Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 15. august 2018 Populært innlegg #21 Del Skrevet 15. august 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det blir lykkelige barn av "så dere skal ferie julen på kontoret mitt, har jo brus og en kopimaskin dere kan leke med" hurra. Jeg synes det er trist at foreldre velger jobb ovenfor gleder, har en veldig fin barndom spesielt julaften pga min foreldre prioriterte det. Min far jobber for seg selv og tok alltid fri i høytider, min mor jobbet fleksibel arbeid og hadde alltid fri på sånne dager. Av og til i livet er tid mer verdt en penger, så hvorfor vurdere ikke TS og finne en ny arbeid som gir henne fri? igjen, mennesker er egoister og tenker heller på penger / en unødvendig karreer enn å gi avkommet et bra barndoms minne. Anonymkode: f85f5...9aa Og mine foreldre jobbet hver eneste julaften, men jammen meg hadde jeg ikke en flott barndom allikevel. Dette er snakk om i-landsproblemer, barna dør ikke av å måtte være med mor på jobb to dager i romjula (som jeg antar det snakkes om her). Anonymkode: effbd...3e8 50 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RoH Skrevet 15. august 2018 #22 Del Skrevet 15. august 2018 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Sjefen har de siste årene ikke innvilget fri i julen. I forfjor fikk jeg etter mye om og men tatt hjemmekontor de to dagene det ble et problem, og i fjor løste det seg ved at en kollega tilfeldigvis kunne bytte en fridag før jul, mot en dag i romjulen. Sjefen ville ikke at jeg skulle ta hjemmekontor. Jeg er alene med barn og alle jeg kan bruke som barnevakt reiser bort i julen. I år blir det på nytt et problem, det blir to dager jeg står uten barnepass. Er det ikke noe lovverk som tillater meg å ta ulønnet fri når jeg ikke har barnepass? For da bør det vel gå for det samme om jeg får tatt to feriedager i stedet? Jeg synes det er fryktelig rigid å ikke tillate hjemmekontor 2 dager i året, men sjefen mente det ikke skulle "gå utover kollegaene mine at jeg er alenemor", og at det ble forskjellsbehandling... Anonymkode: a4f96...6cf Hadde sagt opp å slutta, for en kødd 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2018 #23 Del Skrevet 15. august 2018 56 minutter siden, Husholdning1 skrev: Folk som ikke jobber for seg selv eller har fleksibel arbeidsgiver har ikke alltid så mange valg. Enig! Dessuten virket ikke dette å være snakk om julaften eller nyttårsaften. Det er normalt med foreldre som må på jobb i noen av disse mellomdagene. Det er ikke noe synd på disse barna likevel og det er mange andre dager å kose seg på i julen så om et par dager er litt hverdagspreget så går det bra! Anonymkode: 02a19...1ab 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nuttery Skrevet 15. august 2018 #24 Del Skrevet 15. august 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det blir lykkelige barn av "så dere skal ferie julen på kontoret mitt, har jo brus og en kopimaskin dere kan leke med" hurra. Jeg synes det er trist at foreldre velger jobb ovenfor gleder, har en veldig fin barndom spesielt julaften pga min foreldre prioriterte det. Min far jobber for seg selv og tok alltid fri i høytider, min mor jobbet fleksibel arbeid og hadde alltid fri på sånne dager. Av og til i livet er tid mer verdt en penger, så hvorfor vurdere ikke TS og finne en ny arbeid som gir henne fri? igjen, mennesker er egoister og tenker heller på penger / en unødvendig karreer enn å gi avkommet et bra barndoms minne. Anonymkode: f85f5...9aa Jeg husker det var fryktelig stas å få lov å være med foreldrene mine på jobb som liten. 34 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2018 #25 Del Skrevet 15. august 2018 Det er sånn hos oss også, alle må ta sin tørn og det er ikke noen andres problem at en ikke har skaffet barnevakt. Det er nemlig de samme hvert år, og jeg mistenker at de bruker ca null minutter på å prøve. Anonymkode: 76543...f91 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 15. august 2018 #26 Del Skrevet 15. august 2018 Synes det høres kjipt ut av sjefen dersom dette er en kontorjobb (som jeg fikk inntrykk av). Dersom dere alle sitter med hver deres PC er det ingen som "lider" av at du tar hjemmekontor eller har fri i romjula, ærlig talt. Meld deg inn i fagforening fremfor å spørre om råd her på forumet, her får du bare råd fra folk som mener arbeidstakere skal være slaver av jobben. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rocka69 Skrevet 15. august 2018 #27 Del Skrevet 15. august 2018 55 minutter siden, Anonymus Notarius skrev: Synes det høres kjipt ut av sjefen dersom dette er en kontorjobb (som jeg fikk inntrykk av). Dersom dere alle sitter med hver deres PC er det ingen som "lider" av at du tar hjemmekontor eller har fri i romjula, ærlig talt. Meld deg inn i fagforening fremfor å spørre om råd her på forumet, her får du bare råd fra folk som mener arbeidstakere skal være slaver av jobben. Vi er nødvendigvis ikke slaver av jobben, men det er noen som kanskje har litt mer peiling på Arbeidsmiljøloven(AML) og Ferieloven enn andre. Sjefen kan være kjip, ja. Men etter loven så har han faktisk lov til å være kjip. At sjefen sier at TS ikke kan få fri i år, men i år er det andre sin tur - så ligger dette innenfor styringsretten som AML omtaler. Det samme gjelder at sjefen eller arbeidsplassen sier at alle ansatte skal ta ut all ferie sin i juli. Og sjefen kan beordre deg på jobb på vanlige arbeidsdager, dvs f.eks romjulens hverdager, med loven i hånd (om det ikke finns en tariffavtale med en fagforening). Du kan gjerne bli sur på sjefen for dette. Men dørstokken vil ligge på tverra uansett om du bytter jobb. Så om TS bytter jobb, så vil hun oppleve dette andre steder også. Selv en fagforening kan ikke bestemme hva som ikke er lov eller er lov, de også må følge lovene. Men det er lov til å forhandle seg til tariffavtaler, men da må antall ansatte på stedet være innmeldt i en gitt forening. Det hjelper ikke at en enkelt melder seg. Det kan være at arbeidsgiver allerede er en del av en tariffavtale. Men i utgangspunktet, så er det slik at når en arbeidsgiver sier at du skal jobbe en vanlig arbeidsdag, og ikke vil gi deg permisjon eller ferie, så må du jobbe. Du kan selvsagt prøve å sykemelde deg, men hvis romjulen allerede er diskutert - så bør du helst bli syk og oppsøke legevakten - for arbeidsgivere være så jævlige at de krever sykemelding fra en lege. Om du ikke får en lege til å skrive en sykemelding, og er du ikke syk så får du ikke sykemelding - så må du dra på jobb. Og nekter du å følge ordre eller skulker så risikerer du avskjed/oppsigelse/skriftlig advarsel om ordrenekt/skulk. De fleste arbeidsgivere vil gi deg en skriftlig advarsel først, neste gang du gjør noe - så har de bedre saklig grunn for oppsigelse/avskjed og da hjelper det ikke med en fagforening. Da må du ev prøve saken i retten. Tross alt arbeidsgivere er ikke til for deg, men er til for enten å betjene kunder og tjene penger eller i det offentlig for yte en tjeneste til befolkningen. Og er det en plass som har en eller annen "kundekontakt" så er det ikke så lett å bruke hjemmekontor som middel - når "kundene" kanskje står foran en lukket dør. Det eneste for TS er håpe at hun har et par-tre restferiedager som ikke arbeidsgiver har oversikt over, også slår hun i bordet med Ferieloven i hånd at hun har plikt til å ta ut ferien før året er omme og arbeidsgiver har plikt i påse at ferie skal være gjennomført før året er omme. Arbeidsgiver kan ikke kreve at ferien blir overført eller kjøpe ferien din, det er nemlig forbudt etter Ferieloven. Det eneste som kan medføre at ferien kan overføre er at du har vært syk - og dette kan du heller ikke omgå via en tariffavtale - for dette gjelder i hele EØS. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2018 #28 Del Skrevet 15. august 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Det blir lykkelige barn av "så dere skal ferie julen på kontoret mitt, har jo brus og en kopimaskin dere kan leke med" hurra. Jeg synes det er trist at foreldre velger jobb ovenfor gleder, har en veldig fin barndom spesielt julaften pga min foreldre prioriterte det. Min far jobber for seg selv og tok alltid fri i høytider, min mor jobbet fleksibel arbeid og hadde alltid fri på sånne dager. Av og til i livet er tid mer verdt en penger, så hvorfor vurdere ikke TS og finne en ny arbeid som gir henne fri? igjen, mennesker er egoister og tenker heller på penger / en unødvendig karreer enn å gi avkommet et bra barndoms minne. Anonymkode: f85f5...9aa Nå velger man vel ikke å jobbe julaften kveld. Drar vi ikke på jobb, så får ingen hjelp. Eller er kanskje greit sykhus stenger i jula? Eller hjemmesykepleien? Anonymkode: 43d82...d38 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2018 #29 Del Skrevet 15. august 2018 18 hours ago, Dævendøtte said: Jeg er sjef og har flere ansatte, men kun en av dem har små barn. Alle vi andre tar det som en selvfølge at den ansatte med små barn får fri i høytider. Vi andre jobber med glede. Har ingen problemer med å forstå at alle vil ha fri i julen, men på min jobb prioriterer vi fri til de som har små barn. Eller så tar jeg doble skift, slik at flere få fri. At du selv jobber med glede i familietider slik som med julen så hadde jeg bedt deg om å stappe den gleden din et visst sted hvis du mente at jeg hvert eneste år skulle jobbe i disse tidene slik at folk med barn fikk fri. Jeg koser meg like mye i julen sammen med familien min som jeg ellers ikke får se så mye som det et barn ville gjort. At bare en av foreldrene er hjemme med barnet på starten av dagen tar det ingen skade av. Så du må gjerne jobbe både foble og triple skift hvis du vil, men jeg skal ha en rettferdig ordning der denne typen "drittvakter" byttes på mellom alle ansatte. Anonymkode: 9e9f3...208 38 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2018 #30 Del Skrevet 15. august 2018 19 hours ago, AnonymBruker said: Veldig unødvendig kommentar den siste der, da det faktisk finnes en del fedre som ikke gidder å ta ansvaret sitt. TS har du vurdert å finne en ny arbeidsgiver som ikke er fult så rigid, det finnes mange fleksible arbeidsgivere. Anonymkode: daef0...1b1 Og det finnes en del kvinner som velger å bli alenemor av egen fri vilje, så da får man ikke noe sympati med å klage på hvor hardt det er hvis man valgte det selv. Anonymkode: 9e9f3...208 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dævendøtte Skrevet 15. august 2018 #31 Del Skrevet 15. august 2018 (endret) 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og det finnes en del kvinner som velger å bli alenemor av egen fri vilje, så da får man ikke noe sympati med å klage på hvor hardt det er hvis man valgte det selv. Anonymkode: 9e9f3...208 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: At du selv jobber med glede i familietider slik som med julen så hadde jeg bedt deg om å stappe den gleden din et visst sted hvis du mente at jeg hvert eneste år skulle jobbe i disse tidene slik at folk med barn fikk fri. Jeg koser meg like mye i julen sammen med familien min som jeg ellers ikke får se så mye som det et barn ville gjort. At bare en av foreldrene er hjemme med barnet på starten av dagen tar det ingen skade av. Så du må gjerne jobbe både foble og triple skift hvis du vil, men jeg skal ha en rettferdig ordning der denne typen "drittvakter" byttes på mellom alle ansatte. Anonymkode: 9e9f3...208 Sjansen for at jeg hadde ansatt deg, er minimal. Men som jeg skrev, jeg tar heller doble skift, sånn at de som ønsker det, kan ta fri. Så slapp av, du hadde kommet deg hjem til gleden din, i hvert fall minst annenhver jul, om ikke oftere. Edit, ble visst med et sitat for mye Endret 15. august 2018 av Dævendøtte Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2018 #32 Del Skrevet 15. august 2018 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Sjefen har de siste årene ikke innvilget fri i julen. I forfjor fikk jeg etter mye om og men tatt hjemmekontor de to dagene det ble et problem, og i fjor løste det seg ved at en kollega tilfeldigvis kunne bytte en fridag før jul, mot en dag i romjulen. Sjefen ville ikke at jeg skulle ta hjemmekontor. Jeg er alene med barn og alle jeg kan bruke som barnevakt reiser bort i julen. I år blir det på nytt et problem, det blir to dager jeg står uten barnepass. Er det ikke noe lovverk som tillater meg å ta ulønnet fri når jeg ikke har barnepass? For da bør det vel gå for det samme om jeg får tatt to feriedager i stedet? Jeg synes det er fryktelig rigid å ikke tillate hjemmekontor 2 dager i året, men sjefen mente det ikke skulle "gå utover kollegaene mine at jeg er alenemor", og at det ble forskjellsbehandling... Anonymkode: a4f96...6cf I enhver konflikt er det ofte lurt å spørre seg selv hva det er ved din egen oppførsel som eventuelt kan ha bidratt til konflikten. Kan det være at du også drar alene-mor kortet hver gang det er en inneklemt fridag, barnehagen har en planleggingsdag, sommerferien skal planlegges, barnet må hentes tidlig fordi det har sovet litt dårlig om natta, osv.? Jeg sier ikke nødvendigvis at dette er tilfelle her, men har du stilt deg selv det spørsmålet? Anonymkode: 38045...65c 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2018 #33 Del Skrevet 15. august 2018 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Sjefen har de siste årene ikke innvilget fri i julen. I forfjor fikk jeg etter mye om og men tatt hjemmekontor de to dagene det ble et problem, og i fjor løste det seg ved at en kollega tilfeldigvis kunne bytte en fridag før jul, mot en dag i romjulen. Sjefen ville ikke at jeg skulle ta hjemmekontor. Jeg er alene med barn og alle jeg kan bruke som barnevakt reiser bort i julen. I år blir det på nytt et problem, det blir to dager jeg står uten barnepass. Er det ikke noe lovverk som tillater meg å ta ulønnet fri når jeg ikke har barnepass? For da bør det vel gå for det samme om jeg får tatt to feriedager i stedet? Jeg synes det er fryktelig rigid å ikke tillate hjemmekontor 2 dager i året, men sjefen mente det ikke skulle "gå utover kollegaene mine at jeg er alenemor", og at det ble forskjellsbehandling... Anonymkode: a4f96...6cf Du har ikke krav på ulønnet permisjon, heller. Du har god tid til å planlegge mot jul, og rekker fint å skaffe betalt barnepass til den tid. PS: Å ha hjemmekontor når man er hjemme alne med små barn er heller gjemmekontor. For effektivt arbeid i kjernetiden blir det ikke. Anonymkode: cedb7...1eb 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2018 #34 Del Skrevet 15. august 2018 Rigid sjef du har ts? Tuller du, eller? Om dette ikke er kødd så har jeg et forslag. Hva med å rigge opp et koselig rom til barna? juletre, sofa puter og pledd. Der tar dere som familie julelunch, eller dere drar ut å spiser til lunch. Og så blir det julefilmer til barna. de kan ha med alle lekene de fikk til julaften også! Anonymkode: b8f3c...faf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2018 #35 Del Skrevet 15. august 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har god tid til å planlegge mot jul, og rekker fint å skaffe betalt barnepass til den tid. Dagmamma i jula da, mener du? eller hva slags betalt barnepass tenkte du? Er det lett å skaffe altså? Anonymkode: b8f3c...faf 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2018 #36 Del Skrevet 15. august 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Dagmamma i jula da, mener du? eller hva slags betalt barnepass tenkte du? Er det lett å skaffe altså? Anonymkode: b8f3c...faf Bare fantasien setter grenser. Det finnes skoleungdom og studenter som gjerne passer barn mot lønn på fridager og det finnes profesjonelle barnepass via byrå. F.eks. Anonymkode: cedb7...1eb 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2018 #37 Del Skrevet 15. august 2018 5 hours ago, AnonymBruker said: Det blir lykkelige barn av "så dere skal ferie julen på kontoret mitt, har jo brus og en kopimaskin dere kan leke med" hurra. Jeg synes det er trist at foreldre velger jobb ovenfor gleder, har en veldig fin barndom spesielt julaften pga min foreldre prioriterte det. Min far jobber for seg selv og tok alltid fri i høytider, min mor jobbet fleksibel arbeid og hadde alltid fri på sånne dager. Av og til i livet er tid mer verdt en penger, så hvorfor vurdere ikke TS og finne en ny arbeid som gir henne fri? igjen, mennesker er egoister og tenker heller på penger / en unødvendig karreer enn å gi avkommet et bra barndoms minne. Anonymkode: f85f5...9aa I år stemmer jeg for at alle leger, sykepleiere, hjelpepleiere, brannmenn, politifolk, portører på sykehus, butikkansatte, logistikkarbeidete osv slutter å prioritere karriere i romjulen. Det er viktigere at de prioriterer barna sine akkurat disse dagene! Anonymkode: 816d7...dd0 41 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2018 #38 Del Skrevet 15. august 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bare fantasien setter grenser. Det finnes skoleungdom og studenter som gjerne passer barn mot lønn på fridager og det finnes profesjonelle barnepass via byrå. F.eks. Anonymkode: cedb7...1eb Dette blir jo kjempedyrt for en alenemor. Anonymkode: b8f3c...faf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GiftMann38 Skrevet 15. august 2018 #39 Del Skrevet 15. august 2018 2 minutter siden, AnonymBruker said: Dette blir jo kjempedyrt for en alenemor. Anonymkode: b8f3c...faf Blir nok enda dyrere å ikke ha jobb. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2018 #40 Del Skrevet 15. august 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette blir jo kjempedyrt for en alenemor. Anonymkode: b8f3c...faf Sånn er livet. Det er fir øvrig mye dyrere å være uten jobb. Anonymkode: cedb7...1eb 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå