Gå til innhold

Har man virkelig ikke lov til å jobbe mer enn tre helger på rad?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber som vikar via et bemanningsbyrå og fordi det har vært få vakter å få på hverdager har jeg endt opp med å jobbe mange helger, jeg har jobbet seks helger på rad og kommende helg blir den syvende. Ei venninne av meg mente dette er helt horribelt og at det er ulovlig å jobbe så mange helger på rad.

Jeg skjønner ikke at det er et problem. Jeg har stort sett fri minimum to dager i strekk på hverdager, enkelte uker har jeg hatt tre og fire dager fri også, når det har vært få vakter. Ettersom jeg er fri og frank uten mann og barn å ta hensyn til synes jeg det er helt greit jobbe i helgene. Det er jo bedre betalt enn ukedagene også, siden vi får en del tillegg både lørdag og søndag.

Noen som vet om det virkelig er restriksjoner på hvor mange helger man kan jobbe etter hverandre? Ettersom bemanningsbyrået lar meg jobbe helg etter helg har jeg regnet med at det er lovlig.

Anonymkode: a22f8...8f2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har lov så lenge du tar det på deg ekstra, som det vel kan sies å være når det er bemanningsbyrå. Ikke lov å bli pålagt av arbeidsgiver. 

Anonymkode: f0607...82b

• Liker 1
Skrevet

Så klart det er lovlig. Du sier da ja på eget iniativ og blir ikke tvunget til det. Har jobbet vær eneste helg i et år nå fordi jeg vil. Men ellers har jeg bare to faste lørdager i måneden. 

Anonymkode: 96972...26e

Skrevet (endret)

AML paragraf 10-8 sier at du i utgangspunktet skal ha påfølgende søndag fri når du har arbeidet på søndag. Annen avtale kan inngås skriftlig, men gjennomsnittlig skal du ha fri annenhver søndag, men det skal være fri minst hver 4.søndag. Altså på 26 søndager skal du ikke jobbe mer enn halvparten av disse.

Men du kan jobbe så mange lørdager du vil, bare du har fri pålagte ukefritimer, som skal være 35 timer sammenhengende. 

Uansett om du er i et bemanningsbyrå, så skal de forholde seg til loven. 

Endret av reiseglad
Skrevet
1 minutt siden, reiseglad skrev:

AML paragraf 10-8 sier at du i utgangspunktet skal ha påfølgende søndag fri når du har arbeidet på søndag. Annen avtale kan inngås skriftlig, men gjennomsnittlig skal du ha fri annenhver søndag, men det skal være fri minst hver 4.søndag. 

Det stemmer. Jeg må signere avtale om dette til tross for at jeg kun jobber som tilkallingsvikar. 

Anonymkode: 1c30e...d55

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...