AnonymBruker Skrevet 14. august 2018 #1 Skrevet 14. august 2018 Hei! Skal prøve å gjøre dette innlegget kort og greit. Jeg har i mange år spist lavkarbo, og dette har fungert kjempebra hos meg. Vekta kom ned på normalvekt igjen, og energien var på topp. I sommer holdt jeg meg ikke til lavkarbo av forskjellige, personlige grunner. Dette endte med at vekten min "deiset" opp igjen, og nå veier jeg mer enn jeg noen sinne har gjort. Lavkarbo fungerer som sagt veldig bra på meg, men jeg savner så utrolig mye litt enklere og kjappere matretter, for eksempel som å ta seg en brødskive eller knekkebrød. Eller kose meg med potetgull på lørdager. Spiser jeg potetgull på lavkarbo så har jeg jo ødelagt "alt" i flere dager, og det er vanskeligere å komme seg tilbake til lavkarbo igjen. (Min erfaring) Det jeg lurer på er, om noen av dere har erfaringer innen det å legge om fra lavkarbo og over på høykarbo igjen? Jeg legger på meg utrolig mye og fort med en gang jeg spiser høykarbomat. Dette er utrolig frustrerende. Hvordan klarer "normale" mennesker å spise "vanlig" mat og fortsatt holde seg tynn? Jeg forstår det ikke, vil så gjerne klare det jeg også. Har hørt at hvis man først har spist lavkarbo så kommer aldri forbrenninga de til å bli den samme igjen, noen gang. Noen av dere som vet om dette stemmer? Hilsen frustrert jente, 24 år, 170 høy og 90 kg. Anonymkode: 882aa...86a
AnonymBruker Skrevet 14. august 2018 #2 Skrevet 14. august 2018 Forbrenningen din er ikke ødelagt for "alltid", lær deg mer om kroppen og hvordan den fungerer. Og i forhold til karbohydrater må man rett og slett bare velge mellom dette, og fett. Se på det som en slags dumphuske eller vektskål, går karbohydratene opp, må fettet ned, og motsatt. Anonymkode: 09d69...e2c 2
AnonymBruker Skrevet 14. august 2018 #3 Skrevet 14. august 2018 Er du aktiv? Og sånn ordens skyld: det er vanvittig mye forskning som viser at du ikke kan «fucke opp» forbrenningen din. Noen få medisiner har en minimal endring av forbrenningen og selvsagt sykdommer etc, men utenom det; nope. Anonymkode: d29cc...005 5
AnonymBruker Skrevet 14. august 2018 #4 Skrevet 14. august 2018 Forresten så kan jeg anbefale deg å ta i bruk en aktivitetsmåler som hjelpemiddel til å øke hverdagsaktiviteten. Selv bruker jeg Polar A300 som kostet meg 900kr - hver morgen syncer jeg den til telefonen og får oversikt ovee hvor mye jeg forbrant dagen før og spiser deretter. Anonymkode: d29cc...005
Arabella Skrevet 14. august 2018 #5 Skrevet 14. august 2018 Hvis vi går utifra at din normalvekt er 60-65 kilo med din høyde, så har du altså i løpet av et par sommermåneder lagt på deg 25-30 kilo ved å spise det vi andre kaller "vanlig" mat? Det har jeg vanskelig for å tro, merker jeg. 12
AnonymBruker Skrevet 14. august 2018 #6 Skrevet 14. august 2018 1 minutt siden, Arabella skrev: Hvis vi går utifra at din normalvekt er 60-65 kilo med din høyde, så har du altså i løpet av et par sommermåneder lagt på deg 25-30 kilo ved å spise det vi andre kaller "vanlig" mat? Det har jeg vanskelig for å tro, merker jeg. Jeg har lagt på meg ca 10 kg i sommer. Vekta begynte å øke gradvis fra 70 kg og opp en god stund før sommeren, men var i sommer det var verst. Tro hva du vil. TS Anonymkode: 882aa...86a 3
AnonymBruker Skrevet 14. august 2018 #7 Skrevet 14. august 2018 Trening og "ekstra" aktivitet er i det store og hele bare en dråpe i havet i forhold til daglig kaloribehov, BMR er det som gjelder. Vektnedgang er 90% kosthold, ikke hvor mye man trener, selv om det selvfølgelig har sine egne fordeler. Anonymkode: 09d69...e2c
AnonymBruker Skrevet 14. august 2018 #8 Skrevet 14. august 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er du aktiv? Og sånn ordens skyld: det er vanvittig mye forskning som viser at du ikke kan «fucke opp» forbrenningen din. Noen få medisiner har en minimal endring av forbrenningen og selvsagt sykdommer etc, men utenom det; nope. Anonymkode: d29cc...005 Har ikke vært så aktiv i det siste, men har et mål om å bedre meg. Tenkte melde meg inn på et treningssenter, trene litt på mølla og være med på Yoga. TS Anonymkode: 882aa...86a
AnonymBruker Skrevet 14. august 2018 #9 Skrevet 14. august 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Forresten så kan jeg anbefale deg å ta i bruk en aktivitetsmåler som hjelpemiddel til å øke hverdagsaktiviteten. Selv bruker jeg Polar A300 som kostet meg 900kr - hver morgen syncer jeg den til telefonen og får oversikt ovee hvor mye jeg forbrant dagen før og spiser deretter. Anonymkode: d29cc...005 Det var veldig lurt! Jeg har en Fitbit-klokke. Men den viser at jeg forbrenner ca 700 kalorier mens jeg sover, må være noe galt med den? Eller hva tenker du? TS Anonymkode: 882aa...86a
AnonymBruker Skrevet 14. august 2018 #10 Skrevet 14. august 2018 Høres ut som problemet er at det blir for enkelt for deg å spise på høykarbo. Terskelen for å spise er høyere når det er mer styr slik som det er når du spiser lavkarbo, og da spiser du mindre og med mindre snacks og mellommåltid. Tror nok det er her kjernen av problemet ditt ligger. Du spiser mer på høykarbo fordi du kan ta deg en skive her og litt potetgull der, og det blir det raskt mye kalorier av. Jeg spiser høykarbo og er ganske slank, men jeg har på en måte en indre "klokke" som forteller meg når jeg har spist nok i løpet av en dag og når jeg ligger i underskudd. Lærte kroppen min å kjenne den perioden jeg gikk på periodisk faste. Så nå har jeg lært å skille "har lyst på noe" fra ekte sult. Om jeg spiser potetgull en dag så er det middagen min den dagen. Jeg blir mett av det. Anonymkode: dace0...db7 3
Gjest Vanlig fyr Skrevet 14. august 2018 #11 Skrevet 14. august 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det var veldig lurt! Jeg har en Fitbit-klokke. Men den viser at jeg forbrenner ca 700 kalorier mens jeg sover, må være noe galt med den? Eller hva tenker du? TS Anonymkode: 882aa...86a Så lenge du puster forbrenner du kalorier.
AnonymBruker Skrevet 14. august 2018 #12 Skrevet 14. august 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det var veldig lurt! Jeg har en Fitbit-klokke. Men den viser at jeg forbrenner ca 700 kalorier mens jeg sover, må være noe galt med den? Eller hva tenker du? TS Anonymkode: 882aa...86a Ok, bare her viser du at du har null peiling på forbrenning og hvordan kroppen fungerer, i det hele tatt. Du trenger noe "grunnkurs", før du begynner å bevege deg over på mer avanserte temaer i forhold til kalorier, forbrenning, karbohydrater, you name it... Anonymkode: 09d69...e2c 4
AnonymBruker Skrevet 14. august 2018 #13 Skrevet 14. august 2018 Det er flere veier til mål. Jeg har gått ned i vekt på lavkarbo og jeg har gått ned i vekt mens jeg har spist mye karbohydrater. Man må lære seg kroppen litt å kjenne, og jeg har integrert mer karbohydrater i kostholdet - primært sunne karbohydrater med mye fiber, og begrensede mengder. Jeg slang meg også på lavkarbo en periode - spiste kjøtt og fisk med grønnsaker - og det fungerer selvsagt om man er i kaloriunderskudd, men jeg var ikke fornøyd med det. Jeg merket godt at måltidene ikke var balanserte nok. Nå spiser jeg grov grøt til frokost som holder lenge, og legger inn brun ris til middag. Energien er mye bedre, og måltidene sitter i magen. Du må finne en middelvei som holder deg mett og fornøyd på begrensede kalorier. Anonymkode: 53a73...73d 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2018 #14 Skrevet 14. august 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Høres ut som problemet er at det blir for enkelt for deg å spise på høykarbo. Terskelen for å spise er høyere når det er mer styr slik som det er når du spiser lavkarbo, og da spiser du mindre og med mindre snacks og mellommåltid. Tror nok det er her kjernen av problemet ditt ligger. Du spiser mer på høykarbo fordi du kan ta deg en skive her og litt potetgull der, og det blir det raskt mye kalorier av. Jeg spiser høykarbo og er ganske slank, men jeg har på en måte en indre "klokke" som forteller meg når jeg har spist nok i løpet av en dag og når jeg ligger i underskudd. Lærte kroppen min å kjenne den perioden jeg gikk på periodisk faste. Så nå har jeg lært å skille "har lyst på noe" fra ekte sult. Om jeg spiser potetgull en dag så er det middagen min den dagen. Jeg blir mett av det. Anonymkode: dace0...db7 Det traff meg veldig det du skrev der, så du har nok helt rett. Terskelen for å spise mer har nok vært mye høyere når jeg spiste høykarbo fremfor lavkarbo! Jeg har i perioder prøvd å spise høykarbo og sunt, men da er jeg konstant sulten. På lavkarbo er jeg mett hele tiden. Har nok for liten selvkontroll til å ikke spise når jeg er skikkelig sulten. TS Anonymkode: 882aa...86a
AnonymBruker Skrevet 14. august 2018 #15 Skrevet 14. august 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok, bare her viser du at du har null peiling på forbrenning og hvordan kroppen fungerer, i det hele tatt. Du trenger noe "grunnkurs", før du begynner å bevege deg over på mer avanserte temaer i forhold til kalorier, forbrenning, karbohydrater, you name it... Anonymkode: 09d69...e2c Hvis du ikke har noe bedre å komme med enn å poengtere min uvitenhet, så kan du kanskje bare la være å kommentere. TS Anonymkode: 882aa...86a
AnonymBruker Skrevet 14. august 2018 #16 Skrevet 14. august 2018 Uansett hva du spiser, må det være balanse mellom det du tar inn og det du forbruker for at vekta skal være stabil. Du kan fint spise karbo og holde vekt. Det at du mener du bare klarer ha stabil vekt på høykarbo er bare innbilning. Men du må justere ned porsjonene dine drastisk eller kutte spesielt kaloritett mat, hvis du har lagt på deg 10 kilo i sommer. Ville ellers sjekket litt rundt emosjonell spising hvis du la på deg fordi du ikke hadde det bra. Anonymkode: e868f...1ca
AnonymBruker Skrevet 14. august 2018 #17 Skrevet 14. august 2018 *lavkarbo-feil Anonymkode: e868f...1ca
AnonymBruker Skrevet 14. august 2018 #18 Skrevet 14. august 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er flere veier til mål. Jeg har gått ned i vekt på lavkarbo og jeg har gått ned i vekt mens jeg har spist mye karbohydrater. Man må lære seg kroppen litt å kjenne, og jeg har integrert mer karbohydrater i kostholdet - primært sunne karbohydrater med mye fiber, og begrensede mengder. Jeg slang meg også på lavkarbo en periode - spiste kjøtt og fisk med grønnsaker - og det fungerer selvsagt om man er i kaloriunderskudd, men jeg var ikke fornøyd med det. Jeg merket godt at måltidene ikke var balanserte nok. Nå spiser jeg grov grøt til frokost som holder lenge, og legger inn brun ris til middag. Energien er mye bedre, og måltidene sitter i magen. Du må finne en middelvei som holder deg mett og fornøyd på begrensede kalorier. Anonymkode: 53a73...73d Tusen takk for utfyllende svar! Jeg har vært innom tanken på å prøve smartkarbo, kanskje jeg skal lese meg litt mer opp på det, og prøve meg frem. TS Anonymkode: 882aa...86a 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2018 #19 Skrevet 14. august 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Uansett hva du spiser, må det være balanse mellom det du tar inn og det du forbruker for at vekta skal være stabil. Du kan fint spise karbo og holde vekt. Det at du mener du bare klarer ha stabil vekt på høykarbo er bare innbilning. Men du må justere ned porsjonene dine drastisk eller kutte spesielt kaloritett mat, hvis du har lagt på deg 10 kilo i sommer. Ville ellers sjekket litt rundt emosjonell spising hvis du la på deg fordi du ikke hadde det bra. Anonymkode: e868f...1ca Takk! Jeg føler bare at jeg "alltid" er sulten når jeg spiser høykarbo, men jeg går lenge mett på lavkarbo. Er nok derfor det er så vanskelig for meg å begrense meg. Tror selv ikke jeg har noe problem med emosjonell spising, men det kan jo være uten at jeg vet det. Skal lese meg litt opp på det! TS Anonymkode: 882aa...86a
AnonymBruker Skrevet 14. august 2018 #20 Skrevet 14. august 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hvis du ikke har noe bedre å komme med enn å poengtere min uvitenhet, så kan du kanskje bare la være å kommentere. TS Anonymkode: 882aa...86a Just now, AnonymBruker said: Tusen takk for utfyllende svar! Jeg har vært innom tanken på å prøve smartkarbo, kanskje jeg skal lese meg litt mer opp på det, og prøve meg frem. TS Anonymkode: 882aa...86a Først må du lære deg basiskunnskaper om hvordan kroppen fungerer og forbrenning, som tidligere nevnt. Hvis du mener det er å "poengtere din uvitenhet", så bør du kanskje ta til deg at du tydeligvis viser at dette ikke er noe du har greie på i utgangspunktet, og har behov til å ta til deg lærdom om. Anonymkode: 09d69...e2c 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå