AnonymBruker Skrevet 14. august 2018 #21 Del Skrevet 14. august 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei. Så ikke vitsen, litt brus betyr ikke så mye for meg. Forskning spriker litt på området. Men en god del undersøkelser antyder at kunstige søtningsstoffer er veldig uheldig med tanke på hjernens utvikling. Barnet er lettere disponer for lærevansker, asperger, adhd og konsentrasjonsproblemer. Ofte problemer som ikke viser seg før barnet er i skolealder. Ser virkelig ikke vitsen med å ikke gi mitt barn et best mulig utgangspunkt for å klare seg best mulig i livet. Og kanskje det ikke stemmer. Kanskje det er forskningen som tar feil. Men litt brus har virkelig ikke så mye å si. Heller ikke andre valg i matveien. Det er tross alt noen få måneder for min del, og et helt liv for lille. Og ingenting er viktigere enn at lille har de beste forutsetningene livet. Anonymkode: 6f119...340 Har du noen kilder på seriøse forskningsresultater å henvise til når du sier at noen mener at kunstig søtning er veldig uheldig for hjernens utvikling og derfor blir lettere disponibel for adhd, autisme (asberger), mm? Anonymkode: 947bc...066 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2018 #22 Del Skrevet 14. august 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Har du noen kilder på seriøse forskningsresultater å henvise til når du sier at noen mener at kunstig søtning er veldig uheldig for hjernens utvikling og derfor blir lettere disponibel for adhd, autisme (asberger), mm? Anonymkode: 947bc...066 Tja. Kan vise til mange som sier noe. Og mange som sier noe annet. Det eneste som er sikkert er at kunstig søtning ikke er et heldig stoff for kroppen, og særlig ikke for et foster. Men ingen kan si noe konkret om hvilken mengde som er kritisk. Har selv en doktorgrad, og kan lese forskningsartikler og trekke paralleller. Så jeg vet rett og slett ikke. Det eneste sikre er at det er skadelig, men ingen er sikre på mengden. Så for min del var valget enkelt. Brus er rett og slett ikke så viktig for meg. Anonymkode: 6f119...340 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2018 #23 Del Skrevet 14. august 2018 Haha, ja litervis! Drakk vel mellom 1-1,5 liter daglig tenker jeg Med masse isbiter! Anonymkode: 5deb3...2c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2018 #24 Del Skrevet 14. august 2018 Ja, det gjorde jeg, men holdt meg under daglig anbefalt maksinntak av koffein. Anonymkode: 0bf12...f47 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2018 #25 Del Skrevet 14. august 2018 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei. Så ikke vitsen, litt brus betyr ikke så mye for meg. Forskning spriker litt på området. Men en god del undersøkelser antyder at kunstige søtningsstoffer er veldig uheldig med tanke på hjernens utvikling. Barnet er lettere disponer for lærevansker, asperger, adhd og konsentrasjonsproblemer. Ofte problemer som ikke viser seg før barnet er i skolealder. Ser virkelig ikke vitsen med å ikke gi mitt barn et best mulig utgangspunkt for å klare seg best mulig i livet. Og kanskje det ikke stemmer. Kanskje det er forskningen som tar feil. Men litt brus har virkelig ikke så mye å si. Heller ikke andre valg i matveien. Det er tross alt noen få måneder for min del, og et helt liv for lille. Og ingenting er viktigere enn at lille har de beste forutsetningene livet. Anonymkode: 6f119...340 Skal du komme med en slik påstand bør du henvise til seriøs forskning. Hvis det du sier medfører riktighet er det meget rart at dette ikke er noe det blir opplyst om i kostråd for gravide. Anonymkode: 0bf12...f47 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2018 #26 Del Skrevet 14. august 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skal du komme med en slik påstand bør du henvise til seriøs forskning. Hvis det du sier medfører riktighet er det meget rart at dette ikke er noe det blir opplyst om i kostråd for gravide. Anonymkode: 0bf12...f47 Både Helsedirektoratet og andre sider for gravide viser til at kunstig søtstoff kun skal inntas i begrensede mengder. Dette er knyttet til påvirkning av utvikling av hjernen, og effekter man først kan se senere i livet. Offentlige anbefalinger sier jo også at små barn ikke skal ha kunstige søtningsstoffer i det hele tatt. Så jeg ser ikke hvordan du kan si at dette ikke er opplyst om fra offentlige myndigheter? Helsedirektoratet advarer også mot sukkerholdig drikke. Dette er i større grad knyttet opp til svangerskapdiabetes og en usunn livsstil. Den tredje risikofaktoren er koffein, som har en uheldig innvirkning på fosteret da det er et rusmiddel. Fosteret blir stresset og får økt puls. I tillegg til at det øker risikoen for spontanabort. Anonymkode: 6f119...340 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2018 #27 Del Skrevet 14. august 2018 En ny rapport fra england forteller at kvinner som drakk brus med kunstig søtning under svangerskapet fikk barn som fra 1-2 års alder fikk problemer med fedme, spesielt rundt indre organer. Sammen med annen forskning på området som vitner om dårlig utvikling på hjernen og ellers, ser jeg virkelig ikke vitsen med å gidde å risikere det. Klarer du ikke å holde deg uten brus i 9 måneder, bør du kanskje vurdere å ikke få barn. Nei, jeg troller ikke, jeg er helt seriøs, det er et lite menneske du har inni der, vil du virkelig risikere dets velferd og helse gjennom hele livet? Anonymkode: 04e78...116 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2018 #28 Del Skrevet 14. august 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Både Helsedirektoratet og andre sider for gravide viser til at kunstig søtstoff kun skal inntas i begrensede mengder. Dette er knyttet til påvirkning av utvikling av hjernen, og effekter man først kan se senere i livet. Offentlige anbefalinger sier jo også at små barn ikke skal ha kunstige søtningsstoffer i det hele tatt. Så jeg ser ikke hvordan du kan si at dette ikke er opplyst om fra offentlige myndigheter? Helsedirektoratet advarer også mot sukkerholdig drikke. Dette er i større grad knyttet opp til svangerskapdiabetes og en usunn livsstil. Den tredje risikofaktoren er koffein, som har en uheldig innvirkning på fosteret da det er et rusmiddel. Fosteret blir stresset og får økt puls. I tillegg til at det øker risikoen for spontanabort. Anonymkode: 6f119...340 I kostrådene for gravide på matportalen finner jeg ingenting om kunstig søtning, kan du linke til hvor på helsedirektoratet det står? Anonymkode: 0bf12...f47 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2018 #29 Del Skrevet 14. august 2018 13 minutter siden, AnonymBruker said: Både Helsedirektoratet og andre sider for gravide viser til at kunstig søtstoff kun skal inntas i begrensede mengder. Dette er knyttet til påvirkning av utvikling av hjernen, og effekter man først kan se senere i livet. Offentlige anbefalinger sier jo også at små barn ikke skal ha kunstige søtningsstoffer i det hele tatt. Så jeg ser ikke hvordan du kan si at dette ikke er opplyst om fra offentlige myndigheter? Helsedirektoratet advarer også mot sukkerholdig drikke. Dette er i større grad knyttet opp til svangerskapdiabetes og en usunn livsstil. Den tredje risikofaktoren er koffein, som har en uheldig innvirkning på fosteret da det er et rusmiddel. Fosteret blir stresset og får økt puls. I tillegg til at det øker risikoen for spontanabort. Anonymkode: 6f119...340 Tja. Helsedirektoratet sier faktisk fint lite om sukkerfri drikke i sine kostholdsråd for gravide... https://helsenorge.no/gravid/mat-og-drikke-nar-du-er-gravid Heller ikke "andre sider for gravide" nevner dette. http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/ Anonymkode: cdc88...b61 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2018 #30 Del Skrevet 14. august 2018 3 minutter siden, AnonymBruker said: En ny rapport fra england forteller at kvinner som drakk brus med kunstig søtning under svangerskapet fikk barn som fra 1-2 års alder fikk problemer med fedme, spesielt rundt indre organer. Sammen med annen forskning på området som vitner om dårlig utvikling på hjernen og ellers, ser jeg virkelig ikke vitsen med å gidde å risikere det. Klarer du ikke å holde deg uten brus i 9 måneder, bør du kanskje vurdere å ikke få barn. Nei, jeg troller ikke, jeg er helt seriøs, det er et lite menneske du har inni der, vil du virkelig risikere dets velferd og helse gjennom hele livet? Anonymkode: 04e78...116 Du risikerer jo barnets helse ved både det ene og andre. Og du kan sikkert finne rapporter som sier mobilbruk, varmekabler, dundyner og hundehår kan skade fosteret. Om du leter, liksom. Og hvilken rapport referer du egentlig til her? Anonymkode: cdc88...b61 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2018 #31 Del Skrevet 14. august 2018 Ja drakk lettbrus i ny og ne med alle mine tre barn. Ingen fikk hverken adhd, autisme eller fedme. Mye som er skadelig. Usunn mat, lite mosjon, for mye mosjon, mobilbruk, katteavføring, hundehår, forurensning i luften, lakris, spekemat, for lite søvn, osv osv. Merkelig nok går det som regel bra. Alt med måte, husk stress er heller ikke bra. Anonymkode: ab861...2e7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2018 #32 Del Skrevet 14. august 2018 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du risikerer jo barnets helse ved både det ene og andre. Og du kan sikkert finne rapporter som sier mobilbruk, varmekabler, dundyner og hundehår kan skade fosteret. Om du leter, liksom. Og hvilken rapport referer du egentlig til her? Anonymkode: cdc88...b61 Dette. Anonymkode: 415d5...b1d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2018 #33 Del Skrevet 14. august 2018 Alle må jo bare ta sine valg. Det er jo det enkleste, for ingenting er jo helt gitt. Finnes mange friske barn med mor som røyket gjennom svangerskapet også. Som regel går det meste fint. Men selv velger jeg å gi barna best mulig forutsetninger i livet. Anonymkode: 6f119...340 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2018 #34 Del Skrevet 14. august 2018 Jeg har ihvertfall valgt å følge rådene fra matportalen og rådene om gode levevaner for gravide fra helsedirektoratet, og der står det ikke noe om kunstig søtning, så da antar jeg at det er trygt så lenge man ikke får i seg ekstreme mengder. Anonymkode: 0bf12...f47 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2018 #35 Del Skrevet 14. august 2018 Jeg husker en episode av det der programmet til Jon Almås (ikke nytt på nytt), der hadde han besøk av ei som forsket på kunstig søting. I følge hun var det en helt absurd mengde lettbrus man måtte drikke om dagen for at de kunstige søtningsmidlene skulle være skadelige... 4000l om dagen eller noe sånt (husker ikke tallet, men det var høyt!). Det sier litt om hvor skadelig det er å drikke litt Pepsi max eller cola zero hver dag Hvis jeg var deg ts, ville jeg holdt meg til rådene fra helsedirektoratet. Jeg er helt sikker på at du kan ta en nesten hvilken som helst matvare og Google og så oppdage at den på en eller annen måte ikke er bra. Og jeg tror nok det i seg selv skaper mer stress for fosteret enn en mor som prøver å leve og spise sunt og variert, og skeier litt ut med et par glass cola zero. Så senk skuldrene, slappe av, spis sunt, prøv å bevege deg om formen tillater det, drikk litt cola zero og kos deg mest mulig. Da gir du barnet ditt et best mulig utgangspunkt! Anonymkode: ba58b...70a 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2018 #36 Del Skrevet 19. august 2018 Jeg drakk Cola Zero ofte. Holdt meg til 1-2 glass om dagen. Har en sterk og frisk baby. Anonymkode: 7d08e...422 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2018 #37 Del Skrevet 19. august 2018 Jeg drakk det ikke, men det var fordi jeg var kvalm og fikk halsbrann av kullsyre. Ellers hadde jeg nok prøvd å begrense det litt, f.eks. til helger. Men hvis det hadde vært motsatt, at lettbrus hadde vært en måte jeg fikk i meg væske på, hadde jeg drukket det daglig uten å nøle. Anonymkode: e216b...043 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2018 #38 Del Skrevet 19. august 2018 Cola Zero var den ene skikkelige store cravingen jeg hadde. Jeg bøttet nedpå, og drakk så mye som jeg hadde fått "lov" til av jordmor (1 - 1,5 liter om dagen). Vi hadde en del ekstra oppfølging av div grunner, blant annet hyppigere ultralyder. Mini lå bestandig litt under snittet på vekst, men da de på en kontroll så vekstavvik på -20% fikk jeg klar beskjed om å styre langt unna alt som het koffein. For ordens skyld: det var ikke pga zero at ungen var liten, men jeg måtte naturlig nok unngå alt som potensielt kunne gjøre det verre. Jerntilskudd fikk jeg heller ikke ta, da det også kan være veksthemmende. Anonymkode: f8ce2...cf8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BearMama Skrevet 19. august 2018 #39 Del Skrevet 19. august 2018 På 14.8.2018 den 15.24, AnonymBruker skrev: Ja som tittelen sier; drakk du Cola zero mens du gikk gravid, dvs. flere ganger i måneden eller uka? Og hvordan gikk det med barnet? Anonymkode: fbd17...282 Jeg drakk endel Pepsi Max fordi det var det eneste som hjelp mot kvalmen. Babyen vokste og kom ut frisk og rask. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2018 #40 Del Skrevet 19. august 2018 Synes det er så trist at det skal være så vanskelig for noen å holde seg unna koffein i ni måneder. Anonymkode: 61a6b...a32 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå