Gå til innhold

Kredittvurdert selv om jeg betalte med kort

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bestilte noen klær fra Zalando, og det var første gangen jeg bestilte derfra. Ved betalingsvalg valgte jeg kort og pengene ble trukket etter fullført bestilling. Etter noen dager får jeg melding om at det er tatt en kredittvurdering av meg av Zalando. 

Lurte på om de har lov til dette og om dette er vanlig? Har jo betalt allerede, hvorfor tar de kredittvurdering i tillegg?

Anonymkode: ed337...99a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er vanlig om man bestiller til større beløp som skal betales på giro.
Alle kan gjøre det, og er ikke imot loven. Ikke noe å tenke på til vanlig

Skrevet

Gav du dem personnummeret ditt i prosessen? Hvis du gjorde det, så har de nok tatt høyde for en kredittvurdering i vilkårene, selv om du ikke handler på kreditt. Det er lovlig.

Fordelen er at neste gang du handler så kan du få faktura uten ny kredittvurdering. 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Bestilte noen klær fra Zalando, og det var første gangen jeg bestilte derfra. Ved betalingsvalg valgte jeg kort og pengene ble trukket etter fullført bestilling. Etter noen dager får jeg melding om at det er tatt en kredittvurdering av meg av Zalando. 

Lurte på om de har lov til dette og om dette er vanlig? Har jo betalt allerede, hvorfor tar de kredittvurdering i tillegg?

Hvor mange penger er det snakk om? Ville sendt en epost til forbrukerombudet.

Anonymkode: 85973...389

• Liker 3
Skrevet
22 minutter siden, Zzyzx skrev:

Gav du dem personnummeret ditt i prosessen? Hvis du gjorde det, så har de nok tatt høyde for en kredittvurdering i vilkårene, selv om du ikke handler på kreditt. Det er lovlig.

Fordelen er at neste gang du handler så kan du få faktura uten ny kredittvurdering. 

Hvorfor skulle man ønske å få faktura når man kan betale med kort?

Anonymkode: 5b058...b79

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Fordi da kan man få varene før man betaler? Man kan kjøpe et produkt i ulike størrelser og kun betale for det man beholder? 

Anonymkode: 4782b...28d

• Liker 3
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvor mange penger er det snakk om? Ville sendt en epost til forbrukerombudet.

Er du generelt glad i å kaste vekk tiden til folk, eller er det forbeholdt forbrukerombudet?

Anonymkode: 15dd1...fa5

• Liker 6
Skrevet

Ja, send mail til forbrukerombudet så kan du i alle fall være sikker på at mailen blir lest på julebordet deres.

Kredittsjekk er legitimt i opprettelsen av nye kundeforhold. Det eneste man skal være litt obs på, er hvis man blir kredittsjekket uten å vite hvorfor. Da kan det skyldes identitetstyveri.

• Liker 1
Skrevet

Det er lovlig. Har alltid blitt kredtittvurdert ved fakturaer også. Du får jo brev hvem som har vurdert deg. 

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi de sender med PostNord, og siden de roter vekk pakker oftere enn de leverer dem, så er det greit å ikke betale før du faktisk har varen i hånda. Derfor ønsker jeg å få faktura istedenfor å betale med kort. :)

• Liker 3
Skrevet

Nei de har ikke lov om du betalte med kort

Skrevet
7 minutter siden, Mokkilokki skrev:

Det er lovlig. Har alltid blitt kredtittvurdert ved fakturaer også. Du får jo brev hvem som har vurdert deg. 

Ved faktura = lov

Ved kort/kontant = ikke lov

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du generelt glad i å kaste vekk tiden til folk, eller er det forbeholdt forbrukerombudet?

Anonymkode: 15dd1...fa5

Spørsmålet er stilt til ts. Er du ts med annen ab kode?

• Liker 2
Skrevet
12 minutter siden, isw skrev:

Ja, send mail til forbrukerombudet så kan du i alle fall være sikker på at mailen blir lest på julebordet deres.

Kredittsjekk er legitimt i opprettelsen av nye kundeforhold. Det eneste man skal være litt obs på, er hvis man blir kredittsjekket uten å vite hvorfor. Da kan det skyldes identitetstyveri.

Kun om det er snakk om kredittkunder

Skrevet

Høres veldig spesielt ut siden du betalte med kort, og det da er kortutsteder som vurderer din kredittverdighet.  

Fra Zalando sine sider: 

Hvorfor har jeg blitt kredittsjekket?

Zalando SE forbeholder seg retten til å kredittvurdere din forespørsel om betaling etterskuddsvis ved bruk av faktura. Zalando SE bruker elektronisk gjenpartsbrev (en kopi av vurderingen), og dersom en kredittvurdering blir foretatt vil du få tilsendt en lenke til ditt gjenpartsbrev via e-post eller SMS.

Du kan også logge deg på www.minexperian.no for å lese dine gjenpartsbrev (krever BankID). Dersom du ønsker å få dette tilsendt til en annen e-postadresse enn den du har registrert hos oss, kan du endre dette inne på dine kontoinnstillinger.

Zalando SE forbeholder seg retten til å avslå din søknad eller begrense kredittbeløpet avhengig av utfallet av kredittvurderingen. Personopplysninger håndteres i henhold til gjeldene lover.

Anonymkode: 081e1...47d

Skrevet
10 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Kun om det er snakk om kredittkunder

Ja og nei.

Det er nok det mest vanlige. Men det er ikke helt uvanlig med en kredittvurdering f.eks ved utstedelse av et debetkort uten Visa eller ved kontoåpning også. Men hvorfor det har skjedd akkurat her vet jeg ikke.

Skrevet

Sist jeg ble kredittvurdert av dem (har blitt det hver gang jeg har handlet hos dem, en gang i året), fikk jeg ikke lov å handle på faktura til tross for både jobb, grei inntekt og aldri vært i nærheten av en betalingsanmerkning. På gjenpartsbrevet så jeg at inntekten for de to siste årene ikke var tatt med, så kanskje ikke rart at de ikke ville sende meg faktura. Zalando og kredittvurderer skyldte på hverandre, og ville ikke blande seg i den andres saker.

To år senere, tenker nå må de da få med de nye opplysningene, men nå får jeg ikke opp valget faktura engang. Fortsatt får jeg kun valg om å betale med kort, nesten som at jeg er sperret hos dem.

Ironien i det hele er at nå har jeg fast jobb. Første gang jeg handlet på faktura hadde jeg ikke jobb og svært lite inntekt. Men de kredittvurderte meg tydeligvis som helt til å stole på :P

-- Kort sagt: det overrasker meg ikke lenger hva de finner på. Nå er jo sjefen der også så sint på disse hersens kundene som bestiller varer og returnerer det som ikke passer.

Som om ikke halvparten av kundene velger Zalando ene og alene på grunn av returpolicyen...

Skrevet
12 minutter siden, isw skrev:

Ja og nei.

Det er nok det mest vanlige. Men det er ikke helt uvanlig med en kredittvurdering f.eks ved utstedelse av et debetkort uten Visa eller ved kontoåpning også. Men hvorfor det har skjedd akkurat her vet jeg ikke.

At det ikke er uvanlig gjør det ikke mer lov

Om en skal kredittvurdere kontant kunder må de gi egen tillatelse til det

• Liker 1
Skrevet (endret)
17 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

At det ikke er uvanlig gjør det ikke mer lov

Om en skal kredittvurdere kontant kunder må de gi egen tillatelse til det

Det er ingen lov som regulerer kredittvurdering direkte, det følger av personopplysningsloven.

Det heter seg at det skal være en saklig grunn til å kredittvurdere privatpersoner. Hva som ligger i dette har ganske vide muligheter for tolkning. Men det er ikke bra å kredittvurdere f.eks naboen eller sjefen eller kjendiser for nysgjerrighetens skyld.

Jeg jobber med dette fagområdet til daglig. 

Endret av isw
  • Liker 2
Skrevet

Ts her: Jeg skjønner selvfølgelig at de gjør en kredittvurdering når kunden ber om kreditt, som ved f.eks fakturakjøp. Det jeg ikke skjønner er hvorfor de gjør det når de allerede har fått pengene for varen. Er jo omtrent det samme som at hvilken som helst vanlig butikk skal kredittsjekke meg når jeg har betalt for varen og gått ut av butikken. Kan ikke se en åpenbar grunn til at de skal ha opplysninger om min inntekt, formue og skatt😡

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...