Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

Var hos legen og tok opp problematikk med cyster og menssmerter . Lite svar og få . Jeg har mange spørsmål rundt om jeg får el i det hele tatt osv, men hun sier det ikke er noe å gjøre og siden jeg va på gyn i forbindelse med cyste og det var normale funn utenom konturene av en cysteruptur. 

Vil derfor vurdere privat gynekolog . Noen som har erfaring og vet om de er mer behjelpelige ? Ville gjerne tatt noen blodprøver for å måle hormonverdiene og sånn og. Kan de gjøre det ...?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er gynekolog du må til for disse tingene ja, få henvisning av legen du ☺️👍🏽

Skrevet

Det er ikke slik at de private legene, uansett hvilke spesialister de er, har noen magiske undersøkelsesmetoder som de offentlige ikke har, eller på mystisk vis finner cyster som offentlige leger ikke finner. De har akkurat samme medisinske bakgrunn og gjør akkurat de samme medisinskfaglige vurderingene. 

Mulighetene for at du kan få tatt flere prøver når du betaler for det selv, er selvsagt tilstede. Husk da bare at hvis det hadde vært vurdert som helsemessig nødvendig, ville du fått samme prøve i det offentlige helsevesenet også. 

Anonymkode: 9022c...a14

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke slik at de private legene, uansett hvilke spesialister de er, har noen magiske undersøkelsesmetoder som de offentlige ikke har, eller på mystisk vis finner cyster som offentlige leger ikke finner. De har akkurat samme medisinske bakgrunn og gjør akkurat de samme medisinskfaglige vurderingene. 

Mulighetene for at du kan få tatt flere prøver når du betaler for det selv, er selvsagt tilstede. Husk da bare at hvis det hadde vært vurdert som helsemessig nødvendig, ville du fått samme prøve i det offentlige helsevesenet også. 

Det handler vel om prioritering hos spesialistene. 

Jeg har smerter i forbindelse med menstruasjon som tidvis driver meg til vannvidd. Kaldsvette, oppkast, diare og sinnsyke livmorkramper slik at jeg ikke kan stå oppreist. Var hos en gynekolog som jeg ble henvist til av fastlegen. Han sa bare at det var vanskelig å se noe på UL, men om jeg noensinne skulle ha barn og fikk problemer kunne jeg henvises videre... Så ingen flere undersøkelser uten barneønske nei! Vurderer privat kikkhullsundersøkelse, men dette er veldig dyrt (32 000). 

Så ts: prøv først å få henvisning offentlig, men ikke noe garanti for å bli undersøkt ordentlig. 

Anonymkode: c3b52...1e2

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det handler vel om prioritering hos spesialistene. 

Jeg har smerter i forbindelse med menstruasjon som tidvis driver meg til vannvidd. Kaldsvette, oppkast, diare og sinnsyke livmorkramper slik at jeg ikke kan stå oppreist. Var hos en gynekolog som jeg ble henvist til av fastlegen. Han sa bare at det var vanskelig å se noe på UL, men om jeg noensinne skulle ha barn og fikk problemer kunne jeg henvises videre... Så ingen flere undersøkelser uten barneønske nei! Vurderer privat kikkhullsundersøkelse, men dette er veldig dyrt (32 000). 

Så ts: prøv først å få henvisning offentlig, men ikke noe garanti for å bli undersøkt ordentlig. 

Anonymkode: c3b52...1e2

Dette er tullete av legen å svare. Vet ikke gynekologen han endometriose er så må du finne en gynekolog så vet hva endometriose er. Privat skal ikke være nødvendig å oppsøke for å få hjelp, berken for deg eller ts. 

24 minutter siden, Febmamma skrev:

Hei. 

Var hos legen og tok opp problematikk med cyster og menssmerter . Lite svar og få . Jeg har mange spørsmål rundt om jeg får el i det hele tatt osv, men hun sier det ikke er noe å gjøre og siden jeg va på gyn i forbindelse med cyste og det var normale funn utenom konturene av en cysteruptur. 

Vil derfor vurdere privat gynekolog . Noen som har erfaring og vet om de er mer behjelpelige ? Ville gjerne tatt noen blodprøver for å måle hormonverdiene og sånn og. Kan de gjøre det ...?

Er det mindre enn ett år siden du var hos gyn? Da skal du kunne komme til uten bny henvisning for samme problematikk. Å måle hormonverdier med din problematikk har ingenting for seg. Med cysteruptur og det du beskriver så tenker jeg endometriose også hos deg. 

Ellers er jeg enig med det voldsomme svaret over, at samme spsialitet skal i utgangspunket gjøre samme medisinske vurderinger, men noen er faktisk mer opplyste og mer behjelpelige enn andre uansett hvor de får sin lønn fra. 

Anonymkode: cc16a...5f4

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Handler ikke om jeg er ute etter å finne ting de offentlige ikke klarer . De klarer akkurat det samme . 

Dette er absolutt ikke helsemessig nødvendig , men for meg så betyr det mye å få en skikkelig forklaring på hvorfor ting er som de er fra faglig hold og ikke fra forum tråder som sier de tror jeg har endometriose osv :) jeg vil jo VITE om jeg har det eller ikke 

derfor jeg vurderer privat - for selvfølgelig skjønner jeg at jeg per dags dato ikke blir prioritert av spesialisthelsetjenesten . Og fastlegen ikke kan så veldig mye om det . Hadde bare håpt på noen blodprøver det , men om de kan ta blodprøver privat så vil jeg heller det . Fastlegekontorene har så tids - og ressurspress at de anser det nok ikke som nødvendig . Men for meg personlig så føles nødvendig :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...