Gå til innhold

Hund som "aldri" får tur

Anbefalte innlegg

Skrevet

En venn av meg har en stor, kraftig hund av typen molosser. Som ikke får tur mer enn i snitt 1 gang i uka. Hunden er ganske overvektig, men når jeg har tatt det opp med han at hunden burde ha minst 1 tur om dagen, avfeier han meg med at han bor jo på gård, så hunden får bevegd seg litt når han selv er ute. Han jobber jo vanlig så hver dag fra morgen til nesten kveld er jo den stakkars hunden inne. Og så får den kanskje tusle litt rundt på gården på kveldstid, og kanskje en liten tur når eieren har tid i helgen.

Jeg har tilbudt meg å gå tur med den noen ganger men jeg bor for langt unna til at det hjelper i det store bildet. Hva må jeg si til han for at han skal forstå? 

Til dere som har hund: hvor mye tur/mosjon og annen trening får deres hund til daglig? Burde jeg se en annen vei i dette tilfellet? Hva ville du ha gjort?

Anonymkode: 2beae...d3a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hundene våre får 30 min om morgenen, en til halvannen time etter jobb og en kveldstur på 10 min, pluss at de kan gå ut og inn i hagen så mye de vil når vi er hjemme (hele kvelden). I tillegg drar vi på hundetreninger og kurs minst 2 ganger i uka, og i helgene er vi enten på stevner eller på lange skogsturer. 

Det er lovpålagt å gi hunden minst tre ture om dagen (og da er dette om den ikke får noe annen utetid). Hunden trenger mental og fysisk stimuli, og det er ikke bra for helsa å ha det som den hunden du beskriver.

Du kan jo referere til at eieren faktisk bryter loven?

https://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/kjaledyr_og_konkurransedyr/hund/hvor_ofte_skal_hunden_luftes.16456

Anonymkode: 89e76...a6e

• Liker 5
Skrevet

Jeg har en liten hund som går 1-2 turer daglig, er det for lite? Turene varierer fra 15min-2 timer. Hun får gå ut i hagen fritt når hun vil.

Går jeg for lite med hunden min?

Anonymkode: e7020...439

Skrevet

Det kommer litt an på. Vi har en gammel staff, ofte er en rusletur bort gata nok. Ellers får han gå inn og ut av huset som han vil. Ett par lengre turer i uka, da trenger han et par dager på å hente seg inn. Men det er jo fordi han er en gammel kar og blir mer sliten enn før. Vi har sett stor regresjon bare på det siste året. 

Hvor gammel er hunden? 

Anonymkode: aacac...7c1

• Liker 2
Skrevet

Hunden vår får en drøy time hver dag, fordelt på tissetur morgen og kveld (ca 10 min hver) og en «vanlig» tur; en runde som varer nesten en time. I helgene eller på andre fridager blir hovedturen gjerne en del lengre. Vi har en alaskan malamute. 

Anonymkode: 417f5...c5d

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer litt an på. Vi har en gammel staff, ofte er en rusletur bort gata nok. Ellers får han gå inn og ut av huset som han vil. Ett par lengre turer i uka, da trenger han et par dager på å hente seg inn. Men det er jo fordi han er en gammel kar og blir mer sliten enn før. Vi har sett stor regresjon bare på det siste året. 

Hvor gammel er hunden? 

Anonymkode: aacac...7c1

Den er ca 4 år om jeg ikke husker feil.

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En venn av meg har en stor, kraftig hund av typen molosser. Som ikke får tur mer enn i snitt 1 gang i uka. Hunden er ganske overvektig, men når jeg har tatt det opp med han at hunden burde ha minst 1 tur om dagen, avfeier han meg med at han bor jo på gård, så hunden får bevegd seg litt når han selv er ute. Han jobber jo vanlig så hver dag fra morgen til nesten kveld er jo den stakkars hunden inne. Og så får den kanskje tusle litt rundt på gården på kveldstid, og kanskje en liten tur når eieren har tid i helgen.

Jeg har tilbudt meg å gå tur med den noen ganger men jeg bor for langt unna til at det hjelper i det store bildet. Hva må jeg si til han for at han skal forstå? 

Til dere som har hund: hvor mye tur/mosjon og annen trening får deres hund til daglig? Burde jeg se en annen vei i dette tilfellet? Hva ville du ha gjort?

Hunden får 3-4 turer, på 30-60 minutter. Til sammen minst 2t tur hver dag. Hun løper løs i hundeparken, hver dag. Hvor vi leker catch. Hun får også hjernetrim hverdag i form, av lek, kos og snacks. Ute har hun masse energi, inne super rolig og nesten lydløs. Hunden min er liten, men tur og mosjon får hun. 

Anonymkode: 7124c...2bd

Skrevet

Jeg har labrador, og den trenger i hvert fall to turer, helst tre, hver dag. Jeg er hjemmeværende, så han er mye ute i inngjerdet hage, men uansett trenger han de turene for å trives. 1 time morgen, og 1-2 timer tur på kvelden. Utenom dette, leker vi veldig mye med han, gjemsel, godbit søk osv. 

Anonymkode: cd2d4...df7

Skrevet

En sak for dyrevernet 

Skrevet

Jeg har en labrador og en vorsteh, disse får 1 hovedtur pr dag, på mellom 2-3 timer. De får i tillegg en 10-15 min kveldstur for å få mulighet til å gå ordentlig på do før natta. De slippes ellers ut i hagen om de gir tegn på at de må på do.

Jeg synes definitivt dette er noe man ikke kan snu hodet til - stakkars hund. Hunden trenger stimulien den får av å være utenfor sin egen eiendom.

Anonymkode: 96ff0...982

Skrevet

FYyyy f!! Dyremishandling!!

Anonymkode: d6c8f...df9

• Liker 2
Skrevet
På 14.8.2018 den 14.42, AnonymBruker skrev:

Hundene våre får 30 min om morgenen, en til halvannen time etter jobb og en kveldstur på 10 min, pluss at de kan gå ut og inn i hagen så mye de vil når vi er hjemme (hele kvelden). I tillegg drar vi på hundetreninger og kurs minst 2 ganger i uka, og i helgene er vi enten på stevner eller på lange skogsturer. 

Det er lovpålagt å gi hunden minst tre ture om dagen (og da er dette om den ikke får noe annen utetid). Hunden trenger mental og fysisk stimuli, og det er ikke bra for helsa å ha det som den hunden du beskriver.

Du kan jo referere til at eieren faktisk bryter loven?

https://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/kjaledyr_og_konkurransedyr/hund/hvor_ofte_skal_hunden_luftes.16456

Anonymkode: 89e76...a6e

tre? Får kvitte oss med bikkja vi da, for vi har IKKE mulighet til det. 

Anonymkode: 85de2...caa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...