte 3 lag, og festet på wall sticker. Ikke noe pussing, grunning, hefting eller annet.
Vampen Skrevet 14. august 2018 #9 Skrevet 14. august 2018 2 minutter siden, _popcorn_ skrev: Jeg malte med vanlig bred pensel, og hvit matt interiør-maling (opprinnelig bjørk eller eik). malte 3 lag, og festet på wall sticker. Ikke noe pussing, grunning, hefting eller annet. Men hvis bordet opprinnelig er bjørk eller eik, så er jo det noe litt annet enn et bord som består av plast og folie på sponplate? 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2018 #10 Skrevet 14. august 2018 2 minutter siden, _popcorn_ skrev: Jeg malte med vanlig bred pensel, og hvit matt interiør-maling (opprinnelig bjørk eller eik). malte 3 lag, og festet på wall sticker. Ikke noe pussing, grunning, hefting eller annet. KULT! hvordan går det å tørke av bordet med en våt klut? sette en "varm" kaffekopp på? Hva slags type maling brukte du? TS Anonymkode: 67a9e...97c
Gjest padawan Skrevet 14. august 2018 #11 Skrevet 14. august 2018 2 minutter siden, Vampen skrev: Men hvis bordet opprinnelig er bjørk eller eik, så er jo det noe litt annet enn et bord som består av plast og folie på sponplate? De fleste hylle- og bordgreiene til Ikea har en eller annen form for folie.
AnonymBruker Skrevet 14. august 2018 #12 Skrevet 14. august 2018 Lakkering er nok best på den typen matriale som lackbord er. Da sliper du kun lett med finkornet sandpapir, vasker godt med salmiakk og spraylakkerer i ønsket farge. Anonymkode: 74d91...7f2
Vampen Skrevet 14. august 2018 #13 Skrevet 14. august 2018 1 minutt siden, padawan skrev: De fleste hylle- og bordgreiene til Ikea har en eller annen form for folie. Mnja, mange av dem, men det er også mange som ikke er det. Jeg har tre bord fra Ikea, ingen av dem er foliert. Det er massivt tre med lakk og akrylmaling. Men Lack som det er bilde av i HI, er foliert. Det består av tykke, lette sponplater med et tynt lag folie.
_popcorn_ Skrevet 14. august 2018 #14 Skrevet 14. august 2018 38 minutter siden, Vampen said: Men hvis bordet opprinnelig er bjørk eller eik, så er jo det noe litt annet enn et bord som består av plast og folie på sponplate? Det er LACK bord, samme som TS har, men var i fargen bjørk/eik.
_popcorn_ Skrevet 14. august 2018 #15 Skrevet 14. august 2018 38 minutter siden, AnonymBruker said: KULT! hvordan går det å tørke av bordet med en våt klut? sette en "varm" kaffekopp på? Hva slags type maling brukte du? TS Anonymkode: 67a9e...97c Testet aldri sette varme ting på det, men vasket det jevnlig med spraysåpe og klut, aldri noe problem Husker ikke akkurat hvilken maling det var, men var "vanlig" hvit interiørmaling.
AnonymBruker Skrevet 15. august 2018 #16 Skrevet 15. august 2018 Jeg malte sånne bord for flere år siden. Jeg brukte rulle. Det gikk fint det. Husker ikke hva slags maling jeg brukte, men fikk hjelp hos fargehandleren. Anonymkode: d267a...22c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå