Gå til innhold

Forbud mot egg i barnehagen

Anbefalte innlegg

Skrevet
On 8/15/2018 at 11:33 AM, Rullerusk said:

Du har virkelig ikke peiling.....

ab har peiling. Allergi kommer enkelt sagt av at imunforsvaret kjeder seg. Det har for lite å gjøre på grunn av for få bakterier ol. i miljøet og reagerer på ting det ellers ikke ville gjort, som bestanddeler i helt vanlige matvarer. Renehetshysteri og bakteriedrepende midler i alt mulig rart de ikke har noe å gjøre i er ikke sunt, smart eller nødvendig.

• Liker 4
Skrevet
On 8/15/2018 at 1:19 PM, AnonymBruker said:

Kjære vene! 

På hvilken måte  mener du folk skal « gi seg med dette hysteriet» når barn/ voksne kan få anafylaktisk sjokk av å være i nærheten av egg o.l.

Min mening er at slike holdninger/ kommentarer/uvitenhet er veldig unødvendig å ha i 2018. Kunnskap om alvor i forhold til allergi er noe en kan tilegne seg overalt i dag, koster deg sånn omtrent tre kalorier å Google dette på nett! 

Litt flaut det også at en velger å være så utrolig lite opplyst som dette - og deretter spy sin uvitenhet på nett..

Anonymkode: 0d7b7...4ad

Ja, det finnes barn og voksne som kan bli alvorlig syke av å være i nærheten av enkelte matvarer, jeg er en av dem så har en viss erfaring her. MEN totalforbud mot matvarer i skoler er hysterisk overreaksjon, og min erfaring er at de fleste som forlanger spesialbehandling på grunn av allergi ikke har vært hos lege for å fastslå om de/barnet har den allergien de hevder å ha og forlanger at andre tilpasser seg etter. Møter irriterende mange selvdiagoniserte som hevder å ha samme allergi som meg og som jeg vet ikke har allergien det øyeblikket de begynner å legge ut om alle plagene sine og hvor nødvendig det er med spesialbehandling. Har full forståelse for at folk uten alvorlige allergier irriterer seg over å måtte tilpasse seg når folk som hevder de har livsfarlig nøtteallergi spiser pesto med cashewnøtter…

• Liker 5
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Poenget mitt er at alelrgi er ikke alltid slik at man dør av noe, eller at man blir alvorlig syk.

Det er veldig få som har reelle alvorlige allergier, og så er det MANGE som mistenker allergier som ikke finnes - og kan finne på å kreve ting av barnehage/skole. 

Og generelt vil jeg si at du undervurderer spisevegring hos barn - jo - dette er alvorlig for noen barn. Så alvorlig at de ikke følger normal utvikling.

Det må være mulig å tilrettelegge for ulike behov, og det må være mulig å skille mellom «bør ikke spise en hel og ren matvare fordi h*n får utslett» og «blir innlagt på sykehus». 

Anonymkode: 721fd...a20

Ja - det er få som har såpass sterke allergier, og mange som overdriver. Men så lenge du ikke vet hvem som er hvem, så er du pokka nødt til å respektere alle som om de faktisk reelt er hyperakergiske! 

Jeg har et barn med alvorlig nøtteallergi. Han har gjevelig oppfølging hos allergolog, som har gitt skriftelig annbefaling til bhg om nøtteforbud, og han har selvsagt alltid epi-penn tilgjengelig. Heldigvis opplever vi at både bhg og andre foreldre tar dette seriøst, så vi har hatt få uhell. Men argumentet «det gjelder få», «mange overdriver» og «mat-hysteri» provoserer meg noe så vanvittig! 

Når det er sagt; de som overdriver provoserer meg også, da de gjør at vi «få» ikke blir tatt seriøst..

Anonymkode: e640b...e44

• Liker 4
Skrevet
På 15.8.2018 den 10.31, AnonymBruker skrev:

Så enig. Hvorfor skal alle lide for at ett barn skal bestemme hva man skal ha på maten?

Anonymkode: fcf77...5d1

Lide? Virkelig? Fordi de ikke kan spise egg mellom 8-16?  

Anonymkode: e640b...e44

• Liker 5
Skrevet
16 minutter siden, blaamandag skrev:

Ja, det finnes barn og voksne som kan bli alvorlig syke av å være i nærheten av enkelte matvarer, jeg er en av dem så har en viss erfaring her. MEN totalforbud mot matvarer i skoler er hysterisk overreaksjon, og min erfaring er at de fleste som forlanger spesialbehandling på grunn av allergi ikke har vært hos lege for å fastslå om de/barnet har den allergien de hevder å ha og forlanger at andre tilpasser seg etter. Møter irriterende mange selvdiagoniserte som hevder å ha samme allergi som meg og som jeg vet ikke har allergien det øyeblikket de begynner å legge ut om alle plagene sine og hvor nødvendig det er med spesialbehandling. Har full forståelse for at folk uten alvorlige allergier irriterer seg over å måtte tilpasse seg når folk som hevder de har livsfarlig nøtteallergi spiser pesto med cashewnøtter…

Jeg har ikke en eneste matallergi og jeg har mer forståelse for dette problemet enn deg.
Min erfaring når folk inntar den holdningen du har er at de egentlig ikke er så plaget likevel.

En nabo av meg fikk slengt etter seg at vi med allergi må tåle litt vi også og ikke plage andre med allergien vår. Naboen har en veldig alvorlig allergi, den andre fikk litt eksem på hendene.

En annen sa til en som får alvorlig astma anfall med sykehusinnleggelse at hun ikke forlangte at andre skulle ta hensyn til henne for hun tålte ikke melk. For det kan jo sammenlignes. Det ville ikke gjøre det hverken verre eller bedre at andre sluttet å drikke melk rundt henne. men det ville gjøre veldig stor forskjell for astmatikeren om andre tok hensyn.

Og hvem er alle disse som selvdiagnoserer? Det er jo ikke tilfelle. Ingen ønsker å være til bryderi for andre, og det sitter langt inne å måtte be om slike ting.

Svært få som har kjent dette på kroppen innehar den holdningen du har, du må være et unntak. 
Jeg blir provosert over at noen som selv hevder de kjenner dette på kroppen kan få seg til å henge ut folk som sliter med allergiske barn som hypokondere bort i mot. 

Anonymkode: eda36...7fb

• Liker 3
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har ikke en eneste matallergi og jeg har mer forståelse for dette problemet enn deg.
Min erfaring når folk inntar den holdningen du har er at de egentlig ikke er så plaget likevel.

En nabo av meg fikk slengt etter seg at vi med allergi må tåle litt vi også og ikke plage andre med allergien vår. Naboen har en veldig alvorlig allergi, den andre fikk litt eksem på hendene.

En annen sa til en som får alvorlig astma anfall med sykehusinnleggelse at hun ikke forlangte at andre skulle ta hensyn til henne for hun tålte ikke melk. For det kan jo sammenlignes. Det ville ikke gjøre det hverken verre eller bedre at andre sluttet å drikke melk rundt henne. men det ville gjøre veldig stor forskjell for astmatikeren om andre tok hensyn.

Og hvem er alle disse som selvdiagnoserer? Det er jo ikke tilfelle. Ingen ønsker å være til bryderi for andre, og det sitter langt inne å måtte be om slike ting.

Svært få som har kjent dette på kroppen innehar den holdningen du har, du må være et unntak. 
Jeg blir provosert over at noen som selv hevder de kjenner dette på kroppen kan få seg til å henge ut folk som sliter med allergiske barn som hypokondere bort i mot. 

De som har så alvorlige reaksjoner på matvarer at de virkelig trenger tilrettelegging har vært hos lege lenge før de ber om spesialordninger, de selvdiagoniserer ikke. De som mener seg berettiget til spesialbehandling uten diagnose trenger ikke spesialordninger og har tydelig ingen problemer med å vært til bry, da hadde de aldri insistert på spesialbehandling i utgangspunktet. Om det finnes idioter med mildere, mer eller mindre diagoniserte, allergiske reaksjoner på diverse matvarer forandrer ikke det at det antallet personer som trenger tilrettelegging er veldig mye mindre enn det antallet som forlanger tilrettelegging, og at å totalforby matvarer på skoler er en overreaksjon og av minimal effekt om du ikke også vil kontrollere hva folk spiser hjemme så de ikke tar med seg sporstoffer inn på skolen.

Astma har ingenting å gjøre i en tråd om matallergi, de er ikke sammenlignbare.

• Liker 2
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok så du hadde valgt å isolere barnet ditt. Allergiskoler, vet du hvor mange som finnes? Jeg vet bare om en tror jeg, er faktisk litt usikker på om den eksisterer lenger i det hele tatt. Den var vel knyttet til Voksentoppen, og den avdelingen ble vel lagt ned. Men jeg er ikke 100% sikker på det.
Og det er nå en gang slik at alle barn har rett på skolegang og tilrettelegging hvis det kreves. Så det er ikke et valg å velge å ta hensyn  til slike ting.

Voksentoppen eksisterer fortsatt.

Rett til skolegang er ikke ensbetydende med å ha rett til å gå i vanlig klasse. Og igjen, det handler ikke primært om manglende vilje til å ta hensyn i utgangspunktet, men om ansvaret man pålegger alle andre med å ha et barn i barnehagen som potensielt kan dø om et av de andre barna har sølt egg på klærne sine. 

Anonymkode: 6c77d...310

• Liker 4
Skrevet

Jeg får veldig «goddag mann økseskaft»-følelse av hele denne tråden. Det virker som enkelte er så opptatt av å fortelle at de tar hensyn at de ikke forholder seg til hva som faktisk hjelper allergikere og ikke.

- Allergi kan være farlig, folk må ta hensyn!

- Ja, men det er ikke sikkert et forbud er veien å gå.

- Det er vel ikke så vanskelig å unngå egg/nøtter/fisk/sitrus i matpakken!

- Nei, men eksperter på temaet mener forbud er unødvendig.

- Egoist! Hva om det var ditt barn?!

- Da ville jeg heller ønsket en assistent som kunne følge opp mitt allergiske barn og passe på hva han/hun fikk i seg, eller andre tiltak som faktisk hjelper.

- Man kan vel bare ta hensyn! Er egg i matpakken viktigere enn andres helse??

- Hvis et barn kan dø av at noen har egg på genseren så vil et totalforbud aldri kunne gjøre barnehagen trygg, noen kan jo ha spist egg hjemme og sølt uten at det synes?

- Er det så vanskelig å ta hensyn??

Og så videre...

• Liker 9
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Voksentoppen eksisterer fortsatt.

Rett til skolegang er ikke ensbetydende med å ha rett til å gå i vanlig klasse. Og igjen, det handler ikke primært om manglende vilje til å ta hensyn i utgangspunktet, men om ansvaret man pålegger alle andre med å ha et barn i barnehagen som potensielt kan dø om et av de andre barna har sølt egg på klærne sine. 

Anonymkode: 6c77d...310

Jo, nærskoleretten gir alle barn rett til å gå på sin nærskole og rett til å gå i vanlig klasse. Alle elever i Norge har rett til å gå på nærskolen sammen med barna i sitt område så enkelt er det

Anonymkode: b7f03...e60

• Liker 3
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Dersom et barn faktisk er så syk at h*n kan dø av å bare være i samme rom som en vanlig og utbredt ingrediens, i dette tilfellet egg, så bør man revurdere om dette barnet bør gå i barnehage. Dersom et barn er så sykt så nytter det faktisk ikke å tilrettelegge, da egg finnes overalt. Først er det barnehage, så barneskole, VGS/høyskole og så arbeidslivet, hvor man faktisk ikke kan kreve at alt blir tilrettelagt for en hele livet. HVA man skal gjøre med folk som er så alvorlig allergiske vet jeg ikke, men dette er folk som staten bør finne løsninger for, da de hele livet sitt er i fare for å kunne dø når som helst på grunn av allergiene de har.

Anonymkode: 00ade...533

En som er hyperallergisk i barndommen vil ofte vokse det av seg. Mye sjeldnere å finne så hyperallergiske i vgs/høyskole og arbeidslivet enn å finne det blant barn. Men det er likevel en liten gruppe som ikke blir kvitt hyperallergien i de voksnes rekker. Det er noe man bare må leve med :opplyser:

• Liker 3
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, nærskoleretten gir alle barn rett til å gå på sin nærskole og rett til å gå i vanlig klasse. Alle elever i Norge har rett til å gå på nærskolen sammen med barna i sitt område så enkelt er det

Anonymkode: b7f03...e60

Det er litt merkelig.

Tilbudet finnes der, men dere nekter å ta imot det som er tryggest for barnet deres...

Skrevet
23 minutter siden, Sushi skrev:

Jeg får veldig «goddag mann økseskaft»-følelse av hele denne tråden. Det virker som enkelte er så opptatt av å fortelle at de tar hensyn at de ikke forholder seg til hva som faktisk hjelper allergikere og ikke.

- Allergi kan være farlig, folk må ta hensyn!

- Ja, men det er ikke sikkert et forbud er veien å gå.

- Det er vel ikke så vanskelig å unngå egg/nøtter/fisk/sitrus i matpakken!

- Nei, men eksperter på temaet mener forbud er unødvendig.

- Egoist! Hva om det var ditt barn?!

- Da ville jeg heller ønsket en assistent som kunne følge opp mitt allergiske barn og passe på hva han/hun fikk i seg, eller andre tiltak som faktisk hjelper.

- Man kan vel bare ta hensyn! Er egg i matpakken viktigere enn andres helse??

- Hvis et barn kan dø av at noen har egg på genseren så vil et totalforbud aldri kunne gjøre barnehagen trygg, noen kan jo ha spist egg hjemme og sølt uten at det synes?

- Er det så vanskelig å ta hensyn??

Og så videre...

Dette fungerer bare hvis det kun er farlig for barnet å spise maten. Når man snakker om alvorlig allergi, så er det som regel at barnet blir syk av at andre spiser egg på maten også. Altså at barnet er så sensitiv at det reagerer på det gjennom luften. 

Argumentene dine er for meg bare unnskyldninger for å slippe å gjøre noe. 

Hvor vanskelig er det å la vær å la vær å spise egg til frokost før barnehage og å ha noe annet på matpakken. Det er ingen stor sak.

• Liker 4
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er litt merkelig.

Tilbudet finnes der, men dere nekter å ta imot det som er tryggest for barnet deres...

Alle allergiske barn kan ikke gå på den eneste allergiskolen i Norge. Her hvor jeg kommer i fra eksisterer det ikke en slik skole.

• Liker 2
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette fungerer bare hvis det kun er farlig for barnet å spise maten. Når man snakker om alvorlig allergi, så er det som regel at barnet blir syk av at andre spiser egg på maten også. Altså at barnet er så sensitiv at det reagerer på det gjennom luften. 

Argumentene dine er for meg bare unnskyldninger for å slippe å gjøre noe. 

Hvor vanskelig er det å la vær å la vær å spise egg til frokost før barnehage og å ha noe annet på matpakken. Det er ingen stor sak.

Økseskaft.

• Liker 4
Skrevet

Kan man ikke bare holde seg til egg til frokost på søndag morgen, i eggeglass? :P 

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, Sushi skrev:

Økseskaft.

Det er din oppfatning. Jeg ser mer på det som en diskusjon med forskjellige meninger.

• Liker 1
Skrevet

Om noen i min familie går inn i et rom hvor de har kokt egg så blir det kraftig reaksjon!

Noen er hyperallergikere. Sendes ut et slikt skriv, så går jeg ut i fra at det er snakk om en ny ansatt eller nytt barn som er hyperallergiker, og kanskje det går fint å sitte ved siden av, men barn kan man jo ikke alltid stole 100% på at de ikke prøver å dele, og dette barnet får i seg egg ved et uhell 😕 kanskje kjipt, men enda «kjipere» om et barn neste dør/dør av allergi sjokk.

Anonymkode: 3b9b3...22b

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er din oppfatning. Jeg ser mer på det som en diskusjon med forskjellige meninger.

Det er ikke en diskusjon når man bare pøser ut «ta hensyn!» uten å ta stilling til de faktiske motargumentene. For eksempel mener du mine argumenter er unnskyldinger for å slippe å gjøre noe. Det er ganske tullete når det ikke er noe eggeforbud i mitt barns barnehage. Jeg trenger altså ingen unnskyldninger.

Videre sier at du at barn kan få reaksjoner på allergener gjennom luften. Eksperten i artikkelen (som er linket til flere ganger i tråden) sier at støv gjennom luft kun vil kunne gi små reaksjoner, og at et forbud dermed ikke er nødvendig.

