AnonymBruker Skrevet 18. august 2018 #181 Del Skrevet 18. august 2018 7 timer siden, Hei der skrev: Så den nye adressen sto på en gul postitlapp på legekontoret i 2.5 år? Så poff ble den oppdatert. For jeg har aldri fått faktura av melin kunne sms,epost og mld på pasientsky Legekontoret er ha to adressefelt, ett der de har listet opp pasientens adresse (den gamle) og én linje med pasient-innmeldt adresse (den nye). Det samme gjaldt meg. Legekontoret la skylden på leverandør av internettløsning for at de ikke brukte den pasient-innmeldte. Også i Pasient Sky lå den riktige adressen. TS Anonymkode: d0820...e36 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2018 #182 Del Skrevet 18. august 2018 Har ikke lest hele tråden, og mulig jeg er litt off topic her, men: det er noen svindlere som utgir seg for å være Melin, og sjekker du nummeret så får du opp Melin. De sender SMS med betalingsinfo, virker veldig proft. Bare at jeg fikk flere slike på ulike beløp, enda jeg ikke hadde hatt en legetime på flere år. Ringte legekontoret for å høre om jeg hadde noe ubetalt, og det hadde jeg ikke, men det var flere som var forsøkt lurt. Kommer kun SMS, da. Aldri purring eller innkasso. Anonymkode: 7e777...481 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2018 #183 Del Skrevet 18. august 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har ikke lest hele tråden, og mulig jeg er litt off topic her, men: det er noen svindlere som utgir seg for å være Melin, og sjekker du nummeret så får du opp Melin. De sender SMS med betalingsinfo, virker veldig proft. Bare at jeg fikk flere slike på ulike beløp, enda jeg ikke hadde hatt en legetime på flere år. Ringte legekontoret for å høre om jeg hadde noe ubetalt, og det hadde jeg ikke, men det var flere som var forsøkt lurt. Kommer kun SMS, da. Aldri purring eller innkasso. Anonymkode: 7e777...481 Off topic, men setter pris på at du nevner dette. Takk. TS Anonymkode: d0820...e36 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2018 #184 Del Skrevet 18. august 2018 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette bør jo tas videre. Feilen ligger ved legekontoret. Har TS og mannen snakket med de, evt. tatt problemstillingen enda lengre opp? Synes IKKE dette høres greit ut i det hele tatt. Legen til denne mannen bør ta den regningen. Anonymkode: 8f9e9...488 Legekontoret ba oss ta det opp med Melin Collectors, og Melin Collectors ba oss ta det opp med legekontoret. Det ble som i tråden her, min samboer måtte ta på seg ansvaret. TS Anonymkode: d0820...e36 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2018 #185 Del Skrevet 18. august 2018 På 14.8.2018 den 10.33, AnonymBruker skrev: Min samboer ble syk for noen år siden (PTSD og alvorlig depresjon) og gikk til fastlege med sine plager. I løpet av sommeren 2015 ble han innvilget frikort og ga beskjed om dette i luka for registrering. Dette ble ikke gjort av helsesekretær, men min samboer gikk rett forbi betalingsautomaten i god tro. Fastlege sa ei heller til han at han skulle betale i automaten (for min samboer sa han hadde frikort). Så starter marerittet. Min samboer var så syk at han ikke så seg si stand til å åpne post og håndtere egen økonomi i en lengre periode. Mange regninger gikk til inkasso. Da vi ble sammen i 2017 tilbydde jeg meg å rydde i dette (jeg har erfaring fra regnskapsføring i jobben). Det gikk ganske greit, og minus ble til pluss i løpet av ett år. Men så var det Melin Collectors. Det jeg fant i dokumentbunken var: 5 faktura fra legebesøk fra etter innvilget frikort i 2015. 5 purringer på samme faktura. 5 inkassovarseler på samme faktura. 5 inkasso på samme faktura. 5 purringer på inkasso. 5 purringer på purring på inkasso. 5 dokumenter med oversikt over utestående beløp. Pluss ett 20-talls dokumenter med ymse opplysninger om utestående beløp. Ergo, 55 dokumenter fra samme selskap, med liten og mye skrift, vanskelige ord og liten forskjell i fakturanummer. Selv jeg som har jobbet med dokumenter og tall i nesten hele mitt yrkesliv slet lenge med å få oversikten. Utallige telefoner ble tatt med dette selskapet som bare resulterte i enda mer forvirring (det endte med et utall med dokumenter sendt han på e-post). Det det endte med var at jeg betalte hver eneste regning, for å så kreve tilbake for mye betalt inn, bare for å få dette selskapet av ryggen. For å få ett ti-talls dokumenter i postkassa hver måned er ikke bra for en som sliter psykisk. Jeg har selvsagt laget gjeldsbrev som min samboer har skrevet under på. Det jeg synes er helt forferdelig er at helsevesenet bruker en slik pengeinnkrever, som ikke er i stand til å sende ut sine krav slik at de tar hensyn til helsa til folk. Jeg synes det er horribelt at i dette tilfellet ikke fantes kommunikasjon mellom fastlege og innkrever, fastlege og Helfo. Frikortet var jo innvilget. Det er jo ikke slik at han får tilbake purregebyrer, inkasso-salærer og rente. Ja, det er hans ansvar å følge med, men han var jo syk? Lege var jo klar over dette, at han slet med å prate i telefonen og åpne post. Er det bare vi som har opplevd dette? Til skrekk og advarsel: Fem legebesøk à 150,- (som egentlig burde ha vært 0,-) ble da etter 2 år 22 000,-. Anonymkode: d0820...e36 Frikort oppdateres automatisk på legekontor og sykehus nå, det er ikke som før hvor man som helsekretær reigistrerte frikortet! Ergo: Din manns frikort hadde ikke rukket å bli registrert fra HELFO til systemene på legekontor/sykehus. Dette betyr at han må betale for timene inntil det skjer, for så å få etterbetalt fra HELFO. Sånn er det, ta kontakt med HELFO og få bekreftelse. Hilsen helsekretær Anonymkode: 00ceb...28a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2018 #186 Del Skrevet 18. august 2018 5 minutter siden, isw skrev: Sånn for å legge kranglingen vekk, men mer av nysgjerrighet; Hva var Melin sin begrunnelse for å opprettholde kravet? Du skrev jo at du var i kontakt med de og tvistet kravet. Nei, ga de noen begrunnelse? Ikke egentlig. Det var vel det samme som en del i tråden sier; en må betale sine regninger, og at de ikke hadde riktig adresse var min manns feil. Og om vi mente det ikke var hans feil, var det legens feil. Vi vet ikke hvor posten har blitt av. Vi har vært på gammel adresse og spurt om det har kommet post til min samboer, men nei. TS Anonymkode: d0820...e36 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2018 #187 Del Skrevet 18. august 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Frikort oppdateres automatisk på legekontor og sykehus nå, det er ikke som før hvor man som helsekretær reigistrerte frikortet! Ergo: Din manns frikort hadde ikke rukket å bli registrert fra HELFO til systemene på legekontor/sykehus. Dette betyr at han må betale for timene inntil det skjer, for så å få etterbetalt fra HELFO. Sånn er det, ta kontakt med HELFO og få bekreftelse. Hilsen helsekretær Anonymkode: 00ceb...28a Frikortet ble vist i luka mai 2015. Han gikk til legen 5 ganger fra august til desember. Nei, det stemmer ikke. Jeg er kroniker og må fortsatt vise det. TS Anonymkode: d0820...e36 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
isw Skrevet 18. august 2018 #188 Del Skrevet 18. august 2018 (endret) 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, ga de noen begrunnelse? Ikke egentlig. Det var vel det samme som en del i tråden sier; en må betale sine regninger, og at de ikke hadde riktig adresse var min manns feil. Og om vi mente det ikke var hans feil, var det legens feil. Vi vet ikke hvor posten har blitt av. Vi har vært på gammel adresse og spurt om det har kommet post til min samboer, men nei. TS Anonymkode: d0820...e36 Jeg mener du kan prøve denne saken i Finansklagenemnda Inkasso (tidl. Inkassoklagenemnda). www.finkn.no - de kan dømme Melin til å frafalle omkostningene. Som jeg tidligere har sagt, er det ens eget ansvar å oppdatere adresse, MEN, her er det så mange aspekter rundt saken at det er godt mulig du vinner fram. Viktige momenter er jo blant annet at din mann ikke kunne vite at han hadde betalingsplikt og at selskapet enkelt kunne «vasket» mot Folkeregisteret. I tillegg skulle kravet vært slått sammen Endret 18. august 2018 av isw 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2018 #189 Del Skrevet 18. august 2018 1 time siden, isw skrev: Jeg mener du kan prøve denne saken i Finansklagenemnda Inkasso (tidl. Inkassoklagenemnda). www.finkn.no - de kan dømme Melin til å frafalle omkostningene. Som jeg tidligere har sagt, er det ens eget ansvar å oppdatere adresse, MEN, her er det så mange aspekter rundt saken at det er godt mulig du vinner fram. Viktige momenter er jo blant annet at din mann ikke kunne vite at han hadde betalingsplikt og at selskapet enkelt kunne «vasket» mot Folkeregisteret. I tillegg skulle kravet vært slått sammen Et alternativ er å bruke jussformidlingen De hjelper på landsbasis. Skjønner at det ikke er aktuelt nå lenger men kanskje andre kan ha nytte av deres kompetanse. Anonymkode: 1236c...9ed 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kragebein Skrevet 18. august 2018 #190 Del Skrevet 18. august 2018 Tråden er ryddet for personangrep, latterliggjøring og samtlige svar til dette. Kragebein, adm Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2018 #191 Del Skrevet 18. august 2018 4 hours ago, AnonymBruker said: Nei, det stemmer ikke. Jeg er kroniker og må fortsatt vise det. TS Anonymkode: d0820...e36 Tull. Anonymkode: a5201...87b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brimi Skrevet 18. august 2018 #192 Del Skrevet 18. august 2018 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tull. Anonymkode: a5201...87b Jeg måtte betale 400,- tidligere i august fordi jeg glemte at jeg måtte vise fram frikortet😅 Nei, du må ikke vise det hver gang du skal til f.eks fastlegen, men du må vise det frem ved noen steder første gang etter du har fått frikort. Forøvrig trengte jeg ikke å vise frikortet mitt til fastlegen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2018 #193 Del Skrevet 18. august 2018 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tull. Anonymkode: a5201...87b Så nå er det plutselig tull å vise frikortet, mens det på flere sider gjennom hele tråden er oppfordret til å vise kortet flere ganger til lege, helsesekretær og så dobbeltsjekke. LOL. Anonymkode: 12d50...f41 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2018 #194 Del Skrevet 18. august 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Så nå er det plutselig tull å vise frikortet, mens det på flere sider gjennom hele tråden er oppfordret til å vise kortet flere ganger til lege, helsesekretær og så dobbeltsjekke. LOL. Anonymkode: 12d50...f41 Det viktigste er å være uenig 😄 TS Anonymkode: d0820...e36 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2018 #195 Del Skrevet 21. oktober 2018 På 14.8.2018 den 10.33, AnonymBruker skrev: Min samboer ble syk for noen år siden (PTSD og alvorlig depresjon) og gikk til fastlege med sine plager. I løpet av sommeren 2015 ble han innvilget frikort og ga beskjed om dette i luka for registrering. Dette ble ikke gjort av helsesekretær, men min samboer gikk rett forbi betalingsautomaten i god tro. Fastlege sa ei heller til han at han skulle betale i automaten (for min samboer sa han hadde frikort). Så starter marerittet. Min samboer var så syk at han ikke så seg si stand til å åpne post og håndtere egen økonomi i en lengre periode. Mange regninger gikk til inkasso. Da vi ble sammen i 2017 tilbydde jeg meg å rydde i dette (jeg har erfaring fra regnskapsføring i jobben). Det gikk ganske greit, og minus ble til pluss i løpet av ett år. Men så var det Melin Collectors. Det jeg fant i dokumentbunken var: 5 faktura fra legebesøk fra etter innvilget frikort i 2015. 5 purringer på samme faktura. 5 inkassovarseler på samme faktura. 5 inkasso på samme faktura. 5 purringer på inkasso. 5 purringer på purring på inkasso. 5 dokumenter med oversikt over utestående beløp. Pluss ett 20-talls dokumenter med ymse opplysninger om utestående beløp. Ergo, 55 dokumenter fra samme selskap, med liten og mye skrift, vanskelige ord og liten forskjell i fakturanummer. Selv jeg som har jobbet med dokumenter og tall i nesten hele mitt yrkesliv slet lenge med å få oversikten. Utallige telefoner ble tatt med dette selskapet som bare resulterte i enda mer forvirring (det endte med et utall med dokumenter sendt han på e-post). Det det endte med var at jeg betalte hver eneste regning, for å så kreve tilbake for mye betalt inn, bare for å få dette selskapet av ryggen. For å få ett ti-talls dokumenter i postkassa hver måned er ikke bra for en som sliter psykisk. Jeg har selvsagt laget gjeldsbrev som min samboer har skrevet under på. Det jeg synes er helt forferdelig er at helsevesenet bruker en slik pengeinnkrever, som ikke er i stand til å sende ut sine krav slik at de tar hensyn til helsa til folk. Jeg synes det er horribelt at i dette tilfellet ikke fantes kommunikasjon mellom fastlege og innkrever, fastlege og Helfo. Frikortet var jo innvilget. Det er jo ikke slik at han får tilbake purregebyrer, inkasso-salærer og rente. Ja, det er hans ansvar å følge med, men han var jo syk? Lege var jo klar over dette, at han slet med å prate i telefonen og åpne post. Er det bare vi som har opplevd dette? Til skrekk og advarsel: Fem legebesøk à 150,- (som egentlig burde ha vært 0,-) ble da etter 2 år 22 000,-. Anonymkode: d0820...e36 Jeg satt og leste på tv2.no i går og har gjort det samme i dag, og tenkte på denne tråden. Følgelig måtte jeg søke tråden opp. Det ts her påpeker er mer enn godt dokumentert av tv2. Når en legeregning på kr. 200 kan vokse seg til kr. 5 000 så er noe veldig, veldig galt et sted, særlig når vi ser på inntjeningen til dette "røverfirmaet" og at de har vært svært nær ved å miste sin tillatelse til å drive inkassovirksomhet grunnet sin noe skal vi si uheldige praksis? Det som imidlertid skremmer meg mer er at de i artikkelen står at firmaet styrer både journaler og pengebiten. Hvilken innsyn i journaler har de, utover diagnosekoding? Og til ts om du fortsatt er på forumet, har du kommet noe nærmere en løsning? (Kanskje tv2 vil se på din skremmende sak?) Anonymkode: 590ab...5a7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2018 #196 Del Skrevet 21. oktober 2018 På 18.8.2018 den 14.40, AnonymBruker skrev: Så nå er det plutselig tull å vise frikortet, mens det på flere sider gjennom hele tråden er oppfordret til å vise kortet flere ganger til lege, helsesekretær og så dobbeltsjekke. LOL. Anonymkode: 12d50...f41 Med andre ord, det er veldig viktig å være veldig frisk når du er hos legen og ha full kontroll på alt, før du går ut gjennom døren og tillater deg å være syk. Anonymkode: 590ab...5a7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2018 #197 Del Skrevet 21. oktober 2018 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg satt og leste på tv2.no i går og har gjort det samme i dag, og tenkte på denne tråden. Følgelig måtte jeg søke tråden opp. Det ts her påpeker er mer enn godt dokumentert av tv2. Når en legeregning på kr. 200 kan vokse seg til kr. 5 000 så er noe veldig, veldig galt et sted, særlig når vi ser på inntjeningen til dette "røverfirmaet" og at de har vært svært nær ved å miste sin tillatelse til å drive inkassovirksomhet grunnet sin noe skal vi si uheldige praksis? Det som imidlertid skremmer meg mer er at de i artikkelen står at firmaet styrer både journaler og pengebiten. Hvilken innsyn i journaler har de, utover diagnosekoding? Og til ts om du fortsatt er på forumet, har du kommet noe nærmere en løsning? (Kanskje tv2 vil se på din skremmende sak?) Anonymkode: 590ab...5a7 Det står det slett ikke. Melin har ikke innsyn i journalen, de har heller ikke innsyn i diagnosekoding, hvor står det i artikkelen? Når legen er ferdig med konsultasjonen skrives det et regningskort med koder i jornalen som beregner hva du skal betale, og som sendes via regnskapssytemet slik at du kan betale i automaten. F.eks er 2ak taksten for konsultasjon hos allmennlege og 10a takste for en matriellgruppe, ingenting av dette har noe med diagnose å gjøre, ei heller ser Melin hvilke koder som er oppgitt i regningskortet. Anonymkode: 90c02...7cc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå