Gå til innhold

Pågående nabo/venn, som "spiser oss opp"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk tilogmed lov av mannen å poste dette her, for nå trenger vi råd begge to 😂

Jeg og mannen er særboere enda, bor på hver vår plass med hver våre barn. Planen er nok å flytte sammen etterhvert.

MEN, han har fått seg nye naboer for et halvår siden. I et hus inntil hans. Og denne mannen er arbeidsledig og kjeder seg nok mye mens kona er på jobb. Han sender meldinger kontinuerlig på sms og messenger, tagger han mye i facebook, venter ofte på han når han kommer hjem fra jobb, tråkker ned dørstokken hele tiden, sitter og sitter i det uendelige inne i huset, fotfølger han når han prøver å gjøre noe nyttig ute, skravler hull i hodet på han/oss med utrolige historier, osv osv. Altså, i hovedsak dårlige sosiale antenner når det gjelder å trekke seg unna, gå å gjøre noe for seg selv, osv.

Tingen er, at det er så innmari vanskelig å si ifra til han (naboen) om dette. Fordi han er så utrolig vanvittig snill og god. Han hjelper oss med huset, han ordner ting, han kjøper ting, han passer barna, osv. Uten å kreve noe i gjengjeld. Han bare gjør det, uten at vi ber han om det. Og hjelper vi de med noe, så hjelper de plutselig oss 10 ganger mer. Og vi er jo så uendelig takknemlige, men har jo ikke bedt om det.

Så det hele er en rar situasjon, som vi ikke helt vet hvordan vi skal løse. Særlig siden vi gjerne vil trekke oss litt tilbake når vi først er sammen liksom. Men han blir alltid med som tredje hjul på vogna på en måte, da han aldri går hjem til seg selv før sent på kveld. Vi har noen avledningsteknikker der vi sier vi skal noe, og reiser. På butikk, o.l. Men så kommer han løpende til oss når han ser vi kommer hjem igjen. Sitter der og sitter der... helt utrolig. Hjelp?

Anonymkode: 6e1d8...035

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og det må nevnes at barna våre også synes det blir for mye av han. Ungene til mannen har sagt at de får aldri tid med pappaen sin lenger. Og mannen min unngår å svare på mye av meldingene f.eks. men da ringer han, fordi "det er så lenge siden de har snakket"...

• Liker 1
Skrevet

ok, takk for infoen

Anonymkode: 92268...cd3

• Liker 1
Skrevet

Dere må jo bare si fra til ham. Noen mennesker skjønner ikke når nok er nok.

Anonymkode: d2706...db9

• Liker 9
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fikk tilogmed lov av mannen å poste dette her, for nå trenger vi råd begge to 😂

Jeg og mannen er særboere enda, bor på hver vår plass med hver våre barn. Planen er nok å flytte sammen etterhvert.

MEN, han har fått seg nye naboer for et halvår siden. I et hus inntil hans. Og denne mannen er arbeidsledig og kjeder seg nok mye mens kona er på jobb. Han sender meldinger kontinuerlig på sms og messenger, tagger han mye i facebook, venter ofte på han når han kommer hjem fra jobb, tråkker ned dørstokken hele tiden, sitter og sitter i det uendelige inne i huset, fotfølger han når han prøver å gjøre noe nyttig ute, skravler hull i hodet på han/oss med utrolige historier, osv osv. Altså, i hovedsak dårlige sosiale antenner når det gjelder å trekke seg unna, gå å gjøre noe for seg selv, osv.

Tingen er, at det er så innmari vanskelig å si ifra til han (naboen) om dette. Fordi han er så utrolig vanvittig snill og god. Han hjelper oss med huset, han ordner ting, han kjøper ting, han passer barna, osv. Uten å kreve noe i gjengjeld. Han bare gjør det, uten at vi ber han om det. Og hjelper vi de med noe, så hjelper de plutselig oss 10 ganger mer. Og vi er jo så uendelig takknemlige, men har jo ikke bedt om det.

Så det hele er en rar situasjon, som vi ikke helt vet hvordan vi skal løse. Særlig siden vi gjerne vil trekke oss litt tilbake når vi først er sammen liksom. Men han blir alltid med som tredje hjul på vogna på en måte, da han aldri går hjem til seg selv før sent på kveld. Vi har noen avledningsteknikker der vi sier vi skal noe, og reiser. På butikk, o.l. Men så kommer han løpende til oss når han ser vi kommer hjem igjen. Sitter der og sitter der... helt utrolig. Hjelp?

Er du også arbeidsledig?..

• Liker 1
Skrevet

Har dere forsøkt å si det rett ut med et smil? Altså, om dere sitter ute på verandaen, så si "Nei, nå må vi nesten gå inn og få oss litt kjærestetid bare vi to, vi sees vel en annen dag?" :) 

Anonymkode: 4edff...82e

• Liker 17
Skrevet

Det der må være vanskelig. Men hvorfor kan dere ikke være primært hos deg en periode?

• Liker 9
Skrevet

Mannen din blir bare nødt til å finne en fin måte å forklare det til han på. Enten det eller flytte :wink:

• Liker 2
Skrevet

Er aldri kona hans hjemme siden du sier at han venter på mannen din når mannen din kommer fra jobb? 

Send naboen hjem til kona si når det er middagstid. Han kan jo lage middag til hun kommer hjem ;) . 

Anonymkode: 0d5ae...063

• Liker 3
Skrevet

Sånne skjønner ikke og uansett kan naboskapet bli ganske dårlig etterpå. Hadde flytta tror jeg. I forbindelse med å flytte sammen er det greit å flytte inn i noe nytt begge to. Trenger jo ikke å være så langt unna, men sørg for at det er en busstur unna iallefall.

• Liker 5
Skrevet

Mannen din kan "rådføre" seg med naboen ang det å pleie forholdet deres. Spørre han om tips for å pleie forholdet. 

Anonymkode: ae297...0af

• Liker 5
Skrevet

Kjedelig situasjon som jeg har stor sympati for. Spesielt fordi det dreier seg om en nabo, og dem ønsker man aldri å ha et dårlig forhold til.

Samtidig tror jeg man må spørre seg selv hvor selvoppofrende man selv trenger å være. I all hovedsak trenger man bare å være snill mot sin egen familie. Andre bør det være tilstrekkelig å ha et litt mer distansert forhold til.

Jeg har valgt å flytte på grunn av en lignende situasjon for noen år siden, men var det et familiemedlem det dreide seg om.

I ettertid ser jeg at problemet også kunne vært løst ved å markere avstand og være mindre snill og grei.

Anonymkode: dba2c...2cc

• Liker 3
Skrevet

Kanskje tiden nå er inne for å bli samboere i din leilighet, evt kjøpe en felles bolig et annet sted.. 

Skrevet

Si i en hyggelig tone "nå må du gå hjem for vi skal ha familietid" og så reiser dere  dere opp og følger ham ut. Som et barn.

• Liker 3
Skrevet

Takk!

Heldigvis nok informasjon her til at jeg forstår at det er meg det handler om.

Beklager på det sterkeste. Hvorfor sa dere det ikke bare til meg? 

Lover å begrense meg i fremtiden.

»naboen» 😊

Anonymkode: 2275e...6ea

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk!

»naboen» 😊

Tilogmed her får de ikke være i fred😆

• Liker 26
Skrevet

😂 som naboen i solsidan! Stakkar dere, hadde flyttet😅

Anonymkode: 920b3...ee2

• Liker 2
Skrevet

Når dere kommer hjem fra jobb, fra butikken etc., så gå raskt inn og lås døren. Kommer han da umiddelbart og ringer på, så åpner dere ikke de gangene dere ikke ønsker besøk. Hvis han spør, så sier dere at det ikke passet akkurat da. Etter hvert vil han forhåpentligvis skjønne at han ikke alltid er velkommen.

Det er veldig vanskelig når det blir slik, spesielt når naboen egentlig er verdens snilleste. Men han må få forståelsen av at dere ønsker mindre besøk. Et voksent menneske skal ikke behøve å forklares slike ting, så jeg har mer tro på å låse døra enn å forklare at han må begrense seg. Hvis han møter opp når dere jobber i hagen ville jeg svart helt kort, og jobbet videre uten å stoppe opp. "Har ikke tid til å prate, må bli ferdig med dette". Be ham inn når dere synes det passer, og vær hyggelig mot ham ellers.

Hvis dette ikke hjelper, ville jeg vurdert å flytte.

Anonymkode: 00651...462

• Liker 5
Skrevet

Hallo i luken. Ikke måte på hvor konfliktsky folk er når det blir foreslått å flytte.

Ja, fyren er kanskje litt sosialt tilbakestående etter noens mening, for "normale" folk ville tatt hintet. Men vel, la oss snu på det:

-Naboen har fått komme uten at dere har satt grenser, så han anntar det er greit.

-Han har gjort ting uten at dere har spurt om det, alså hannes måte å bygge ett vennskap, om dette er bevist manipulasjon eller kjærlighet vites ikke. Det kan være han gjør det for å ikke vil bli avist, og det kan være han gjør det for han er så takknemlig for vennskapet. Dere føler dere uansett i takknemlighetsgjeld, men dere har heller ikke satt grensa her, da dere har tatt imot.

-Dere ber han ikke gå hjem, men sier at dere skal på butikken osv. Alså dette aviser ikke hannes kontaktsøken, dere gir han bare beskjed, noe som kan misforståss som omsorg, da dere gir beskjed om hva som skjer.

Konklusjon: Naboen ser på mannen din som sin bestevenn. Han har blitt mottatt med åpene armer og aldri avist. KG vil sikkert hyle å si at men herre gud da menneske, han eier ikke sosiale antenner. Jeg vil si han har en annen personlighetstype og dere har aldri satt grenser å vært tydelig på hva dere vil og mener.

Eneste løsningen jeg ser er å ta en skikkelig prat med han. Hver ærlig, ikke feig. Si; At dere setter pris på vennskapet hannes, men at dere er kongliktsky. Derfor har dere ikke sakt ifra at det ikke passer med besøk så ofte. At å finne på noe mere annen hver uke (sett inn hva som passer) er for mye av det gode, da det er fokus på familien som dere må prioritere. At dere forstår at oppførselen deres har vært forvirrende, men at dere håper at dere kan være gode naboer.

Uansett hvordan dere gjør det, er det viktigste her å understreke i klar tale at det ikke passer med besøk ved å bare komme over en tur. Men at han f.eks kan sende melding å høre om det passer. Og at han er klar over at det gjelder å finne på noe i ny og ne.

Dette er som sakt hvis dere vil ha noe med de å gjøre. Hvis ikke må man si at vennskapet blir for alltoppslukende og at det ikke passer og derfor bryter kontalten. Uansett er det viktig å forklare hvorfor. Så naboen skjønner det

• Liker 4
Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet
På 15.8.2018 den 11.40, AnonymBruker skrev:

Takk!

»naboen» 😊

Nå fikk jeg vondt😰 

Håper situasjonen mellom dere blir løst. Tydelig har ikke denne personen ment noe vondt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...