Poenget her er at forbud mot egg i matpakker, egg til frokost hjemme (og sikkert også egg i helgene, siden små mengder eggesøl kan havne på ytterjakka som man så tar med i barnehagen) er å legge ansvaret for allergien over på veldig mange, ukvalifiserte personer. Det er ikke, og vil aldri bli, trygt eller forsvarlig.

Man må bruke tiltak som faktisk fungerer, ikke tiltak som høres bra ut fordi de er store og rammer mange friske mennesker...

Tiltakene må også begrunnes faglig, en barnehage skal ikke kunne innføre forbud for å slippe unna ansvaret selv.

• Liker 5
Skrevet

Ts, det beste du kan gjøre er å be barnehagen være mer spesifikk på hva som ikke er tillatt innenfor det som inneholder egg. De er de eneste son kan gi deg svarene du søker. 

Det er jo selvsagt mange ulike former for allergier og alvorlighetsgrad. Min sønn på 5 år har ekstrem nøtteallergi. Han kan ikke ta på nøtter engang uten at han får sinnsyk utslag og omtrent må legges inn. Barnehagen sendte ut tydelig og godt informert beskjed da han startet. En mor mente visst det var hysterisk, gått lei og hadde sendt med peanettsmør på brødskivene. Datteren hennes hadde åpnet matboksen ved siden av sønnen min, som ikke visste hva det var og tatt på det. Klødd og tørket seg på magen/klærne. Ikke mange minutter senere var ambulansen på vei til sykehuset med min da 4år gamle sønn som ikke klarte å puste, begynte å blø neseblod og fikk blemmer på kroppen. Sprøytene hans i barnehagen var ikke nok. Han kunne dødd og slet med pusten i mange dager. Først Da jeg skrev til den moren at jeg vurderte anmeldelse mot henne at hun forsto hva hun egentlig hadde forårsaket. Hun trodde barnehagen overdrev i brevet om hvor sterk allergien hans var. 

Ta hensyn!! :) men barnehagen har nok all info om vedkommendes tilstand og bør spesifisere for dere om egg i alle former og innhold er forbudt eller kun ren egg i det hele tatt. 

Anonymkode: e5c4e...dfe

• Liker 5
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts, det beste du kan gjøre er å be barnehagen være mer spesifikk på hva som ikke er tillatt innenfor det som inneholder egg. De er de eneste son kan gi deg svarene du søker. 

Det er jo selvsagt mange ulike former for allergier og alvorlighetsgrad. Min sønn på 5 år har ekstrem nøtteallergi. Han kan ikke ta på nøtter engang uten at han får sinnsyk utslag og omtrent må legges inn. Barnehagen sendte ut tydelig og godt informert beskjed da han startet. En mor mente visst det var hysterisk, gått lei og hadde sendt med peanettsmør på brødskivene. Datteren hennes hadde åpnet matboksen ved siden av sønnen min, som ikke visste hva det var og tatt på det. Klødd og tørket seg på magen/klærne. Ikke mange minutter senere var ambulansen på vei til sykehuset med min da 4år gamle sønn som ikke klarte å puste, begynte å blø neseblod og fikk blemmer på kroppen. Sprøytene hans i barnehagen var ikke nok. Han kunne dødd og slet med pusten i mange dager. Først Da jeg skrev til den moren at jeg vurderte anmeldelse mot henne at hun forsto hva hun egentlig hadde forårsaket. Hun trodde barnehagen overdrev i brevet om hvor sterk allergien hans var. 

Ta hensyn!! :) men barnehagen har nok all info om vedkommendes tilstand og bør spesifisere for dere om egg i alle former og innhold er forbudt eller kun ren egg i det hele tatt. 

Anonymkode: e5c4e...dfe

Først og fremst: det må ha vært utrolig skremmende, og det var godt det gikk bra med sønnen din.

Her mener jeg det først og fremst er barnehagen/kommunen som har gjort feil. Dette er er godt eksempel på at man ikke kan stole på at 80 foreldre får med seg eller tror på beskjeder om forbud. Med så alvorlig allergi på avdelinga burde barnehagen enten servere alle måltider eller alltid ha en voksen ved barnet som er allergisk. Eller begge deler.

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...