Gå til innhold

Når er tiden inne for at foreldrene våres møtes?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og samboeren har vært sammen i snart 2 år. Men ingen av foreldrene våres har møttes enda. Hva gjorde dere for at foreldrene deres skulle møtes? Tenker jo det er greit å snart introdusere dem til hverandre, men er litt usikker på hvordan. 

Anonymkode: df32e...1f9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aldri.. Blur bare krøll..

Eller, hvis dere har en annen type mor enn meg; be de på besøk sammen så fort som mulig. 

Anonymkode: 8e06b...611

• Liker 1
Skrevet

MÅ de møtes? Det holder når det blir barnedåp, bryllup, barnefødselsdager etc. Forrige samboer bodde jeg sammen med/var sammen med i 5 år. Mødrene våre møttes da vi vasket ut av leiligheten vi leide - for å flytte fra hverandre 😂

Anonymkode: 0bf80...3b1

• Liker 2
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og samboeren har vært sammen i snart 2 år. Men ingen av foreldrene våres har møttes enda. Hva gjorde dere for at foreldrene deres skulle møtes? Tenker jo det er greit å snart introdusere dem til hverandre, men er litt usikker på hvordan. 

Anonymkode: df32e...1f9

Jeg er så gammel at det ikke var vanlig å være samboere. Mine foreldre inviterte min manns foreldre på middag etter vi forlovet oss. (Er skilt fra han nå)
Siden dere er samboere så kan dere jo be begge foreldrepar på noe å spise hjemme hos dere. Jeg synes det er litt merkelig at samboere ikke lar foreldrene deres bli kjente med hverandre før det er barn i bildet.
Noen "ting" var enklere i gamle dager. Da folk forlovet seg, kom begges familier inn i bildet og ble kjent med hverandre. Nå flytter folk sammen ofte veldig unge og mange etter korte forhold. Mener det ikke som kritikk, folk får gjøre som de selv ønsker.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Belima skrev:

Jeg er så gammel at det ikke var vanlig å være samboere. Mine foreldre inviterte min manns foreldre på middag etter vi forlovet oss. (Er skilt fra han nå)
Siden dere er samboere så kan dere jo be begge foreldrepar på noe å spise hjemme hos dere. Jeg synes det er litt merkelig at samboere ikke lar foreldrene deres bli kjente med hverandre før det er barn i bildet.
Noen "ting" var enklere i gamle dager. Da folk forlovet seg, kom begges familier inn i bildet og ble kjent med hverandre. Nå flytter folk sammen ofte veldig unge og mange etter korte forhold. Mener det ikke som kritikk, folk får gjøre som de selv ønsker.

Mitt inntrykk er motsatt. Mange samboere i dag, er så opptatt med jobb og karrièrer, og fritiden brukes på venner, eller hans familie eller hennes familie. Samtidig er ikke et forhold nå slik det var før; et forhold nå er ikke "varig" på samme måte som før i tiden. Når mine foreldre møttes, og forlovet seg, var det mye mer naturlig at alle møttes, for da "visste" de at dette var for resten av livet. Sånn er det ikke i dag. Når man er ung og forelsket, er ikke familiemøter det man tenker mest på, hverken på ene eller andre måten. La dem nyte det. Kommer tidsnok "pliktbesøk". 

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mitt inntrykk er motsatt. Mange samboere i dag, er så opptatt med jobb og karrièrer, og fritiden brukes på venner, eller hans familie eller hennes familie. Samtidig er ikke et forhold nå slik det var før; et forhold nå er ikke "varig" på samme måte som før i tiden. Når mine foreldre møttes, og forlovet seg, var det mye mer naturlig at alle møttes, for da "visste" de at dette var for resten av livet. Sånn er det ikke i dag. Når man er ung og forelsket, er ikke familiemøter det man tenker mest på, hverken på ene eller andre måten. La dem nyte det. Kommer tidsnok "pliktbesøk". 

TS spør jo når andre synes det er greit at foreldre blir kjente. Da tenker jeg at dette forholdet er seriøst og at det er noe h*n vil skal vare og at de begynner å bli voksne. Så derfor mitt svar. Noe var enklere i gamle dager for foreldre, som dine foreldres måte å slå seg til ro på.  Nå må foreldre ofte forholde seg til flere samboere før ungene slår seg til ro. (Kritiserer fremdeles ikke, bare fakta)

Skrevet

Min ekssamboer og jeg hadde ikke barn sammen. Tror vi inviterte begge foreldrepar på kaffe etter at vi hadde vært sammen halvannet år ca, bodd sammen et halvt... Det ble ingen hyppig greie, men da hadde de ihvertfall møtt hverandre. 

Må innrømme at jeg ikke husker når de møtte min nåværende mann. Det er 17 år siden og både de og svigers er en så naturlig del av livene våre at det har blitt visket ut 😂

Skrevet

Vi har vært sammen i 10 år. Har tre barn sammen. Foreldrene våre har aldri møtt hverandre eller pratet sammen. Men nå har vi ikke så mye kontakt med svigers heller, og de bor i en annen by. 

Anonymkode: 1fd2d...695

Skrevet

Vi var sammen i 2/3år når vi introduserte familiene for hverandre :) vi inviterte alle til bursdagsmiddag på både min og hans dag. Synes det er veldig koselig!!

Anonymkode: c74f0...05a

Skrevet

Det kan jeg ikke huske en gang... noe formelt møte var det i alle fall ikke. Og nå er vi alle en helt naturlig del av hverandres liv. 

Både vi, mine foreldre og mannens foreldre er ganske sosiale mennesker, med "åpent hus" policy. Så det var sikkert i forbindelse med en feiring eller høytid, eller at de bare tilfeldig var på besøk her samtidig. Og fra tidlig i forholdet ble mine foreldre invitert til hans foreldre i førjulsmiddag, hans foreldre stakk innom mine på 17.mai, og etterhvert feiret vi gjerne julen som storfamilie hos oss. Og det hender at foreldreparene som nå begge er pensjonister møtes og gjør ting uten oss, både i inn- og utland. 

Anonymkode: ba8c9...cba

Skrevet

Gift i 10 år, de har fremdeles ikke møtt hverandre. Det skal sies at det både er kulturforskjell, alder og sykdom i bildet, men vi har altså ikke sett for oss at et møte ville bli særlig vellykket i det hele tatt. Møter begge sider regelmessig, men på hver sin kant.

Anonymkode: e0c58...0da

Skrevet

Foreldrene våre møtte ikke hverandre før i bryllupet vårt, da hadde vi vært sammen i åtte år. Familiene våre er fra to helt ulike deler av landet og i tillegg bor jeg og mannen i en tredje landsdel så det ble aldri slik at alle var her samtidig. Hadde vi hatt familiene våre nærmere hadde de sikkert truffet hverandre før det. Hvis dere bor slik at det er praktisk mulig å treffes er det ikke bare å invitere på middag eller noe sånt? Det trenger ikke være mer komplisert enn det.

Skrevet

Jeg er litt splittet når det kommer til dette. Tenker at med mindre man er forlovet er det ikke noe poeng i , og selv da så er det for meg liksom ting som dåp, bryllup osv de eneste naturlige settingene. Men jeg har mange ganger ønsket at jeg har en mer åpen type familiedynamikk, og er man av den typen hvor foreldrene har hagefest /middag hver sommer med familien og sånne type samlinger så faller det seg kanskje mer naturlig å spørre sin sønn/datters kjæreste om ikke foreldrene hans/hennes vil komme også. Min familie er VELDIG lukka sånn sett, så tror aldri det ville falt de inn å invitere noen utenfra desverre, det er litt synd, men samtidig ser jeg for meg at det hele ville blitt veldig stramt og kleint og påtatt om hadde skjedd. Mens min vennindes familie er veldig avslappet og rause og inkluderende, og der hadde det helt sikkert vært mer naturlig og hyggelig.

Hvis dere er forlovet så er forslaget om å invitere begge familier til bursdagsselskap en god ide, om begge vet at sin familie er åpen og lette å snakke med for fremmede.

Hvis dere ikke er forlovet så tenker jeg det kanskje er best å vente. 2 år er ikke lenge å være sammen, men det kommer jo kanskje litt an på alderen deres også, om dere er 25 eller 35.

Uansett syns jeg det var fint du spurte om det her inne, for det er nyttig å lese andres svar syns jeg også!
Vi har vært sammen i 4 år og forlovet oss i år og våre familier har aldri møtt hverandre eller snakket sammen og det har faktisk vært en bekymring for meg hvordan brylluppet blir når de møtes der for første gang for hans familie er åpen og pratsom mens min familie er lukket og fremstår litt dømmende og uinteresserte i nye folk 😕

Anonymkode: c17a0...0df

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...