Gå til innhold

Begynne på master med 3 barn og en 100% stilling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det praktisk gjennomførbart? 

Er det noen som har gjort det? Hvordan opplevde dere at det gikk utover parforhold og foreldreskap? 

Jeg kommer til å studere deltid hvis jeg gjør det. 

Anonymkode: 96042...222

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Anbefaler deltid, hvis du har tenkt å jobbe ved siden av. Ellers får du får mye fravær fra den ene eller den andre plassen, da fulltid har mye obligatoriske forelesninger. Good luck, jeg hadde ikke orket!

Anonymkode: 92f1d...b03

Skrevet

Hvor gamle er barna? Begynte når barnet vårt var fem mnd. Tok studiet på fulltid og jobbet litt redusert og litt fullt. Det gikk, men merker nå etter sommeren at jeg begynner å bli meg selv igjen. Var grusomt sliten i innspurten og det tok tid før det gikk opp for meg at jeg var ferdig og at livet var normalt igjen. 

Skrevet

Helt ærlig synes jeg det høres veldig urealistisk med 100% jobb, 100% studier og familie. Men selvsagt er det mulig vis du har det ganske fritt på arbeidsplassen, mann/dame tar seg av all husarbeid og barn, du er motivert og lærer fort. 

Jeg studerer nå 50% med full jobb, mann og et barn. Angrer som bare det, men må nesten fullføre. Det er innmari tøft. Selv om mannen min ønsker at jeg skal fullføre og heier på meg, går det uten tvil utover mann og barn. Jeg blir fortsatt stående med mesteparten av husarbeid, ta meg hånd om barnet, i tillegg til jobb og studier. Trening må jeg få til da jeg stort sett sitter hele dagen. Barnet mitt er kjempe lei seg for at jeg studerer, og jeg føler jeg har gått glipp av mye de årene jeg har studert. 

Ikke bare er det tiden som ikke strekker til, men også er det det mentale. Stress og press, frustrasjon og det er rett og slett en berg og dalbane. Det er ihvertfall min erfaring. 

Anonymkode: 5aee9...9da

• Liker 3
Skrevet

Det lar seg gjøre, men med fulltidsjobb må du regne med å være litt Vera venneløs og legge vekk hobbyer under utdannelsen da all ledig tid går med til studier og litt familie. Du må være strukturert og disiplinert og sette av faste tider til studier. Hvis det er mulig rent praktisk og økonomisk ville jeg prøvd å gå litt ned i stillingsprosent. Bare å gå ned til 80% og ha en hel dag i uken til studier vil hjelpe veldig. Det blir slitsomt, men også givende og det varer heldigvis ikke evig. :) 

Anonymkode: 4e5a7...371

• Liker 4
Skrevet

Jeg begynte, men måtte gi meg. Døgnet hadde ikke nok timer, og i tillegg var det en evig tredemølle av dårlig samvittighet. Jeg vet om andre som har fått det til, men jeg hadde barn i den mest aktive- og oppfølgingskrevende alderen så det var nesten ingen kveldstimer å ta av. Å sitte oppe langt utover kvelden for å lese straffet seg neste dag, og på et tidspunkt måtte jeg bare legge det på hylla.

Noen hevder at alt er mulig bare man vil det nok, men realiteten setter faktisk visse begrensninger. Om ditt familie- og arbeidsliv er av en slik type at det kan kombineres med studier vet bare du. Ønsker deg lykke til med valget, og eventuelt studiene :)

Anonymkode: b0a69...0ae

• Liker 2
Skrevet

Det går, jeg leverer snart. Men jeg har tatt delvis ulønnet perm i en måned for å skrive. Også fire unger, store og litt yngre.  Lykke til! 

Anonymkode: efd43...730

Skrevet

Takk deling av erfaringer alle sammen! Kommer som nevnt til å studere deltid, og det første året vil skje når jeg er i permisjon. 

Skal virkelig vurdere å jobbe 80% i en periode, kanskje spesielt det året bacheloren skal skrives?

Anonymkode: 96042...222

Skrevet

Ikke gjør det, slik du beskriver planen i HI. 

De jeg kjenner har gått på veggen når de har rundt 130% stilling, og da var det kombinert jobb og studier med maks ett barn. 

Man er bare et menneske. Har du økonomisk muligheten til å gå helt ned til 50% på jobben, så gjør det. Nå er man jo også svært ulike med tanke på hvor raskt fag-stoff "sitter". Noen behøver bare å lese gjennom ting en gang før det "sitter", andre må lese gjennom det mange ganger. 

Barn kan også gjøre deg mindre fleksibel mtp kollektiv-grupper i studiet. Men det kommer jo delvis an på barnas alder også.

Anonymkode: 31b27...52a

Skrevet

Jeg lukker øynene og ser for meg TS med avtrykk av veggpanel i ansiktet. 

Nå avhenger det sikkert av typen studie, men full jobb og 3 unger er nok i seg selv. Å plusse på en 50% stilling kan være det som knekker en person fullstendig og sender henne ut i en karusell med trøtthet og helseproblemer som man knapt kommer tilbake fra, i verste fall. 

Har vært der. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...