Millimani Skrevet 15. august 2018 #81 Skrevet 15. august 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Hvis du da får et barn i hus som er muslim så ryker det der, det er svinei både gele go marshmellows, og faktisk er det også eggehvite i en del marshmellows. Anonymkode: dcfd2...5e1 Da går det an å spise kake! Tilrettelegging er noe alle må lære seg, det er noe alle må forstå. Noen har behov for tilrettelegging i matveien mens andre har behov for tilrettelegging av skolehverdagen og arbeidslivet. For eksempel. Sånn er det bare. 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2018 #82 Skrevet 15. august 2018 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Herregud, nå må folk snart gi seg med dette hysteriet Anonymkode: fcf77...5d1 Enig. Syns oppriktig synd på folk som jobber i barnehage og folk som selv har barn i barnehage/barneskolealder og må forholde seg til denne nye hverdagen. Enten tåler dagens barn ekstremt mye mindre, noe som er et alvorlig samfunnsproblem. Eller, noe som er mer sannsynlig, så har de foreldre som "gjør dem syke" gjennom forskjellige grader av personlig overbevisning (overtro/vrangforestilling). Vi ligger på topp i Europa på sykemeldinger og uførhet, det er ikke fordi vi er laget av et radikalt annet genmateriale enn andre europeere. Vi bekymrer oss syke, og det begynner sannsynligvis med foreldrene, som "arver" det videre til sine barn. Anonymkode: ce21a...45d 4
Luckiness Skrevet 15. august 2018 #83 Skrevet 15. august 2018 Denne situasjonen må gjøres enklere...Be om spesifisering av hva barnehagen mener med minus egg. Informer dem om at dere forventer et møte hvor de gir dere alle informasjon om hvorfor, om det er totalforbud mot alt som inneholder egg osv. Er det en eller flere som har allergi må det selvsagt tas hensyn til. Men da må dere også vite konkret hva dere skal gjøre for å unngå ulemper for dette barnet. Dere trenger mer presis informasjon. Er det ikke mulig å ha med noe som inneholder egg i det hele tatt så bør de også komme med tips til eggeerstatningsprodukter for å hjelpe foreldre. Ikke alle har like god peiling på slikt, nettopp fordi ikke alle er vant å forholde seg til en slik allergi. 7
AnonymBruker Skrevet 15. august 2018 #84 Skrevet 15. august 2018 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enig. Syns oppriktig synd på folk som jobber i barnehage og folk som selv har barn i barnehage/barneskolealder og må forholde seg til denne nye hverdagen. Enten tåler dagens barn ekstremt mye mindre, noe som er et alvorlig samfunnsproblem. Eller, noe som er mer sannsynlig, så har de foreldre som "gjør dem syke" gjennom forskjellige grader av personlig overbevisning (overtro/vrangforestilling). Vi ligger på topp i Europa på sykemeldinger og uførhet, det er ikke fordi vi er laget av et radikalt annet genmateriale enn andre europeere. Vi bekymrer oss syke, og det begynner sannsynligvis med foreldrene, som "arver" det videre til sine barn. Anonymkode: ce21a...45d Dagens barn blir bombardert fra de ser dagens lys med skadelige kjemikalier som ikke fantes tidligere. Mange av allergiene er arvet gjennom gener i generasjoner med dritt som vi spiser tar på oss som i parfyme og kremer hver bidige dag. Disse giftstoffene lagres i kroppene våre og ødelegger arvestoffene våre. Før vet du, da var det enklere. Ingen brukte 20 forskjellige parfymerte produkter hver dag som hver og en inneholder mange allergifremkallende stoffer. Og for ikke å snakke om maten og emballasjen med plast og andre kjemisk fremstilte innpakninger. Og hvor mange allergifremkallene stoffer tror du blir puttet i maten du spiser hver dag? Nei, barn i dag er ikke ekstra sensitive, det vi utsetter barna for i dag ville et barn for et par hundre år siden tålt enda dårligere enn i dag. Dette er grunnen til at allergi blir mer og mer vanlig, det øker i takt med all forurensning og kjemikaliebrukt i alt rundt oss. Men det betyr ingen ting for deg fordi du og dine i dag tåler det. Men en dag vil kroppene deres også si stopp og protestere, og når jeg leser hvordan dere snakker om de stakars menneskene som ligger litt foran dere i løypa, så håper jeg dere kan se tilbake på denne diskusjonen og se dere selv når andre trykker dere ned og mener dere bør holde dere og ungene deres hjemme så andre kan få ha brødmaten sin i fred. Anonymkode: eda36...7fb 4
AnonymBruker Skrevet 15. august 2018 #85 Skrevet 15. august 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Enig. Syns oppriktig synd på folk som jobber i barnehage og folk som selv har barn i barnehage/barneskolealder og må forholde seg til denne nye hverdagen. Enten tåler dagens barn ekstremt mye mindre, noe som er et alvorlig samfunnsproblem. Eller, noe som er mer sannsynlig, så har de foreldre som "gjør dem syke" gjennom forskjellige grader av personlig overbevisning (overtro/vrangforestilling). Vi ligger på topp i Europa på sykemeldinger og uførhet, det er ikke fordi vi er laget av et radikalt annet genmateriale enn andre europeere. Vi bekymrer oss syke, og det begynner sannsynligvis med foreldrene, som "arver" det videre til sine barn. Anonymkode: ce21a...45d Vel, har jobbet i flere barnehager og selv sett resultatet når barn med allergi får i seg noe de ikke skal ha. Å kalle det overtro og vrangforestillinger..burde være flaut å være så uvitende. I min sønns barnehage er det et alvorlig tilfelle av nøtteallergi. Synes overhodet ikke synd på oss som passer på at matpakken ikke inneholder nøtter eller spor av dette, ikke er det spesielt krevende heller for å kunne bidra til at et barn med allergi kan gå en tryggere barnehagehverdag i møte. Anonymkode: 410f5...4aa 8
AnonymBruker Skrevet 15. august 2018 #86 Skrevet 15. august 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Enig. Syns oppriktig synd på folk som jobber i barnehage og folk som selv har barn i barnehage/barneskolealder og må forholde seg til denne nye hverdagen. Enten tåler dagens barn ekstremt mye mindre, noe som er et alvorlig samfunnsproblem. Eller, noe som er mer sannsynlig, så har de foreldre som "gjør dem syke" gjennom forskjellige grader av personlig overbevisning (overtro/vrangforestilling). Vi ligger på topp i Europa på sykemeldinger og uførhet, det er ikke fordi vi er laget av et radikalt annet genmateriale enn andre europeere. Vi bekymrer oss syke, og det begynner sannsynligvis med foreldrene, som "arver" det videre til sine barn. Anonymkode: ce21a...45d Foreldrene må jo lære disse barna med allergi at de ikke skal spise av andres matpakke Anonymkode: fcf77...5d1 5
AnonymBruker Skrevet 15. august 2018 #87 Skrevet 15. august 2018 I vår barnehage er det totalforbud mot å ta med mat. Det har vært forskjellige allergier oppgjennom, nøtter, egg, sitrus, gluten etc.. veldig greit med forbudet, da slipper vi å tenke på matpakker, og alle allergiene, og de ansatte har full kontroll på alt. (Og nei, vi betaler ikke mer for dette, faktisk under makspris) Anonymkode: a645b...93b 4
Daraya Skrevet 16. august 2018 #88 Skrevet 16. august 2018 Jeg syns at man ikke kan kreve at 30 foreldre og deres barn må bli eksperter og tilrettelegge for at 1 barn ikke tåler en matvare. Etter min mening lemper barnehage over deres problem til foreldrene. Løsningen her må være at barnehage står for all mat og dens tilberedning, det er faktisk eneste måten å ha kontroll. Hvis ikke tar man ikke problemet seriøs, da satser barnehage på stole blindt på uinteresserte amatører. 12
AnonymBruker Skrevet 16. august 2018 #89 Skrevet 16. august 2018 16 timer siden, AnonymBruker skrev: På skolen til barna våre er det totalforbud mot egg, nøtter og sitrusfrukter, og spor av dette. Jeg synes at skoler som har slike forbud, bør stille med mat til elevene i lunsjen. Ha en kantine med "trygg" mat, eller ordne dette på en annen måte. Det er ikke så lett å huske på dette alltid, hvis vi prøver et nytt pålegg, eller barnet går rett på skolen etter å ha vært hos besteforeldre på overnatting. Her har barna spist brødskive med kaviar eller makrell med tomat hver eneste dag. Ensformig, men heldigvis sunt, da 😛 Syltetøy eller annet pålegg med sukker er også no-go på skolen. Anonymkode: 73196...e3c Egg, nøtter, sitrusfrukter, syltetøy og annet pålegg med sukker. Det var da voldsomt. Jeg tenker også at barnehagen bør tilrettelegge bedre i slike situasjoner og stille med mat til barna. Det er mye lettere for alle sammen. Anonymkode: ea23a...609 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2018 #90 Skrevet 16. august 2018 23 minutter siden, Daraya skrev: Jeg syns at man ikke kan kreve at 30 foreldre og deres barn må bli eksperter og tilrettelegge for at 1 barn ikke tåler en matvare. Etter min mening lemper barnehage over deres problem til foreldrene. Løsningen her må være at barnehage står for all mat og dens tilberedning, det er faktisk eneste måten å ha kontroll. Hvis ikke tar man ikke problemet seriøs, da satser barnehage på stole blindt på uinteresserte amatører. Enig. Jeg synes også det er klumsete av barnehagen å bare sende ut en e-post med så dårlig informasjon. Man kan ikke klandre uopplyste foreldre. Anonymkode: ea23a...609 4
AnonymBruker Skrevet 16. august 2018 #91 Skrevet 16. august 2018 Jeg tenker egentlig litt sånn at jo alvorligere allergien er, jo færre restriksjoner bør man innføre for de andre foreldrene. Og det er IKKE fordi man ikke skal vis hensyn, men fordi konsekvensene ved en glipp er så store og sjansen for en glipp øker med antallet som ansvaret fordeles på. Det er snakk om mange barn og enda flere foreldre, besteforeldre, tanter og onkler som da må ha full kontroll. Da er det fort gjort at noen glemmer eller misforstår reglene, eller rett og slett ikke tenker seg godt nok om. Ikke av ondskap, men av uvitenhet. Det må da være lettere også for de ansatte at de tar seg av matlagingen, så slipper de å vokte barna som hauker ved hvert måltid. Anonymkode: 12eef...258 6
Gjest Marillia Skrevet 16. august 2018 #92 Skrevet 16. august 2018 Nå er det lenge siden mine barn gikk i barnehagen, men jeg ser ikke noe problem med å la være å servere egg/peanøttsmør til frokost eller å ta med dette i matpakken. Hadde forøvrig etterlyst litt mer informasjon fra barnehagen om hva som er greit eller ikke, tenker på brød som inneholder feks egg.
AnonymBruker Skrevet 16. august 2018 #93 Skrevet 16. august 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker egentlig litt sånn at jo alvorligere allergien er, jo færre restriksjoner bør man innføre for de andre foreldrene. Og det er IKKE fordi man ikke skal vis hensyn, men fordi konsekvensene ved en glipp er så store og sjansen for en glipp øker med antallet som ansvaret fordeles på. Det er snakk om mange barn og enda flere foreldre, besteforeldre, tanter og onkler som da må ha full kontroll. Da er det fort gjort at noen glemmer eller misforstår reglene, eller rett og slett ikke tenker seg godt nok om. Ikke av ondskap, men av uvitenhet. Det må da være lettere også for de ansatte at de tar seg av matlagingen, så slipper de å vokte barna som hauker ved hvert måltid. Anonymkode: 12eef...258 Det er jo ikke alle barnehager som har mulighet til å lage maten til barna. Det finnes en del barnehager som ikke har rutiner på dette. Jeg synes det gjøre for vanskelig. Det er virkelig ikke et så stort problem å unngå egg. Slike ting blir blåst opp som store problemer, når det egentlig er veldig enkelt. Jeg og mine har ikke egge allergi, eller annen allergi mot mat, men ungene mine har gått i barnehage med andre, og det er ikke rent sjelden at et eller flere barna har en utfordring med slike ting i mindre eller større grad. Med riktig informasjon så går dette helt bra, eller burde gjøre det. Jeg blir alltid så forbauset over hvor mye styr folk skal lage ut av noe slikt. Seriøst, hvis et barn kan bli alvorlig syk, så glipper man ikke med slike ting. Det som har forbauset meg enda mer enn sutrende foreldre som synes det er vanskelig å huske å tilrettelegge er at barna selv faktisk viser mer hensyn og passer på hverandre i slike ting. En 3 åring kom bort til meg en gang og spurte om jeg hadde noe i bagen min som kameraten hans ikke tålte, for vi må passe på vet du, sa han til meg. Anonymkode: eda36...7fb 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2018 #94 Skrevet 16. august 2018 På 15.8.2018 den 11.22, AnonymBruker skrev: Har du barn i barneskolen? Har dere tatt diskusjonen på foreldremøter? Her kom helsesøster med FORSLAG til hva som var sunn og grei matpakke, bare tips, type grovbrød med pålegg, middagsrester sånn og slik, en frukt kanskje, de understreket veldig at det ikke var noe påbud eller noe, men det hadde vært et "problem" med barn som bare hadde med skoleboller og kaker til lunsj gjennomgående (mye innvandrere på skolen), så her kom det én enkel PowerPoint med tips. Så var det bare å lene seg tilbake og la tiden gå. Diskusjonen var hissig. "Jeg lager bare vafler på olivenolje og egg, det er supersunt! Dere kan ikke pålegge oss noe som helst! Mitt barn spiser bare riskjeks! Mitt barn er allergisk mot gluten! Forby heller pizzasnurrer, det er festmat! Alle bør ha likt, ellers er det urettferdig! Barnet mitt skal kose seg! Så lenge ikke lærer hjelper til med oppvarming og servering må dere tilby varmlunsj! Kjøleskap! Mikro! " Vill googling om sukkerinnhold i biola og youghurt og litago uten og nugatti, og alt kom jo fra oppgående norske foreldre som sender med relativt sunne matpakker uansett. De ville bare si sin mening og var høylytt provosert over at noen skulle tipse dem om noe som helst. Så til ditt spørsmål: Ditt skille mellom lunsj og kos går akkurat der du setter det. Og for dine barn: der du setter det innenfor regler skole/barnehage har, for eksempel ikke godteri, syltetøy/nugatti. Eller ikke nøtter hvis noen er allergiske. Anonymkode: dfa85...7c8 Frukt er sukkerbomber. Det er sukker i leverpostei, makrell i tomat og kaviar, blant annet. Blir etter hvert mye ungene ikke skal ha med seg i matpakka. Anonymkode: 42c74...d35 2
Outlander Skrevet 16. august 2018 #95 Skrevet 16. august 2018 (endret) I våres bhg og skoler er det egg og nøtt forbud. Her snakker vi om ren egg, som kokt egg på skive eller i matboks. Det er ikke total forbud mot produkter som inneholder egg - dette er det dummeste jeg har lest. Selvom de som har livstruende egg allergi er det mest ren egg som blir problematisk. På skolen var det 1 barn...ETT, som hadde egg allergi. Barnet hadde avdeling på helt annen side av skolen til klasserommet til mitt barn. Men da var det like total forbud på hele skolen. DETTE synes jeg er drøyt. Endret 16. august 2018 av Outlander 3
AnonymBruker Skrevet 16. august 2018 #96 Skrevet 16. august 2018 På 14.8.2018 den 18.16, AnonymBruker skrev: Send en Mail tilbake og be om spesifisering. Jeg gjorde det da vi fikk lignende mail, og fikk til svar at det var egg i ren form som var problemet. Altså kunne vi fremdeles sende med lapper/vafler etc. Anonymkode: dde10...de4 TS her I dette tilfellet var det visst snakk om kokt egg i «ren form» - noe som ikke blir et problem for oss. Men jeg lurer jo fortsatt på man kan servere sjokoladekake - har ei venninne med nøtteallergi. Hun reagerer først når nøtten er i munnen - ikke om noen spiser en proteinbar med peanøtt i samme lokale liksom. Jeg personlig stiller meg ikke vanskelig på ting, men jeg ser jo også at eksperter på allergi hos barn ikke anbefaler totalforbud mot mat i barnehagen. Det kan gjøre barn ekstra engstelige, og ofte så tåler de allergiske barna mer enn man tror (f.eks: de kan ikke spise matvaren, men reagerer faktisk ikke på om andre i lokalet gjør det). Og dette er jo en problemstilling om man selv har barn som sliter voldsomt i kostholdsveien av andre grunner, og gitte matvarer er blant veldig få ting de kan spise. Det blir jo en avveining. Om man blir dødssyk av spredning i luft - så ser jeg absolutt poenget. Men det kan jo bli vanskelig for foreldre å sikre helt frie omgivelser - da kan de aldri oppsøke legevakt, sykehus, bo i borettslag, dra på idrettsturne osv. Dette er også en storbarnsavdeling, og etterhvert må jo barn også lære seg at de ikke skal spise X eller Y matvare om det er livsfare eller gir alvorlig allergi. Anonymkode: 721fd...a20 5
AnonymBruker Skrevet 16. august 2018 #97 Skrevet 16. august 2018 På 14.8.2018 den 19.32, AnonymBruker skrev: Det er stor forskjell på barnehage og skole. I barnehagen så er det mye mer søling, de tar plutselig mat fra hverandre, bytter mat osv, da er det svært lett å få i seg mat man ikke skal. I forhold til på skolen, hvor da barnet kan få streng beskjed om å ikke spise andres mat. Og hvor vanskelig er det å unngå egg, altså kokt egg på matpakka, lukter død og fordervelse, og majones er vel ikke vanskelig å droppe, vafler og lapper er kos og ikke lunsj. Anonymkode: 5d7b5...137 Grove lapper av egg og banan til barn som har lett spisevegring og nekter brødmat er jo ikke «Kos» - det er mat. Vi måtte lenge (før forbudet) ha dette i matpakka for å få i barnet mat. Det var ikke kos, men havregryn/banan/egg og valnøtter. Og det var eneste rett man fikk ned utenom youghurt eller pasta. Anonymkode: 721fd...a20 4
AnonymBruker Skrevet 16. august 2018 #98 Skrevet 16. august 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Grove lapper av egg og banan til barn som har lett spisevegring og nekter brødmat er jo ikke «Kos» - det er mat. Vi måtte lenge (før forbudet) ha dette i matpakka for å få i barnet mat. Det var ikke kos, men havregryn/banan/egg og valnøtter. Og det var eneste rett man fikk ned utenom youghurt eller pasta. Anonymkode: 721fd...a20 Hvis det mot formodning skulle være både et allergisk barn og et bananlappebarn i samme barnehageavdeling må man prøve å finne en ordning som passer begge, men ditt barns spisevegring er ikke viktigere enn et annet barns allergi. Jeg vil faktisk si at allergien er viktigere å ta hensyn til, for ditt barn dør ikke om det ikke får sine bananlapper til lunsj. Anonymkode: f9607...3e1 8
