Gå til innhold

Tatt ny utdannelse, blitt arbeidsløs...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har akkurat blitt ferdig med utdannelse nummer to, innen et kreativt yrke. Dette er drømmejobben min og elsket alle oppgaver og kurs på skolen! Jeg elsket praksis og eksamensarbeidet som var delvis forskning og delvis praktisk og estetisk arbeid.

Men! Jeg får ikke jobb! har søkt hele sommeren på stort og smått som er relevant til nye yrket, men blir ikke engang innkalt til intervju.... 

Føler at mange arbeidsgivere tenker jeg er for gammel, for stygg (ja faktisk...yrket florerer på sosiale medier...) og vet ikke hva.

Jeg har en annen utdannelse å falle tilbake på, som det er brist på arbeidstakere. Men jeg får helt vondt i magen av å skulle tilbake. Det er en årsak til at jeg sluttet... Jeg ble bare mer og mer grinete, lei av alle "kjærringer", lei av styredokumenter "ovenfra". (Pedagog yrke)

Økonomisk klarer vi oss, men er jo ikke så moro å leve på mannen, sparepenger og det lille jeg får i arbeidsledighetstrygd. :grine:

Kjenner jeg blir mer og mer lei meg og deprimert. Jeg forstår ikke at folk som har vært arbeidsløs i flere måneder/år holder ut!

Jeg har en gang bett om tilbakemelding på søknaden og fikk da at det ikke var noe feil på søknad eller portfolio, men de behøvde noen med mer programmeringskunnskaper, som jeg ikke har. Så det var jo fair. (jeg sjanset på at de kanskje behøvde mer kreativ input enn programmering)

Noen tips???

Anonymkode: f28eb...830

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lær deg programmering?

Anonymkode: a25cc...45e

• Liker 5
Skrevet

Lær deg litt programmering kanskje? 

Hvis ikke så er det vel dessverre ikke noe annet å gjøre enn å gå tilbake til gammel jobb. Vi er mange som ikke trives spesielt, men som likevel må holde ut for å få mat på bordet. Arbeidslivet er ikke gøy, og å virkelig trives er ikke normalen, det må man bare innse. 

Anonymkode: fc26f...392

• Liker 1
Skrevet

Det er få yrker som bare trenger kreativ input. De fleste yrker har flere oppgaver som skal fylles, også praktiske. Man skal brukes som poteten, til mange ting, da det er mer kostnadseffektivt. Så hvis jeg var deg ville jeg finpusset praktiske skills, hvis mange ber om det.

Anonymkode: aefa6...fa7

• Liker 2
Skrevet

Helt vanlig at det kan ta ett år eller to får man kommer seg inn i ett yrke man nettopp har utdannet seg til. Så kun 2 måneder er ingenting å bekymre seg for enda :)
Ikke mist motet, fortsett å søke, det kommer skal du se.

Anonymkode: b8fc3...4f5

• Liker 1
Skrevet

Kan du kombinere de to yrkene du har og dermed utvide markedet litt for deg selv? Du sier du er utdannet innen et pedagogyrke; er du lærerutdannet? Spesialpedagog? Barnehage? 

Hva er denne kreative utdannelsen? Media? Kunstfag?

Anonymkode: 9a85a...082

• Liker 1
Skrevet

Er det interaksjonsdesign/web/grafisk du driver med? Hva med å lage eget prosjekt for å øke attraktiviteten din? Men som mange arbeidsgivere ønsker er jo at du må kunne mer, altså å programmere for da kan du brukes til flere ting. 

Anonymkode: 6a61b...e5d

Skrevet

Programmering er ikke aktuelt, er skikkelig dårlig på matematik! Akkurat det firma var et sjansespill, viste de egentlig har mest programmering. Var mer at det var det firma jeg spurte om tilbakemelding om hvordan jeg fremsto i søknad. :) 

Har søkt på kombinasjon pedagog og kreativ, men heller ikke der fikk jeg napp...

Utdannelsen er veldig bred innen kreativitet. Vil ikke si så mye, for utdannelsen i seg er veldig, veldig spesiell - ikke så mange som har den, er nytt fag (typ 10 år), så mange arbeidsgivere kjenner ikke til denne typen utdannelse. Men kjenner til de store skolene innen arkitektur, kunstfag, design, etc.

takk for svar alle!

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

tDet er få yrker som bare trenger kreativ input. De fleste yrker har flere oppgaver som skal fylles, også praktiske. Man skal brukes som poteten, til mange ting, da det er mer kostnadseffektivt. Så hvis jeg var deg ville jeg finpusset praktiske skills, hvis mange ber om det.

Anonymkode: aefa6...fa7

Takk for svar!

Greia er at gjennom eksamensarbeid, praktisk og "frivillig" ulønnet arbeid har jeg LITT praktisk erfarenhet. Men får altså ikke jobb allikevel. Eksamen var både praktisk og forskningsbasert oppgave på 70 sider.. 

Har alltså en god portfolio.

Jeg burde kanskje be flere om tilbakemelding rett og slett, se hvor skoen klemmer. Men veldig mange gir jo ikke engang tilbakemelding på at noen andre har blitt ansatt. Tiden bare går og man hører ingenting. 

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Programmering er ikke aktuelt, er skikkelig dårlig på matematik! Akkurat det firma var et sjansespill, viste de egentlig har mest programmering. Var mer at det var det firma jeg spurte om tilbakemelding om hvordan jeg fremsto i søknad. :) 

Alle kan lære programmering. Har veldig lite med matte å gjøre. https://nb.khanacademy.org/computing/computer-programming/programming/intro-to-programming/v/programming-intro

Anonymkode: 768f8...281

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...