Gå til innhold

Økonomien i en husholdning - hvordan løser dere det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er et par med felles hus, boliglån og barn. Vi har begge et sterk ønske om å ha kontrollen over økonomien, men jeg er den som har hatt det til nå. Samboer er selvfølgelig velkommen til å logge inn i nettbanken min når som helst. Hvordan løser dere andre det?

Anonymkode: e5b2d...de2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor må en ha kontrollen? Vi har en felleskonto begge har tilgang til i egen nettbank og prioriteringer og kommende regninger snakker vi om ofte.

Anonymkode: fa9d1...ac4

Skrevet

Vi har en felles konto som vi setter inn lik sum på. Denne kontoen trekker vi alle regninger fra (lån/strøm/forsikring/tv/fiber osv), vi har alltid penger på denne kontoen slik at vi ved krise kan ta ut fra denne (kun dersom f.eks hvitevarer El varmepumpe ryker). Vi betaler mat utenom, men sitter ikke og finregner på hva hver enkelt har brukt. 

Skrevet (endret)
2 minutter siden, C-girl skrev:

Vi har en felles konto som vi setter inn lik sum på. Denne kontoen trekker vi alle regninger fra (lån/strøm/forsikring/tv/fiber osv), vi har alltid penger på denne kontoen slik at vi ved krise kan ta ut fra denne (kun dersom f.eks hvitevarer El varmepumpe ryker). Vi betaler mat utenom, men sitter ikke og finregner på hva hver enkelt har brukt. 

Endret av Limah
Skrevet

Vi har bestandig hatt en felles konto hvor det meste av lønnen overføres, så betales alt av husholdningsutgifter derfra, både lånerenter, matutgifter, barneinnkjøp med mye mer. Da har man selv full råderett over det som gjenstår på lønnskonto når overføringen er gjort.

Skrevet
Akkurat nå, Limah skrev:

Jo sånn har vi også hatt det, men problemet er jo at begge vil ha denne kontoen i sin nettbank. 

Aha :). Da forstår jeg, vi hadde også en runde på dette, men jeg ga meg.  Har jo tillit til ektefelle.

Skrevet

Jeg kjenner at uansett hvor stort ønske min samboer hadde hatt om innsyn i økonomien så hadde vedkommende aldri hatt tilgang til å være "velkommen til å logge inn i nettbanken". Det er rett og slett for mye ugang man kan finne på, og om samboer via din bankID tar opp svære lån i ditt navn til sin konto, så har du ingenting å stille opp med etterpå. Det finnes utmerkede løsninger for felles-kontoer fra hver deres bankID, jeg anbefaler heller en slik løsning. 

Skrevet

Vi har aldri noen sinne regnet på hvem som betaler hva- og har heller aldri hatt felles konto. Noen regninger trekkes rett fra hans konto (f.eks barnehagen og billånet), mens andre tegninger trekkes rett fra min konto (f.eks boliglånet). Mat betaler den som er i butikken- og vi har aldri brydd oss om hvorvidt noen av oss betaler mer eller mindre enn den andre.

Har en av oss veldig lite penger igjen mot slutten av måneden, mens den andre har mer igjen, overfører den som har mest igjen litt til den andre (hvis den har såpass lite penger at den trenger litt mer før lønn kommer). Sånn har vi hatt det siden vi flyttet sammen for 11 år siden- og det har alltid fungert supert. Skjønner ikke at folk driver med «mine og dine penger» når man er et par- og spesielt når man bor sammen, og skal ha felles husholdning..!

Anonymkode: 3d1ba...1cb

• Liker 2
Skrevet

Vi har lagt til den andre som disponent vi. Slik at begge kan styre den ene felleskontoen. Den står i min nettbank, men det er egentlig tilfeldig. Så er han disponent, så han får opp den kontoen når han logger inn i sin nettbank. Fulle rettigheter, til både overføring, betaling etc. 

Anonymkode: da4a3...a3f

Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi har lagt til den andre som disponent vi. Slik at begge kan styre den ene felleskontoen. Den står i min nettbank, men det er egentlig tilfeldig. Så er han disponent, så han får opp den kontoen når han logger inn i sin nettbank. Fulle rettigheter, til både overføring, betaling etc. 

Anonymkode: da4a3...a3f

Sånn har vi det også. Skjønner ikke at man kan felleskonto uten at den dukker opp hos begge med like rettigheter.

Anonymkode: fa9d1...ac4

• Liker 1
Skrevet

Vi har bare full kontroll på våre egne kontoer, så betaler vi de regningene som kommer. Akkurat nå betaler vi likt til huslånet, ellers betaler han forsikringer, strøm, fellesutgiftene, jeg eiendomsskatt, bompenger, sfo-regning, han sparer mer, men jeg sparer også litt (i fond, øremerket min pensjon), noen ganger betaler han mat, noen ganger jeg, den som bestiller ferien betaler, vi har likt forbruk, og hvis en går tom for penger, ber vi den andre om en overførsel eller å betale mer en stund. Vi har full innsyn i hverandres selvangivelser, det holder i det daglige. Hva slags kontroll er det dere trenger/ønsker sterkt å ha, har dere det trangt økonomisk og må prioritere? Forbruker dere ulikt?

Anonymkode: c89f2...df6

Skrevet (endret)
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har aldri noen sinne regnet på hvem som betaler hva- og har heller aldri hatt felles konto. Noen regninger trekkes rett fra hans konto (f.eks barnehagen og billånet), mens andre tegninger trekkes rett fra min konto (f.eks boliglånet). Mat betaler den som er i butikken- og vi har aldri brydd oss om hvorvidt noen av oss betaler mer eller mindre enn den andre.

Har en av oss veldig lite penger igjen mot slutten av måneden, mens den andre har mer igjen, overfører den som har mest igjen litt til den andre (hvis den har såpass lite penger at den trenger litt mer før lønn kommer). Sånn har vi hatt det siden vi flyttet sammen for 11 år siden- og det har alltid fungert supert. Skjønner ikke at folk driver med «mine og dine penger» når man er et par- og spesielt når man bor sammen, og skal ha felles husholdning..!

Det skjønner jeg veldig godt at mange har - separat økonomi altså, og egne kontoer. Det er man nødt til med mindre man er så heldig å ha en partner som er helt lik en selv med hensyn til økonomisk kontroll og forbruk. Det er ikke alltid man er så heldig, nei.

Hadde jeg gitt eksen min tilgang til mine penger og mine kontoer, ville ikke bare han vært blakk hele tiden, men jeg også. Han hadde tappet kontoene mine for alt. Han sløste og forbrukte til det var tomt, og når det var tomt på kontoen hans, skaffet han seg mer penger ved å stadig ta opp forbrukslån og stadig nye kredittkort. En gang jeg tømte postkassen, talte jeg 10 forskjellige kreditorers konvolutter til han....han hadde sikkert flere kreditorer.

To ganger skulle vi "hjelpe han på fote igjen" og tok opp lån på boligen for å slette og betale ut forbruksgjelden hans. Men det tok ikke lang tid før han var i gang igjen, og bygget seg bare opp ny gjeld. Om igjen og om igjen. Helt for jævlig å bo sammen med et slikt menneske, når man selv er en som har stålkontroll på økonomien....!

Så vi hadde strengt separat økonomi selv om vi bodde sammen i 18 år, rett og slett fordi det ellers hadde blitt økonomisk ruin og krise. Han og jeg var bare så totalt ulike. Han fikk stadige inkassokrav i posten. Jeg har aldri noensinne hatt en inkassosak (jeg er i femti-årene). 

Det er en veldig god grunn til at han nå er en EKS....!

Jeg er veldig streng på dette med "mine penger og dine penger". Hadde aldri tatt sjansen på å slippe løs et annet menneske på mine kontoer, uansett.

Endret av Million
  • Liker 2
Skrevet
13 timer siden, Million skrev:

Det skjønner jeg veldig godt at mange har - separat økonomi altså, og egne kontoer. Det er man nødt til med mindre man er så heldig å ha en partner som er helt lik en selv med hensyn til økonomisk kontroll og forbruk. Det er ikke alltid man er så heldig, nei.

Hadde jeg gitt eksen min tilgang til mine penger og mine kontoer, ville ikke bare han vært blakk hele tiden, men jeg også. Han hadde tappet kontoene mine for alt. Han sløste og forbrukte til det var tomt, og når det var tomt på kontoen hans, skaffet han seg mer penger ved å stadig ta opp forbrukslån og stadig nye kredittkort. En gang jeg tømte postkassen, talte jeg 10 forskjellige kreditorers konvolutter til han....han hadde sikkert flere kreditorer.

To ganger skulle vi "hjelpe han på fote igjen" og tok opp lån på boligen for å slette og betale ut forbruksgjelden hans. Men det tok ikke lang tid før han var i gang igjen, og bygget seg bare opp ny gjeld. Om igjen og om igjen. Helt for jævlig å bo sammen med et slikt menneske, når man selv er en som har stålkontroll på økonomien....!

Så vi hadde strengt separat økonomi selv om vi bodde sammen i 18 år, rett og slett fordi det ellers hadde blitt økonomisk ruin og krise. Han og jeg var bare så totalt ulike. Han fikk stadige inkassokrav i posten. Jeg har aldri noensinne hatt en inkassosak (jeg er i femti-årene). 

Det er en veldig god grunn til at han nå er en EKS....!

Jeg er veldig streng på dette med "mine penger og dine penger". Hadde aldri tatt sjansen på å slippe løs et annet menneske på mine kontoer, uansett.

Dette høres jo temmelig ekstremt ut- og en så lite oppegående mann ville jeg uansett aldri ha vært interessert i å være sammen med. Verken jeg eller mannen har noen sinne tatt forbrukslån- eller generelt hatt et overforbruk ift inntekt- og jeg tenker jo mitt om voksne folk som har så store problemer med å håndtere personlig økonomi..! 

Etter å ha fulgt med på luksusfellen i en del sesonger er det jo en del fellesnevnere ved de som havner der- og ingen av dem ville ha vært aktuelle kjæreste-emner for meg, for å si det sånn. Ikke pga økonomien i seg selv, men fordi det å ha SÅ dårlig selvkontroll og økonomiforståelse sier mye om dem som personer også.

Jeg har forøvrig hatt samme ordning med felles økonomi med de to eksene mine da vi var samboere. Det fungerte også helt strålende- men jeg ser selvsagt at en forutsetning for å få dette til å fungere, er at man velger seg en normalt oppegående og ansvarlig person som partner i utgangspunktet.

• Liker 6
Skrevet

Er samboere og har helt separat økonomi. Begge betaler likt på husleie/strøm, ingen har bil. Mat betaler den som handler inn. Har en av oss lyst på noe spesielt, nye møbler, tv, osv så betaler den som vil ha det. Går noe i stykker kan begge være med på å betale for ny. 

Dette er da vel en mye bedre løsning enn felles økonomi hvor en risikerer at ene parten bruker mye mer av fellesmidlene enn den andre? Største grunnen til krangling og skilsmisse er økonomi, er det ikke da best å holde det separat? 

Anonymkode: 9404a...45f

Skrevet

Samboere i 5 år her uten barn. Vi har delt det opp som følger:

Min kontoer:

Brukskonto, regningkonto, sparekonto, BSU-konto (og fond). Disse har bare jeg tilgang til.

Samboer:

Brukskonto, regningkonto, sparekonto, BSU-konto (og fond). Disse har bare han tilgang til.

Felleskontoer - begge er disponenter og ser den i nettbanken:

Regningskonto - til lån og alle faste fellesutgifter som forsikring, bil osv. Her overfører begge et likt beløp hver mnd når vi får lønn.

Felles sparekonto - her fører begge to et fast beløp når vi får lønn. Dette er buffersparing hvis noe skjer og også sparing til felles ferier.

Matkonto - begge fører et fast beløp over til denne kontoen når vi får lønn hver mnd og begge har et tilhørende kort til. Dette bruker vi til å handle mat og husholdningsartikler og diverse til hjemmet.

Når begge får lønn går det fast trekk til de 3 felleskontoene og resterende beløp bruker vi som vi selv ønsker. Fungerer supert :) Skjønner ikke hvorfor man skal logge seg inn nettbanken til hverandre. Det er et personlig passord som gjør at man kan logge inn ved alle offentlige sider hvor man kan benyttet Bank ID. Men dere om det.

Gjest Dævendøtte
Skrevet
5 minutter siden, Gjest22 skrev:

Samboere i 5 år her uten barn. Vi har delt det opp som følger:

Min kontoer:

Brukskonto, regningkonto, sparekonto, BSU-konto (og fond). Disse har bare jeg tilgang til.

Samboer:

Brukskonto, regningkonto, sparekonto, BSU-konto (og fond). Disse har bare han tilgang til.

Felleskontoer - begge er disponenter og ser den i nettbanken:

Regningskonto - til lån og alle faste fellesutgifter som forsikring, bil osv. Her overfører begge et likt beløp hver mnd når vi får lønn.

Felles sparekonto - her fører begge to et fast beløp når vi får lønn. Dette er buffersparing hvis noe skjer og også sparing til felles ferier.

Matkonto - begge fører et fast beløp over til denne kontoen når vi får lønn hver mnd og begge har et tilhørende kort til. Dette bruker vi til å handle mat og husholdningsartikler og diverse til hjemmet.

Når begge får lønn går det fast trekk til de 3 felleskontoene og resterende beløp bruker vi som vi selv ønsker. Fungerer supert :) Skjønner ikke hvorfor man skal logge seg inn nettbanken til hverandre. Det er et personlig passord som gjør at man kan logge inn ved alle offentlige sider hvor man kan benyttet Bank ID. Men dere om det.

Så og si identisk som vi har det :)

Skrevet

Vi har regnet ut fellesutgifter for et år. Setter inn fast beløp på en regningskonto, hvor disse fellesutgifter trekkes fra 

Så har vi en felles konto til mat og ting til barna, hver vårt bankkort til denne kontoen.

Også har vi rammelån, der setter vi inn et fast beløp hver mnd. På lammelåret brygger vi oss opp en buffer. 

Anonymkode: 9dc09...477

Skrevet
På 14.8.2018 den 15.19, AnonymBruker skrev:

Nøyaktig sånn har vi det👌 godt å høre at det funker in the long run(vi har bare vært samboere og gift i to år). ;)

Vi har en bufferkonto der vi også overfører penger. Denne disponerer vi begge to. Noen regninger blir trukket derifra. Men det er mest til uforutsette utgifter. Og de regningene som ikke kommer hver måned.

Funker bra!

Anonymkode: 63545...82c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...