Gå til innhold

Forbud mot egg i barnehagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis noen virkelig er så allergisk at en liten smule egg kan utløse alvorlige reaksjoner så kan ikke dette barnet gå i barnehage. Hva om noen kommer i barnehagen etter frokost med bittelitt egg på genseren sin? Selvfølgelig er det viktig å ta hensyn, men barna må også fungere i samfunnet, og faktum er at det finnes mye mat med egg i rundtomkring. 

Eksperter på dette anbefaler heller ikke forbud: https://www.aftenposten.no/norge/i/KvAqgo/Onsker-ikke-notteforbud-i-skoler-og-barnehager?spid_rel=2

• Liker 17
Skrevet
5 minutter siden, Sushi skrev:

Hvis noen virkelig er så allergisk at en liten smule egg kan utløse alvorlige reaksjoner så kan ikke dette barnet gå i barnehage. Hva om noen kommer i barnehagen etter frokost med bittelitt egg på genseren sin? Selvfølgelig er det viktig å ta hensyn, men barna må også fungere i samfunnet, og faktum er at det finnes mye mat med egg i rundtomkring. 

Eksperter på dette anbefaler heller ikke forbud: https://www.aftenposten.no/norge/i/KvAqgo/Onsker-ikke-notteforbud-i-skoler-og-barnehager?spid_rel=2

Det er stor forskjell på barnehage og skole. I barnehagen så er det mye mer søling, de tar plutselig mat fra hverandre, bytter mat osv, da er det svært lett å få i seg mat man ikke skal. I forhold til på skolen, hvor da barnet kan få streng beskjed om å ikke spise andres mat. 

Og hvor vanskelig er det å unngå egg, altså kokt egg på matpakka, lukter død og fordervelse, og majones er vel ikke vanskelig å droppe, vafler og lapper er kos og ikke lunsj.

Anonymkode: 5d7b5...137

• Liker 16
Skrevet
18 minutter siden, Minlillelykke skrev:

Allergi er ikke hysteri. Barnet kan potesielt dø om han/hun får i seg egg. Vil du være årsak til ett lite barns død?

Før i tiden hadde man ikke dette hysteriet på allergi. Var man allergisk, tok man medisiner mot dette. Til slutt kan ikke folk ha klær på seg, eller spise noen ting før de går ut blant medmennesker.

Anonymkode: fcf77...5d1

• Liker 4
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Før i tiden hadde man ikke dette hysteriet på allergi. Var man allergisk, tok man medisiner mot dette. Til slutt kan ikke folk ha klær på seg, eller spise noen ting før de går ut blant medmennesker.

Før i tiden døde flertallet av alle barn som ble født før de fylte fem. 

Anonymkode: a0202...b35

• Liker 28
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Herregud, nå må folk snart gi seg med dette hysteriet

Det er faktisk ikke hysteri når det er snakk om at man kan dø av å være i samme rom! I barnehagen vår er det totalforbud mot peanøtter pga alvorlig allergi. Det er ikke lenge siden det stakkars lille barnet fikk en kjempereaksjon og måtte ha den akuttmedisinen de har liggende i barnehagen og på legevakta fordi et av barna på avdelingen hadde spist peanøttsmør på vei til barnehagen i bilen. Når man ser sånne ting, så skjønner man at det faktisk ikke er snakk om hysteri! Og sånne svar som du gir der, gjør meg eitrende forbanna! Hva om det var ditt barn som satt der og holdt på å dø fordi noen trodde du var hysterisk? 

Anonymkode: 305e7...275

• Liker 37
Skrevet

Syns det er fint sånt blir tatt på alvor. Men de burde spesifisere hva som er greit og ikke. På skolen til barna mine er set innført totalt nøtteforbud pga étt barn som er hyperallergisk. Helt greit!

Anonymkode: b31c6...e45

• Liker 14
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du vet at allergi er noe relativt nytt, og som blir bare mer og mer utbredt for hver år som går. Så før i tiden, så var det ekstremt få barn som var allergiske. Om ikke mange år, så kommer 50% av befolkningen til å være allergisk. Håper du slipper unna, for jeg unner ingen det helvete det er, å være ekstremt allergisk.

• Liker 5
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Før i tiden døde flertallet av alle barn som ble født før de fylte fem. 

Anonymkode: a0202...b35

Det gjorde de ikke

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du vet at allergi er noe relativt nytt, og som blir bare mer og mer utbredt for hver år som går. Så før i tiden, så var det ekstremt få barn som var allergiske. Om ikke mange år, så kommer 50% av befolkningen til å være allergisk. Håper du slipper unna, for jeg unner ingen det helvete det er, å være ekstremt allergisk.

Det var nok fordi folk var sunnere før. Nå skal det være så sterilt rundt oss at det skal ingenting til før vi blir syke

• Liker 5
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er stor forskjell på barnehage og skole. I barnehagen så er det mye mer søling, de tar plutselig mat fra hverandre, bytter mat osv, da er det svært lett å få i seg mat man ikke skal. I forhold til på skolen, hvor da barnet kan få streng beskjed om å ikke spise andres mat. 

Og hvor vanskelig er det å unngå egg, altså kokt egg på matpakka, lukter død og fordervelse, og majones er vel ikke vanskelig å droppe, vafler og lapper er kos og ikke lunsj.

...og eksperter på temaet er altså veldig kritiske til totalforbud i barnehager og skoler.

Det handler ikke om at det er vanskelig å unngå ditt og datt i matpakken, men at det ikke er realistisk å unngå allergener 100 % når man lever i et samfunn. Da må man få gode råd fra fagpersoner, medisiner og behandling. Og de ansatte i barnehagen må selvsagt få opplæring i hvordan de takler en reaksjon, ha adrenalin tilgjengelig osv.

• Liker 6
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan ikke medisinere mot mat allergi. Mat allergi er ikke det samme som allergi mot dyr og pollen feks. Dette lærte jeg når vår datter ble utredet og fikk bekreftet melkeproteinallergi. Melkeallergi er nok enklere og forholde seg til, men eggeallergikere kan bli alvorlig syke. En klassekammerat av meg ble lagt inn på sykehus fordi noen ikke trodde hen var allergisk mot sopp. Så galt kan det gå, med ambulanse og hele pakka. Før man legger seg på slike diskusjoner bør man vite litt bakgrunnsfakta. Matallergi kan ikke sammenlignes med annen allergi.

• Liker 18
Skrevet
12 minutter siden, Sushi skrev:

...og eksperter på temaet er altså veldig kritiske til totalforbud i barnehager og skoler.

Det handler ikke om at det er vanskelig å unngå ditt og datt i matpakken, men at det ikke er realistisk å unngå allergener 100 % når man lever i et samfunn. Da må man få gode råd fra fagpersoner, medisiner og behandling. Og de ansatte i barnehagen må selvsagt få opplæring i hvordan de takler en reaksjon, ha adrenalin tilgjengelig osv.

Eksperter kan mene så mye de vil, men de har ikke kunnskapen om hvordan det er i barnehage. Jeg har selv jobbet flere år i barnehage og på skole. Og ser jo helt klart, at ett forbud må følges mye strengere i barnehage, enn på skole.

Jeg er selv svært allergisk mot svært mye, og egg, selv om jeg går på 4 dobbel allergidose, går på sprøyter for å senke IgE i blodet, så får jeg kraftig reaksjon på egg, om jeg skulle spise det. Jeg har hatt allergi i 40 år, matallergien finnes det ikke behandling for. 

• Liker 8
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eksperter kan mene så mye de vil, men de har ikke kunnskapen om hvordan det er i barnehage. Jeg har selv jobbet flere år i barnehage og på skole. Og ser jo helt klart, at ett forbud må følges mye strengere i barnehage, enn på skole.

Jeg er selv svært allergisk mot svært mye, og egg, selv om jeg går på 4 dobbel allergidose, går på sprøyter for å senke IgE i blodet, så får jeg kraftig reaksjon på egg, om jeg skulle spise det. Jeg har hatt allergi i 40 år, matallergien finnes det ikke behandling for. 

Hvis det er tilfelle at et barn ikke tåler å være i samme rom som noen som har matpakke med f.eks. brød som inneholder egg eller nøtter, så må i så fall barnehagen servere alle måltidene. Man kan da ikke ta sjansen på at alle foreldre sjekker alle matvarer de får inn i huset og så lager matpakke av.

Men igjen: De som har greie på dette anbefaler ikke totalforbud.

(Det er for øvrig en eggeallergiker i vår barnehage, som avdelinga tar hensyn til. De lager vafler uten egg i, men alle kan ha med det de vil i egen matpakke. Regner med de ansatte passer på at barnet ikke spiser av andres mat.)

• Liker 12
Skrevet (endret)

1 hour ago, Sushi said:

Hvis noen kommer i barnehagen med bittelitt egg på genseren så kan en som er hyperallergisk mot egg faktisk bli så alvorlig syk at det barnet blir lagt i en bil med hylende sirener til sykehuset! Samtidig vil en flokk forskremte barn måtte tas vare på i barnehagen, og få forklart hvor alvorlig det har blitt for det allergiske barnet "bare" fordi et av de andre barna hadde egg på genseren sin. Barnehagen må tilrettelegge for det finnes faktisk sånne barn som ikke tåler at andre har egg på maten, og at det å koke eller knekke et egg i samme rom som de oppholder seg har samme effekt. 

Man må tilrettelegge for barn med allergi mot egg på samme måte som man må for barn som ikke tåler melk eller gluten. Det gjelder både barnehage og skole, men barnehagen er verst fordi det er ikke alle barna som klarer å forstå viktigheten av å ta hensyn til allergiske barn uansett hvilken allergi det gjelder.

Den artikkelen må man være abonnent for å kunne lese. 

36 minutter siden, AnonymBruker said:

Det var nok fordi folk var sunnere før. Nå skal det være så sterilt rundt oss at det skal ingenting til før vi blir syke

Da har du misforstått. Jo mer sterilt det er - jo mindre sjanse for å bli syke. Innerst inne vet du nok det veldig godt. Men du er vel den som er mest sunn eller mest usunn av alle. 

36 minutter siden, Sushi said:

...og du tror ikke de får sånn opplæring??

Endret av Millimani
  • Liker 6
Skrevet

På skolen hvor min sønn går er det et barn som er ekstremt allergisk mot både egg og melk. I stedet for forbud mot matvarer har dette barnet en assistent ved siden av seg under måltidene, og alle barna må vaske hendene før og etter måltidet. I tillegg har de veldig fokus på å rydde opp søl og rester med en gang.

Anonymkode: 12eef...258

• Liker 9
Annonse
Skrevet
2 hours ago, Rosalie said:

Det er ikke fare for luftbåren spredning av eggeprotein dersom egget er ferdig tilberedt. Så kokt egg, eggerøre eller omelett kan man fint ha på skiva. 

Det barnehagen må være obs på, er at det allergiske barnet ikke låner bestikk eller tallerken med eggerester eller stikker fingene (med egg på) til annet barn i munnen.

Les denne artikkelen

https://www.naaf.no/subsites/matallergi/kostrad-ved-allergi/eggallergi/

2 hours ago, AnonymBruker said:

Dersom det er et allergisk barn på avdelingen ville jeg absolutt unngått å sende med barnet mitt noe som helst som inneholder egg. I en barnehage grises og søles det mye, og maten finner ikke alltid veien inn i rett munn. Du vil vel ikke være den forelderen som er årsaken til at et annet barn får en alvorlig allergisk reasksjon, eller i verste fall dør? 

Jeg har selv vært vitne til at en (voksen) gikk inn i anafalytisk (sp?) sjokk, og det er en hendelse som satte en støkk i meg. Selv om sykehuset var i nærheten og det gikk bra så slet denne personen med ettervirkningene i lang tid. 

Anonymkode: afd2a...b55

Anafylaktisk. Det er alvorlig og farlig.

1 hour ago, AnonymBruker said:

Det finnes ingen pille mot egge-allergi, melke-allergi, gluten-allergi eller cøliaki. Ikke enda. Inntil det kommer på markedet må man løse problemet på andre måter. Det er forskjell på mat-allergier og andre allergier. 

• Liker 4
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er da foreldrene til barnet som sender det i barnehagen som er årsaken. Folk må få lov til å spise mat. 

Anonymkode: dfe7f...0fa

Så da mener du at foreldre med barn med matallergier må slutte å jobbe for å være hjemme med barnet ? 

Jadda... For det er jo SÅ himla vanskelig å la være å ha egg eller nøtter i matpakka... :ironi:

Anonymkode: afd2a...b55

• Liker 11
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva står i mailen? Her må bhg klargjøre hvilken type og for egg ikke skal forekomme i. 

Personer som er allergisk mot egg er ikke dagligdags men de som vilrkelig er allergisk mot egg blir veldig syke av små mengder. Det jeg kan tenke meg bhg er redd for, er at det allergiske barnet skal få tak i mat de andre barna har med og på den måten bli dødssyke. Men igjen her må bhg informere bedre gjør den ikke det så still spøramålet tilbake til bhg fremfor å håpe på at rette personen gir deg svarmpå kvinneguiden.

Anonymkode: 29af3...620

Ikke dagligdags? Allergi mot egg er langt vanligere enn glutenhysteriet. Er allergisk mot egg selv. 

Anonymkode: 10fa0...42b

• Liker 3
Skrevet
47 minutter siden, Millimani skrev:

Hvis noen kommer i barnehagen med bittelitt egg på genseren så kan en som er hyperallergisk mot egg faktisk bli så alvorlig syk at det barnet blir lagt i en bil med hylende sirener til sykehuset! Samtidig vil en flokk forskremte barn måtte tas vare på i barnehagen, og få forklart hvor alvorlig det har blitt for det allergiske barnet "bare" fordi et av de andre barna hadde egg på genseren sin. Barnehagen må tilrettelegge for det finnes faktisk sånne barn som ikke tåler at andre har egg på maten, og at det å koke eller knekke et egg i samme rom som de oppholder seg har samme effekt. 

Den artikkelen må man være abonnent for å kunne lese. 

...og du tror ikke de får sånn opplæring??

Og igjen, poenget mitt er at hvis man er så allergisk at en eggesmule på en genser vil føre til dødelige reaksjoner så kan man jo verken gå i barnehage eller bevege seg rundt i samfunnet ellers. Barnehagen må selvfølgelig tilrettelegge, men selv et totalforbud vil aldri være noen garanti. Man kan jo ikke nekte alle de andre barna å spise egg i helga, for eksempel...

Ikke alle store, inngripende tiltak er gode tiltak. Et eksempel på et godt tiltak er å gi ansatte opplæring. (Jeg har aldri sagt at de ikke får det, det er et eksempel på et tiltak som faktisk er enkelt å gjennomføre og som vil ha effekt.)

Sitat fra artikkelen:

Sitat

- (...) Det er ingen faglig begrunnelse for at hele skoler skal være fri for mat som kan gi allergiske reaksjoner, sier Anders Tøndell, overlege ved Regionalt senter for astma, allergi og overfølsomhet ved St. Olav til Adressa.no.

(...)

– En nøtteallergiker kan få en alvorlig allergireaksjon når en selv spiser nøtter. Men det er ingen dokumentasjon som viser at nøttestøv kan gi en alvorlig allergisk reaksjon. Derfor er det ingen grunn til at en skal innføre et totalforbud mot en matvare, sier Tøndell.

(...)

– Da skaper du et kunstig mikromiljø, hvor du later som det er fravær av en viss type allergener. Men det er helt umulig å leve allergenfrie liv. Da kan du ikke gå inn i en butikk, ta bussen eller gå på kino, sier Tøndell.

(...)

– Det er skoler og barnehager som tilrettelegger for allergiske barn med tiltak som omfatter veldig mange barn. Jeg mener en skal være veldig kritisk til å innføre forbud som mange barn blir påvirket av, sier Betty Pettersen, kommuneoverlege i Trondheim.

• Liker 7
Skrevet
5 minutter siden, Sushi said:

Og igjen, poenget mitt er at hvis man er så allergisk at en eggesmule på en genser vil føre til dødelige reaksjoner så kan man jo verken gå i barnehage eller bevege seg rundt i samfunnet ellers. Barnehagen må selvfølgelig tilrettelegge, men selv et totalforbud vil aldri være noen garanti. Man kan jo ikke nekte alle de andre barna å spise egg i helga, for eksempel...

Ikke alle store, inngripende tiltak er gode tiltak. Et eksempel på et godt tiltak er å gi ansatte opplæring. (Jeg har aldri sagt at de ikke får det, det er et eksempel på et tiltak som faktisk er enkelt å gjennomføre og som vil ha effekt.)

Sitat fra artikkelen:

Det er forskjell på å være hjemme og å være ute blant folk. Alle barn har rett på barnehageplass, det står ingen ting noe sted om at hyperallergiske ikke har tillatelse til det. Dessuten er det diskriminering å nekte et barn å gå i barnehagen for noe så lite. 

Det er forskjell på nøtter og egg

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...