Gå til innhold

Å ta kontormedarbeider-fag?

Luralitt

Anbefalte innlegg

Du kan også prøve feks velferdsteknologi. Det finnes pasienthoteller der ansatte må ha sykepleierbakgrunn.

Du kan jobbe i NAV og andre etater. Sykepleier betyr absolutt ikke bare sykehus og sykehjem.

Du kan til og med leie deg selv ut på oppdrag.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 minutter siden, SunnivaOslo skrev:

Jo det gjør man. Sjekket treider nå og de har ekstra moduler innen det. Jeg vet ikke nøyaktig hva de jeg kjenner får lov til eller ikke, men de jobber nå engang som dette.

Jeg bare sier det er flere veier å gå. Finnes mellomledere uten utdannelse som arbeidet seg opp og nå sitter på god kunnskap og kompetanse og finnes de som har bachelor i ledelsesfag som ikke får prøve seg som 1.linjeleder engang.

Finnes de som lett fikk en kontrorjobb for 7 år siden og der nye søkere nå må ha master.

Ok, da er det nytt evt, men som du sier, du vet ikke hva de jobber med, så da spørs det om de er sekretær eller helsesekretær? Opplæringen er forskjellig, og det er andre ansvarsområder og oppgaver man kan utføre. Man kan fint jobbe seg opp til ting, men det betyr ikke at man er kvalifisert til å gjøre det. Jeg kan sette en veneflon, men jeg er ikke kvalifisert til å gjøre det så ved evt komplikasjoner betyr det at jeg har brudd på helsepersonellloven og kan risikere å miste jobben, autorisasjonen og bli anmeldt.

Og jeg vil si det er litt forskjell på å jobbe seg opp til en lederstilling, og å være kvalifisert til å utføre oppgaver som krever utdanning og autorisasjon. Jeg har venner som er høyt oppe i IT av selvlæring, men man trenger jo ikke autorisasjon og godkjenning av helsedirektoratet for å kunne utføre oppgaver der.

Anonymkode: fa66e...009

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller tatt arkivarutdanning, f eks grunnfag.

Anonymkode: 9ef36...f68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, da er det nytt evt, men som du sier, du vet ikke hva de jobber med, så da spørs det om de er sekretær eller helsesekretær? Opplæringen er forskjellig, og det er andre ansvarsområder og oppgaver man kan utføre. Man kan fint jobbe seg opp til ting, men det betyr ikke at man er kvalifisert til å gjøre det. Jeg kan sette en veneflon, men jeg er ikke kvalifisert til å gjøre det så ved evt komplikasjoner betyr det at jeg har brudd på helsepersonellloven og kan risikere å miste jobben, autorisasjonen og bli anmeldt.

Og jeg vil si det er litt forskjell på å jobbe seg opp til en lederstilling, og å være kvalifisert til å utføre oppgaver som krever utdanning og autorisasjon. Jeg har venner som er høyt oppe i IT av selvlæring, men man trenger jo ikke autorisasjon og godkjenning av helsedirektoratet for å kunne utføre oppgaver der.

Ja det er helt greit. Det var ikke akkurat dette vi diskuterte? Nå sporet det litt av her. Poenget er at det er ikke alltid sånne kurs er en dårlig idé om man har lang arbeidserfaring. Det er mye som kan kombineres.

TS kan ta kortere kurs eller fagskole. Det finnes fagskoler over store deler av landet og de er på 1-2 år. 

Det finnes også mange stillinger på finn. Feks kontormedarbeider på et pasienthotell der man må ha sykepleierbakgrunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Siden du er sykepleier i bunn, hvorfor tar du ikke videreutdanning innenfor adminstrasjon/ledelse? :) Sykepleier yrket kan brukes til så mye, og det finnes så mange videreutdanninger man kan ta.

Anonymkode: 3ffc3...632

Enig, ville også valgt noe innen organisasjon eller administrasjon og ledelse. Det NKI-kurset vil nok ikke hjelpe deg, de arbeidsgiverne du vil være aktuell for vil se etter høyere utdanning. Det er bortkastet tid (og penger). Flere steder kan du ta disse fagene på nett på offentlige høyskoler/universitet, koster som regel ikke mer enn semesteravgift og bøker, ingen skolepenger. 

Anonymkode: 48ec6...f11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig, ville også valgt noe innen organisasjon eller administrasjon og ledelse. Det NKI-kurset vil nok ikke hjelpe deg, de arbeidsgiverne du vil være aktuell for vil se etter høyere utdanning. Det er bortkastet tid (og penger). Flere steder kan du ta disse fagene på nett på offentlige høyskoler/universitet, koster som regel ikke mer enn semesteravgift og bøker, ingen skolepenger. 

Anonymkode: 48ec6...f11

om du ikke kommer inn på offentlige skoler, sjekk ut bi.

de har grunnutdannelse i ledelse.

1 år på deltid

Anonymkode: 235bd...f43

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg har utdannelse innen kontor og adm. søkt jobber i over 1 år. Ingen napp, ikke engang intervju. 

Anonymkode: 5ecc9...797

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg har utdannelse innen kontor og adm. søkt jobber i over 1 år. Ingen napp, ikke engang intervju. 

Anonymkode: 5ecc9...797

Hvilken utdannelse har du? Høgskole, fagskole, fagbrev,kurs? 

Anonymkode: e569a...3ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg ville heller sett på videreutdanning innefor ledelse og kontor istedenfor en helt ny utdannelse som kontormedarbeider, også fordi faget er mettet med BI studenter. Var selv på karriere veiledning for to år siden, fikk rett ut beskjed om at de fleste kontormedarbeidre i dag er BI studenter, og siden de da har en bedre utdanning en meg har jeg lite å stille med, kontormedarbeidere i dag har ofte mye med lønn, regninger og annen økonomi og gjøre og dermed er det mer attrakativ med de som har gått BI. Løsning ble helsesekretær, noe jeg tror du også burde sett på, da har du helsefagbakgrunnen så du vet hva det gjelder, men du kan, om du er heldig få en stilling som er kun kontorarbeid istedenfor legekontor eller i skranken på sykehus. Mtp utdanningen din får du nok tatt en del av det på realkompetansevurdering og dermed er det kun kontorbiten du må gjennom.

Takk for svar, det var mye bra info om kontormedarbeider-yrket her jeg skal ta med meg. Videre så har jeg utforsket helsesekretær, og dette er ikke noe for meg. Jeg valgte feil yrke i utgangspunktet. Veldig dumt ja. Jeg synes det er ekstremt utfordrende å skulle håndtere andres menneskers psykiske og fysiske helse samtidig som man har en stressende jobb på siden av. Jeg trives absolutt ikke med å ha ansvar for andre mennesker på denne måten. Jeg har snakket med flere som jobber som det og har forklart hvordan de jobber. Ofte er det akuttvurdering av pasienter, lab. prøver og holde oversikt på pasienters helse på venterom. Det er mindre type "kontor-jobb". Jeg vil i utgangspunktet vekk fra helse men forstår det blir vanskelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...