Millimani Skrevet 15. august 2018 #61 Skrevet 15. august 2018 Ingen kan noe for at de selv er allergiske, eller at de har barn med allergi! Hva om dette hadde vært deg selv eller ditt barn? 3
Gjest Reputation Skrevet 15. august 2018 #62 Skrevet 15. august 2018 Hvis det er produkter med egg, så finnes det gode erstatningsprodukter du kan bruke i bakst. Så lapper/vafler/kaker kan man fortsatt fint lage og sende med barnet sitt.
AnonymBruker Skrevet 15. august 2018 #63 Skrevet 15. august 2018 3 timer siden, Sussudio skrev: Blir like forundret hver gang denne type diskusjon kommer opp på kg. Jeg ville bedt barnehagen om å spesifisere om dette gjelder egg i ren form (kokt egg, omelett etc), eller om det gjelder alle produkter som inneholder egg. Om det siste var tilfelle ville jeg spurt om at foreldrene til det allergiske barnet kunne lage en liste over vanlige pålegg/lunsjvarer som var trygge. Så hadde jeg fulgt denne listen uten å bruke tid på å irritere meg over lappene barnet nå bare kunne spise til lunsj i helgene. Jeg skjønner ikke at det skal være så vondt og vanskelig å ta hensyn til andre mennesker? Mulig at det finnes foreldre som påstår at barna deres har alvorlige allergier når det ikke er tilfelle, men jeg velger å tro på andre i slike situasjoner til det motsatte er bevist. Ingen tar skade av å ikke spise egg i barnehagen At noen ikke vil ta hensyn fordi de, helt uten vitenskapelig grunnlag, mener at slike allergier bare er tull, gjør at jeg mister bittelitt troen på menneskeheten. Jeg liker "liste over det som ER trygt tilnærmingen" Anonymkode: 5e293...7d3 2
AnonymBruker Skrevet 15. august 2018 #64 Skrevet 15. august 2018 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er stor forskjell på barnehage og skole. I barnehagen så er det mye mer søling, de tar plutselig mat fra hverandre, bytter mat osv, da er det svært lett å få i seg mat man ikke skal. I forhold til på skolen, hvor da barnet kan få streng beskjed om å ikke spise andres mat. Og hvor vanskelig er det å unngå egg, altså kokt egg på matpakka, lukter død og fordervelse, og majones er vel ikke vanskelig å droppe, vafler og lapper er kos og ikke lunsj. Anonymkode: 5d7b5...137 Idag har jeg med meg grove vafler laget på egg, kardemomme, fiberhusk og havre. Det skal jeg spise til lunsj. Kan ikke helt forstå hvor skillet mellom lunsj og kos skal gå. Det et jo sjukt mye sukker i brød? OG lite protein? Og mye proteiner OG fiber i vafler. Men relativt lite karbo? Er det formen som provoserer og avgjør om noe er kos? Jeg koser meg riktignok med lunsj, da. Det et antagelig forbudt. Faen. Anonymkode: 5e293...7d3 5
AnonymBruker Skrevet 15. august 2018 #65 Skrevet 15. august 2018 Men dette er snakk om ett måltid, ett eneste måltid om dagen. Om det er snakk om alle mulige produkter som inneholder egg kan matpakka fremdeles inneholde: - brød med alt slags pålegg med unntak av majones og egg - dvs kjøttpålegg, fisk, ost - kjøttkake, fiskekake, de fleste middagsrester - alt av grønnsaker og frukt - pastasalat - yoghurt, musli - grøt - div bakverk laga med eggerstattning om man mener dette MÅ med i lunsjen. Så barna får et sunnt og variert kosthold uten problemer og uten at matpakka blir kjedelig. Jeg ser virkelig ikke problemet?? For at dette går ut over kosthold eller livskvalitet for de andre barna stemmer i alle fall ikke. I norge har alle barn rett til å gå på sin nærskole, sånn er det bare. Anonymkode: b7f03...e60 11
AnonymBruker Skrevet 15. august 2018 #66 Skrevet 15. august 2018 I bursdag unngår mann å spise egg i huset den dagen om allergien er så ille. Man serverer kake med eggerstattning. Gele er også eggefri, glutenfri og melkefri og melkefri og eggefri saus kan kjøpes til. Fruktspyd med marshmellows er enkelt. Anonymkode: b7f03...e60 3
AnonymBruker Skrevet 15. august 2018 #67 Skrevet 15. august 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men dette er snakk om ett måltid, ett eneste måltid om dagen. Om det er snakk om alle mulige produkter som inneholder egg kan matpakka fremdeles inneholde: - brød med alt slags pålegg med unntak av majones og egg - dvs kjøttpålegg, fisk, ost - kjøttkake, fiskekake, de fleste middagsrester - alt av grønnsaker og frukt - pastasalat - yoghurt, musli - grøt - div bakverk laga med eggerstattning om man mener dette MÅ med i lunsjen. Så barna får et sunnt og variert kosthold uten problemer og uten at matpakka blir kjedelig. Jeg ser virkelig ikke problemet?? For at dette går ut over kosthold eller livskvalitet for de andre barna stemmer i alle fall ikke. I norge har alle barn rett til å gå på sin nærskole, sånn er det bare. Anonymkode: b7f03...e60 Ja ofte være spor av egg i fiskekaker og kjøttkaker og pasta, smartass. Og mange typer pålegg med fisk eller kjøtt som basis. Og i ferdig brød, noen ganger. Skal du være kostholdsekspert, må faktisk være kostholdsekspert også. Anonymkode: 5e293...7d3 6
AnonymBruker Skrevet 15. august 2018 #68 Skrevet 15. august 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Idag har jeg med meg grove vafler laget på egg, kardemomme, fiberhusk og havre. Det skal jeg spise til lunsj. Kan ikke helt forstå hvor skillet mellom lunsj og kos skal gå. Det et jo sjukt mye sukker i brød? OG lite protein? Og mye proteiner OG fiber i vafler. Men relativt lite karbo? Er det formen som provoserer og avgjør om noe er kos? Jeg koser meg riktignok med lunsj, da. Det et antagelig forbudt. Faen. Anonymkode: 5e293...7d3 Har du barn i barneskolen? Har dere tatt diskusjonen på foreldremøter? Her kom helsesøster med FORSLAG til hva som var sunn og grei matpakke, bare tips, type grovbrød med pålegg, middagsrester sånn og slik, en frukt kanskje, de understreket veldig at det ikke var noe påbud eller noe, men det hadde vært et "problem" med barn som bare hadde med skoleboller og kaker til lunsj gjennomgående (mye innvandrere på skolen), så her kom det én enkel PowerPoint med tips. Så var det bare å lene seg tilbake og la tiden gå. Diskusjonen var hissig. "Jeg lager bare vafler på olivenolje og egg, det er supersunt! Dere kan ikke pålegge oss noe som helst! Mitt barn spiser bare riskjeks! Mitt barn er allergisk mot gluten! Forby heller pizzasnurrer, det er festmat! Alle bør ha likt, ellers er det urettferdig! Barnet mitt skal kose seg! Så lenge ikke lærer hjelper til med oppvarming og servering må dere tilby varmlunsj! Kjøleskap! Mikro! " Vill googling om sukkerinnhold i biola og youghurt og litago uten og nugatti, og alt kom jo fra oppgående norske foreldre som sender med relativt sunne matpakker uansett. De ville bare si sin mening og var høylytt provosert over at noen skulle tipse dem om noe som helst. Så til ditt spørsmål: Ditt skille mellom lunsj og kos går akkurat der du setter det. Og for dine barn: der du setter det innenfor regler skole/barnehage har, for eksempel ikke godteri, syltetøy/nugatti. Eller ikke nøtter hvis noen er allergiske. Anonymkode: dfa85...7c8 6
Rullerusk Skrevet 15. august 2018 #69 Skrevet 15. august 2018 15 hours ago, AnonymBruker said: Det var nok fordi folk var sunnere før. Nå skal det være så sterilt rundt oss at det skal ingenting til før vi blir syke Anonymkode: fcf77...5d1 Du har virkelig ikke peiling..... 3
AnonymBruker Skrevet 15. august 2018 #70 Skrevet 15. august 2018 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men dette er snakk om ett måltid, ett eneste måltid om dagen. Om det er snakk om alle mulige produkter som inneholder egg kan matpakka fremdeles inneholde: - brød med alt slags pålegg med unntak av majones og egg - dvs kjøttpålegg, fisk, ost - kjøttkake, fiskekake, de fleste middagsrester - alt av grønnsaker og frukt - pastasalat - yoghurt, musli - grøt - div bakverk laga med eggerstattning om man mener dette MÅ med i lunsjen. Så barna får et sunnt og variert kosthold uten problemer og uten at matpakka blir kjedelig. Jeg ser virkelig ikke problemet?? For at dette går ut over kosthold eller livskvalitet for de andre barna stemmer i alle fall ikke. I norge har alle barn rett til å gå på sin nærskole, sånn er det bare. Anonymkode: b7f03...e60 Pasta inneholder egg Anonymkode: fcf77...5d1 9
Millimani Skrevet 15. august 2018 #71 Skrevet 15. august 2018 56 minutter siden, AnonymBruker said: Idag har jeg med meg grove vafler laget på egg, kardemomme, fiberhusk og havre. Det skal jeg spise til lunsj. Kan ikke helt forstå hvor skillet mellom lunsj og kos skal gå. Det et jo sjukt mye sukker i brød? OG lite protein? Og mye proteiner OG fiber i vafler. Men relativt lite karbo? Er det formen som provoserer og avgjør om noe er kos? Jeg koser meg riktignok med lunsj, da. Det et antagelig forbudt. Faen. Anonymkode: 5e293...7d3 Det er snakk om ett måltid om dagen i barnehagen. Mange barn vokser av seg hyperallergien, men det må tas hensyn til uansett hvor teit andre folk synes det er. Det er ikke forbudt å kose seg med lunsjen. Man kan kose seg med lunsjen enten det er vafler eller knekkebrød med kjedelig pålegg. 4
AnonymBruker Skrevet 15. august 2018 #72 Skrevet 15. august 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Pasta inneholder egg Anonymkode: fcf77...5d1 De fleste typer tørket pasta lages helt uten egg (kun durumhvete og vann), trodde de fleste var klar over det. Noen av dem kan imidlertid inneholde spor av egg fordi de produseres i samme rom som andre produkter. Anonymkode: f9607...3e1 6
AnonymBruker Skrevet 15. august 2018 #73 Skrevet 15. august 2018 Barnehagen bør ha et skikkelig opplysningsmøte om hvordan dere må gå frem, og konsekvenser hvis dere bryter dette. Det beste hadde vært om barnehagen sto for alle måltidene slik at de har kontroll. Jeg vet selv at jeg overhode ikke har kontroll på hvilke matvarer som har egg i seg. Tenk hvis jeg gjør feil? Hvis barnet kan dø av at de ferdes i samme rom noen som har hatt en pastarett med egg som ingrediens til frokost, så må vel dette barnet gå rundt med maske? Hva gjør de på kjøpesentre? Buss? Anonymkode: 4f427...aad 9
AnonymBruker Skrevet 15. august 2018 #74 Skrevet 15. august 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er jo veeeeeeldig lett å ikke ta med brødskiver, ikke sant. Hva skal barna spise da? Gulrot? Anonymkode: fcf77...5d1 Ser du engasjerer deg veldig her og svarer flere ganger. Du gjør det mest sannsynlig for å provosere, antagelig ler du godt av oss andre som lar oss provosere. Kanskje du ikke en gang mener det du sier, men har en trang til å gå inn i tråder og skrive ting nettopp for å skape reaksjoner og frustrasjon av andre. Vel, jeg vet jeg ikke burde, men du klarer det likevel.... Jeg blir provosert, oppgitt, frustrert og lit forb... over at noen kan vise så lite forståelse for et lite barn. Beklager jeg er ikke bedre. Anonymkode: eda36...7fb 8
AnonymBruker Skrevet 15. august 2018 #75 Skrevet 15. august 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ser du engasjerer deg veldig her og svarer flere ganger. Du gjør det mest sannsynlig for å provosere, antagelig ler du godt av oss andre som lar oss provosere. Kanskje du ikke en gang mener det du sier, men har en trang til å gå inn i tråder og skrive ting nettopp for å skape reaksjoner og frustrasjon av andre. Vel, jeg vet jeg ikke burde, men du klarer det likevel.... Jeg blir provosert, oppgitt, frustrert og lit forb... over at noen kan vise så lite forståelse for et lite barn. Beklager jeg er ikke bedre. Anonymkode: eda36...7fb Jeg mener det faktisk Anonymkode: fcf77...5d1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2018 #76 Skrevet 15. august 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg mener det faktisk Anonymkode: fcf77...5d1 Da har du min medfølelse... Anonymkode: eda36...7fb 8
AnonymBruker Skrevet 15. august 2018 #77 Skrevet 15. august 2018 Som mamma til et barn med flere matallergier, deriblandt egg, blir jeg skremt og lei meg av å lese mange av kommentarene her. Mitt barn blir alvorlig syk om det får i seg mat som det er allergisk mot, og i verste fall kan det dø. Selvsagt skal barnet få gå i barnehage fordi om! Det er forbudt mot enkelte matvarer, som egg og nøtter. Det har aldri vært et problem for andre barn eller foreldre. Det finnes masse alternativ. Til deg ts ville jeg bedt bhg skrive noe om hva som kan være aktuelt eller ikke, så dere slipper å være usikre. Og til dere andre som ikke klarer å se problemet med dette, så fint for dere at deres barn kan spise alt. Men det kan hende at deres barn trenger forståelse og omorganisering på en eller annen måte en annen gang. Da ser dere kanskje litt annerledes på saken..? Anonymkode: 08c01...d8b 13
AnonymBruker Skrevet 15. august 2018 #78 Skrevet 15. august 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: I bursdag unngår mann å spise egg i huset den dagen om allergien er så ille. Man serverer kake med eggerstattning. Gele er også eggefri, glutenfri og melkefri og melkefri og eggefri saus kan kjøpes til. Fruktspyd med marshmellows er enkelt. Anonymkode: b7f03...e60 Hvis du da får et barn i hus som er muslim så ryker det der, det er svinei både gele go marshmellows, og faktisk er det også eggehvite i en del marshmellows. Anonymkode: dcfd2...5e1 3
AnonymBruker Skrevet 15. august 2018 #79 Skrevet 15. august 2018 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Herregud, nå må folk snart gi seg med dette hysteriet Anonymkode: fcf77...5d1 Kjære vene! På hvilken måte mener du folk skal « gi seg med dette hysteriet» når barn/ voksne kan få anafylaktisk sjokk av å være i nærheten av egg o.l. Min mening er at slike holdninger/ kommentarer/uvitenhet er veldig unødvendig å ha i 2018. Kunnskap om alvor i forhold til allergi er noe en kan tilegne seg overalt i dag, koster deg sånn omtrent tre kalorier å Google dette på nett! Litt flaut det også at en velger å være så utrolig lite opplyst som dette - og deretter spy sin uvitenhet på nett.. Anonymkode: 0d7b7...4ad 8
AnonymBruker Skrevet 15. august 2018 #80 Skrevet 15. august 2018 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du da får et barn i hus som er muslim så ryker det der, det er svinei både gele go marshmellows, og faktisk er det også eggehvite i en del marshmellows. Anonymkode: dcfd2...5e1 Jeg mener man skal tilrettelegge så godt det lar seg gjøre, og ta hensyn til en muslim. Men det kan ikke sammenlignes med allergi som virkelig kan gå ille om et allergisk barn reagerer. Her handler det om virkelig alvorlige tilstander, det er det folk ofte ikke klarer å ta innover seg når det gjelder allergi. Noen blir faktisk alvorlige syke, men det er for mange hysteri. Anonymkode: eda36...7fb 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå