Sushi Skrevet 14. august 2018 #41 Skrevet 14. august 2018 4 minutter siden, Millimani skrev: Det er forskjell på å være hjemme og å være ute blant folk. Alle barn har rett på barnehageplass, det står ingen ting noe sted om at hyperallergiske ikke har tillatelse til det. Dessuten er det diskriminering å nekte et barn å gå i barnehagen for noe så lite. Det er forskjell på nøtter og egg Du svarer jo ikke på noe av det jeg sier eller noe av det som står i artikkelen. Ingen snakker om å nekte barn å gå i barnehagen, men hvis det stemmer at noen er så allergiske som du beskriver, så vil det aldri kunne være trygt for slike barn å gå i barnehagen - totalforbud eller ikke. 4
AnonymBruker Skrevet 14. august 2018 #42 Skrevet 14. august 2018 3 hours ago, AnonymBruker said: Og folk som er så uopplyst og tydelig mangler både forståelse og empati burde samle seg på egne steder og holde på meg seg og sitt. Anonymkode: eda36...7fb Jeg prøver, men det er ikke enkelt når alle skal ha innpass alle steder og skal kreve at man ikke spiser ditt og ikke har med datt. Anonymkode: 38d9f...884 4
Sushi Skrevet 14. august 2018 #43 Skrevet 14. august 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: På skolen hvor min sønn går er det et barn som er ekstremt allergisk mot både egg og melk. I stedet for forbud mot matvarer har dette barnet en assistent ved siden av seg under måltidene, og alle barna må vaske hendene før og etter måltidet. I tillegg har de veldig fokus på å rydde opp søl og rester med en gang. Anonymkode: 12eef...258 Dette høres mye smartere ut enn et forbud. 7
AnonymBruker Skrevet 14. august 2018 #44 Skrevet 14. august 2018 1 time siden, Millimani skrev: Det er forskjell på å være hjemme og å være ute blant folk. Alle barn har rett på barnehageplass, det står ingen ting noe sted om at hyperallergiske ikke har tillatelse til det. Dessuten er det diskriminering å nekte et barn å gå i barnehagen for noe så lite. Det er forskjell på nøtter og egg De kan ha egne barnehager for matallergikere Anonymkode: fcf77...5d1 3
AnonymBruker Skrevet 14. august 2018 #45 Skrevet 14. august 2018 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: De kan ha egne barnehager for matallergikere Anonymkode: fcf77...5d1 Praktisk umulig. Enten ville det ikke være nok barn til å ha en hel barnehage eller så ville avstandene til den ene allergibarnehagen være for stor. Foreldre kan ikke ha barnet sitt i en barnehage på andre siden av byen. Også allergiske barn har rett til å være i barnehage og har behov for det sosiale og pedagogiske tilbudet. Det er ikke deres skyld at de er allergikere. Ikkeallergikere derimot trenger ikke spise egg i barnehagetiden. Foreldre som argumenterer for at friske barn skal kunne spise egg til lunsj i barnehagen er virkelig toppen av curlingforeldre. Skjerp dere. Anonymkode: f9607...3e1 12
AnonymBruker Skrevet 14. august 2018 #46 Skrevet 14. august 2018 Det er er påfallende hvor mange skoler/barnehager som praktiserer totalforbud for enkelte matvarer i dag, til tross for at dette ikke er anbefalt eller nødvendig. https://helsedirektoratet.no/folkehelse/kosthold-og-ernering/anbefalinger-for-handtering-av-notteallergi-i-barnehager-og-skoler Anonymkode: 71787...c9f 7
AnonymBruker Skrevet 15. august 2018 #47 Skrevet 15. august 2018 Det er hysteri! https://www.aftenposten.no/norge/i/KvAqgo/Onsker-ikke-notteforbud-i-skoler-og-barnehager Anonymkode: dd870...2b3 4
AnonymBruker Skrevet 15. august 2018 #48 Skrevet 15. august 2018 https://www.nrk.no/norge/skoler-trosser-nye-helserad--innforer-totalforbud-mot-notter-1.13699223 Anonymkode: dd870...2b3
Sussudio Skrevet 15. august 2018 #49 Skrevet 15. august 2018 (endret) Blir like forundret hver gang denne type diskusjon kommer opp på kg. Jeg ville bedt barnehagen om å spesifisere om dette gjelder egg i ren form (kokt egg, omelett etc), eller om det gjelder alle produkter som inneholder egg. Om det siste var tilfelle ville jeg spurt om at foreldrene til det allergiske barnet kunne lage en liste over vanlige pålegg/lunsjvarer som var trygge. Så hadde jeg fulgt denne listen uten å bruke tid på å irritere meg over lappene barnet nå bare kunne spise til lunsj i helgene. Jeg skjønner ikke at det skal være så vondt og vanskelig å ta hensyn til andre mennesker? Mulig at det finnes foreldre som påstår at barna deres har alvorlige allergier når det ikke er tilfelle, men jeg velger å tro på andre i slike situasjoner til det motsatte er bevist. Ingen tar skade av å ikke spise egg i barnehagen At noen ikke vil ta hensyn fordi de, helt uten vitenskapelig grunnlag, mener at slike allergier bare er tull, gjør at jeg mister bittelitt troen på menneskeheten. Endret 15. august 2018 av Sussudio Skrivefeil 20
RoH Skrevet 15. august 2018 #50 Skrevet 15. august 2018 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Folk som er så allergiske burde samles på en spesial barnehage der alle er så allergiske at alle må ta hensyn til alle. Anonymkode: 38d9f...884 ja sånn interneringsleir, ble de enda mer brysomme kunne vi f. eks. gasset dem. (ironi) 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2018 #51 Skrevet 15. august 2018 Dere må be om presisering hvordan dere skal forholde dere til dette. Mitt barn var litt allergisk mot egg, det artet seg slik at eksem ble forverret, ikke noe livstruende eller farlig i det hele tatt, men vi skulle være ekstra nøye på det de første årene pga fare for forverring og kryssallergi med andre ting. Det samme gjaldt sitrus. Så hvis dette gjaldt vårt barn, ville det være nok at mitt barn ikke spiste noe med egg i seg, og en slik mail kunne blitt sendt ut slik at det ikke ble sendt med muffins, vafler, is med egg osv, mandariner til alle, ting som blir lett delt og delt ut og smakt på. Majones på en annens skive hadde ikke vært noe problem, særlig ikke etter hvert når barnet var stor nok til å spørre selv: er det egg i dette? Det var heller ingen krise hvis uhellet skulle være ute, men barnehagen selv kunne ikke servere mitt barn noe med egg (som vafler), og hadde ikke appelsiner blant fruktalternativene. Men kjenner ei jente som har ekstrem eggeallergi, og der kan det ikke være egg i rommet hun er. Et enormt problem på reise, kafe og hjemme hos andre. Anonymkode: dfa85...7c8 8
AnonymBruker Skrevet 15. august 2018 #52 Skrevet 15. august 2018 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har fått en kort mail om noen matforbud. Noen er lett å unngå i matpakka/barnebursdag, mens eksempelvis egg ikke er like enkelt. Det er jo forsåvidt enkelt å unngå vanlig egg i ren form, men kan faktisk folk bli alvorlig syke av å sitte i samme rom som noen som spiser lapper eller et pålegg som feks majones? Jeg vet jo om ulike allergier, men var faktisk ikke klar over at egg gjaldt spredning i luft om ei vaffel eller bursdagskake er i rommet. Hvordan løser man dette i barnebursdagen? Anonymkode: 721fd...a20 Min bror hadde egg allergi som liten. En ting er å spise, han kunne ikke en gang være på kjøkkenet mens jeg stekte med omelett eller speil egg. Han ble rødsmusset utslett på kroppen i løpet av sekunder. Vet ikke om han hadde blitt enda dårligere, da vi alltid sendte han ut av kjøkkenet, ved egg steking. Meget mulig at mamma visste noe. Jeg husker ikke hvor ille det ble, utenom at jeg husker ihvertfall en gang dro de til legevakten. Så egg allergi kan være farlig faktisk, for de som får dette i seg. Og ungene spiser av hverandres mat, så man må sikre der det sikres kan. Det hører med at egg allergi er også en type allergi man kan faktisk vokse av seg. Fra å ikke være i samme rom som en egg-omelett, så både lager og spiser broren min det idag. Anonymkode: 81195...300 3
AnonymBruker Skrevet 15. august 2018 #53 Skrevet 15. august 2018 Hvis det er ett barn i en barnehage som er så allergisk mot egg at resten av barna ikke en gang kan ha med mat som inneholder egg en gang, så burde det være det allergiske barnet som burde holde seg borte. Anonymkode: 6fb26...d7c 8
AnonymBruker Skrevet 15. august 2018 #54 Skrevet 15. august 2018 1 time siden, Sussudio skrev: Blir like forundret hver gang denne type diskusjon kommer opp på kg. Jeg ville bedt barnehagen om å spesifisere om dette gjelder egg i ren form (kokt egg, omelett etc), eller om det gjelder alle produkter som inneholder egg. Om det siste var tilfelle ville jeg spurt om at foreldrene til det allergiske barnet kunne lage en liste over vanlige pålegg/lunsjvarer som var trygge. Så hadde jeg fulgt denne listen uten å bruke tid på å irritere meg over lappene barnet nå bare kunne spise til lunsj i helgene. Jeg skjønner ikke at det skal være så vondt og vanskelig å ta hensyn til andre mennesker? Mulig at det finnes foreldre som påstår at barna deres har alvorlige allergier når det ikke er tilfelle, men jeg velger å tro på andre i slike situasjoner til det motsatte er bevist. Ingen tar skade av å ikke spise egg i barnehagen At noen ikke vil ta hensyn fordi de, helt uten vitenskapelig grunnlag, mener at slike allergier bare er tull, gjør at jeg mister bittelitt troen på menneskeheten. Denne tråden forklarer alt om hva som er galt her i verden. For en samling egoistiske naut. Anonymkode: f9607...3e1 6
Tusseladen Skrevet 15. august 2018 #55 Skrevet 15. august 2018 Hvis en person er så hyper -allergisk at han/hun kan dø av at noen har eggerester eller annet på klærne, så kan ikke denne personen ferdes normalt i samfunnet. I alle tilfeller bør personen bruke munnbind. Eller kanskje vi rett og slett skulle forby både egg og høner? Og fisk, nøtter, sopp osv.... 7
AnonymBruker Skrevet 15. august 2018 #56 Skrevet 15. august 2018 Skulle tro man ba dere om å leve på tørt brød og vann resten av livet. Dette er et barn, akkurat som deres barn, som ønsker og har rett til å være en del av samfunnet og fellesskapet uten å bli syke. Det betyr at barna i den barnehagen ikke kan spise egg mellom åtte og fire. Såpass med hensyn for et barns ve og vel er det mulig å ta uten å oppføre seg som en trassig toåring. Makan. Anonymkode: f9607...3e1 17
AnonymBruker Skrevet 15. august 2018 #57 Skrevet 15. august 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg prøver, men det er ikke enkelt når alle skal ha innpass alle steder og skal kreve at man ikke spiser ditt og ikke har med datt. Anonymkode: 38d9f...884 Jo det er veldig lett. Du får beskjed om ikke å ha noe med egg i. Du har ikke noe med egg i. Du får beskjed om ikke å ha noe med nøtter i, Du har ikke med noe med nøtter i. Du får beskjed om ikke å ha på parfymerte produkter, Du har ikke på parfymerte produkter. Det er bare å følge de instrukser du får, så kan alle få lov til å være friske og ha det bra. For at et barn skal få lov til å gå i barnehage og ha en fin hverdag og ikke isoleres så er det et lite offer. Anonymkode: eda36...7fb 13
AnonymBruker Skrevet 15. august 2018 #58 Skrevet 15. august 2018 På skolen til barna våre er det totalforbud mot egg, nøtter og sitrusfrukter, og spor av dette. Jeg synes at skoler som har slike forbud, bør stille med mat til elevene i lunsjen. Ha en kantine med "trygg" mat, eller ordne dette på en annen måte. Det er ikke så lett å huske på dette alltid, hvis vi prøver et nytt pålegg, eller barnet går rett på skolen etter å ha vært hos besteforeldre på overnatting. Her har barna spist brødskive med kaviar eller makrell med tomat hver eneste dag. Ensformig, men heldigvis sunt, da 😛 Syltetøy eller annet pålegg med sukker er også no-go på skolen. Anonymkode: 73196...e3c 5
AnonymBruker Skrevet 15. august 2018 #59 Skrevet 15. august 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvis det er ett barn i en barnehage som er så allergisk mot egg at resten av barna ikke en gang kan ha med mat som inneholder egg en gang, så burde det være det allergiske barnet som burde holde seg borte. Anonymkode: 6fb26...d7c Så enig. Hvorfor skal alle lide for at ett barn skal bestemme hva man skal ha på maten? Anonymkode: fcf77...5d1 5
AnonymBruker Skrevet 15. august 2018 #60 Skrevet 15. august 2018 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo det er veldig lett. Du får beskjed om ikke å ha noe med egg i. Du har ikke noe med egg i. Du får beskjed om ikke å ha noe med nøtter i, Du har ikke med noe med nøtter i. Du får beskjed om ikke å ha på parfymerte produkter, Du har ikke på parfymerte produkter. Det er bare å følge de instrukser du får, så kan alle få lov til å være friske og ha det bra. For at et barn skal få lov til å gå i barnehage og ha en fin hverdag og ikke isoleres så er det et lite offer. Anonymkode: eda36...7fb Det er jo veeeeeeldig lett å ikke ta med brødskiver, ikke sant. Hva skal barna spise da? Gulrot? Anonymkode: fcf77...5d1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå