Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg begynte i ny jobb for 9 måneder siden, og i teamet mitt er det mange kvinner i aldersgruppen 35-45 år. De fleste har kjent hverandre over mange år. 

Så til problemstillingen: jeg prøver å by på meg selv og komme med innspill under samtalene i lunsjpausen. Men merker at jeg blir holdt utenfor ved at de enten svarer kort, eller skifter samtaletema. De samler seg i gruppe på vei ned til kantinen. Men spør sjeldent om jeg vil være med. Jeg føler at jeg dilter litt etter. Så jeg har egentlig sluttet å "tvinge meg" inn i samtalene deres. Men det er jo kjedelig å holde munnen lukket. Jeg føler at de mannlige kollegene mine er mer inkluderende. 

Det skal sies at jeg ble mobbet og utfrosset av en jentegjeng på ungdomskolen, og føler ofte at jeg havner tilbake til den tiden mentalt når jeg får avvisning. 

Noen som har noen innspill eller råd? 

Anonymkode: e2810...8d4

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Utrolig dårlig at voksne mennesker kan oppføre seg så umodent. Var jo sånn man holdt på på ungdomsskolen.

Du har nok helt rett i at dine mannlige kolleger er mer inkluderende. Jeg er selv eneste kvinne på mitt skift og opplever at menn er utrolig mye enklere å forholde seg til.

Hev deg over det og fortsett å by på deg selv, så bryter du nok isen til slutt.

Klem ❤

• Liker 6
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg begynte i ny jobb for 9 måneder siden, og i teamet mitt er det mange kvinner i aldersgruppen 35-45 år. De fleste har kjent hverandre over mange år. 

Så til problemstillingen: jeg prøver å by på meg selv og komme med innspill under samtalene i lunsjpausen. Men merker at jeg blir holdt utenfor ved at de enten svarer kort, eller skifter samtaletema. De samler seg i gruppe på vei ned til kantinen. Men spør sjeldent om jeg vil være med. Jeg føler at jeg dilter litt etter. Så jeg har egentlig sluttet å "tvinge meg" inn i samtalene deres. Men det er jo kjedelig å holde munnen lukket. Jeg føler at de mannlige kollegene mine er mer inkluderende. 

Det skal sies at jeg ble mobbet og utfrosset av en jentegjeng på ungdomskolen, og føler ofte at jeg havner tilbake til den tiden mentalt når jeg får avvisning. 

Noen som har noen innspill eller råd? 

Anonymkode: e2810...8d4

Har vært i et slikt arbeidsmiljø en gang. Tro meg: det eneste som funker er å bytte jobb.

De fleste stedene er ikke slik, men når slik kultur «ligger i veggene» er veien kort til magevondt, gruing, søvnproblemer og mistrivsel. Det er det IKKE verdt!!

Min erfaring er at steder med slike kulturer har sjefer som ikke klarer å ta tak i sånne tøffe ting- og derfor får dårlig oppførsel vokse og gro i fred.

har lært en ting, og det er at man må se på hva folk gjør, ikke hva de sier. Når man møter folk som har så lite empati at de ikke aktivt inkluderer en ny som ikke kjenner noen... ja, da er man tilbake i skolegården. Og slik atferd bedres sjelden, kun hvis det ansettes mange nye og de «gamle» byttes ut. Men siden de hat vært der i mange år, kommer det sannsynligvis ikke til å skje. Og har du egentlig tid til å vente på dette? V

gi det ut prøvetiden. Om det ikke har bedret seg da, er sannsynligheten liten for at det vil skje mirakler. 

Husk at livet er kort. Og jobbene er mange...

lykke til?? 

Anonymkode: e36e7...b71

• Liker 7
Skrevet

Mente lykke til!!

Skrevet (endret)

De er nok noen innskrumpa gamle f#### som aldri har fått seg noe. Da blir man fort slik som de drittkjerringene du har jobben.

Vær heller glad for at du sannsynligvis har smakt på langt mer enn hva de har i livet sitt, mmm ;) 

Endret av Sportsbabe
  • Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, Sportsbabe skrev:

De er nok noen innskrumpa gamle f#### som aldri har fått seg noe. Da blir man fort slik som de drittkjerringene du har jobben.

Vær heller glad for at du sannsynligvis har smakt på langt mer enn hva de har i livet sitt, mmm ;) 

Ja, det var jo konstruktiv tilbakemelding...

Anonymkode: fd19c...c2e

• Liker 14
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det var jo konstruktiv tilbakemelding...

Føler du deg truffet?

Skrevet

Har de vært sånn fra første dag? Mest sannsynlig så er det en alfa og resten av dem er saueflokken hvor alle er opptatt av sin egen posisjon og redde for å bli den "neste". Som noen nevner over er det et tegn på et inngrodd dårlig arbeidsmiljø med svikt i empatien. Hvis det er rom for å bytte jobb så er det sikkert ikke så dumt.for et slikt "kjærring" miljø kan slite ut hvem som helst.

Anonymkode: fd7ef...da4

• Liker 2
Skrevet
13 minutter siden, Sportsbabe skrev:

Føler du deg truffet?

Nei, overhode ikke. Syntes bare svaret var idiotisk. 

• Liker 2
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har vært i et slikt arbeidsmiljø en gang. Tro meg: det eneste som funker er å bytte jobb.

De fleste stedene er ikke slik, men når slik kultur «ligger i veggene» er veien kort til magevondt, gruing, søvnproblemer og mistrivsel. Det er det IKKE verdt!!

Min erfaring er at steder med slike kulturer har sjefer som ikke klarer å ta tak i sånne tøffe ting- og derfor får dårlig oppførsel vokse og gro i fred.

har lært en ting, og det er at man må se på hva folk gjør, ikke hva de sier. Når man møter folk som har så lite empati at de ikke aktivt inkluderer en ny som ikke kjenner noen... ja, da er man tilbake i skolegården. Og slik atferd bedres sjelden, kun hvis det ansettes mange nye og de «gamle» byttes ut. Men siden de hat vært der i mange år, kommer det sannsynligvis ikke til å skje. Og har du egentlig tid til å vente på dette? V

gi det ut prøvetiden. Om det ikke har bedret seg da, er sannsynligheten liten for at det vil skje mirakler. 

Husk at livet er kort. Og jobbene er mange...

lykke til?? 

Så nå at du allerede hadde vært der i 9 lange måneder. Som julegave til meg til selv, ville jeg spandert på meg selv en ny jobb:-)

Skrevet

Du må lære å hevde deg selv og ta et oppgjør med den slags oppførsel og denne problemstillingen. 

Skrevet

Det er litt vanskelig det der. Nei, det er naturligvis ikke greit å stenfe noen ute, men jeg har også hatt kvinnelige kollegaer som stort sett aldri klarte å si noe passende, eller interessant for den del. Etter ikke altfor lang tid endte det opp med at man smilte litt påtvunget når denne sa noe, og stort sett kun svarte «ja, nei, OK».

Anonymkode: acbc7...a14

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er litt vanskelig det der. Nei, det er naturligvis ikke greit å stenfe noen ute, men jeg har også hatt kvinnelige kollegaer som stort sett aldri klarte å si noe passende, eller interessant for den del. Etter ikke altfor lang tid endte det opp med at man smilte litt påtvunget når denne sa noe, og stort sett kun svarte «ja, nei, OK».

Forstår du med dette at du kan ha utsatt noen for mobbing? Du må nok gå noen runder med deg selv og grad av egen empati neste gang du møter noen som er annerledes enn deg. 

Kjenner jeg blir rasende på alle der ute som er med på slik atferd. Hvorfor kan man ikke snakke hyggelig med noen som ikke er som en selv, uten å flire bak dens rygg, og uten å slutte å ha samtaler med denne kollegaen?

vi er alle ansvarlige for våre medmennesker, og hva vi gjør mot dem. 

Og du (ikke TS) kunne likså godt være en av kollegaene TS beklager seg for.

jeg får frysninger, og det er ikke fordi det er kaldt..

• Liker 12
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forstår du med dette at du kan ha utsatt noen for mobbing? Du må nok gå noen runder med deg selv og grad av egen empati neste gang du møter noen som er annerledes enn deg. 

Kjenner jeg blir rasende på alle der ute som er med på slik atferd. Hvorfor kan man ikke snakke hyggelig med noen som ikke er som en selv, uten å flire bak dens rygg, og uten å slutte å ha samtaler med denne kollegaen?

vi er alle ansvarlige for våre medmennesker, og hva vi gjør mot dem. 

Og du (ikke TS) kunne likså godt være en av kollegaene TS beklager seg for.

jeg får frysninger, og det er ikke fordi det er kaldt..

Nåja. Jeg har ikke så mange muligheter til å prate med kollegaene mine, og da blir det dessverre til at jeg ikke orker å bruke sårt tiltrengte hjernepauser på å late som om jeg interesserer meg for mennesker fullstendig uten sosiale antenner eller som jeg ikke har noen som helst kjemi med. Hadde jeg hatt et yrke hvor jeg ikke måtte drive med problemløsning og holde fokus hele tiden, hadde det nok vært enklere å stygt sagt leke støttekontakt i lunsjen. Synd, men sant.

For øvrig er jeg den personen som kommer i prat med ukjente på t-banen, i handlekø, ja, stort sett over alt. Jeg har til en stadighet interessante samtaler med alt fra A4-nordmannen til flyktninger og narkomane, med forskere, byråkrater, selgere, anleggsarbeidere, renholdere og arbeidsuføre, med barnehagebarn, tenåringer, voksne og pensjonister. Men enkelte mennesker er det rett og slett vanskelig å måtte ha daglig omgang med.

• Liker 2
Skrevet

Det er forskjell på mobbing, og det å slite med å finne tonen med folk på jobb. 

For meg høres det ikke ut som TS blir mobbet. 

Anonymkode: 3f8f0...89e

• Liker 4
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nåja. Jeg har ikke så mange muligheter til å prate med kollegaene mine, og da blir det dessverre til at jeg ikke orker å bruke sårt tiltrengte hjernepauser på å late som om jeg interesserer meg for mennesker fullstendig uten sosiale antenner eller som jeg ikke har noen som helst kjemi med. Hadde jeg hatt et yrke hvor jeg ikke måtte drive med problemløsning og holde fokus hele tiden, hadde det nok vært enklere å stygt sagt leke støttekontakt i lunsjen. Synd, men sant.

For øvrig er jeg den personen som kommer i prat med ukjente på t-banen, i handlekø, ja, stort sett over alt. Jeg har til en stadighet interessante samtaler med alt fra A4-nordmannen til flyktninger og narkomane, med forskere, byråkrater, selgere, anleggsarbeidere, renholdere og arbeidsuføre, med barnehagebarn, tenåringer, voksne og pensjonister. Men enkelte mennesker er det rett og slett vanskelig å måtte ha daglig omgang med.

Beklager, det at du kommer i kontakt med (ukjente) svake grupper forsvarer på ingen måte din atferd for kollegaer som er annerledes.

De fleste dårlige gjerninger som er utført i historien har vært utført at folk som har utpekt seg selv som mer godhjertet, åpen, tolerant enn de virkelig er. 

Viser fortsatt til svaret mitt over .

• Liker 2
Skrevet

Utført AV folk..

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er forskjell på mobbing, og det å slite med å finne tonen med folk på jobb. 

For meg høres det ikke ut som TS blir mobbet. 

Det kan være to sider av samme sak. Om fem stykker ikke «finner tonen» med en, og det fører til at den ene overses og ekskluderes, så JA, da ER det mobbing. 

Uansett hvordan det vris og vendes på her inne. 

Metter å ha lest innleggene her, forstår jeg også hvordan slikt kan skje. Flere bagatelliserer egen mobbe-atferd og skylder på forhold hos kollegaen. Det er jo DET som er mobbing folkens! 

• Liker 6
Skrevet

Det kan være to sider av samme sak. Om fem stykker ikke «finner tonen» med en, og det fører til at den ene overses og ekskluderes, så JA, da ER det mobbing. 

Uansett hvordan det vris og vendes på her inne. 

Metter å ha lest innleggene her, forstår jeg også hvordan slikt kan skje. Flere bagatelliserer egen mobbe-atferd og skylder på forhold hos kollegaen. Det er jo DET som er mobbing folkens! 

Jeg forstår ikke hvordan du mener at kollegaene til TS har en mobbe-adferd??

• Liker 2
Skrevet

Jeg forstår ikke hvordan du mener at kollegaene til TS har en mobbe-adferd??

Mener du det? De ekskluderer. Det er jo mobbeatferd. 

Det JEG ikke skjønner, er hvordan du ikke skjønner at dette er mobbeatferd. Da tenker jeg at du er en av dem.

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...