AnonymBruker Skrevet 16. august 2018 #141 Skrevet 16. august 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ts, det beste du kan gjøre er å be barnehagen være mer spesifikk på hva som ikke er tillatt innenfor det som inneholder egg. De er de eneste son kan gi deg svarene du søker. Det er jo selvsagt mange ulike former for allergier og alvorlighetsgrad. Min sønn på 5 år har ekstrem nøtteallergi. Han kan ikke ta på nøtter engang uten at han får sinnsyk utslag og omtrent må legges inn. Barnehagen sendte ut tydelig og godt informert beskjed da han startet. En mor mente visst det var hysterisk, gått lei og hadde sendt med peanettsmør på brødskivene. Datteren hennes hadde åpnet matboksen ved siden av sønnen min, som ikke visste hva det var og tatt på det. Klødd og tørket seg på magen/klærne. Ikke mange minutter senere var ambulansen på vei til sykehuset med min da 4år gamle sønn som ikke klarte å puste, begynte å blø neseblod og fikk blemmer på kroppen. Sprøytene hans i barnehagen var ikke nok. Han kunne dødd og slet med pusten i mange dager. Først Da jeg skrev til den moren at jeg vurderte anmeldelse mot henne at hun forsto hva hun egentlig hadde forårsaket. Hun trodde barnehagen overdrev i brevet om hvor sterk allergien hans var. Ta hensyn!! men barnehagen har nok all info om vedkommendes tilstand og bør spesifisere for dere om egg i alle former og innhold er forbudt eller kun ren egg i det hele tatt. Anonymkode: e5c4e...dfe Dette er grunnen til at jeg uten diskusjon aksepterer og følger beskjed fra skole/bhg om allergi i gruppen. 'Ikke ta med nøtter, vi har et barn i gruppen med allergi.' Greit, jeg regner med barnet har såpass store utslag at forsiktighetsregler er nødvendig. For jeg vil ikke risikere å være den moren som sender et barn i anafylaktisk sjokk med potensielt dødelig utgang! Anonymkode: bac1a...133 8
AnonymBruker Skrevet 17. august 2018 #142 Skrevet 17. august 2018 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Ts, det beste du kan gjøre er å be barnehagen være mer spesifikk på hva som ikke er tillatt innenfor det som inneholder egg. De er de eneste son kan gi deg svarene du søker. Det er jo selvsagt mange ulike former for allergier og alvorlighetsgrad. Min sønn på 5 år har ekstrem nøtteallergi. Han kan ikke ta på nøtter engang uten at han får sinnsyk utslag og omtrent må legges inn. Barnehagen sendte ut tydelig og godt informert beskjed da han startet. En mor mente visst det var hysterisk, gått lei og hadde sendt med peanettsmør på brødskivene. Datteren hennes hadde åpnet matboksen ved siden av sønnen min, som ikke visste hva det var og tatt på det. Klødd og tørket seg på magen/klærne. Ikke mange minutter senere var ambulansen på vei til sykehuset med min da 4år gamle sønn som ikke klarte å puste, begynte å blø neseblod og fikk blemmer på kroppen. Sprøytene hans i barnehagen var ikke nok. Han kunne dødd og slet med pusten i mange dager. Først Da jeg skrev til den moren at jeg vurderte anmeldelse mot henne at hun forsto hva hun egentlig hadde forårsaket. Hun trodde barnehagen overdrev i brevet om hvor sterk allergien hans var. Ta hensyn!! men barnehagen har nok all info om vedkommendes tilstand og bør spesifisere for dere om egg i alle former og innhold er forbudt eller kun ren egg i det hele tatt. Anonymkode: e5c4e...dfe Huff, en fæl historie, men dette viser jo egentlig hvorfor slike forbud ikke fungerer. Man legger ansvaret på alle de andre (ukvalifiserte) foreldrene, og det holder at en gjør feil eller glemmer seg en gang før det får fryktelige konsekvenser. Det hadde vært mye tryggere om barnehagen fulgte med og passet på at din sønn aldri rørte de andre barnas mat. Så kan man oppfordre de andre foreldrene til å ikke sende med nøtter eller egg, men aldri stole på at det blir fulgt opp. Anonymkode: 1aee0...b7b 7
AnonymBruker Skrevet 17. august 2018 #143 Skrevet 17. august 2018 Må bare skyte inn noe når det gjelder bursdag. Jeg tror de fleste foreldre med allergibarn er vandt med å ta med egen mat. Jeg har et barn med melkeproteinallergi og tar alltid kontakt med de som sender ut innbydelse for å høre om de ønsker at jeg skal ta med eller om de vil tilrettelegge selv. Tar jeg med, får jeg vite hva de skal spise slik at jeg kan sende med tilnærmet lik mat. Det er ca 50/50 på de som vil at jeg sender med og de som ikke har problem med å tilrettelegge selv. Anonymkode: 7d9cb...7e0 2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2018 #144 Skrevet 17. august 2018 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Min sønn på 5 år har ekstrem nøtteallergi. Anonymkode: e5c4e...dfe Jeg hadde også smurt peanøttsmør på skiva. Du vet sikkert bedre enn alle andre at peanøtter er belgfrukt og ikke nøtter. Eller har han begge deler? Ser du, så mange ting vi andre foreldre skal sette oss inn, tolke og gjette. Velg en stor barnehage med eget kjøkken og kokk. Bare da er det noenlunde kontroll over hva blir spist. Husker en jente i USA med ekstrem peanøttallergi som døde. Kjæresten likte Snickers og var slurvete med tannpuss. Anonymkode: b9000...ef7 5
Arkana Skrevet 17. august 2018 #145 Skrevet 17. august 2018 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Må bare skyte inn noe når det gjelder bursdag. Jeg tror de fleste foreldre med allergibarn er vandt med å ta med egen mat. Jeg har et barn med melkeproteinallergi og tar alltid kontakt med de som sender ut innbydelse for å høre om de ønsker at jeg skal ta med eller om de vil tilrettelegge selv. Tar jeg med, får jeg vite hva de skal spise slik at jeg kan sende med tilnærmet lik mat. Det er ca 50/50 på de som vil at jeg sender med og de som ikke har problem med å tilrettelegge selv. Anonymkode: 7d9cb...7e0 Jeg husker fremdeles første gang vi hadde et barn med allergi i barnebursdag hos oss og hvor glad han ble da han ikke bare ikke behøvde å ta med egen mat, men at han i tillegg kunne spise alt vi serverte. Det var helt tydelig at dette betydde mye for ham. Etter det har jeg ikke vært i tvil om at jeg skal fortsette å tilrettelegge så godt det lar seg gjøre. Barn med allergier er vant til å måtte tilpasse seg, til å måtte ha med mat overalt hvor de er usikre på hva som serveres, til å måtte se andre kose seg med mat de selv ikke kan få. De er sjelden kravstore, det er en luksus man ikke kan ta seg råd til med alvorlig allergi. Og det er ikke å være kravstor (selv om enkelte her ser ut til å mene det) å ville gå i vanlig barnehage uten fare for å dø av anafylaktisk sjokk. Det koster veldig lite for oss som er friske, men betyr all verden for de som ikke er det. 5
AnonymBruker Skrevet 17. august 2018 #146 Skrevet 17. august 2018 Jeeezes, da får barn gå i spesialbarnehage. Alle barn med forskjellige allergier samles på en og samme plass. S Anonymkode: 26c5b...de8 3
AnonymBruker Skrevet 17. august 2018 #147 Skrevet 17. august 2018 Dersom det er allergi som kan føre til f.eks. innleggelse bare ved å være i samme rom så synes jeg barnehagepersonalet må ta mer ansvar. Det må lages en rutine de skal forholde seg til. F.eks. at alle barns matbokser samles når barna kommer og at før de åpnes går barnehageansatte gjennom dem. Sjekker at det ikke er nøttepålegg, egg eller annet noen har allergi mot. Selvsagt må foreldre vise hensyn. Men plutselig har barnet vært på overnatting hos besteforeldre som ikke vet/husker forbudet. Man kan ikke forvente at alle som har kontakt med barnet og som mulig lager matpakkene vet slikt. Da må faktisk barnehagen ta ansvaret på seg. Anonymkode: 9f590...975 6
Sushi Skrevet 17. august 2018 #148 Skrevet 17. august 2018 Jeg tenker at barnebursdager blir noe helt annet. Når man inviterer barn hjem er det en selvfølge å også ta ansvaret for å tilrettelegge slik at ingen blir syke av å være der. Da er det snakk om én dag, der foreldrene til bursdagsbarnet har full kontroll over hva som serveres, og kan spørre om råd. Foreldrene til allergikeren kan også bli med og passe på hvis allergien er alvorlig. I barnehagen er det fem dager i uka, uten foreldre, med 20 forskjellige «kokker» som lager matpakker. Klart sjansen er større for at det glipper da. 3
Millimani Skrevet 17. august 2018 #149 Skrevet 17. august 2018 10 hours ago, AnonymBruker said: Jeg hadde også smurt peanøttsmør på skiva. Du vet sikkert bedre enn alle andre at peanøtter er belgfrukt og ikke nøtter. Eller har han begge deler? Ser du, så mange ting vi andre foreldre skal sette oss inn, tolke og gjette. Velg en stor barnehage med eget kjøkken og kokk. Bare da er det noenlunde kontroll over hva blir spist. Husker en jente i USA med ekstrem peanøttallergi som døde. Kjæresten likte Snickers og var slurvete med tannpuss. Anonymkode: b9000...ef7 Peanutsmør kan inneholde spor av mandler, hasselnøtter, pekannøtter, valnøtter og cashewnøtter 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2018 #150 Skrevet 18. august 2018 Les denne fra i dag! https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/On7XMb/forsker-paa-peanoettstoev Anonymkode: dd870...2b3 3
AnonymBruker Skrevet 18. august 2018 #151 Skrevet 18. august 2018 23 timer siden, Millimani skrev: Peanutsmør kan inneholde spor av mandler, hasselnøtter, pekannøtter, valnøtter og cashewnøtter Ja, og en million andre produker kan inneholde spor av nøtter. Det kan også brødet jeg kutter på brødmaskinen på butikk. Og? Skal alle foreldre la være kutte barnas brød som blir til niste i bhg neste dag? Det er faktisk grenser hvor mye innsats man kan forvente. Vi kommer tilbake til poenget der det enkleste, beste og før og fremst tryggeste er at barnehage står for matlaging. Alt annet er gambling der man satser og stoler på andre man ikke vet hvem er. Anonymkode: b9000...ef7 4
Rullerusk Skrevet 24. august 2018 #152 Skrevet 24. august 2018 On 8/16/2018 at 7:38 PM, blaamandag said: ab har peiling. Allergi kommer enkelt sagt av at imunforsvaret kjeder seg. Det har for lite å gjøre på grunn av for få bakterier ol. i miljøet og reagerer på ting det ellers ikke ville gjort, som bestanddeler i helt vanlige matvarer. Renehetshysteri og bakteriedrepende midler i alt mulig rart de ikke har noe å gjøre i er ikke sunt, smart eller nødvendig. Inntil hygienehypothesen er bevist grundig som årsak til matallergi, kan vi ikke si det. Forenkling av noe høyst komplekst har ført til mange misforståelser gjennom tidene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå