Gå til innhold

Fermentering

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har prøvd å fermentere gulrot og blomkål, som jeg fant i en oppskrift. Det smaker både litt surt, og lukter litt surt, vet ikke helt om resultatet er riktig, men.. Det står overalt at det skal lagres kaldt (når det er ferdig fermentert.) Men skal man beholde vannet i glasset, eller helle vannet ut? Noen som vet?

Anonymkode: a3786...46b

Gjest Overrasket
Skrevet

Jeg heller av væsken fra revne grønnsaker før lagring og oppbevarer alt samlet for grønnsaker i større biter. Fermenteringsvæsken er ikke farlig, du kan i og for seg drikke den. Hvis du synes surheten er for fremtredende kan du prøve deg frem med f.eks. chili og anndre ingredienser som gir en mer kompleks smak. Gulrot gjør seg veldig godt med chili.

Skrevet

Ja du bør ha fermenteringsvæsken i under lagring. Den beskytter grønnsakene, i kjøleskap vil prosessen sakke ned og det blir ikke så mye surere. Min erfaring er at surkål blir bedre og mildere på smak av lagring. Fermenterer den ferdig på kjøkkenbenken i ca en uke og så setter jeg den kaldt i kjøleskap eller bod i minst en måned. Du kan bruke litt av væsken som starter til neste batch med surkål. 

Bland gjerne kål og gulrot som personen over her skriver, det gir en mildere surkål. 

les gjerne inne på Bente Brunvolls eller Gry Hammers blogg, de skriver mye om fermentering.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...