AnonymBruker Skrevet 13. august 2018 #1 Skrevet 13. august 2018 Dere som liker å trene. Er det vanlig å slite med å puste? At det svir i brystet og gjør fysisk vondt av å puste så tungt? Får dere blodsmak i munnen og trykk i ørene? For min del så er det det verste ved trening. Jeg får panikk, bokstavelig talt panikkangst av "symptomene" på trening. Jeg er nå overvektig og det kan vell gjøre ting verre, men disse plagene har jeg hatt siden tidlig barneskolen. Panikken over det som skjer i kroppen, tung pust, puste høyt, stikking og svie i brystet, blodsmak i munnen, susing og trykk i ørene osv. Er usikker på om dette er normalt, hvis det er det så gir jeg opp. Driter i å bli tynn og sunn, klarer ikke å lide meg igjennom symptomene på trening. Anonymkode: 844c5...57a
VET Skrevet 13. august 2018 #2 Skrevet 13. august 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere som liker å trene. Er det vanlig å slite med å puste? At det svir i brystet og gjør fysisk vondt av å puste så tungt? Får dere blodsmak i munnen og trykk i ørene? For min del så er det det verste ved trening. Jeg får panikk, bokstavelig talt panikkangst av "symptomene" på trening. Jeg er nå overvektig og det kan vell gjøre ting verre, men disse plagene har jeg hatt siden tidlig barneskolen. Panikken over det som skjer i kroppen, tung pust, puste høyt, stikking og svie i brystet, blodsmak i munnen, susing og trykk i ørene osv. Er usikker på om dette er normalt, hvis det er det så gir jeg opp. Driter i å bli tynn og sunn, klarer ikke å lide meg igjennom symptomene på trening. Anonymkode: 844c5...57a Høres ut som klassisk innbytterpuls. Varmer du opp skikkelig før du trår til?
AnonymBruker Skrevet 13. august 2018 #3 Skrevet 13. august 2018 SKjer det når du kjører intervall eller? Isåfall er det ikke unormalt.. hvis du er på vo2max så kjennes det på pusten. Anonymkode: f6186...e5e
Gjest gjest- silje Skrevet 13. august 2018 #4 Skrevet 13. august 2018 Ja i starten var det kjempevondt! Kollapset på gulvet i gangen etter første løpeøkt på under en 1km, klarte rett og slett ikke å komme meg inn til sengen. Da hadde jeg løpt hele den bittelille ruten jeg hadde bestemt meg, for uten å stoppe. Det er nå 5år siden. Da var jeg overvektig, hadde mye astmaanfall og røkte. Nå er jeg normalvektig, trener 6g i uken, røykfri, og har kun hatt 1 astmaanfall i løpet av de siste 3 årene(min feil, tok meg helt ut på intervaltrening).
AnonymBruker Skrevet 13. august 2018 #5 Skrevet 13. august 2018 Jeg får slik f. eks. hvis jeg begynner veldig brått å løpe, løfter veldig tungt uten god oppvarming eller hvis det f. eks. er kaldt og jeg anstrenger meg. Har anstrengelsesastma, men vet ikke om det har med den å gjøre. Har iallefall vent meg til det 🙂 Anonymkode: 83579...fa7 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2018 #6 Skrevet 13. august 2018 Da jeg begynte å trene opplevde jeg akkurat det du beskriver. Fysisk aktivitet er belastende for en utrent kropp, og den høye pulsen, trykket i ørene ect kan skape en følelse av panikk. Jeg trodde jeg fikk anfall av et eller annet slag, og hadde masse katastrofetanker da jeg trente. Litt flaut, men jeg gikk til lege som friskemeldte meg og sa rett ut at jeg nok bare var utrent, men trening ikke var farlig. Tvert i mot, det var det beste jeg kunne gjøre for kroppen. Nå trener jeg regelmessig, og er ikke redd for å ha det litt ubehagelig. Det blir bedre! Men pass på å ikke presse deg selv for mye i starten. Ta det rolig og gradvis. Anonymkode: eeced...8a1 2
AnonymBruker Skrevet 14. august 2018 #7 Skrevet 14. august 2018 Du trenger absolutt ikke å trene sånn for å gå ned i vekt! Last ned appen Lifesum og pass på at du ligger ordentlig i kaloriunderskudd. Jeg har gått ned masse på den måten. Å gå turer og av og til svømme litt er nok fysisk aktivitet for meg:) Anonymkode: 22cfa...cea 2
debattanten Skrevet 14. august 2018 #8 Skrevet 14. august 2018 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Dere som liker å trene. Er det vanlig å slite med å puste? At det svir i brystet og gjør fysisk vondt av å puste så tungt? Får dere blodsmak i munnen og trykk i ørene? For min del så er det det verste ved trening. Jeg får panikk, bokstavelig talt panikkangst av "symptomene" på trening. Jeg er nå overvektig og det kan vell gjøre ting verre, men disse plagene har jeg hatt siden tidlig barneskolen. Panikken over det som skjer i kroppen, tung pust, puste høyt, stikking og svie i brystet, blodsmak i munnen, susing og trykk i ørene osv. Er usikker på om dette er normalt, hvis det er det så gir jeg opp. Driter i å bli tynn og sunn, klarer ikke å lide meg igjennom symptomene på trening. Anonymkode: 844c5...57a Du blir jo slik bare fordi du er i ræva form og feit. Det blir bedre om du orker å bevege deg litt mer enn en gang, kanskje ta det litt roligere. Trening trenger ikke kreve at du presser deg 100%. Kosthold er uansett det viktigste, du klarer aldri å vinne kampen mot gaffelen med trening. Trening gir dog andre helsegevinster, både fysisk og mentalt. Du burde ha mer panikkangst over hvordan kroppen din har det på innsiden. Symptomene du fikk under trening burde være et kraftig advarsel. 1
matrobot Skrevet 14. august 2018 #9 Skrevet 14. august 2018 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Dere som liker å trene. Er det vanlig å slite med å puste? At det svir i brystet og gjør fysisk vondt av å puste så tungt? Får dere blodsmak i munnen og trykk i ørene? Hvis jeg gir maks, så kan det skje ja. Det er ikke uvanlig at det skjer i en konkurransepreget idrett. Det er heldigvis sjelden jeg konkurrerer, så jeg kontrollerer hvor mye jeg yter. 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Driter i å bli tynn og sunn, klarer ikke å lide meg igjennom symptomene på trening. Hvis du ikke trener, kan det bli verre og verre. Snart orker man knapt å gå eller reise seg opp fra sofaen i hele tatt. Jeg anbefaler deg å ta det roligere når du trener. Jeg vet riktignok ikke hvordan du trente til disse "symptomene", men hva med lange gåturer isteden? Det er jo en grei start. Og hvordan er kostholdet ditt? Spiser jeg mye usunt, sliter jeg enda mer når jeg trener. Jeg var på en firmafest i helgen istad og klarte knapt å løpe halvparten av det jeg skulle løpe dagen etterpå. Litt skremmende hvor mye alkohol og usunne mat påvirker dagen etterpå 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2018 #10 Skrevet 14. august 2018 Ja, det er nok ganske vanlig når man er i elendig form, og setter i gang for hardt i forhold til formen. Jeg har også kastet opp, som heller ikke er uvanlig, og nesten besvimt et par ganger. Anonymkode: e457d...389 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2018 #11 Skrevet 14. august 2018 Du bør gjøre en gradvis opptrening når du er såpass utrent og i tillegg overvektig. (Jeg blir bare sånn som det om jeg ikke er form/syk eller det er lenge siden jeg har trent) Anonymkode: 40a54...67f 1
BlendaSensitive Skrevet 14. august 2018 #12 Skrevet 14. august 2018 Varm opp forsiktig så du blir ordentlig varm, før du kjører på skikkelig. Ellers er dette jo symptomer på "å være dårlig trent". Noe som bekjempes med å trene intervaller og øke kondisjonen, helt enkelt. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå