Gå til innhold

Kan man legge på seg av makrell i tomat?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Dette er kanskje et kjempeteit spørsmål, men jeg må spørre likevel... 😅

Jeg ble som liten diagnosert med diverse matallergier (hvete, nøtter, melkeprotein og egg), og har dermed et ganske begrenset utvalg av (sunt) pålegg og sliter med å bli skikkelig mett etter frokosten (havregrøt og annet pålegg har fungert dårlig for meg...).

Som liten spiste jeg mye makrell i tomat, men hadde ikke spist det på flere år før jeg i vår "oppdaget det på nytt". Nå er jeg hekta, og spiser det så og si hver dag, noen ganger 1-2 bokser om dagen.

Jeg har helt klart fått finere hud av det, men syns det ser ut som jeg kan ha lagt på meg litt... Nå har det jo akkurat vært ferie og alt, så det kan vel være noe der også, men jeg har ikke spist noe særlig mer eller annerledes enn jeg normalt sett gjør (som sagt, matallergier). Det eneste som egentlig har endret matmessig seg er at jeg har gått fra havregrøt eller brød med kylling/kalkunpålegg til knekkebrød med makrell i tomat.

Ellers spiser jeg mye rent kjøtt/fisk/kylling, mye grønnsaker, smør av raps og kokos, olivenolje, soyamelk, kikerter osv. Det går lite i dressinger, fint mel, halvfabrikata og fastfood da dette generelt inneholder de matvarene jeg ikke tåler.

Jeg er kvinne, og i slutten av 20-årene hvis noen lurer.

Så for å gjenta spørsmålet mitt - kan det rett og slett bli for mye av det gode, og kan man legge på seg av makrell i tomat?

Anonymkode: 1faff...804

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan legge på deg av alt som inneholder kalorier. Det er mengden det kommer an på.

Anonymkode: a8154...e42

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser 2-3 bokser makrell i tomat hver dag, jeg elsker det. For meg blir det da frokost lunsj og kvelds, jeg har ikke lagt på meg noe mer av det.

Anonymkode: 73988...29a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske kraftig kost med mye kalorier, men veldig sunt og næringsrikt. Ville dog ikke spist for mye av det, ville variert med andre typer fisk, magrere typer også.

Ingenting spesielt med makrell i tomat og det å legge på seg, du må se på kaloriinntak og hva kroppen din faktisk forbrenner ila en dag. Det gjelder alle matvarer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spiser 2-3 bokser makrell i tomat hver dag, jeg elsker det. For meg blir det da frokost lunsj og kvelds, jeg har ikke lagt på meg noe mer av det.

Anonymkode: 73988...29a

Har du tatt blodprøver og testet deg for tungmetaller? Det er en reell bekymring hos folk med så høyt inntak av fisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, VET skrev:

Har du tatt blodprøver og testet deg for tungmetaller? Det er en reell bekymring hos folk med så høyt inntak av fisk.

Ja pga andre ting må jeg jevnlig ta blodprøver, nevner da dette med makrell fordi jeg også har hørt om det, men prøvene kommer tilbake helt fine på det.

Anonymkode: 73988...29a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man kan legge på seg av alt. Spørs hvor mye du spiser av det. 

Et annet tips til sunt og mettende pålegg er hummus. Billig og enkelt å lage er det også :) 

Endret av Inwe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det. Humrer litt av damene på jobb som skal slanke seg og spiser 3-4 grove knekkebrød til lunsj. Med 110 gram makrell på🤪 ja, det er sunt og grovt, men sikkert minst en 500 kalorier bare i lunsjen. Knekkebrødene er jo ofte over 400 kcal pr 100 gram de og. 

Ikke at dette gjelder deg TS, men noen er litt blinde for hvor mye de faktisk spiser. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Pearl2.0 skrev:

Klart det. Humrer litt av damene på jobb som skal slanke seg og spiser 3-4 grove knekkebrød til lunsj. Med 110 gram makrell på🤪 ja, det er sunt og grovt, men sikkert minst en 500 kalorier bare i lunsjen. Knekkebrødene er jo ofte over 400 kcal pr 100 gram de og. 

Ikke at dette gjelder deg TS, men noen er litt blinde for hvor mye de faktisk spiser. 

400 kalorier pr 100gr for knekkebrød?! Dette visste jeg ikke, spiser ikke knekkebrød, men wow, sjokk. De damene burde få et hint

Anonymkode: 73988...29a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Pearl2.0 said:

Klart det. Humrer litt av damene på jobb som skal slanke seg og spiser 3-4 grove knekkebrød til lunsj. Med 110 gram makrell på🤪 ja, det er sunt og grovt, men sikkert minst en 500 kalorier bare i lunsjen. Knekkebrødene er jo ofte over 400 kcal pr 100 gram de og. 

Ikke at dette gjelder deg TS, men noen er litt blinde for hvor mye de faktisk spiser. 

Men knekkebrød veier jo nesten ingenting? Dermed vil vel kaloriene ikke nå så mye med mindre de spiser mange flere? Såvidt jeg vet ligger ett knekkebrød på rundt 40-50 kalorier. (Med mindre det er en veldig uvanlig type. Kanskje vil et med mye frø/nøtter veie mer/ha flere kalorier.) Og en 110 g boks makrell i tomat har (i følge Vektklubb) 242 kalorier.

Dermed vil en person som du nevner spise rundt 422 kalorier til lunsj, og det er vel ikke så verst? Det kommer selvsagt an på hva man spiser resten av dagen, men det høres ikke så ille ut for min del. Hvis de spiser rundt det samme antallet kalorier til både frokost og middag, vil de ligge på rundt 1266 kalorier om dagen. Da har de forstatt plass til sunt snacks innimellom måltidene hvis de skulle ønske det, eventuelt kveldsmat.

Men for å svare TS, kalorier vil gi vektøkning selv om det kommer fra makrell i tomat. Kutt ut noe annet fra kostholdet ditt f.eks litt olivenolje eller smør, så kan du spise makrell i tomat uten å legge på deg. ;) 

Anonymkode: bfe7d...b25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Pearl2.0 skrev:

Klart det. Humrer litt av damene på jobb som skal slanke seg og spiser 3-4 grove knekkebrød til lunsj. Med 110 gram makrell på🤪 ja, det er sunt og grovt, men sikkert minst en 500 kalorier bare i lunsjen. Knekkebrødene er jo ofte over 400 kcal pr 100 gram de og. 

Ikke at dette gjelder deg TS, men noen er litt blinde for hvor mye de faktisk spiser. 

Et måltid på 500 kalorier er helt normalt og greit når man skal slanke seg.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Pearl2.0 skrev:

Klart det. Humrer litt av damene på jobb som skal slanke seg og spiser 3-4 grove knekkebrød til lunsj. Med 110 gram makrell på🤪 ja, det er sunt og grovt, men sikkert minst en 500 kalorier bare i lunsjen. Knekkebrødene er jo ofte over 400 kcal pr 100 gram de og. 

Ikke at dette gjelder deg TS, men noen er litt blinde for hvor mye de faktisk spiser. 

Lunsjen min var på minst 500 kalorier da jeg slanket bort 60 kg. Man bør da ha i seg såpass om man skal klare resten av dagen. Synes måltidet du skisserer over her virker ganske lite.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men knekkebrød veier jo nesten ingenting? Dermed vil vel kaloriene ikke nå så mye med mindre de spiser mange flere? Såvidt jeg vet ligger ett knekkebrød på rundt 40-50 kalorier. (Med mindre det er en veldig uvanlig type. Kanskje vil et med mye frø/nøtter veie mer/ha flere kalorier.) Og en 110 g boks makrell i tomat har (i følge Vektklubb) 242 kalorier.

Dermed vil en person som du nevner spise rundt 422 kalorier til lunsj, og det er vel ikke så verst? Det kommer selvsagt an på hva man spiser resten av dagen, men det høres ikke så ille ut for min del. Hvis de spiser rundt det samme antallet kalorier til både frokost og middag, vil de ligge på rundt 1266 kalorier om dagen. Da har de forstatt plass til sunt snacks innimellom måltidene hvis de skulle ønske det, eventuelt kveldsmat.

Men for å svare TS, kalorier vil gi vektøkning selv om det kommer fra makrell i tomat. Kutt ut noe annet fra kostholdet ditt f.eks litt olivenolje eller smør, så kan du spise makrell i tomat uten å legge på deg. ;) 

Anonymkode: bfe7d...b25

Mener disse "hjemmelagde" knekkebrødene fra feks REMA 1000. Ikke wasa eller ryvita etc. De veier mer, og er energirike. Men de samme damene sitter og klager på at de spiste opp en hel stor pizzabakerenpizza i løpet av en lørdagskveld liksom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymus Notarius

Man kan legge på seg av agurker, bare man spiser nok ;) 

Makrell i tomat er sunt, men ville kanskje ikke spist så mye av det pga tungmetaller, som nevnt lenger opp i tråden her. Kvinner i fruktbar alder anbefales bare å spise fet fisk 1-2 ganger i uka. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

Man kan legge på seg av agurker, bare man spiser nok ;) 

Makrell i tomat er sunt, men ville kanskje ikke spist så mye av det pga tungmetaller, som nevnt lenger opp i tråden her. Kvinner i fruktbar alder anbefales bare å spise fet fisk 1-2 ganger i uka. 

 

Selv om man er i fruktbar alder, betyr det ikke nødvendigvis at man skal ha barn... 

Anonymkode: 138dd...df9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selv om man er i fruktbar alder, betyr det ikke nødvendigvis at man skal ha barn... 

Anonymkode: 138dd...df9

Nei, men over 80 prosent får det, så det er ikke akkurat irrelevant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

20 hours ago, AnonymBruker said:

Men knekkebrød veier jo nesten ingenting? Dermed vil vel kaloriene ikke nå så mye med mindre de spiser mange flere? Såvidt jeg vet ligger ett knekkebrød på rundt 40-50 kalorier. (Med mindre det er en veldig uvanlig type. Kanskje vil et med mye frø/nøtter veie mer/ha flere kalorier.) Og en 110 g boks makrell i tomat har (i følge Vektklubb) 242 kalorier.

Dermed vil en person som du nevner spise rundt 422 kalorier til lunsj, og det er vel ikke så verst?

Anonymkode: bfe7d...b25

Kommer an på. Jeg er inaktiv, stabil vekt og spiser i snitt 1200 kcal om dagen. To middager er som regel det jeg spiser og that's it. Om jeg hadde spist mellommåltid på 400kcal hadde jeg nok gått opp i vekt. 

Anonymkode: 1b039...149

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kollega vil gå ned i vekt og spiser nå flere knekkebrød med makrell i tomat, og avokado på toppen. Lykke til tenker jeg..

Anonymkode: d2664...e55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det av og til som pålegg til knekkebrød/skiver. Spiser ofte et knekkebrød eller en skive mindre da enn ved annet pålegg. Makrell i tomat er mer mektig enn annet pålegg. Blir fortere mett. Så går litt opp i opp. 

Men uansett hva man spiser er det kaloriene som teller. Man kan legge på seg både av å kun spise makrell i tomat eller kun chips. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...