Gå til innhold

Male tak og vegg i mørk farge - soverom

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei hei! Er det noen her som har malt tak og vegg i mørke farger? Vurderer sterkt å gjøre dette, men er usikker på om det vil bli fint eller at det kan bli for mørkt. Tenker på fargen Oslo. Evt St paulsblue. Liker farger som er blågrønne. Men er åpen for det meste i grunn. 

Noen her som har gjort dette selv og er fornøyde? Hvilken farge har dere valgt? Har dere samme farge på tak og vegg, eller forskjellige? 

😄

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Er jo mer vanlig med hvitt tak da.. 

Ellers så er de fargene du nevner fine til vegg.. 

Endret av Forundret..
Jævla auticorr
Skrevet

Jeg har en type mørk mosegrønn på tak og gulv på soverommet, og tømmervegger. Veldig fornøyd med mørkt der inne. Har og mørkt tak og gulv på badet. Tror jeg kommer til å velge farge på de fleste tak fremover.

Anonymkode: cfc95...f9b

• Liker 1
Skrevet

Da bør rommet være stort! Malte soverommet på 7m2 med Soft teal, men turte ikke røre taket da det ble liten romfølelse. Har malt taket på kjøkkenet med Blushed peach, men ikke veggene, det ble stilig. Hvitt tak er hella boring. 

Hvis jeg var deg ville tatt lysegrått tak med mørke farger. Jotun har forresten bildeeksempler på å male tak + rom for mange farger, du kan jo se på nettsidene deres. 

Anonymkode: d5a85...7e6

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, Forundret.. skrev:

Er jo mer vanlig med hvitt tak da.. 

Ellers så er de fargene du nevner fine til vegg.. 

Vet at det er det som er vanlig, men nå ønsket vi ikke at det skulle være vanlig. 😉 Er litt lei av det vanlige hvite og vil gjøre noe med taket når det først skal males. 😄 Det er jo nå begynt å bli flere og flere som maler taket i en farge. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg har Jotun sin "Sophisticated Blue" på to av fire vegger på soverommet, med svarte møbler til. 
Jeg liker veldig godt den koselige og dempede følelsen den mørke fargen gir rommet. Rommet er meget stort, og jeg har vurdert å male taket mørkt. Jeg har derimot malt to av soveromstakene på hytta mørke, og syns det er kjempestilig. Eneste du burde være forberedt på, er at det føles litt lavere under taket på disse rommene, i forhold til rommene jeg hvitbeiset.
Jeg syns du skal prøve! Det verste som kan skje, er bare at du må male det hvitt igjen.

• Liker 1
Skrevet

Jeg selger en del maling og jeg har ikke hørt noe om å male tak annet enn hvitt. 

Men én gjør jo som en ønsker. 

Så mørke tak og vegger vil nok få rommet til å virke mye mindre ut. 

Anonymkode: 3b83e...dc0

Skrevet

Malte nylig soverommet i Byge, skap og nattbord i Sophisticated Blue. Nydelige farger sammen👌🏼Taket beholdt vi hvitt, men valgte å male gulvlistene i samme farge som veggene, taklister har vi ikke.

Hadde rommet vært større hadde jeg valgt to vegger i Sophisticated Blue og to vegger pluss tak i Byge.

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da bør rommet være stort! Malte soverommet på 7m2 med Soft teal, men turte ikke røre taket da det ble liten romfølelse. Har malt taket på kjøkkenet med Blushed peach, men ikke veggene, det ble stilig. Hvitt tak er hella boring. 

Hvis jeg var deg ville tatt lysegrått tak med mørke farger. Jotun har forresten bildeeksempler på å male tak + rom for mange farger, du kan jo se på nettsidene deres. 

Anonymkode: d5a85...7e6

Rommet er ikke så veldig stort. Så det blir jo litt i det mørkeste laget med de fargene jeg nevnte. Men nå har vi et garderobeskap fra IKEA på hele den ene veggen og det er hvitt. Og en annen vegg er det vindu og altandør. Tenker litt på at det ikke gjør noe om det er mørkt på soverom.  Skal se mer på jotun og for inspirasjon. 😄 Var på et hotel i sommer og synes det var så stilig med mørkt tak og vegger. Der var det mørkest i tak og noe lysere på vegg. Men det var litt grå og lilla toner. Eller den virket lilla. Kanskje den vår grå den og. 😊

Skrevet

Hvis rommet er veldig lite, kan du kanskje prøve å ta den lyseste fargen i taket? Er veldig tøft, det også.

image.png.ccb7ea545753b53a4a0259e9ee1b91bc.png

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg selger en del maling og jeg har ikke hørt noe om å male tak annet enn hvitt. 

Men én gjør jo som en ønsker. 

Så mørke tak og vegger vil nok få rommet til å virke mye mindre ut. 

Anonymkode: 3b83e...dc0

Er litt rart at du ikke har hørt om det hvis du selger maling, da det er blitt en økende trend en stund nå. Men kanskje ikke trenden har nådd alle steder enda. 😊 Ideen har jeg fått av å lese og se andre gjøre det samme. Men det er mange farge kombinasjoner. Er bare å finne det rette. Ville ikke gjort dette i feks stuen. Men vi har plan om å male tak på badet i løpet av uken. Men veggene har lyse fliser. Er fort gjort å male det hvitt igjen hvis vi angrer. Er ikke så stor flate. Tror det blir stilig jeg. 😉 

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, bopera skrev:

Hvis rommet er veldig lite, kan du kanskje prøve å ta den lyseste fargen i taket? Er veldig tøft, det også.

image.png.ccb7ea545753b53a4a0259e9ee1b91bc.png

Stilig! 👍😄Det likte jeg. Hvilken farge er det? 

Skrevet
25 minutter siden, bopera skrev:

Jeg har Jotun sin "Sophisticated Blue" på to av fire vegger på soverommet, med svarte møbler til. 
Jeg liker veldig godt den koselige og dempede følelsen den mørke fargen gir rommet. Rommet er meget stort, og jeg har vurdert å male taket mørkt. Jeg har derimot malt to av soveromstakene på hytta mørke, og syns det er kjempestilig. Eneste du burde være forberedt på, er at det føles litt lavere under taket på disse rommene, i forhold til rommene jeg hvitbeiset.
Jeg syns du skal prøve! Det verste som kan skje, er bare at du må male det hvitt igjen.

Det er jo bare å male over. Det har du rett i! 😄 Synes det er gøy å male med andre farger enn det som er så vanlig. Også får en litt mer personlig preg på det enn når det feks er hvite tak og hvite vegger. 😄😊👩‍🎨

• Liker 1
Skrevet

Jeg har malt veggene mørke, men turte ikke å male taket mørket også. Skulle jeg har gjort det igjen, hadde jeg malt taket mørkt også. I hvert fall mørkere enn hvitt. ;) 

Jeg vurderte Hule eller Oslo, og endte opp med Oslo. Gulvet er malt i Dempet sort. 

• Liker 1
Skrevet
34 minutter siden, Vampen skrev:

Jeg har malt veggene mørke, men turte ikke å male taket mørket også. Skulle jeg har gjort det igjen, hadde jeg malt taket mørkt også. I hvert fall mørkere enn hvitt. ;) 

Jeg vurderte Hule eller Oslo, og endte opp med Oslo. Gulvet er malt i Dempet sort. 

Har ihvertfall lyst å male taket i en farge, men jeg tenker nå litt på en lysere farge enn veggene. Hvis jeg velger å male veggene i Oslo, så kunne taket blitt malt i en farge som er noen nyanser lysere. Prøver nå å finne ut hvilken farge som kunne blitt en fin kombinasjon til Oslo. 😄

Skrevet
1 time siden, bopera skrev:

Malte hele rommet i den fargen, men beholdt taket hvitt, men vårt soverom er bare på 10 kvm. Elsker den lukseriøse følelsen mørke farger gir ❤️

Anonymkode: d8ad2...b9d

• Liker 2
Skrevet

Vanskelig å se eventuelle edderkopper når både tak og vegger er mørke 😮

Anonymkode: 6add4...d99

• Liker 4
Skrevet

Har ikke malt taket, men har en svart fondvegg på soverommet nå. Syns det er helt NYDELIG - og vi sover bedre!
Hadde mørkegrått soverom der jeg bodde før - sov bedre da også enn i hvitt. Og soverommet er vel det rommet som er best å male i mørke farger om man først skal :) 

Anonymkode: 0e94f...5dc

• Liker 2
Skrevet (endret)

Synes det kan være kjempefint om det passer med det du har ellers. Mørke farger på vegg og tak kan like gjerne få et lite rom til å føles større ved at man ikke helt ser/får riktig fornemmelse av hvor stort det egentlig er :jepp:

Endret av Rumle
  • Liker 1
Skrevet (endret)
10 minutter siden, Jolen77 skrev:

Har ihvertfall lyst å male taket i en farge, men jeg tenker nå litt på en lysere farge enn veggene. Hvis jeg velger å male veggene i Oslo, så kunne taket blitt malt i en farge som er noen nyanser lysere. Prøver nå å finne ut hvilken farge som kunne blitt en fin kombinasjon til Oslo. 😄

Jeg har prøvd å finne noe som passer til Soft teal av samme årsak, og jeg mener å huske at Oslo ofte ble nevnt med farger som Linblå og St. Pauls blue? Jeg vil også tro den er fin mot gråtoner. Jeg synes egentlig den er fin mot mye, men funker sikkert best mot kalde undertoner. :) 

Endret av Vampen
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...