AnonymBruker Skrevet 16. august 2018 #121 Del Skrevet 16. august 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Som regel takster legen etter eller i det du går ut av døren fra kontoret. Andre takster kan bli lagt til av annet personell ved kontoret. Det er ikke alle takstene legen legger til for eksempel ved bruk av materiel. Når du skal betale kan du gå i luke e.l og spørre om det er noe å betale og gjerne sjekke at frikort er registrert. Når jeg er hos min lege sjekker jeg om frikort er registrert når jeg melder at jeg kommet til timen. Etter at jeg er ferdig med timen, spør jeg om det er noe å betale. Særlig hvis det er brukt noe materiell e.l. Hvis jeg da hadde fått regning fra Melin, ville selvsagt sjekke ut hva det dreier seg om. Hvis kravet er berettiget, betaler jeg. Ellers ville jeg skriftlig tatt kontakt med Melin og forklart at jeg ikke betaler fordi kravet ikke er berettiget. Det samme ville gjaldt hvis de sendte til inkasso. Hvis jeg ikke har sørget for å endre adressen til ulike kontorer ville jeg nok betalt og irritert meg over at jeg ikke hadde meldt adresseendring. En annen sak er service eller kundebehandling fra Melin. Den oppfatter jeg som middelmådig og de fremstår som griske. Men det ligger i deres natur å kreve inn penger. Om de bruker gråsone metoder og tar inn mer enn de skal/bør bør rette myndigheter varsles og se nærmere på metoden deres. For det kan godt være at de handler på en uetisk eller uakseptabel måte for å hente inn penger. En skal heller ikke tro at Melin er en del av helsevesenet, for det er de ikke. Anonymkode: 1236c...9ed Takk for godt svar. Nå har jeg pratet mye om samboers rot. Jeg kan si litt om egne Melin-regninger (2018). Eksempel 1: For en måneds tid siden ble jeg operert, med narkose. Jeg gikk i luka og meldte meg. - Sett deg ned og vent, sa legesekretær. Hun sa ingenting om at jeg skulle betale noe for operasjonen. Jeg burde selvsagt spurt. Jeg ble lagt i narkose og operert. Jeg våknet opp, og ba sykepleier om å få gå hjem. -Nå drar jeg, sa jeg i luka, én time etter oppvåkning. -Ok, sa legesekretær. Uken etter på kom det en faktura på 75,- da de hadde brukt noe materiell og 59,- i fakturagebyr. Eksempel 2: Jeg ringer legevakta for å be om råd, om jeg burde ta turen innom legevakta eller ikke. Legesekretær ga råd, og ba meg ringe tilbake om jeg ble verre. Ei uke etterpå fikk jeg en faktura på 250,- pluss fakturagebyr på 59,- Eksempel 3: Jeg får en faktura i posten på 700,- pluss fakturagebyr på 59,-. Jeg hadde ikke møtt på en time. Men jeg hadde blitt satt opp på en time og ikke fått beskjed. Det er mye mulig våre sykehus og legekontorer er tapetsert med opplysninger om gebyrer, og slik føler sekretærer og leger seg fritatt fra å opplyse om kostnader, men jeg har ikke sett disse. Det henger prislister rundt omkring og denne vanlige MELD DEG I LUKA. Det gjør det. TS Anonymkode: d0820...e36 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2018 #122 Del Skrevet 16. august 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da ville jeg faktisk sendt spørsmål tilbake til Melin og bedt de ordne opp. Ellers ville jeg kontaktet dårlig leder e.l og krevd at de melder seg på og får denne saken ut av verden. Ellers hadde jeg helt sikkert kontaktet advokat og bedt om bistand. Selv om det koster. Anonymkode: 1236c...9ed Det ble gjort utallige ganger - de viste liten vilje. Fastlege ba min samboer kontakte NAV. Slik satt han én time og fikk høre at han burde handle Eldorado og First Price. Jeg som kjæreste fikk saken uten av verden. Det har vi dessverre ikke råd til. TS Anonymkode: d0820...e36 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 16. august 2018 #123 Del Skrevet 16. august 2018 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan du svare på hvordan dette skal gjøres er du snill? TS Anonymkode: d0820...e36 Du henvender deg i resepsjonen og viser frem frikortet 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2018 #124 Del Skrevet 16. august 2018 Trenger ikke vise det frem fysisk hos oss hvertfall. I vår journalsystem kan jeg bare trykke på en knapp for å søke etter frikort, og da blir det med engang registrert på pasienten. Bruker bare å si da at «jeg ser du har frikort så da kan du bare gå rett forbi skranken». Da er det registrert ut året. Så det som skjedde med samboeren din da skjer nok heldigvis ikke lengre nå. Anonymkode: 394cc...ad5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2018 #125 Del Skrevet 16. august 2018 1 minutt siden, Honey Dew skrev: Du henvender deg i resepsjonen og viser frem frikortet Hvor mange ganger og hvor ofte? Hver gang man er hos legen, både på tur inn og på tur ut? Når mener KG man har vist frikortet ofte nok for å ikke selv ha skyld i at det ikke blir gjort? TS Anonymkode: d0820...e36 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 16. august 2018 #126 Del Skrevet 16. august 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvor mange ganger og hvor ofte? Hver gang man er hos legen, både på tur inn og på tur ut? Når mener KG man har vist frikortet ofte nok for å ikke selv ha skyld i at det ikke blir gjort? TS Anonymkode: d0820...e36 Om så hvergang du er hos legen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2018 #127 Del Skrevet 16. august 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Trenger ikke vise det frem fysisk hos oss hvertfall. I vår journalsystem kan jeg bare trykke på en knapp for å søke etter frikort, og da blir det med engang registrert på pasienten. Bruker bare å si da at «jeg ser du har frikort så da kan du bare gå rett forbi skranken». Da er det registrert ut året. Så det som skjedde med samboeren din da skjer nok heldigvis ikke lengre nå. Anonymkode: 394cc...ad5 Dette stemmer ikke. Jeg er kroniker og hører til et sykehus. Jeg har timer på forskjellige avdelinger med forskjellig praksis. Noen sier de ser at jeg har frikort, andre ber om å få se det. TS Anonymkode: d0820...e36 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2018 #128 Del Skrevet 16. august 2018 På 14.8.2018 den 23.25, AnonymBruker skrev: Å sjekke at alt er OK rundt betaling når man er der er ikke noe stort ork. Jeg sliter som faen men tilogmed jeg klarer det. Hvis man er såpass borte at man ikke kan spørre hvordan det funker før/etter timen så har man behov for daglig assistanse. Og SÅ syke er ikke de fleste. Anonymkode: 5b0b5...0e4 Det har da ingenting å si for andre hva du klarer. Lett å innbille seg at man ar det verst selv, når man faen ikke har peiling. Det er en grunn til at mange har regningsangst og ender i økonomisk kaos, det er folk der ute som ikke klarer å se noen i øynene eller snakke med tilfeldige. Og at du dømmer de ut fra hva du klarer, endrer ingenting for dem i positiv retning. Anonymkode: b26c8...78d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2018 #129 Del Skrevet 16. august 2018 Akkurat nå, Honey Dew skrev: Om så hvergang du er hos legen Da bør de i alle fall laminere papirbiten sin og gi tydelig beskjed om at frikort MÅ VISES HVER GANG, på tur inn og på tur ut. TS Anonymkode: d0820...e36 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 16. august 2018 #130 Del Skrevet 16. august 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Da bør de i alle fall laminere papirbiten sin og gi tydelig beskjed om at frikort MÅ VISES HVER GANG, på tur inn og på tur ut. TS Anonymkode: d0820...e36 Når du kommer viser du frikortet og laminering gjør du selv. Jeg begynner så smått å mene at du gjør deg vanskelig nå 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2018 #131 Del Skrevet 16. august 2018 Akkurat nå, Honey Dew skrev: Når du kommer viser du frikortet og laminering gjør du selv. Jeg begynner så smått å mene at du gjør deg vanskelig nå Virkelig? Jeg synes hele praksisen med egenandeler og fakturering er fullstendig latterlig. Så jeg gjør vel egentlig litt narr av hele helsevesenet. Men helt seriøst, frikortet burde ha vært en app. Eller, ikke sikkert det har blitt godtatt heller. Jeg viste frem frikortet via smartelefonen listet opp i appen Min Helse. Det holdt ikke. Jeg måtte vise papirfilla. TS Anonymkode: d0820...e36 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
melly666 Skrevet 16. august 2018 #132 Del Skrevet 16. august 2018 5 minutter siden, Honey Dew skrev: Når du kommer viser du frikortet og laminering gjør du selv. Jeg begynner så smått å mene at du gjør deg vanskelig nå Poenget er jo at samboeren hennes viste frikortet, hun i resepsjonen sa det var greit, og så glemte hun å registrere det slik at regning likevel ble sendt. Hvis man betaler med gavekort i butikken, skal man da godta bot for tyveri senere fordi hun i kassa trykket feil? Hvor mange ganger skal man spørre "er du sikker på at du registrerte det nå?" før man "har tatt ansvar"? 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2018 #133 Del Skrevet 16. august 2018 12 minutter siden, Honey Dew skrev: Når du kommer viser du frikortet og laminering gjør du selv. Jeg begynner så smått å mene at du gjør deg vanskelig nå Unødvendig ressursbruk. På mitt legekontor står det plakater med stor skrift om at "Du skal ikke henvende deg i luka når du kommer til time, vi roper deg opp". Det er også fastlegen som spør om frikort, og jeg går rett til automaten. Snakker aldri med legesekretærene. Når fastlegen min har registrert at jeg har frikort (ved fremvisning), så sier han etter hver time "du har frikort du ikke sant? Ja, svarer jeg". For han husker det. Likevel mener du jeg skal svare Ja, vent litt, jeg vil vise det frem enda en gang, og forresten, kan jeg gå til luka og vise det frem der også? Anonymkode: f7d3e...5e3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2018 #134 Del Skrevet 16. august 2018 Jeg er selv kronisk syk, og mener vi burde være evig takknemmelige for norsk helsevesen. Fastlegen min, og spesialist, mener jeg har best effekt av en medisin som fremedeles ikke har kommet inn under ordning for blå respet (byråkrati tar tid), så jeg betaler 25 - 40 000 årlig selv for denne. Så da kan man jo tenke seg hva kronikere skulle ha betalt, om de måtte ha betalt alle medisiner, alle innleggelser og ikke kun egenandel hos fastlegen. At man faktisk må vise frem frikort, eller betale et fakturagebyr på 59 kroner, er da helt latterlig lite sett i forhold til de summer man skulle ha betalt ellers. Trenger man komplisert kreftkirurgi, får man ikke en faktura på 1,5 millioner kroner. (https://www.aftenposten.no/norge/i/RxarO/Nytt-hjerte-1_2-millioner-kroner-Normal-fodsel-35000-kroner fra 2014, så utdaterte tall). Jeg sier ikke at Melin har handlet riktig i denne saken. Jeg ville klaget dem inn for dårlig inkassoskikk. Jeg ville heller ikke betalt noe inn til et kidnr jegg fikk på telefon, men hatt skriftlig dokumentasjon på all kommunikasjon med dem. Det burde også være mulig med bedre digitale løsninger vedrørende registrering av frikort. Men enn så lenge er vi ikke helt der. Jeg innbiller meg at jeg har hørt om store IT-prosjekter i helsesektoren. Så vi kan jo håpe noe kommer. Men jeg skjønner ikke dere som mener at man ikke kan ta betalt av syke mennesker. Og jo, man kan sammenligne det med butikk. Glemmer du å betale i butikken, så blir det sett på som tyveri, selv om du påstår du var sliten/syk. Så glemmer man å betale hos fastlegen, så betaler man fakturaen med gebyret. Anonymkode: bca6d...3e0 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 16. august 2018 #135 Del Skrevet 16. august 2018 31 minutter siden, melly666 skrev: Poenget er jo at samboeren hennes viste frikortet, hun i resepsjonen sa det var greit, og så glemte hun å registrere det slik at regning likevel ble sendt. Hvis man betaler med gavekort i butikken, skal man da godta bot for tyveri senere fordi hun i kassa trykket feil? Hvor mange ganger skal man spørre "er du sikker på at du registrerte det nå?" før man "har tatt ansvar"? En får jo pengene tilbake når man har frikort. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2018 #136 Del Skrevet 16. august 2018 7 minutter siden, Honey Dew skrev: En får jo pengene tilbake når man har frikort. FRIKORTET BLE VIST I LUKA! LEGE SENDTE LIKEVEL KRAV VIA MELIN COLLECTOR - FEM GANGER. SAMBOER KJENTE IKKE TIL MELIN COLLECTOR SAMBOER SKIFTET ADRESSSE HOS LEGEKONTOR, FOLKEREGISTERET OG POSTEN MELIN SENDER SITT KRAV TIL RIKTIG ADRESSE ETTER 2.5 ÅR SAMBOER BETALTE 21 250 TIL MELIN COLLECTOR ENDA HAN HADDE FRIKORT Nå har jeg tatt hensyn til alle som har litt tungt for å forstå. TS Anonymkode: d0820...e36 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
melly666 Skrevet 16. august 2018 #137 Del Skrevet 16. august 2018 (endret) 17 minutter siden, Honey Dew skrev: En får jo pengene tilbake når man har frikort. Joda, HELFO betaler kanskje tilbake den 200 lappen timen kostet. Men i mellomtiden har jo inkassoselskapet tjent seg rike på mange og høye gebyrer for den manglende innbetalingen. Er det riktig fremgangsmåte når det var umulig for TS' samboer å vite at noen hadde et krav mot han? Bør vi ikke stille strengere krav til inkassoselskapets fremgangsmåte - i det minste at de sjekker med folkeregisteret (og/eller legekontoret) at de har riktig adresse? Hva skal man egentlig gjøre? Betale etter hver time og vente på at man får pengene tilbake fra HELFO? Det virker på meg som en svært ineffektiv og kostbar løsning, ikke minst for HELFO (og samfunnet) Endret 16. august 2018 av melly666 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2018 #138 Del Skrevet 16. august 2018 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er selv kronisk syk, og mener vi burde være evig takknemmelige for norsk helsevesen. Fastlegen min, og spesialist, mener jeg har best effekt av en medisin som fremedeles ikke har kommet inn under ordning for blå respet (byråkrati tar tid), så jeg betaler 25 - 40 000 årlig selv for denne. Så da kan man jo tenke seg hva kronikere skulle ha betalt, om de måtte ha betalt alle medisiner, alle innleggelser og ikke kun egenandel hos fastlegen. At man faktisk må vise frem frikort, eller betale et fakturagebyr på 59 kroner, er da helt latterlig lite sett i forhold til de summer man skulle ha betalt ellers. Trenger man komplisert kreftkirurgi, får man ikke en faktura på 1,5 millioner kroner. (https://www.aftenposten.no/norge/i/RxarO/Nytt-hjerte-1_2-millioner-kroner-Normal-fodsel-35000-kroner fra 2014, så utdaterte tall). Jeg sier ikke at Melin har handlet riktig i denne saken. Jeg ville klaget dem inn for dårlig inkassoskikk. Jeg ville heller ikke betalt noe inn til et kidnr jegg fikk på telefon, men hatt skriftlig dokumentasjon på all kommunikasjon med dem. Det burde også være mulig med bedre digitale løsninger vedrørende registrering av frikort. Men enn så lenge er vi ikke helt der. Jeg innbiller meg at jeg har hørt om store IT-prosjekter i helsesektoren. Så vi kan jo håpe noe kommer. Men jeg skjønner ikke dere som mener at man ikke kan ta betalt av syke mennesker. Og jo, man kan sammenligne det med butikk. Glemmer du å betale i butikken, så blir det sett på som tyveri, selv om du påstår du var sliten/syk. Så glemmer man å betale hos fastlegen, så betaler man fakturaen med gebyret. Anonymkode: bca6d...3e0 Jeg vet ikke helt jeg... Jeg er også kroniker og min medisin koster 250 000,-. Det er jeg selvsagt glad for at helseforetaket tar seg av. Men om denne takknemligheten skal ikke føre til at jeg tier stille når fagfolk, som får gode lønninger, ikke gjør jobben sin, det er jeg ikke enig i. Kid-nummer og avtale ble sendt på e-post. Vi hadde dokumentasjon. Den ble bare ikke overholdt av Melin Collectors. Jeg er veldig for å betale mine regninger jeg. Så lenge kravet er berettiget og jeg faktisk har mottatt det. Nå forlater jeg diskusjonen. Det er en del som rett og slett ikke fått med seg problemstillingene, og kverulerer på helt andre ting. Andre igjen er bare hjerteløse og har stilt seg på kapitalmaktas side. Andre igjen er søkk late og gir seg blanke i pasientene for blodsuger Melin gjør jo en del av jobben for de. Herregud, så dårlig inntrykk jeg har av ansatte i helsevesenet etter denne tråden! Jeg blir direkte kvalme av dere! Menneskeforakt, det er det mange fremviser. Men slik er samfunnet blitt...fysj! Men jeg er glad for at dette firmaet fikk sin egen tråd på internett. Takk for mange gode råd og innspill. Og takk for meg. TS Anonymkode: d0820...e36 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 16. august 2018 #139 Del Skrevet 16. august 2018 For å snakke om meg selv, så har jeg også fått regning fra Melin selv om jeg har frikort. Jeg betaler regningen med engang og får hele summen tilbake. Det har aldri gått så langt som til inkasso,. Regning for ikke oppmøte til time, må en betale i sin helhet. Disse pengene får en ikke tilbake. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 16. august 2018 #140 Del Skrevet 16. august 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Som regel takster legen etter eller i det du går ut av døren fra kontoret. Andre takster kan bli lagt til av annet personell ved kontoret. Det er ikke alle takstene legen legger til for eksempel ved bruk av materiel. Når du skal betale kan du gå i luke e.l og spørre om det er noe å betale og gjerne sjekke at frikort er registrert. Når jeg er hos min lege sjekker jeg om frikort er registrert når jeg melder at jeg kommet til timen. Etter at jeg er ferdig med timen, spør jeg om det er noe å betale. Særlig hvis det er brukt noe materiell e.l. Hvis jeg da hadde fått regning fra Melin, ville selvsagt sjekke ut hva det dreier seg om. Hvis kravet er berettiget, betaler jeg. Ellers ville jeg skriftlig tatt kontakt med Melin og forklart at jeg ikke betaler fordi kravet ikke er berettiget. Det samme ville gjaldt hvis de sendte til inkasso. Hvis jeg ikke har sørget for å endre adressen til ulike kontorer ville jeg nok betalt og irritert meg over at jeg ikke hadde meldt adresseendring. En annen sak er service eller kundebehandling fra Melin. Den oppfatter jeg som middelmådig og de fremstår som griske. Men det ligger i deres natur å kreve inn penger. Om de bruker gråsone metoder og tar inn mer enn de skal/bør bør rette myndigheter varsles og se nærmere på metoden deres. For det kan godt være at de handler på en uetisk eller uakseptabel måte for å hente inn penger. En skal heller ikke tro at Melin er en del av helsevesenet, for det er de ikke. Anonymkode: 1236c...9ed Dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå