Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei venninne som ringer meg hver dag for å snakke om problemene sine. Hun er i en livskrise for tiden (samlivsbrudd + store problemer på jobb), men jeg har sittet ved hennes side de siste 2 mnd. pga. dette. Nå er jeg lei, og har egentlig mer enn nok med mitt eget. Hun kan ringe meg flere ganger til dagen, uten at jeg tar telefonen. Litt intenst kan man si. Hun er veldig var på å bli avvist av folk, men jeg har rett og slett ikke tid og kapasitet til å være hobbypsykolog da jeg er helt utslitt selv av alt som skjer i livet mitt for tiden. Hva skal jeg gjøre eller si til henne?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
42 minutter siden, Stellia skrev:

Har ei venninne som ringer meg hver dag for å snakke om problemene sine. Hun er i en livskrise for tiden (samlivsbrudd + store problemer på jobb), men jeg har sittet ved hennes side de siste 2 mnd. pga. dette. Nå er jeg lei, og har egentlig mer enn nok med mitt eget. Hun kan ringe meg flere ganger til dagen, uten at jeg tar telefonen. Litt intenst kan man si. Hun er veldig var på å bli avvist av folk, men jeg har rett og slett ikke tid og kapasitet til å være hobbypsykolog da jeg er helt utslitt selv av alt som skjer i livet mitt for tiden. Hva skal jeg gjøre eller si til henne?

Vær en god støttende venninne. Og si til henne at du er bekymret for henne etter å ha stått ved hennes side i to måneder og sett hvor ille hun har det.

tilby deg bli med henne til fastlegen, eventuelt å sitte på gangen mens hun er inne, med tanke på å få noen profesjonelle å snakke med. 

Si at du gjerne vil hjelpe, men at du ikke har så gode løsninger som du tror en psykolog vil ha. 

Ikke glem at alle kan gå gjennom fæle perioder i livet- også du. Neste gang kan det være deg som sliter veldig, og hun som er den eneste som du føler bryr seg. 

Du kan ogsåsende henne SMS i etterkant av hennes anrop og skrive at du dessverre er opptatt dag, men at du kan ringe henne tilbake den og den dagen. Da slipper du å føle deg brukt og hun slipper å bli baksnakket og bli utsatt for irritasjon i en veldig sårbar situasjon. 

Anonymkode: 693ad...6d2

• Liker 2
Skrevet

Er nå tenkelig at hun vil la deg være om du bare spiller litt kald tilbake. Har du prøvd å spre litt av det dere har snakket sammen om til andre venner?

Hvis du ikke gir henne en grunn til å stole på deg eller verdsette deg som venn så vil hun nok ikke finne vennskapet deres så interessant lenger.

Av og til må man være litt kynisk for å få det som man vil.

Skrevet

Jeg hadde Jeg hadde sagt ifra også hadde satt grenser på hvor mye du er sammen med henne.

Anonymkode: 09d8f...1f8

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vær en god støttende venninne. Og si til henne at du er bekymret for henne etter å ha stått ved hennes side i to måneder og sett hvor ille hun har det.

tilby deg bli med henne til fastlegen, eventuelt å sitte på gangen mens hun er inne, med tanke på å få noen profesjonelle å snakke med. 

Si at du gjerne vil hjelpe, men at du ikke har så gode løsninger som du tror en psykolog vil ha. 

Ikke glem at alle kan gå gjennom fæle perioder i livet- også du. Neste gang kan det være deg som sliter veldig, og hun som er den eneste som du føler bryr seg. 

Du kan ogsåsende henne SMS i etterkant av hennes anrop og skrive at du dessverre er opptatt dag, men at du kan ringe henne tilbake den og den dagen. Da slipper du å føle deg brukt og hun slipper å bli baksnakket og bli utsatt for irritasjon i en veldig sårbar situasjon. 

Anonymkode: 693ad...6d2

Signerer dette, det var gode råd og fremgangsmåte!

Det er viktig å støtte når hun ikke har noen andre, og kan oppleves knusende og forferdelig avvisende om du plutselig tydelig kutter hun ut nå midt oppi dette. Det skjedde en gang med meg og i etterkant har jeg aldri greid å stole på noen venner igjen for jeg føler at ingen egentlig liker meg selvom de er hyggelige. Forstår dog at du er sliten ts og må ha overskudd til deg selv også, og det er helt innafor å fortelle hun det i en ellers omsorgsfull samtale der du nevner de tingene i innlegget jeg siterer.

Anonymkode: b6ec7...eac

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, Sportsbabe skrev:

Er nå tenkelig at hun vil la deg være om du bare spiller litt kald tilbake. Har du prøvd å spre litt av det dere har snakket sammen om til andre venner?

Hvis du ikke gir henne en grunn til å stole på deg eller verdsette deg som venn så vil hun nok ikke finne vennskapet deres så interessant lenger.

Av og til må man være litt kynisk for å få det som man vil.

Du si meg, hva får du ut av å trolle her inne egentlig? Brukeren din er rapportert! Skaff deg et liv!

(Og for de som ikke skjønner hvorfor så bare legg merke til hvor mye manipulering og trolling brukeren kommer med i hvert eneste innlegg)

Anonymkode: b6ec7...eac

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...