Gå til innhold

Dere som har tatt slankeoperasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 160 cm høy og 97 kilo. De siste årene har jeg svinget mellom 110 og 90 kilo. Jeg syns det er lett å gå ned i vekt, men veldig vanskelig å være der nede. 

Jeg har ingrn følgesykdommer av overvekten min. Men sliter med vonde skuldre og armer. 

Jeg snuser litt på tanken om å snakke med legen min om en slankeoperasjon, men jeg er veldig rett bivirkningene. 

På hvilket grunnlag fikk du operasjon? Hvordan var prosessen? Blir en tilbudt operasjon for  å forhindre fremtidige sykdommer selv om en ikke har det i dag? Hva må til for å bli godkjent?

Anonymkode: 46b8b...e55

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg opererte privat og betalte alt selv.

De første årene var helt topp, så kom nedturen sakte men sikkert.

Problemer med å spise nok, da jeg ofte blir uvel bare sv å se mat. Blir kvalm av å spise ofte.

Hukommelsen sliter jeg veldig med. Glemmer veldig mye, noe som har ført til at jeg ikke kan fortsette i jobben jeg har. Der må jeg oppdatere meg daglig og det fungerer ikke lenger. Sykmeldt på 8 mnd nå og vet at veien tilbake til jobben ikke vil skje.

Sover enda dårligere enn før op. Vi snakker om å slite voldsomt med søvn.

Fatigue og total utmattelse. Alt er ett ork. Bare å ta en dusj på 5 min tapper meg helt for den bittelille energien jeg kanskje har en dag.

Jeg har også fått fibromyalgi etter op.

Jeg vet om mange som sliter med akkurat det samme som meg. 

Mange sliter med voldsomme smerter i ettertid og bruker sterke smertestillende. Flere har blitt ufør pga ettervirkninger som jeg har nevnt.

Jeg vet ærlig talt ikke om jeg vil anbefale deg eller noen andre en slik op.

Jeg ble op i 2012

Anonymkode: ee8a4...3b6

• Liker 2
Skrevet

Med 160 cm/97 kg uten følgesykdommer er du ikke tung nok til å få dekket operasjon fra det offentlige. 

Hvorfor ikke prøve Mysimba først? 

Anonymkode: d34d9...d9c

Skrevet

Har du prøvd å gå i noen form for terapi eller en annen form for oppfølging med fokus på det mentale? Mener ikke at du er psykisk syk altså, men vektnedgang sitter jo i nesten alle tilfeller i hodet. Du klarer å gå ned så er det til slutt noe i hodet ditt som gjør at du begynner å spise igjen, det er der problemet ligger.

Skrevet

Jeg er ikke operert, men er i starten av en prosess. Vet ikke om det ender med operasjon eller hva jeg ender opp med.

Det første du må gjøre er å bestille en time hos fastlegen din der du forklarer problemet ditt, og ber om å bli henvist til overvektsklikikken/ sykehuset du hører til. Der er det ikke bare operasjon det er snakk om, men det er et av alternative. 

For å få hjelp av det offentlige så må du ha BMI på 40 eller mer uten tilleggssykdom. Med tilleggssykdom må du ha BMI på 35 og opp.

Hvis du skal opereres av det offentlige så er det en lang prosess, og du må regne med at prosessen tar minimum 1 år, og før det blir snakk om ev operasjon så må du igjennom et livsstilsendrings kurs. 

Her på KG vil du ikke få vite annet enn det negative, så jeg anbefaler deg å melde deg inn i en gruppe på facebook som heter 'Slankeoperasjon" Der får du vite både det negative og positive. Du vil få masse tips og se andres erfaringer. 

Noen er uheldige og ender opp med komplikasjoner, mens det går helt fint med andre. Mange av de som har fått komplikasjoner sier også at de ikke angrer på operasjonen, og at de ville gjort det igjen, at de tross alt har det bedre etter operasjon enn som kraftig overvektige. 

Jeg tror heller ikke at det offentlige bruker masse midler på operasjoner som gjør folk arbeidsufør og gir folk masse plager som koster staten masse penger.

Anonymkode: a04f9...7db

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...