AnonymBruker Skrevet 16. august 2018 #99 Skrevet 16. august 2018 På 14.8.2018 den 19.02, Arkana skrev: Jeg vet om barn som er så allergiske mot egg at de f.eks. får store smertefulle vabler på hendene bare av å ta på litt eggerester. Skal andre barn kunne spise egg i samme rom som et barn som er så allergisk må alle stoler som eggespisende barn har sittet på nedvaskes etterpå (barna tar gjerne på stolen de sitter på mens de spiser) og gulv, bord og annet det kan ha havnet en liten bit egg på må også vaskes. Og hva om et eggespisende barn har fått egg på genseren sin og gnidd det utover, da må det barnet skifte. Det er mye styr til hvert eneste måltid bare for at noen skal kunne spise egg i barnehagen og derfor ofte enklere å bare si at barna ikke kan spise egg mens de er i barnehagen. Jeg synes man er skikkelig egoistisk om man mener dette er et problem all den tid det finnes nok av andre måltider i døgnet hvor barnet kan spise akkurat hva det vil. Men, det er selvfølgelig mye viktigere at den lille gullklumpen til mamma får spise egg eller nøttepålegg akkurat i barnehagen enn at man skal ta hensyn til andres helse. TS her: Jeg gjør gjerne mye for å tilrettelegge - og egg i ren for er som sagt uansett ikke noe vi sender med. Men - om det kommer flere barn med allergier, så kan det jo etterhvert blir en nokså begenset matsituasjon. Jeg forventer som forelder da at det kreves legeerklæring på hvilke behov som er helsemessig nødvendig (er det sjokkreaksjoner, eller er det bare engstelige foreldre som tror kanskje barnet reagerer på X matvare) - og en grundig veiledning fra barnehagen. Kommer selvsagt ikke til å sende meg et kokt egg, men i barnebursdagen til mitt barn som ikke liker gele/eggfrie kaker - så regner jeg med at foreldrene til barna som ikke kan ha nøtter og egg kan ta med noe som er tilberedt riktig. Jeg kan jo nesten ikke vite på forhånd hvorvidt alelrgien handler om «spor av» eller «tåler små mengder om det er varmebehandlet» (sistnevnte avr tilfelle for ett annet barn med eggallergi/melkeallergi). Jeg har selv gått på eliminasjonsdietter, og det er mange begrep for ingredienser som ikke er beskrevet som selve ingrediensen - for eksempel melkeprodukter. Så dette er ikke helt enkelt for foreldre å tilrettelegge for bare ved å få et generelt forbud. Anonymkode: 721fd...a20 6
AnonymBruker Skrevet 16. august 2018 #100 Skrevet 16. august 2018 På 14.8.2018 den 20.56, Millimani skrev: Hvis noen kommer i barnehagen med bittelitt egg på genseren så kan en som er hyperallergisk mot egg faktisk bli så alvorlig syk at det barnet blir lagt i en bil med hylende sirener til sykehuset! Samtidig vil en flokk forskremte barn måtte tas vare på i barnehagen, og få forklart hvor alvorlig det har blitt for det allergiske barnet "bare" fordi et av de andre barna hadde egg på genseren sin. Barnehagen må tilrettelegge for det finnes faktisk sånne barn som ikke tåler at andre har egg på maten, og at det å koke eller knekke et egg i samme rom som de oppholder seg har samme effekt. Jeg synes faktisk ikke det er greit at jeg som ikke har hverken erfaringer med eller særlig kunnskap om allergi skal pålegges et så stort ansvar for et annet barns ve og vel (i verste fall liv og død) fordi jeg tilfeldigvis har barn i samme barnehage. Det handler ikke om at jeg ikke er villig til å ta hensyn, men det er så fort gjort å glemme, overse og ikke ha full kontroll til enhver tid. Å la være å ha egg på barnehagematen er ikke noe stort problem, men når en minimal glipp av typen litt egg på et klesplagg kan få så enorme og alvorlige konsekvenser har vi nådd et punkt hvor det aktuelle barnet faktisk ikke kan gå i vanlig barnehage. Man kan ikke stille så store krav til så mange familier. Anonymkode: 6c77d...310 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå