Gå til innhold

Sjefen "nekter" oss fri i julen, har ikke barnepass

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sjefen har de siste årene ikke innvilget fri i julen. I forfjor fikk jeg etter mye om og men tatt hjemmekontor de to dagene det ble et problem, og i fjor løste det seg ved at en kollega tilfeldigvis kunne bytte en fridag før jul, mot en dag i romjulen. Sjefen ville ikke at jeg skulle ta hjemmekontor. 

Jeg er alene med barn og alle jeg kan bruke som barnevakt reiser bort i julen. I år blir det på nytt et problem, det blir to dager jeg står uten barnepass. 

Er det ikke noe lovverk som tillater meg å ta ulønnet fri når jeg ikke har barnepass? For da bør det vel gå for det samme om jeg får tatt to feriedager i stedet?

Jeg synes det er fryktelig rigid å ikke tillate hjemmekontor 2 dager i året, men sjefen mente det ikke skulle "gå utover kollegaene mine at jeg er alenemor", og at det ble forskjellsbehandling...

Anonymkode: a4f96...6cf

Du har ingen lov eller paragraf som støtter deg på at du har rett på ferie i jula, enten du er alene med barn eller har andre utfordringer. 

Ferieloven sier du har rett på 3 uker sammenhengende ferie om sommeren, resten skal taes når det passer deg og arbeidsgiver. 

I dag skriver vi 15. August. Klarer du ikke finne løsninger for barnepass de drøye 4 mnd. du har frem til jul, så er du selv mindre løsningsorientert enn din sjef. En arbeidsgiver skal påse at der er nok folk på jobb til at driften er ansvarlig. Arbeidsgiver er ikke ansvarlig for at du ikke har barnepass. 

Denne typen tråder dukker alltid opp i tiden før jul. I mine øyne er tsene lite løsningsorienterte og lite oppdatert på ferieloven, med vilje og vitende uvitende? Eller er folk så lite interessert i lover som angår problemstillingene som angår de tar opp og deres dagligliv? Eller er folk rett og lett dum? 

Anonymkode: bec91...5d5

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

20 timer siden, Dævendøtte skrev:

Jeg er sjef og har flere ansatte, men kun en av dem har små barn. Alle vi andre tar det som en selvfølge at den ansatte med små barn får fri i høytider. Vi andre jobber med glede.

Har ingen problemer med å forstå at alle vil ha fri i julen, men på min jobb prioriterer vi fri til de som har små barn. Eller så tar jeg doble skift, slik at flere få fri. 

Merkverdig at du som sjef kan snakke på vegne av alle dine ansatte at de gjerne jobber med glede på julaften og tar det som en selvfølge at de skal jobbe mens de med barn skal få fri. 

Anonymkode: 484ef...0ea

• Liker 43
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Merkverdig at du som sjef kan snakke på vegne av alle dine ansatte at de gjerne jobber med glede på julaften og tar det som en selvfølge at de skal jobbe mens de med barn skal få fri. 

Anonymkode: 484ef...0ea

Jeg har et godt forhold til alle ansatte og vet at det aldri er noe problem med jul og fri. Har hatt de samme ansatte i 15 år og de stortrives. Så mulig det er merkverdig for deg, men hos oss er det helt normalt med en god dialog så alle blir hørt og føler de blir rettferdig behandlet. Har ikke vært et tema for diskusjon noen gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sjefen din har fullstendig rett. Hvorfor skal det gå utover dine kollegaer at du ikke får pass til barnet ditt? Dette er kun dårlig planlegging. Du har veldig lang tid på deg å finne noen som kan passe barnet ditt.

Anonymkode: 3db1e...55e

Utrolig ufølsomt. Skal man annonsere etter en fremmed da, som kanskje er tyv eller pedo for alt hva man vet? Dette er ikke en god løsning for en mor som bryr seg og har ansvarsfølelse vet du. Jeg syntes det er rigid og lite inkluderende. Ikke rart arbeidslivet er lite inkluderende med denslags holdninger. Å bekymre seg over sånne ting er en påkjenning for arbeidstakere. Sånt kan gå utover prestasjonsevnen på jobb. Skammelig at ikke engang så små tiltak kan gjøres. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, theTitanic skrev:

Utrolig ufølsomt. Skal man annonsere etter en fremmed da, som kanskje er tyv eller pedo for alt hva man vet? Dette er ikke en god løsning for en mor som bryr seg og har ansvarsfølelse vet du. Jeg syntes det er rigid og lite inkluderende. Ikke rart arbeidslivet er lite inkluderende med denslags holdninger. Å bekymre seg over sånne ting er en påkjenning for arbeidstakere. Sånt kan gå utover prestasjonsevnen på jobb. Skammelig at ikke engang så små tiltak kan gjøres. 

Er alenemor og sykepleier. Jobber i jula, til og med julaften kveld. Men er greit pasientene ikke får stell pga jeg er alene og har ingen far som stiller opp på julaften? 

Arbeieslivet er slik. De som jobber på kotor har fri røde dager, de aller fleste andre har det ikke. Verden stopper ikke opp pga jula. 

Anonymkode: 43d82...d38

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er alenemor og sykepleier. Jobber i jula, til og med julaften kveld. Men er greit pasientene ikke får stell pga jeg er alene og har ingen far som stiller opp på julaften? 

Arbeieslivet er slik. De som jobber på kotor har fri røde dager, de aller fleste andre har det ikke. Verden stopper ikke opp pga jula. 

Nei du får la ungen være alene hjemme isteden. Barn er ikke så viktige. 

Alternativet er jo ikke at pasientene ikke går stell. Det hadde vært fullt mulig at en annen tok vakten eller at de tok inn en vikar. Det jobber noen hundre på et sykehus så sikkert noen som gladelig hadde tatt vakten og tjent de ekstra kronene. 

Og, sykehus har ganske lav bemanning i høytider så vaktene ruller ikke som vanlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Dævendøtte skrev:

Jeg har et godt forhold til alle ansatte og vet at det aldri er noe problem med jul og fri. Har hatt de samme ansatte i 15 år og de stortrives. Så mulig det er merkverdig for deg, men hos oss er det helt normalt med en god dialog så alle blir hørt og føler de blir rettferdig behandlet. Har ikke vært et tema for diskusjon noen gang. 

Vi har nesten motsatt problem. Røde dager er ekstra penger, så vi må skrive oss opp på liste om hvem som vil jobbe, den lista blir mer enn full.

Jeg er selv alene med tre barn så dette passer meg bra.

Ellers mener jeg at en har lov til å ta hensyn, det gir tilbake trivsel.

Selv tok jeg aldri ferie i juli før jeg fikk barn, da jeg visste om deres problem. Kostet meg da ikke noe å ta det hensynet.

Anonymkode: bd35c...36c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har nesten motsatt problem. Røde dager er ekstra penger, så vi må skrive oss opp på liste om hvem som vil jobbe, den lista blir mer enn full.

Jeg er selv alene med tre barn så dette passer meg bra.

Ellers mener jeg at en har lov til å ta hensyn, det gir tilbake trivsel.

Selv tok jeg aldri ferie i juli før jeg fikk barn, da jeg visste om deres problem. Kostet meg da ikke noe å ta det hensynet.

Ser den, vi har et annet lønnsystem og alle får likt i året hos oss.

Nettopp, hensyn skaper trivsel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig at folk leser ordenlig,

TS jeg tror ikke sjefen har lov til kreve at du skal jobbe HVER ENESTE jul, 

Jeg hadde skiftet jobb, han kommer til forvente dette neste år og neste år igjen,

Anonymkode: d0b05...fba

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde barna var første priotering over alt jeg?

Jeg må ha missfrostått ale de kommentarene i den tråden jeg.

Anonymkode: d0b05...fba

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette blir jo kjempedyrt for en alenemor.

Anonymkode: b8f3c...faf

TS  er villig til å ta ut 2 dager med ulønnet ferie. Da er det ikke økonomi det står på. En student som barnepasser er rimeligere enn tap av 2 dagers ulønnet ferie.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, theTitanic skrev:

Nei du får la ungen være alene hjemme isteden. Barn er ikke så viktige. 

Alternativet er jo ikke at pasientene ikke går stell. Det hadde vært fullt mulig at en annen tok vakten eller at de tok inn en vikar. Det jobber noen hundre på et sykehus så sikkert noen som gladelig hadde tatt vakten og tjent de ekstra kronene. 

Og, sykehus har ganske lav bemanning i høytider så vaktene ruller ikke som vanlig. 

Barna vet jeg har en viktig jobb, der man jobber alle dager. I år feirer vi julaften den 23 desember her, så kjører jeg barna til tante, og dw feirer jul der. Sånn er livet. Julaften er ikke den viktigeste dagen i et barns liv, det er hverdagen som er. 

De fleste får ikke fri røde dager, rett og slett fordi alle vil ha det. 

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anna Amflora
På 14.8.2018 den 15.04, AnonymBruker skrev:

Sjefen har de siste årene ikke innvilget fri i julen. I forfjor fikk jeg etter mye om og men tatt hjemmekontor de to dagene det ble et problem, og i fjor løste det seg ved at en kollega tilfeldigvis kunne bytte en fridag før jul, mot en dag i romjulen. Sjefen ville ikke at jeg skulle ta hjemmekontor. 

Jeg er alene med barn og alle jeg kan bruke som barnevakt reiser bort i julen. I år blir det på nytt et problem, det blir to dager jeg står uten barnepass. 

Er det ikke noe lovverk som tillater meg å ta ulønnet fri når jeg ikke har barnepass? For da bør det vel gå for det samme om jeg får tatt to feriedager i stedet?

Jeg synes det er fryktelig rigid å ikke tillate hjemmekontor 2 dager i året, men sjefen mente det ikke skulle "gå utover kollegaene mine at jeg er alenemor", og at det ble forskjellsbehandling...

Anonymkode: a4f96...6cf

Jeg jobbet et sted der jeg ble utsatt for slik forskjellsbehandling i 10 år - jeg jobbet hver eneste jul, da jeg er barnløs. Og det gjorde jeg med glede slik at de ansattes barn kunne få en jul sammen med foreldrene sine.

Sjefen din er en dårlig leder som ikke liker barn. 

Om du har tillitsvalgt og er organisert hadde jeg ville tatt en uformell prat med hen. Det kan jo være dine kolleger er mer empatiske og fleksible enn hva denne sjefen er. 

Om det ender opp med at du må jobbe, husk at du skal ha overtid for rød-dagene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barna vet jeg har en viktig jobb, der man jobber alle dager. I år feirer vi julaften den 23 desember her, så kjører jeg barna til tante, og dw feirer jul der. Sånn er livet. Julaften er ikke den viktigeste dagen i et barns liv, det er hverdagen som er. 

De fleste får ikke fri røde dager, rett og slett fordi alle vil ha det. 

Det er så fint at du har det så fint. Det er bare fryd å feire lille julaften sammen og julaften med tante. Du og barna dine har det jo helt topp.

Men, skjønner du virkelig ikke at det finnes andre familier enn det du har? Skjønner du ikke at det der ikke går for alle? Skjønner du at noen familier faktisk ikke har en levende far f.eks? De har kanskje ikke familie de kan ha barna hos?

Hadde du ikke hatt en tante for barna dine hadde det heller ikke vært så fantastisk enkelt for dere heller. 

Anonymkode: 86a30...7f4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se i arbeidsmiljøloven, det står noe der om at foreldre med barn under 12 har rett til redusert stilling om det ikke er til vesentlig ulempe for arbeidsgiver. Så søker du om nedsatt stilling for desember, hvilken prosent, og varsler når du blir borte.

Da må arbeidsgiver klare å argumentere for at det faktisk er vesentlig ulempe i evt avslag. Det holder ikke at han ikke har lyst, at det ikke passer så godt. Kan funke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det blir lykkelige barn av "så dere skal ferie julen på kontoret mitt, har jo brus og en kopimaskin dere kan leke med" hurra.

Jeg synes det er trist at foreldre velger jobb ovenfor gleder, har en veldig fin barndom spesielt julaften pga min foreldre prioriterte det. Min far jobber for seg selv og tok alltid fri i høytider, min mor jobbet fleksibel arbeid og hadde alltid fri på sånne dager. Av og til i livet er tid mer verdt en penger, så hvorfor vurdere ikke TS og finne en ny arbeid som gir henne fri?

igjen, mennesker er egoister og tenker heller på penger / en unødvendig karreer enn å gi avkommet et bra barndoms minne. 

Anonymkode: f85f5...9aa

Det er jo absolutt ikke noe å kimse av det. Da jeg vokste opp var det faktisk stas å være med mor eller far på jobb, man var liksom litt "voksen" for en dag eller to. Absolutt ok for barn det. Noen ganger er det faktisk ikke så lett å ta seg fri, og da må man bare gjøre det beste ut av det. 

Anonymkode: c82d9...40e

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 minutt siden, ViljaH skrev:

Se i arbeidsmiljøloven, det står noe der om at foreldre med barn under 12 har rett til redusert stilling om det ikke er til vesentlig ulempe for arbeidsgiver. Så søker du om nedsatt stilling for desember, hvilken prosent, og varsler når du blir borte.

Da må arbeidsgiver klare å argumentere for at det faktisk er vesentlig ulempe i evt avslag. Det holder ikke at han ikke har lyst, at det ikke passer så godt. Kan funke?

En oppegående arbeidsgiver greier på godt og vondt utmerket å argumentere for at fravær er en vesentlig ulempe, f. eks. med å henvise til bemanningssituasjonen, oppdragsmengde, policy på at man bytter på hvem som jobber de ulike høytidene og at man ønsker likebehandling osv. 

Anonymkode: c82d9...40e

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og fra en som er vokst opp i en familie med begge foreldre innen helsesektoren - om mor eller far eller begge jobber julaften eller romjul er av svært liten betydning. 

Det er ikke dagene mellom jul og nyttår som er avgjørende for en god barndom, det er nok viktigere med dagene mellom nyttår og jul. 

Anonymkode: 816d7...dd0

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Dævendøtte skrev:

Ser den, vi har et annet lønnsystem og alle får likt i året hos oss.

Nettopp, hensyn skaper trivsel :)

Vår sjef er rettferdig. Prøver at de som skriver seg opp får hver sin gang. Klart jeg også ville hatt ekstra, men får vente til barna blir større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius
6 timer siden, Rocka69 skrev:

Vi er nødvendigvis ikke slaver av jobben, men det er noen som kanskje har litt mer peiling på Arbeidsmiljøloven(AML) og Ferieloven enn andre. Sjefen kan være kjip, ja. Men etter loven så har han faktisk lov til å være kjip. At sjefen sier at TS ikke kan få fri i år, men i år er det andre sin tur - så ligger dette innenfor styringsretten som AML omtaler. Det samme gjelder at sjefen eller arbeidsplassen sier at alle ansatte skal ta ut all ferie sin i juli. Og sjefen kan beordre deg på jobb på vanlige arbeidsdager, dvs f.eks romjulens hverdager, med loven i hånd (om det ikke finns en tariffavtale med en fagforening). Du kan gjerne bli sur på sjefen for dette. Men dørstokken vil ligge på tverra uansett om du bytter jobb. Så om TS bytter jobb, så vil hun oppleve dette andre steder også. Selv en fagforening kan ikke bestemme hva som ikke er lov eller er lov, de også må følge lovene. Men det er lov til å forhandle seg til tariffavtaler, men da må antall ansatte på stedet være innmeldt i en gitt forening. Det hjelper ikke at en enkelt melder seg. Det kan være at arbeidsgiver allerede er en del av en tariffavtale. Men i utgangspunktet, så er det slik at når en arbeidsgiver sier at du skal jobbe en vanlig arbeidsdag, og ikke vil gi deg permisjon eller ferie, så må du jobbe. Du kan selvsagt prøve å sykemelde deg, men hvis romjulen allerede er diskutert - så bør du helst bli syk og oppsøke legevakten - for arbeidsgivere være så jævlige at de krever sykemelding fra en lege. Om du ikke får en lege til å skrive en sykemelding, og er du ikke syk så får du ikke sykemelding - så må du dra på jobb. Og nekter du å følge ordre eller skulker så risikerer du avskjed/oppsigelse/skriftlig advarsel om ordrenekt/skulk. De fleste arbeidsgivere vil gi deg en skriftlig advarsel først, neste gang du gjør noe - så har de bedre saklig grunn for oppsigelse/avskjed og da hjelper det ikke med en fagforening. Da må du ev prøve saken i retten. Tross alt arbeidsgivere er ikke til for deg, men er til for enten å betjene kunder og tjene penger eller i det offentlig for yte en tjeneste til befolkningen. Og er det en plass som har en eller annen "kundekontakt" så er det ikke så lett å bruke hjemmekontor som middel - når "kundene" kanskje står foran en lukket dør. Det eneste for TS er håpe at hun har et par-tre restferiedager som ikke arbeidsgiver har oversikt over, også slår hun i bordet med Ferieloven i hånd at hun har plikt til å ta ut ferien før året er omme og arbeidsgiver har plikt i påse at ferie skal være gjennomført før året er omme. Arbeidsgiver kan ikke kreve at ferien blir overført eller kjøpe ferien din, det er nemlig forbudt etter Ferieloven. Det eneste som kan medføre at ferien kan overføre er at du har vært syk - og dette kan du heller ikke omgå via en tariffavtale - for dette gjelder i hele EØS.

Påstod ikke at sjefen gjør noe ulovlig, men at han er skikkelig kjip. Jeg har aldri opplevd noe sånt i "kontorverdenen". Hadde det vært snakk om sykehjem, legevakt etc, hadde det vært noe helt annet, da er det noen som MÅ på jobb, og dette bør arbeidstakerne bytte på. Men som sagt tviler jeg litt på at de andre på kontoret lider under at TS bruker to feriedager i romjula. Og som flere påpeker så kan vel ikke sjefen kreve at TS skal jobbe hver eneste romjul (slik det fremgår av HI at hun har gjort).

Endret av Anonymus Notarius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...