Gå til innhold

Tror barnet er lei av meg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som er hjemme med barn, hvordan er det når den andre foreldren kommer hjem fra jobb? Blir denne foreldren straks favoritten og du blir oversett? 

Jeg er nemlig hjemme med barnet mitt, og hun ser trynet mitt hver eneste dag fra 0730 til 1730 (og andre hun sosialiserer seg med). Hun virker litt lei av meg tror jeg.. med en gang pappaen kommer blir hun kjempeglad, ler og klapper og danser. Og dytter meg vekk 😭 . Hun er halvannet år. Hun er glad med meg, ler og har det gøy, holder seg ved meg for det meste... men hun har aldri danset seiersdans når hun ser meg.. er det fordi jeg alltid er der?

Er jeg den eneste som opplever dette?  

Anonymkode: 18b04...bb9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel, som du sier, fordi du alltid er der. Når pappa kommer hjem er det en hyggelig 'overraskelse' (små barn eier ikke begrep om tid eller konseptet 'komme tilbake') mens trauste mamma er klippen som alltid er der. Hadde dere byttet i noen uker, hadde du fått stående applaus når du kom hjem også 😉

Helt normalt, med andre ord. 

Anonymkode: 35b12...1f4

• Liker 12
Skrevet

Ta deg en tur ut du også? Mens faren er hjemme? 

Kino, restaurant, venner, fest, telttur, hotelltur osv. Evt shopping, frisør OL.. 

prøv med barnehage, da vil hun danse seiersdans ved hver eneste henting 

• Liker 3
Skrevet
16 minutter siden, Summ skrev:

Om mammaen er klippen så blir det vel mer grining enn seiersdans, kansje. Ihvertfall om det blir slik som her. 

Anonymkode: fcb24...124

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om mammaen er klippen så blir det vel mer grining enn seiersdans, kansje. Ihvertfall om det blir slik som her. 

Anonymkode: fcb24...124

Blir jo seiersdans når hun henter.. Ts skrev; «hun reagerer aldri slik når hun ser meg» 

Skrevet
44 minutter siden, Summ skrev:

Ta deg en tur ut du også? Mens faren er hjemme? 

Kino, restaurant, venner, fest, telttur, hotelltur osv. Evt shopping, frisør OL.. 

Tar meg sjeldent turer ut..var på en voksetime forrige måned. Kanskje jeg skal dra mer ut. Barnehage er hun for liten til, mener vi:)

• Liker 2
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel, som du sier, fordi du alltid er der. Når pappa kommer hjem er det en hyggelig 'overraskelse' (små barn eier ikke begrep om tid eller konseptet 'komme tilbake') mens trauste mamma er klippen som alltid er der. Hadde dere byttet i noen uker, hadde du fått stående applaus når du kom hjem også 😉

Helt normalt, med andre ord. 

Ja, blir kanskje annerledes når jeg begynner å jobbe igjen om et par år :) Får finne på noe på ettermiddagen, trening eller noe, så hun får sjansen til å savne meg..:) 

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tar meg sjeldent turer ut..var på en voksetime forrige måned. Kanskje jeg skal dra mer ut. Barnehage er hun for liten til, mener vi:)

Ta deg turer ut!:) barnet har bare godt av å kjenne på savnet, er jo ikke lenge til du er borte store deler av dagen. Og du har veldig godt av det:) 

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

For liten? Tusenvis av unger på 1,5 år går i barnehage hver dag. Tar så mange foreldre feil da eller?

Anonymkode: b1fa6...f16

• Liker 8
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

For liten? Tusenvis av unger på 1,5 år går i barnehage hver dag. Tar så mange foreldre feil da eller?

Langt flere hadde nok valgt å være lenger hjemme med barna om de hadde økonomisk frihet til å velge. Jeg tror ikke barnehagen er skadelig for de fleste småbarn, men jeg tror mange hadde hatt bedre av å være litt større før de begynte. TS og mannen har mulighet til å følge sin overbevisning - fint for dem. Du har mulighet til å følge din overbevisning - fint for deg. I Norge har vi i stor grad mulighet til å følge vår overbevisning i de fleste private/familiære spørsmål - veldig fint for oss. 

Så: TS og mannen ønsker ikke at barnet skal gå i barnehage ennå. Det var ikke spørsmålet. TS bare undret på om det er normalt at den som er mest borte fra barnet får seiersdans ved gjensyn. Og det er det. 

• Liker 8
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere som er hjemme med barn, hvordan er det når den andre foreldren kommer hjem fra jobb? Blir denne foreldren straks favoritten og du blir oversett? 

Jeg er nemlig hjemme med barnet mitt, og hun ser trynet mitt hver eneste dag fra 0730 til 1730 (og andre hun sosialiserer seg med). Hun virker litt lei av meg tror jeg.. med en gang pappaen kommer blir hun kjempeglad, ler og klapper og danser. Og dytter meg vekk 😭 . Hun er halvannet år. Hun er glad med meg, ler og har det gøy, holder seg ved meg for det meste... men hun har aldri danset seiersdans når hun ser meg.. er det fordi jeg alltid er der?

Er jeg den eneste som opplever dette?  

Sånn kommer det alltid til å være til en viss grad. Velkommen til morsrollen. Dess mer du er der jo større selvfølge er du. Det endrer seg aldri ;) 

Jeg overdriver og tøyser litt! Men det er spor av sannhet i det. :) 

• Liker 1
Skrevet
16 minutter siden, Rotemor skrev:

Sånn kommer det alltid til å være til en viss grad. Velkommen til morsrollen. Dess mer du er der jo større selvfølge er du. Det endrer seg aldri ;) 

Jeg overdriver og tøyser litt! Men det er spor av sannhet i det. :) 

Hehe bedre trygt og kjedelig enn "kanskje kommer mamma":p jeg får være takknemmelig for at hun er såpass trygg med meg:)

• Liker 3
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke med alle andre, men det blir feil for oss og barnet. 

• Liker 1
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det handler jo ikke om at foreldre tar feil eller ikke. Mange har ikke noe valg. Mange må sende barna i bhg fra de er 1 år, og før det også. Det betyr ikke at alle som gjør det har veldig lyst til å sende de i bhg, de har ikke noe valg. Tror nok flere hadde holdt barns hjemme lenger om de hadde kunnet.

Anonymkode: c7994...0df

• Liker 4
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hehe bedre trygt og kjedelig enn "kanskje kommer mamma":p jeg får være takknemmelig for at hun er såpass trygg med meg:)

Det synes jeg du skal tenke, ja. Hun avviser deg fordi hun vet at du ikke forsvinner, for en tillitserklæring 😍

Samtidig kan du gjerne ta litt mer me-time, det kan lett bli intenst å 'gå oppå' hverandre hele døgnet selv om man er ufattelig glad i hverandre. På sikt vil det være en sunn vane å etablere for dere begge - for henne at mamma kan ta seg en tur ut innimellom, for deg å prioritere egne ønsker og behov innimellom. Jeg var selv en smule i overkant selvoppofrende da vesla var liten, og slet meg fullstendig ut på det på sikt. 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke med alle andre, men det blir feil for oss og barnet. 

Kanskje du hadde unngått at hun blir lei deg hvis hun hadde gått i barnehage noen timer hver dag.

Anonymkode: 7f206...7ec

Skrevet

Hun er nok ikke lei deg, men du er jo konstant til stede.

Hun får jo aldri noen grunn til gjensynsglede, og dette er uansett ditt behov og ikke hennes. 

Anonymkode: b474a...193

Skrevet (endret)

Sånn var det med sønnen min også da han var liten. Jeg var hjemme først elleve måneder, så tok pappaen en mnd pappaperm, så overtok jeg igjen i 4 nye måneder ulønnet permisjon. Småen så derfor definitivt mest til meg, selv om vi var ute på aktiviteter, så var jeg der hele tiden liksom. Hele dagen, hver dag. Det var liksom derfor litt ekstra stas da, på ettermiddagene når papsen kom hjem! Han var der liksom ikke så mye som jeg.

Pleide å kalle småen for "pappagutten" da han var liten :- )

PS!
Kan ikke huske det var noen gledesdans, men det var denne glade latteren og smilene som gikk fra øre til øre når han fikk øye på faren sin.

Endret av Million
Skrevet

Når pappa kommer hjem, blir mamma glemt. Så lenge de ikke slår seg, da er det bare jeg som gjelder. Tror det er helt vanlig. De har jo ikke sett den andre på mange timer, og blir glade for at han/hun kommer hjem. Det har ikke noe med den hjemmeværende forelderen å gjøre, men den som kommer hjem.

Skrevet
På 14.8.2018 den 20.59, Summ skrev:

Blir jo seiersdans når hun henter.. Ts skrev; «hun reagerer aldri slik når hun ser meg» 

Det kan slå andre veien også. Mine reagerte i den alderen med å momentant gå i sutremodus når jeg kom hjem etter å ha vært borte noen timer. 

Det var akkurat som om de hadde brukt opp alt av selvstendighet og pågangsmot mens de ble passet, og så trengte de påfyll av trygghet når jeg kom hjem. For all del, de kom jo springende, men seiersdans er ikke ordet jeg ville valgt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...