Gå til innhold

Fritak fra obligatorisk undervisning høgskulen vestlandet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg begynner som student ved høgskulen vestlandet avdeling Bergen nå i høst. Jeg har obligatorisk undervisning med en fraværsgrense på 20 %. 

To av dagene har jeg ikke mulighet til å stille på undervisning, da jeg er part i en rettssak disse dagene. Vil det føres som godkjent fravær? Og vil det regnes med i totalen av fravær? 

Har prøvd å søke på skolen sine sider, men alt jeg finner er at velferdsgrunner også føres som fravær. 

Anonymkode: 636a9...fc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror ikke man kan unngå å få fravær uansett grunn. En person på mitt kull ble alvorlig syk et semester, og selv med dokumentasjon fra lege ble ikke dette tatt hensyn til. Personen ble forsinket i studiet med et halvt år. 

Men to dager er jo ikke spesielt mye, du vil ikke overskride fraværsgrensen med disse to dagene. 

Anonymkode: 7b0fa...ab3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er du ikke på vgs lenger med godkjent og ikke godkjent fravær, er du ikke til stede er det fravær. Men to dager er jo ikke mye, er du til stede resten av tiden er det ikke noe problem. 

Anonymkode: 68a94...ac7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solsmil

Sansynligvis vil du ikke få noe godkjent fravær. De setter en fraværsgrense på 20% nettop fordi man man være forhindret fra å møte av og til, uansett årsak. I utgangspunktet skal man møte opp på obligatorisk undervisning, men noen kan være syk, bortreist, i en begravelse, i en rettsak - og derfor har dere fått et slingringsmonn på 20%.

Endret av Solsmil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man går over 20% og har enten sykdom eller f.eks rettssak som grunn kan man søke om å ta eksamen likevel. Jeg fikk 50% fravær i et fag fordi det var et fag som bare varte over noen få timer sånn at når jeg var borte en dag så var det 50%. Jeg var veldig syk og var på legevakt den dagen og fikk godkjent fravær og kunne ta eksamen likevel. 

Anonymkode: c3891...990

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei

Jeg begynner som student ved høgskulen vestlandet avdeling Bergen nå i høst. Jeg har obligatorisk undervisning med en fraværsgrense på 20 %. 

To av dagene har jeg ikke mulighet til å stille på undervisning, da jeg er part i en rettssak disse dagene. Vil det føres som godkjent fravær? Og vil det regnes med i totalen av fravær? 

Har prøvd å søke på skolen sine sider, men alt jeg finner er at velferdsgrunner også føres som fravær. 

Anonymkode: 636a9...fc2

Da RINGER du høgskolen og spør.

Anonymkode: a5fd5...dd0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men vil disse to dagene utgjøre 20%? Det høres da litt spesielt ut. Har du så få dager med undervisning? 

Uansett ville jeg ha tatt kontakt med administrasjonen og funnet en løsning på det. Du kan jo ikke akkurat la være å møte i rettssak. 

Anonymkode: c065c...f1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...