Gå til innhold

Forbud mot egg i barnehagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har fått en kort mail om noen matforbud. Noen er lett å unngå i matpakka/barnebursdag, mens eksempelvis egg ikke er like enkelt. 

Det er jo forsåvidt enkelt å unngå vanlig egg i ren form, men kan faktisk folk bli alvorlig syke av å sitte i samme rom som noen som spiser lapper eller et pålegg som feks majones?

Jeg vet jo om ulike allergier, men var faktisk ikke klar over at egg gjaldt spredning i luft om ei vaffel eller bursdagskake er i rommet. 

Hvordan løser man dette i barnebursdagen? 

Anonymkode: 721fd...a20

Skrevet

Glemte å legge til at barnehagen ikke gir noen former for informasjon om ja/neimat eller hva som er «for mye». 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har fått en kort mail om noen matforbud. Noen er lett å unngå i matpakka/barnebursdag, mens eksempelvis egg ikke er like enkelt. 

Det er jo forsåvidt enkelt å unngå vanlig egg i ren form, men kan faktisk folk bli alvorlig syke av å sitte i samme rom som noen som spiser lapper eller et pålegg som feks majones?

Jeg vet jo om ulike allergier, men var faktisk ikke klar over at egg gjaldt spredning i luft om ei vaffel eller bursdagskake er i rommet. 

Hvordan løser man dette i barnebursdagen? 

Hva står i mailen? Her må bhg klargjøre hvilken type og for egg ikke skal forekomme i. 

Personer som er allergisk mot egg er ikke dagligdags men de som vilrkelig er allergisk mot egg blir veldig syke av små mengder. Det jeg kan tenke meg bhg er redd for, er at det allergiske barnet skal få tak i mat de andre barna har med og på den måten bli dødssyke. Men igjen her må bhg informere bedre gjør den ikke det så still spøramålet tilbake til bhg fremfor å håpe på at rette personen gir deg svarmpå kvinneguiden.

Anonymkode: 29af3...620

• Liker 26
Skrevet

Ja, noen reagerer så sterkt at bare det å koke egg medfører reaksjon. Synes det er fint at barnehagen informerer. Håper bare alle tar det på alvor og ikke bare fnyser av det.... Det har jeg et vennepar som har opplevd. 

• Liker 15
Skrevet

Ja, de som er veldig allergiske mot egg kan faktisk få livstruende allergireaksjoner av mat som inneholder egg! Spør barnehagen og be om klare linjer om hva som er OK og ikke OK! Jeg var vikar i en barnehage en dag med et barn som hadde nøtteallergi og fikk faktisk ikke spise lunsjen min da den inneholdt nøtter og jeg ikke hadde fått info før jeg kom dit. (Fikk mat fra avdelingen jeg var på)

Anonymkode: 70c56...d31

• Liker 9
Skrevet

Send en Mail tilbake og be om spesifisering. Jeg gjorde det da vi fikk lignende mail, og fikk til svar at det var egg i ren form som var problemet. Altså kunne vi fremdeles sende med lapper/vafler etc.

Anonymkode: dde10...de4

• Liker 17
Skrevet

Det er ikke fare for luftbåren spredning av eggeprotein dersom egget er ferdig tilberedt. Så kokt egg, eggerøre eller omelett kan man fint ha på skiva. 

Det barnehagen må være obs på, er at det allergiske barnet ikke låner bestikk eller tallerken med eggerester eller stikker fingene (med egg på) til annet barn i munnen.

• Liker 7
Skrevet

Herregud, nå må folk snart gi seg med dette hysteriet

Anonymkode: fcf77...5d1

• Liker 26
Skrevet

På skolen der dattra mi går kan man ikke ha noe med nøtter med. Jeg skjønner sånn kokt egg eller noe, men ikke ting som innholdet egg

Anonymkode: e4c44...440

Skrevet

Dersom det er et allergisk barn på avdelingen ville jeg absolutt unngått å sende med barnet mitt noe som helst som inneholder egg. I en barnehage grises og søles det mye, og maten finner ikke alltid veien inn i rett munn. Du vil vel ikke være den forelderen som er årsaken til at et annet barn får en alvorlig allergisk reasksjon, eller i verste fall dør? 

Jeg har selv vært vitne til at en (voksen) gikk inn i anafalytisk (sp?) sjokk, og det er en hendelse som satte en støkk i meg. Selv om sykehuset var i nærheten og det gikk bra så slet denne personen med ettervirkningene i lang tid. 

Anonymkode: afd2a...b55

• Liker 18
Skrevet

Folk som er så allergiske burde samles på en spesial barnehage der alle er så allergiske at alle må ta hensyn til alle.

Anonymkode: 38d9f...884

• Liker 23
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom det er et allergisk barn på avdelingen ville jeg absolutt unngått å sende med barnet mitt noe som helst som inneholder egg. I en barnehage grises og søles det mye, og maten finner ikke alltid veien inn i rett munn. Du vil vel ikke være den forelderen som er årsaken til at et annet barn får en alvorlig allergisk reasksjon, eller i verste fall dør? 

Jeg har selv vært vitne til at en (voksen) gikk inn i anafalytisk (sp?) sjokk, og det er en hendelse som satte en støkk i meg. Selv om sykehuset var i nærheten og det gikk bra så slet denne personen med ettervirkningene i lang tid. 

Anonymkode: afd2a...b55

Det er da foreldrene til barnet som sender det i barnehagen som er årsaken. Folk må få lov til å spise mat. 

Anonymkode: dfe7f...0fa

• Liker 12
Skrevet
8 minutter siden, Arkana skrev:

Jeg vet om barn som er så allergiske mot egg at de f.eks. får store smertefulle vabler på hendene bare av å ta på litt eggerester. Skal andre barn kunne spise egg i samme rom som et barn som er så allergisk må alle stoler som eggespisende barn har sittet på nedvaskes etterpå (barna tar gjerne på stolen de sitter på mens de spiser) og gulv, bord og annet det kan ha havnet en liten bit egg på må også vaskes. Og hva om et eggespisende barn har fått egg på genseren sin og gnidd det utover, da må det barnet skifte. Det er mye styr til hvert eneste måltid bare for at noen skal kunne spise egg i barnehagen og derfor ofte enklere å bare si at barna ikke kan spise egg mens de er i barnehagen.

Jeg synes man er skikkelig egoistisk om man mener dette er et problem all den tid det finnes nok av andre måltider i døgnet hvor barnet kan spise akkurat hva det vil. Men, det er selvfølgelig mye viktigere at den lille gullklumpen til mamma får spise egg eller nøttepålegg akkurat i barnehagen enn at man skal ta hensyn til andres helse. :roll: 

Er du klar over hvor mange matvarer det er egg i eller? Det er ikke bare noe du har på brødskiva liksom. 

• Liker 14
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Folk som er så allergiske burde samles på en spesial barnehage der alle er så allergiske at alle må ta hensyn til alle.

Anonymkode: 38d9f...884

Enig. Snakker om å detaljstyre andre mat

• Liker 5
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og folk som er så uopplyst og tydelig mangler både forståelse og empati burde samle seg på egne steder og holde på meg seg og sitt.

Anonymkode: eda36...7fb

Så det er mesteparten av befolkningen allergikerne skal bestemme over? Vi har nok lover og regler her i landet

• Liker 7
Skrevet

Ville unngått egg i barnehagen. I barnebursdag ville jeg snakket med foreldrene om forskjellige løsninger.

• Liker 4
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud, nå må folk snart gi seg med dette hysteriet

Allergi er ikke hysteri. Barnet kan potesielt dø om han/hun får i seg egg. Vil du være årsak til ett lite barns død?

• Liker 33
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du klar over hvor mange matvarer det er egg i eller? Det er ikke bare noe du har på brødskiva liksom. 

Vel, er det snakk om standard matpakke med brød, pålegg og grønnsaker/frukt er det da ikke så fryktelig vanskelig å unngå egg? An MÅ jo ikke ha omelett, muffins, pannekaker, vafler osv i matpakken?

Anonymkode: 9b06f...968

• Liker 12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...