Gå til innhold

Legger bhg merke til dårlig hygiene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bf har 40% samvær med 4-åringen, og det første jeg må gjøre når barnet kommer hjem er å bade det. Trusene er mørke, og hele ungen luktet urin sist gang. Det har skjedd flere ganger at barnet har på seg de samme klærne jeg leverte det i, og det lukter eller ser ikke ut som de har vært vasket. 

Er ikke dette noe bhg burde merke og ta opp med bf? 

Pga rettsprosesser og BV er det per i dag ikke noe vits for meg i å ta det opp med bf, hvordan kan jeg gå frem for å få ham til å vaske ungen? 😩

Anonymkode: 569da...95f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du tar det opp med bf.

Sorry ass, men det må du. Selv om det er pågående rettsprosesser og kontakt med BV.

• Liker 27
Skrevet

Er det noe som helst tak i bhg, ikke bare legger de merke til det, men tar også tak i det. Enten ved samtale med far, eller ved kontakt med bv. 

Dersom dette kommer til bv og du ikke kan vise til kontakt med far eller forklare hvorfor du ikke har forsøkt å ta tak i det selv, vil det fremstå negativt mtp din omsorgskompetanse. 

Dersom bv har en pågående sak med far, kan du også kontakte dem og melde bekymring/be om at far får veiledning. Det har jeg gjort i lignende tilfelle der samarbeidet var ikkeeksisterende og det var generell bekymring for fars omsorgsevne. 

Anonymkode: 89d38...961

• Liker 19
Skrevet

Jeg hadde tatt det opp hadde det vært ett barn på min avdeling. (Ped.leder) 

du må snakke med far! 

Anonymkode: bbe60...910

• Liker 2
Skrevet

Ja det burde bhg oppdage og snakke om. Mulig de har gjort det men blir ignorert sv far. Det er likevel tafatt av deg å lene deg på andre mens barnet ditt «lider». Vær en mor, og vær en voksen, ta ansvar og snakk med ham. Makan.

Anonymkode: 0713c...3dc

• Liker 11
Skrevet

Om du ikke kan snakke med bf, så må du kontakte bv. Beskytt barnet ditt! Ikke vent på at andre skal gjøre det. 

Anonymkode: 95c0b...657

• Liker 14
Skrevet

Jeg hadde spurt barnehagen om barnet ble levert slik av far, eller om barnet ble så skitten i løpet av tiden i barnehagen. Det vil i så fall åpne for en dialog med barnehagen, og så får du vurdere igjen om du kan ta det opp med far. Her må barnet komme først, og det kan jo ikke gå rundt skitten og lukte urin!

Anonymkode: f4d5c...cbf

• Liker 20
Skrevet

Jeg ville som mor snakket med barnehagen og forklart situasjonen, konfrontert barnefaren, OG tatt det med barnevernet. Hvis han ikke klarer å ivareta hygienen kan han ikke ha samvær. Det er så enkelt som det. 

Anonymkode: 9339d...97d

• Liker 8
Skrevet

Vel, hvis det er prosesser tilknyttet BV har du helt sikkert en kontaktperson der du kan rådføre deg med? 

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde spurt barnehagen om barnet ble levert slik av far, eller om barnet ble så skitten i løpet av tiden i barnehagen. Det vil i så fall åpne for en dialog med barnehagen, og så får du vurdere igjen om du kan ta det opp med far. Her må barnet komme først, og det kan jo ikke gå rundt skitten og lukte urin!

Det er ikke sikkert de vil kunne svare på dette, jeg fikk beskjed om at barnehagens taushetsplikt også gjaldt barnets andre hjem. De kunne ikke fortelle meg som mor om når barnet ble hentet/levert av far, eller gi annen informasjon vedrørende fars hjem. Likeledes kunne de ikke gi far informasjon om mitt hjem.

Det eneste de vil kunne svare på, er spørsmål om barnets hverdag i barnehagen.

Skrevet

Jeg jobbet i en barnehage der et barn var i den situasjonen. Først tok ped.leder det opp med far. Da det ikke ble noen bedring ble begge foreldre kalt inn til møte. Da ble det bedre noen uker, men da det ble verre igjen sendte ped.leder bekymringsmelding til BV.

Det løste seg på en god måte for dette barnet. Pga ting kunne ikke mor ha barnet mer, så BV ga farmor omsorg for barnet under fars uker. Jeg traff barnet nylig, og i følge barnet hadde pappa vært syk, men han var mye friskere nå, så barnet bor hos far igjen. Jeg har også sett far iblant, og både lukt og utseende er veldig forbedret.

Spill gjerne på lag med både barnehage og barnevern. 

Og ja, barnehagen har garantert lagt merke til dårlig hygiene. 

Anonymkode: 871a1...14b

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke sikkert de vil kunne svare på dette, jeg fikk beskjed om at barnehagens taushetsplikt også gjaldt barnets andre hjem. De kunne ikke fortelle meg som mor om når barnet ble hentet/levert av far, eller gi annen informasjon vedrørende fars hjem. Likeledes kunne de ikke gi far informasjon om mitt hjem.

Dette er bullshit lang vei. Gi hverandre samtykke da vel så er problemet løst. 

Anonymkode: 9cf9f...2a7

Skrevet

Det er ikke riktig at ikke barnet kan gi informasjon om hvordan levering og henting foregår. Hvis barnet gråter ved henting f.eks. skal den andre forelderen selvsagt få beskjed om dette. Hvis barnet ikke har nok skiftetøy eller har kake i nisteboksen sin kan selvsagt bhg informere den andre forelderen om dette! Det gjelder barnet, ikke forelderen. 

Anonymkode: 2abd7...74d

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette virker rart. Men om det stemmer vil jo spørsmål om barnet ble så skitten og urinluktende gjennom barnehagedagen være er spørsmål som barnehagen kunne svare på. 

Skrevet (endret)
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette kan da ikke stemme, de har jo ikke taushetsplikt til foresatte til barnet det gjelder. Høres mer ut som en unnskyldning for å unngå sverting og mulighet for mer konflikter mellom foreldre. Og det er jo egentlig bra. Og det kan jo hende de tar det opp med faren også det med hygiene, uten å nevne det for deg.

Endret av Tutte
Skrevet
2 minutter siden, Tutte skrev:

Dette kan da ikke stemme, de har jo ikke taushetsplikt til foresatte til barnet det gjelder. Høres mer ut som en unnskyldning for å unngå sverting og mulighet for mer konflikter mellom foreldre. Og det er jo egentlig bra. Og det kan jo hende de tar det opp med faren også det med hygiene, uten å nevne det for deg.

De har ikke taushetsplikt vedrørende barnet, men vedrørende barnets andre forelder, som man teknisk sett ikke lenger har rett på informasjon om, all den tid man har gått fra hverandre. Dette gjelder for øvrig også hos barnevernet - det var begrenset hvor mye informasjon vår felles saksbehandler kunne gi meg om hva som foregikk i fars hjem, da det inneholdt privat informasjon om far. 

Når vesla blir voksen og kanskje vil lese sin mappe hos barnevernet, blir informasjon om meg og far som ikke direkte vedrører henne sladdet. Taushetsplikt er svært kronglete der flere privatpersoner uten juridisk tilknytning er berørt.

Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette virker rart. Men om det stemmer vil jo spørsmål om barnet ble så skitten og urinluktende gjennom barnehagedagen være er spørsmål som barnehagen kunne svare på. 

Dét bør de kunne svare på, ja 😉

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De har ikke taushetsplikt vedrørende barnet, men vedrørende barnets andre forelder, som man teknisk sett ikke lenger har rett på informasjon om, all den tid man har gått fra hverandre. Dette gjelder for øvrig også hos barnevernet - det var begrenset hvor mye informasjon vår felles saksbehandler kunne gi meg om hva som foregikk i fars hjem, da det inneholdt privat informasjon om far. 

Når vesla blir voksen og kanskje vil lese sin mappe hos barnevernet, blir informasjon om meg og far som ikke direkte vedrører henne sladdet. Taushetsplikt er svært kronglete der flere privatpersoner uten juridisk tilknytning er berørt.

Nei, men man burde jo ha rett på informasjon om hva som gjelder barnet selv om det berører den andre forelderen. Tviler ikke på at det er slik, men synes ikke det er helt riktig.

Skrevet

Det enkle svaret er selvfølgelig: JA.

Men når man har levd og vært igjennom en del ting her i livet. Vet man at situasjoner ofte er mer komplekse en man skulle tro. Lukter ungen urin når han er i barnehagen blir han skyllet og vasket der. Så hvordan vet du at han lukter urin når han blir levert dit? Og har han ikke rene klær i barnehagen?

Sier ikke dette her er tilfellet, men det er ikke du som leter etter feil fordi du ønsker dem?

Anonymkode: 17093...e02

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan likevel si til bh hva du har observert mtp hygienen, da viser du at d u reagerer. Klem. 

Anonymkode: 382c4...753

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...