AnonymBruker Skrevet 16. august 2018 #101 Skrevet 16. august 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis det mot formodning skulle være både et allergisk barn og et bananlappebarn i samme barnehageavdeling må man prøve å finne en ordning som passer begge, men ditt barns spisevegring er ikke viktigere enn et annet barns allergi. Jeg vil faktisk si at allergien er viktigere å ta hensyn til, for ditt barn dør ikke om det ikke får sine bananlapper til lunsj. Anonymkode: f9607...3e1 Poenget mitt er at alelrgi er ikke alltid slik at man dør av noe, eller at man blir alvorlig syk. Det er veldig få som har reelle alvorlige allergier, og så er det MANGE som mistenker allergier som ikke finnes - og kan finne på å kreve ting av barnehage/skole. Og generelt vil jeg si at du undervurderer spisevegring hos barn - jo - dette er alvorlig for noen barn. Så alvorlig at de ikke følger normal utvikling. Det må være mulig å tilrettelegge for ulike behov, og det må være mulig å skille mellom «bør ikke spise en hel og ren matvare fordi h*n får utslett» og «blir innlagt på sykehus». Anonymkode: 721fd...a20 4
AnonymBruker Skrevet 16. august 2018 #102 Skrevet 16. august 2018 Beklager, vi har ikke kake som ditt barn kan spise uten å bli alvorlig syk for mitt barn er verdens særeste barn og spiser BARE kaker med egg i. Anonymkode: f9607...3e1 5
AnonymBruker Skrevet 16. august 2018 #103 Skrevet 16. august 2018 Vel- her ble det forbud mot kake osv i barnehagen uansett. For bursdager fikk barna et gigant fruktfakt med masse forskjellige frukt som gikk ned som de susser. Ingen barn savnet kake- spesielt når det kunne vært 5 bursdager i løpet av 1 måned. Kanskje det er veien å gå. Anonymkode: 2e97d...873 2
AnonymBruker Skrevet 16. august 2018 #104 Skrevet 16. august 2018 På 15.8.2018 den 11.57, Millimani skrev: Det er snakk om ett måltid om dagen i barnehagen. Mange barn vokser av seg hyperallergien, men det må tas hensyn til uansett hvor teit andre folk synes det er. Det er ikke forbudt å kose seg med lunsjen. Man kan kose seg med lunsjen enten det er vafler eller knekkebrød med kjedelig pålegg. Nei, det er 3 måltider og frukt. De spiser frokost (ikke alle, men noen inkludert vårt barn) - det er lunch og frukt - og avogtil 2 matpakker pga tur. Mange matvarer får vi ikke lov til å ta med fordi det er styr på tur (helt greit det og). Men det er altså ikke ett eneste måltid. Og det MÅ da være mulig for foreldre og barnehage å opplyse om hva allergien gjelder? Det forventes jo at man skal være kostholdsekspert, men jeg vet av erfaring at det jo nettopp ER spor av ting i mat - og vil jo da gjerne vite hva som er på JA-lista av pålegg/matvarer. Og hva som er stor NEI. Anonymkode: 721fd...a20 3
AnonymBruker Skrevet 16. august 2018 #105 Skrevet 16. august 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vel- her ble det forbud mot kake osv i barnehagen uansett. For bursdager fikk barna et gigant fruktfakt med masse forskjellige frukt som gikk ned som de susser. Ingen barn savnet kake- spesielt når det kunne vært 5 bursdager i løpet av 1 måned. Kanskje det er veien å gå. Anonymkode: 2e97d...873 Jeg snakker om egenorganisert bursdag, ikke den som foregår i barnehagetid. Jeg går utfra det ikke er kjipt å be de med hyperallergiske barn om å ta med noe? Av erfairng så vet jeg jo at mange foreldre tilbereder feil i «småproduktene» (de tenker ikke på at smør inneholder melkeprodukt, tenker ikke på havregryn ikke er greit for noen med cøliaki osv). Jeg eksempelvis har allergi mot et krydder, og ingen har noensinne tenkt på å lese ingredienslisten. Folk uten allergier leser ikke alle ingredienser og kan ikke «andre betegnelser», de tror bare det gjelder hele produktet. For eksempel ren melk, rent egg, rene nøtter - og vet jo ikke at sjokolade kan inneholde spor av nøtter for de som ikke tåler det heller. Anonymkode: 721fd...a20 5
AnonymBruker Skrevet 16. august 2018 #106 Skrevet 16. august 2018 Ja, faktisk kan noen være så allergiske! Vett at de ansatte i en bhg ikke kunne spise nøtter dagen/kvelden før de skulle på jobb pga noen var så allergiske. Kunne gå rett i anafylaktisk sjokk... Anonymkode: 769d7...4a1 2
AnonymBruker Skrevet 16. august 2018 #107 Skrevet 16. august 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Beklager, vi har ikke kake som ditt barn kan spise uten å bli alvorlig syk for mitt barn er verdens særeste barn og spiser BARE kaker med egg i. Anonymkode: f9607...3e1 Nei, men poenget mitt er at når barna HATER gele - så serverer man jo ikke det. Om Toro lager en variant uten egg og ditt og datt så kjøper jeg selvsagt like godt den, eller eggerstatning. Men foreldre må nesten få beskjed om hva som er nei/ja - og konkret hvordan de kan tilrettelegge. Anonymkode: 721fd...a20 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2018 #108 Skrevet 16. august 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, faktisk kan noen være så allergiske! Vett at de ansatte i en bhg ikke kunne spise nøtter dagen/kvelden før de skulle på jobb pga noen var så allergiske. Kunne gå rett i anafylaktisk sjokk... Anonymkode: 769d7...4a1 Da burde de jo gå i spesialbarnehage og ha med penn. Barn kan bli allergiske mot alle typer matvarer og i en vanlig barnehage blir det jo utrolig vanskelig å passe på at andre barn ikke har vært borti et eller annet som et annet barn kan reagere på Anonymkode: fcf77...5d1 5
AnonymBruker Skrevet 16. august 2018 #109 Skrevet 16. august 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ja, faktisk kan noen være så allergiske! Vett at de ansatte i en bhg ikke kunne spise nøtter dagen/kvelden før de skulle på jobb pga noen var så allergiske. Kunne gå rett i anafylaktisk sjokk... Anonymkode: 769d7...4a1 Har du et barn som er så allergisk må jeg si at du som foreldre har i overkant mye tillitt til dine omgivelser. Du tar det for gitt at alle som er i nær og perifer kontakt med ditt barn kan alt som allergien? Er allergireaksjon så hissig må barnet egentlig betraktes som handikappet. Anonymkode: b9000...ef7 9
AnonymBruker Skrevet 16. august 2018 #110 Skrevet 16. august 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes faktisk ikke det er greit at jeg som ikke har hverken erfaringer med eller særlig kunnskap om allergi skal pålegges et så stort ansvar for et annet barns ve og vel (i verste fall liv og død) fordi jeg tilfeldigvis har barn i samme barnehage. Det handler ikke om at jeg ikke er villig til å ta hensyn, men det er så fort gjort å glemme, overse og ikke ha full kontroll til enhver tid. Å la være å ha egg på barnehagematen er ikke noe stort problem, men når en minimal glipp av typen litt egg på et klesplagg kan få så enorme og alvorlige konsekvenser har vi nådd et punkt hvor det aktuelle barnet faktisk ikke kan gå i vanlig barnehage. Man kan ikke stille så store krav til så mange familier. Anonymkode: 6c77d...310 Så du mener at dette barnet ikke kan gå barnehage, ikke skole osv. Hvordan mener du at dette barnet skal kunne vokse opp på en ordentlig måte. Jeg er litt nysgjerrig på hvordan du hadde håndtert dette hvis det var ditt barn? Anonymkode: eda36...7fb 3
AnonymBruker Skrevet 16. august 2018 #111 Skrevet 16. august 2018 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du et barn som er så allergisk må jeg si at du som foreldre har i overkant mye tillitt til dine omgivelser. Du tar det for gitt at alle som er i nær og perifer kontakt med ditt barn kan alt som allergien? Er allergireaksjon så hissig må barnet egentlig betraktes som handikappet. Anonymkode: b9000...ef7 Dette er jeg helt enig i. Alle med vanskelig allergi er handikappede. Og de burde ha rettigheter i forhold til denne lidelsen. Anonymkode: eda36...7fb 7
AnonymBruker Skrevet 16. august 2018 #112 Skrevet 16. august 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Så du mener at dette barnet ikke kan gå barnehage, ikke skole osv. Hvordan mener du at dette barnet skal kunne vokse opp på en ordentlig måte. Jeg er litt nysgjerrig på hvordan du hadde håndtert dette hvis det var ditt barn? Anonymkode: eda36...7fb Hvis det hadde vært mitt barn hadde jeg ikke stolt på at alle foreldrene hadde fått med seg og forstått budskapet. Såpass mye har jeg sett, folk er dumme, folk glemmer, folk misforstår, folk gir blaffen. Jeg hadde ikke satset på at såpass mange klarte å holde seg til reglene hvis allergien var så alvorlig. Som noen sa, hvis barnet er så allergisk så må det anses for å være handikappet og det må tilrettelegges deretter. Feks ved at barnet har en assistent med seg som passer på. Anonymkode: 12eef...258 4
AnonymBruker Skrevet 16. august 2018 #113 Skrevet 16. august 2018 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så du mener at dette barnet ikke kan gå barnehage, ikke skole osv. Hvordan mener du at dette barnet skal kunne vokse opp på en ordentlig måte. Jeg er litt nysgjerrig på hvordan du hadde håndtert dette hvis det var ditt barn? Anonymkode: eda36...7fb Til en viss grad blir det enklere når barnet blir større, for da kan de i større grad passe på selv. Men det er et faktum at noen er så hyperallergiske at de faktisk ikke kan leve et helt normalt liv, det er en grunn til at det finnes allergiskoler. Hadde det vært mitt barn ville jeg jo måttet sette meg inn i ting på et helt annet nivå, skaffe meg stålkontroll på ingredienser i alle matvarer og lagt opp livet etter det. Men det er en stor og krevende oppgave man ikke kan forvente at alle andre mennesker skal ta på vegne av ditt barn. Jeg hadde hvertfall ikke turrt å stole på at alle i barnehagen gjorde det. Anonymkode: 6c77d...310 5
Solskinnsbolle Skrevet 16. august 2018 #114 Skrevet 16. august 2018 På 14.8.2018 den 18.43, AnonymBruker skrev: Herregud, nå må folk snart gi seg med dette hysteriet Anonymkode: fcf77...5d1 Tuller du!!!!!!????? Hva mener du at folk skal slutte med? Vet du hvordan det er å ha et barn som er super allergisk? Kan du i det hele tatt sette deg inn i hvor alvorlig allergi kan være 3
Gjest Jegskulleønskeat Skrevet 16. august 2018 #115 Skrevet 16. august 2018 Jeg synes også man burde kunne kreve at man får lister på hva som er greit å ta med. Det et ikke alltid man er 100 % klar over hva alle matvarer inneholder. Man må få muligheten til å ta hensyn, men da er man avhengig av rød og grønn liste. Den bør stå på veggen i barnehagen; synlig for dem som bringer og henter barna slik at alle får det med seg.
AnonymBruker Skrevet 16. august 2018 #116 Skrevet 16. august 2018 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis det hadde vært mitt barn hadde jeg ikke stolt på at alle foreldrene hadde fått med seg og forstått budskapet. Såpass mye har jeg sett, folk er dumme, folk glemmer, folk misforstår, folk gir blaffen. Jeg hadde ikke satset på at såpass mange klarte å holde seg til reglene hvis allergien var så alvorlig. Som noen sa, hvis barnet er så allergisk så må det anses for å være handikappet og det må tilrettelegges deretter. Feks ved at barnet har en assistent med seg som passer på. Anonymkode: 12eef...258 Problemet med det du sier er jo at assistenten ikke trenger å passe på barnet som er allergisk, men alle andre. Handler det kun om et lite barn som kan finne på å dytte mat i munnen som inneholder egg hun/han ikke tåler, så vi en assistent være nyttig. Men du mener altså at det offentlige skal opprette en hel stilling for å passe på fordi voksne oppegående mennesker ikke klarer å forholde seg til slike ting? Hva hvis et barn har luftbåren nøtteallerg? Hva skal assistenten gjør med det? Det virker som om noen mener at barn med slike utfordringer skal ekskluderes fra samfunnet. Anonymkode: eda36...7fb 3
AnonymBruker Skrevet 16. august 2018 #117 Skrevet 16. august 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Til en viss grad blir det enklere når barnet blir større, for da kan de i større grad passe på selv. Men det er et faktum at noen er så hyperallergiske at de faktisk ikke kan leve et helt normalt liv, det er en grunn til at det finnes allergiskoler. Hadde det vært mitt barn ville jeg jo måttet sette meg inn i ting på et helt annet nivå, skaffe meg stålkontroll på ingredienser i alle matvarer og lagt opp livet etter det. Men det er en stor og krevende oppgave man ikke kan forvente at alle andre mennesker skal ta på vegne av ditt barn. Jeg hadde hvertfall ikke turrt å stole på at alle i barnehagen gjorde det. Anonymkode: 6c77d...310 Ok så du hadde valgt å isolere barnet ditt. Allergiskoler, vet du hvor mange som finnes? Jeg vet bare om en tror jeg, er faktisk litt usikker på om den eksisterer lenger i det hele tatt. Den var vel knyttet til Voksentoppen, og den avdelingen ble vel lagt ned. Men jeg er ikke 100% sikker på det. Og det er nå en gang slik at alle barn har rett på skolegang og tilrettelegging hvis det kreves. Så det er ikke et valg å velge å ta hensyn til slike ting. Anonymkode: eda36...7fb 2
AnonymBruker Skrevet 16. august 2018 #118 Skrevet 16. august 2018 Dersom et barn faktisk er så syk at h*n kan dø av å bare være i samme rom som en vanlig og utbredt ingrediens, i dette tilfellet egg, så bør man revurdere om dette barnet bør gå i barnehage. Dersom et barn er så sykt så nytter det faktisk ikke å tilrettelegge, da egg finnes overalt. Først er det barnehage, så barneskole, VGS/høyskole og så arbeidslivet, hvor man faktisk ikke kan kreve at alt blir tilrettelagt for en hele livet. HVA man skal gjøre med folk som er så alvorlig allergiske vet jeg ikke, men dette er folk som staten bør finne løsninger for, da de hele livet sitt er i fare for å kunne dø når som helst på grunn av allergiene de har. Anonymkode: 00ade...533 6
AnonymBruker Skrevet 16. august 2018 #119 Skrevet 16. august 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Problemet med det du sier er jo at assistenten ikke trenger å passe på barnet som er allergisk, men alle andre. Handler det kun om et lite barn som kan finne på å dytte mat i munnen som inneholder egg hun/han ikke tåler, så vi en assistent være nyttig. Men du mener altså at det offentlige skal opprette en hel stilling for å passe på fordi voksne oppegående mennesker ikke klarer å forholde seg til slike ting? Hva hvis et barn har luftbåren nøtteallerg? Hva skal assistenten gjør med det? Det virker som om noen mener at barn med slike utfordringer skal ekskluderes fra samfunnet. Anonymkode: eda36...7fb Når det gjelder «enkle» ting som nøtter så er det greit å si at feks skolen eller barnehagen er nøttefri. Men når det blir en lang liste med ting som skal unngås så må man revurdere om det er forsvarlig å overlate det ansvaret til de andre foreldrene. Iallefall MÅ det kombineres med at barnet har en egen assistent under måltidene. Jeg skulle ønske det var mulig, men jeg ville aldri stolt på at så mange foreldre klarte å forholde seg til en lang liste med regler. Og iallefall ikke besteforeldre, tanter og onkler. En slik sjanse ville ikke jeg tatt på vegne av mitt barn. Anonymkode: 12eef...258 1
Gjest blåbærpike Skrevet 16. august 2018 #120 Skrevet 16. august 2018 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når det gjelder «enkle» ting som nøtter så er det greit å si at feks skolen eller barnehagen er nøttefri. Men når det blir en lang liste med ting som skal unngås så må man revurdere om det er forsvarlig å overlate det ansvaret til de andre foreldrene. Iallefall MÅ det kombineres med at barnet har en egen assistent under måltidene. Jeg skulle ønske det var mulig, men jeg ville aldri stolt på at så mange foreldre klarte å forholde seg til en lang liste med regler. Og iallefall ikke besteforeldre, tanter og onkler. En slik sjanse ville ikke jeg tatt på vegne av mitt barn. Anonymkode: 12eef...258 Jeg håper det er selvsagt at et eventuelt forbud bare er et av mange tiltak som blir satt ved livstruende allergier, sånn er det i alle fall på skolen der jeg jobber. I tillegg setter vi bare i gang forbud i samråd med legeteam rundt barnet og kommuneoverlegen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå