Gå til innhold

Hull hos 5-åring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Sønnen min har et lite hull i tanna som han må borre. Jeg kjenne jeg blir litt nervøs av tanken. Noen her med barn som har borret? Funket det best med eller uten bedøvelse? 

Jeh ser for meg at han får panikk og ikke vil mer underveis. 

Noen erfaringer? 

Anonymkode: e55d2...95f

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Sønnen min har et lite hull i tanna som han må borre. Jeg kjenne jeg blir litt nervøs av tanken. Noen her med barn som har borret? Funket det best med eller uten bedøvelse? 

Jeh ser for meg at han får panikk og ikke vil mer underveis. 

Noen erfaringer? 

Tragisk å lese at en femåring må borre.. Du bør lære deg å pusse tennene på ungen din. Tannlegen vil nok også sende en rutinemessig bekymringsmelding til barnevernet.

Anonymkode: 10fd2...d29

Skrevet

Med bedøvelse, selvsagt. Min seksåring boret i en tann, det gikk helt fint, bedøvelsesstikket var det verste, men hele greia var ganske spennende. Tannlegen var veldig flink med barn. Bare overse kommentaren over, det er bare tull. 

Anonymkode: 2ced6...1f6

• Liker 2
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tragisk å lese at en femåring må borre.. Du bør lære deg å pusse tennene på ungen din. Tannlegen vil nok også sende en rutinemessig bekymringsmelding til barnevernet.

Bare tull! Blir for dumt å si noe slik. Det vurderer tannlegen ut fra hver enkel situasjon og bakgrunn for hullet.

Anonymkode: 45ca0...794

• Liker 7
Skrevet

Jeg har ikke barn selv som har borret, men har hatt barn i bhg jeg jobber i som har borret, og de har aldri kommet tilbake til bhg med traumer. Tror tannlegene i dag har blitt veldig flinke til å roe ned barna før borringen. Min eldste på fem fikk kjenne på borret forrige gang han skulle til tannlegen, og det syntes han var veldig spennende. 

Og tannlegen sender ikke bekymringsmelding pga et hull i en tann🙄 makan 😅

Anonymkode: 64abf...47a

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tannlegen sa at noen får lettere hull enn andre, så jeg regner ikke med at barnevernet blir kontaktet altså. Så mye snålt som blir sagt her inne..

• Liker 6
Skrevet

Hvis det er melketann så bruker de vanligvis ikke å borre.

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tannlegen sa at noen får lettere hull enn andre, så jeg regner ikke med at barnevernet blir kontaktet altså. Så mye snålt som blir sagt her inne..

Det blir ikke sendt melding automatisk. Etter over 10 år som saksbehandler i barnevernet, kan jeg nok mer om dette enn den skremselspropagandaen over her :)

Anonymkode: 45ca0...794

• Liker 6
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Med bedøvelse, selvsagt. Min seksåring boret i en tann, det gikk helt fint, bedøvelsesstikket var det verste, men hele greia var ganske spennende. Tannlegen var veldig flink med barn. Bare overse kommentaren over, det er bare tull. 

Anonymkode: 2ced6...1f6

Min datter boret i en tann i fjor da hun gikk i 1.klasse (fem år, bursdag sent). Hun har sterke, sunne tenner, men får lett hull. Det var i en tann hun uansett skal miste, men de ville ikke trekke den enda, så de boret i den i stedet. Vi er veldig nøye med tannpussen. Null bekymring fra tannlegens side. De var flinke til å forklare hva som skulle skje, de tøyset og min datter fikk hjelpe litt til med å holde noe, og legge på plass. Hun fikk bedøvelse, men først en krem som skulle bedøve, før bedøvelsessprøyten. De forklarte hva som kom til å skje når kremen virket og når bedøvelsen var satt i. Null grining, de sa hun var den tøffeste de hadde hatt hos tannlegen, og hun var kjempe stolt over sin egen innsats! :) Gode tannleger er gull verdt! :) 

Anonymkode: 5267b...d43

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men i helsike....! Godt man kan kle på seg blådressen når man skal være tøff i trynet på nett.

Ts: Det er nærmest smertefritt i dag.

• Liker 3
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min datter boret i en tann i fjor da hun gikk i 1.klasse (fem år, bursdag sent). Hun har sterke, sunne tenner, men får lett hull. Det var i en tann hun uansett skal miste, men de ville ikke trekke den enda, så de boret i den i stedet. Vi er veldig nøye med tannpussen. Null bekymring fra tannlegens side. De var flinke til å forklare hva som skulle skje, de tøyset og min datter fikk hjelpe litt til med å holde noe, og legge på plass. Hun fikk bedøvelse, men først en krem som skulle bedøve, før bedøvelsessprøyten. De forklarte hva som kom til å skje når kremen virket og når bedøvelsen var satt i. Null grining, de sa hun var den tøffeste de hadde hatt hos tannlegen, og hun var kjempe stolt over sin egen innsats! :) Gode tannleger er gull verdt! :) 

Anonymkode: 5267b...d43

Tusen takk for fint svar:) Vi er også nøye med tannpussen og gir flour, men noen får lettere hull. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke barn selv, men må bare tilføye: BEDØVELSE! Jeg måtte borre et hull da jeg var 4-5 år og av en eller annen grunn ville ikke moren min at jeg skulle få bedøvelse. Det gav meg en enorm tannlegeskrekk som fremdeles sitter i kroppen nå i voksen alder.

Anonymkode: ed52f...0ea

• Liker 2
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tull og tøys, som andre her også har kommentert. Jeg jobber på tannklinikk så dette vet jeg helt sikkert.

7 timer siden, Kvartz skrev:

Hvis det er melketann så bruker de vanligvis ikke å borre.

Dette er også bare "tull." Det kommer an på så mye.

Ikke gruv deg, tannlegene er så flinke idag, er ikke som før i tiden. Det er mye fokus på at pasientene ikke skal ha vondt, og på å ikke gi pasientene traumer. Er ikke barnet behandlingsmodent, så vil dere få komme flere gang for tilvenning før barnet må borre 😉

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...