AnonymBruker Skrevet 13. august 2018 #1 Skrevet 13. august 2018 Har lenge tenkt på å studere eiendomsmegling, men hører noen er negative om det når jeg snakker om det. Er det et usikkert yrke? Noen tror ikke at eiendomsmeglere trengs om et par år, men det høres jo rart ut. Ikke alle er interesserte i å selge hus helt selv? Noen som er eiendomsmegler eller studerer som kan gi meg noen tips? 🙂 Det blir enten det eller økonomi og administrasjon. Anonymkode: 6af54...13d
AnonymBruker Skrevet 13. august 2018 #2 Skrevet 13. august 2018 De som advarer mot dette har et poeng, og det er vel på grunn av flere momenter. For eksempel, så er det mye "overetablering" i bransjen. Sagt på en annen måte, så var det tidligere ikke et krav om å gå eiendomsmegler ved BI. Jeg husker på 2000-tallet når markedet "kokte", slik det gjør nå før alt gikk i dass for nesten nøyaktig ti år siden (høsten 2008 + hele året i 2009), så kunne til og med telefonselgere være "eiendomsmeglere". Du hadde også mange advokatfullmektige eller advokater som drev på med dette også. Nå kan ikke tlf.selgere lenger jobbe uten godkjenning, men såvidt jeg vet var de heller ikke "tvunget" til å ta eiendomsmeglerstudiet. Advokater derimot, kan holde på med dette, så ingen hindringer der. Det som ellers har skjedd de siste 10 - 15 årene i forhold til dette studiet er at bransjen har kjørt studiet "Øst-Europa" style, og det betyr fjerning av fastlønn. Med andre ord, mange (men ikke alle selvsagt) ferske meglere må rett og slett enten selge eller sulte. De får i lønn det de selger. That's it. Her er en ganske fersk artikkel angående dette - fra ifjor (2017). https://www.nrk.no/dokumentar/xl/ekstreme-arbeidsforhold-for-unge-meglere-1.13752071 Her er en til: https://www.dnbeiendom.no/altombolig/kjop-og-salg/tips-til-selgere/hvor-mye-tjener-en-eiendomsmegler/ Mitt inntrykk er at hvis du skal ha en sjanse her, så bør du være: 1) Ekstremt "utadvendt" person, som lett bygger nettverk, men det igjen krever som oftest at: 2) Du ser VELDIG bra ut utseendemessig, helst ei "hot babe" eller en tilsvarende kjekk mann 3) Så i tillegg til punkt 1 og 2, skal du selvsagt ha et veldig godt karaktersnitt - helst B - og sikkert noe "erfaring" fra boligsalg, og det kan være sommerjobb eller whatever. Eller kanskje erfaring fra salg når det gjelder andre tjenester / produkter / varer. Så, hvis alle disse tre tingene er på plass, så har du en god nok (50 / 50) sjanse til å "starte" med 0 kroner i fast lønn og alt basert på provisjon hos en eller annen eiendomsmegler. Som du ser av den første linken min fra NRK, så er det kun 54% av meglere med under 2 år arb.erfaring som mener at de har en lønn de kan leve av. Anonymkode: 3b022...fe2 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå