Gå til innhold

I løpet av 10 år, hvor mye har forandret seg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg føler at dagens 25 åring er yngre enn de som var 25 for 10 år siden? De så eldre ut og hadde mer voksne roller virker det som?
I dag er det vanlig at de bor i barndomshjemmet enda, mens de studerer, søker jobber eller jobber.
For 10 ish år siden så hadde de gjerne barn, var etablert med utdannelse, jobb og hus? 
Hvordan er 25 åringene om 10 år? 

Anonymkode: 6ac1f...acb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hæ? Er det vanlig å bo hjemme når man er 25 år nå?
Jeg flyttet hjemmefra da jeg var 17 år, og kjenner ingen som fortsatt bor hjemme i en slik alder. 

Anonymkode: 8d5d2...8e5

• Liker 4
Skrevet

Det er nesten 20 år siden jeg var 25 og jeg synes ikke folk var mer voksne på den tiden.

• Liker 3
Skrevet

Så rart.  Jeg føler det motsatte.  Synes dagens unge både ser eldre ut og virker mer snusfornuftige enn det jeg selv gjorde i samme alder.  .

• Liker 1
Skrevet

20-åring her! Kan vel egentlig bekrefte det du sier. Og har også noen tanke rundt hvorfor det er slik. 

For ti år siden var ikke boligprisene slik de er idag. Det er vanskelig å finne seg et sted og bo for en ok penge som 16-åring (eller 20-åring for den saks skyld) som ikke ser ut som et narkoreir. Vi trenger også å spare mer penger til egenkapital og kan lettere gjøre dette ved å minimalisere utgiftene ved å bo hjemme. 

Dette fører til at det tar lengre tid før en flytter ut og får et stabilt og godt hjem, noe mange helst vil ha før de får barn. 

Ettersom at de bor så lenge hjemme og ikke får et umiddelbart ønske om barn åpner dette også eg mulighet for å være mer barnslig i oppførsel lenger. Når en flytter ut må en omfavne voksenlivet. Lære å lage mat, betale rekninger selv, vaske klær, rydde alle rom på egenhånd og finne ut hvordan en skal klare seg økonomisk på det lille en har som student. Alt dette gjør noe med en psykisk, men vil ikke skje så lenge mamma og pappa fortsetter å passe på. 

Anonymkode: c290e...63c

• Liker 3
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg føler at dagens 25 åring er yngre enn de som var 25 for 10 år siden? De så eldre ut og hadde mer voksne roller virker det som?
I dag er det vanlig at de bor i barndomshjemmet enda, mens de studerer, søker jobber eller jobber.
For 10 ish år siden så hadde de gjerne barn, var etablert med utdannelse, jobb og hus? 
Hvordan er 25 åringene om 10 år? 

Anonymkode: 6ac1f...acb

Stemmer ikke her jeg bor

Skrevet

Nå folk folk med nesa nede i mobiltelefonene HELE tiden.

Anonymkode: 4a4b9...6cd

• Liker 2
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

20-åring her! Kan vel egentlig bekrefte det du sier. Og har også noen tanke rundt hvorfor det er slik. 

For ti år siden var ikke boligprisene slik de er idag. Det er vanskelig å finne seg et sted og bo for en ok penge som 16-åring (eller 20-åring for den saks skyld) som ikke ser ut som et narkoreir. Vi trenger også å spare mer penger til egenkapital og kan lettere gjøre dette ved å minimalisere utgiftene ved å bo hjemme. 

Dette fører til at det tar lengre tid før en flytter ut og får et stabilt og godt hjem, noe mange helst vil ha før de får barn. 

Ettersom at de bor så lenge hjemme og ikke får et umiddelbart ønske om barn åpner dette også eg mulighet for å være mer barnslig i oppførsel lenger. Når en flytter ut må en omfavne voksenlivet. Lære å lage mat, betale rekninger selv, vaske klær, rydde alle rom på egenhånd og finne ut hvordan en skal klare seg økonomisk på det lille en har som student. Alt dette gjør noe med en psykisk, men vil ikke skje så lenge mamma og pappa fortsetter å passe på. 

Anonymkode: c290e...63c

Men dette lærer man vel også når man bor hjemme som voksen? :P Ellers har du et godt poeng, men alle er ikke så heldige at de kan bo hjemme. Men de som bor hjemme i voksen alder gjør det nok av grunner som du skriver her :)

Anonymkode: 40454...bb9

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men dette lærer man vel også når man bor hjemme som voksen? :P Ellers har du et godt poeng, men alle er ikke så heldige at de kan bo hjemme. Men de som bor hjemme i voksen alder gjør det nok av grunner som du skriver her :)

Anonymkode: 40454...bb9

Enig i det du skriver om å betale regninger etc.  Men ER man egentlig så heldig om man bor hjemme i voksen alder?  Tvert i mot, vil jeg påstå. 

Når man er ferdig med videregående er det best, både for den unge og foreldrene, at ungdommen flytter for seg selv. Det er viktig lærdom å disponere stipend og studielån selv.  Ikke minst viktig å sørge for å komme seg opp hver morgen uten at en forelder vekker.  Det har noe med følelsen av frihet og selvstendighet å gjøre!   

Synes det er leit at så mange foreldre frarøver barna sine dette fordi de selv føler seg bedre ved å fortsatt ha kontroll. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...