Gå til innhold

Turvenner og turvenninner. Ok å overnatte sammen i fjellet?

Anbefalte innlegg

Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er ei jente som har vært på turer med bare menn.

Før tenkte jeg... er det noen fare da,må vel kunne ha venner og gjøre ting sammen uansett kjønn.

Tror, eller vet flere av konene hjemme har vært sjalu til tider. Selv om det med et unntak ikke har skjedd noe,så står det ikke på tilbudene for å si det sånn.

Så skal jeg være ærlig så trur jeg det skjer mye rart.

Det skjer noe med tankegangen. Når du sitter på ei koselig hytte.  God og sliten i kroppen,delt flotte naturoplevelser,mat,kanskje en liten dram. De som nekter for det... ja de mener jeg er enten naive eller ville VIL se det.

Så jeg ville ikke tatt så lett på dette fremover Ts.  Min erfaring,som jo ikke er mer eller mindre enn Det, er at mange ser på turer som en egen god deilig boble utenfor verden.(meg selv inkludert) Det som evt skjer der,forblir der. 

Kan godt være jeg har møtt mange spesielt hensynsløse menn,men tror ikke det. 

Vi mennesker er mye mer styrt av instinkter enn vi liker å tro.

Anonymkode: 825ce...4a3

Dette er nettopp min erfaring også etter å ha vært på alenetur med en mann i et forhold. Han var ikke helt fremmed for at noe skulle skje for å si det sånn, og jeg tror det var denne spesielle settingen som gjorde det. Det var ikke så uskyldig som jeg i utgangspunket trodde å gå på fjelltur slik. Man blir liksom i en boble utenfor verden som du sier.

Anonymkode: 979c0...fc8

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns det er litt rart at folk er så redde for å sette grenser, jeg. 

Jeg anser meg ikke for å være spesielt sjalu, og synes bare det er positivt at han har et aktivt sosialt liv når jeg ikke kan være med. Vi gir hverandre mye rom. Men å legge av sted innover fjellet alene med en annen dame, attpåtil sove alene sammen i telt eller hytte? Nei, sorry. Der går grensa mi, og det tror jeg er gjengjeldt fra hans side også. 

Man kan jo i teorien trekke den der tillitsgreia så langt man bare vil. Hvis man stoler 100% på sin partner, så er det vel ikke noe i veien for at han drar hjem alene til en venninne en fredagskveld, drikker vin og overnatter? Kanskje også i hennes dobbeltseng, det gjør vel ikke noe, man stoler da på ham? Osv osv. De fleste vil likevel føle at det finnes grenser, det er noen ting man ikke ønsker at partneren skal gjøre, selv om man ikke kan bevise at det vil skje noe. Utroskap er tross alt temmelig utbredt, også ikke-planlagt utroskap hvor man ble så grepet av fjellufta og rødvinen og "carpe diem" at man ga etter for fristelsen.

Litt sjalusi er ikke negativt i mine øyne. I de forholdene hvor jeg har gitt faen i hvem kjæresten reiser på tur med, har det også vært fordi følelsene har vært døde og jeg har vært mentalt ferdig med hele fyren. Noen ofre kan man gjøre når man har valgt å få seg kjæreste, noen hensyn kan man ta.

• Liker 10
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Før tenkte jeg... er det noen fare da,må vel kunne ha venner og gjøre ting sammen uansett kjønn.

Tror, eller vet flere av konene hjemme har vært sjalu til tider. Selv om det med et unntak ikke har skjedd noe,så står det ikke på tilbudene for å si det sånn.

Det skjer noe med tankegangen. Når du sitter på ei koselig hytte.  God og sliten i kroppen,delt flotte naturoplevelser,mat,kanskje en liten dram. De som nekter for det... ja de mener jeg er enten naive eller ville VIL se det.

Så jeg ville ikke tatt så lett på dette fremover Ts.  Min erfaring,som jo ikke er mer eller mindre enn Det, er at mange ser på turer som en egen god deilig boble utenfor verden.(meg selv inkludert) Det som evt skjer der,forblir der. 

Nettopp.

Det kunne nok skjedd meg også, hadde jeg vært på vidda i dagesvis alene med en attraktiv kar, partneren min var milevis vekke, rødvinen kom på bordet, det var åpenbar kjemi, en type spenning jeg ikke hadde følt på årevis.. Ingen vitner, så hemmeligheten ville aldri komme ut.. osv.

Jeg er ikke et større menneske enn at jeg kunne gått på en smell i en sådan situasjon, gitt de riktige omstendighetene. Ingen er 100% rasjonell hvert øyeblikk av livet. Og derfor tenker jeg at det er greit å unngå å sette meg selv i situasjonen i utgangspunktet. Jeg flørter, jeg danser, jeg har det gøy sosialt, men jeg overnatter ikke med andre menn.

• Liker 5
Gjest Anonym Bruker
Skrevet

Mange som drar på en flere timers trabasiøs  lang fjelltur ser nok på muligheten for overnatting.    Kanskje oppfordre mannen din å følge i Lars Monsen sin fotspor m/ telt og la han ligge i teltet omlag 1 km ifra hyttegrendene.   Har selv overnattet til fjells på en hytte m/ fellesseng  saman m/ både menn og kvinner etter 5 timers gange.   Ikkje noe problem bortsett ifra noe øredøvende snorking ,og måtte ut i vind og regn å  gøre sitt fornødende ærend.    

Skrevet
6 hours ago, Tiurleik said:

Det kunne nok skjedd meg også, hadde jeg vært på vidda i dagesvis alene med en attraktiv kar, partneren min var milevis vekke, rødvinen kom på bordet, det var åpenbar kjemi, en type spenning jeg ikke hadde følt på årevis.. Ingen vitner, så hemmeligheten ville aldri komme ut.. osv.

Så fordi du ikke klarer å kontrollere deg og respektere partner, så regner du med at ingen andre klarer det heller? Ikke alle har lav moral eller dårlig impulskontroll.

Anonymkode: f3243...7fb

• Liker 1
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så fordi du ikke klarer å kontrollere deg og respektere partner, så regner du med at ingen andre klarer det heller? Ikke alle har lav moral eller dårlig impulskontroll.

Det er for enkelt å si det evt handler 100% om lav moral og impulskontroll.

I en ideell verden lever vi alle i et perfekt forhold,hele livet,til vi sitter på gamlehjem, og ville aldri "benytta sjansen" i en sånn situasjon. Sånn er det jo ikke. Ting svinger. Kanskje er det i litt tøffe  perioder av samlivet at aleine-tid blir prioritert. Da er en evt ekstra sårbar. 

Hvis du sitter på ei hytte aleine med en person av det motsatte kjønn. Er det store sjanser for at det er en person du liker veldig godt( du har tross alt valgt  å prioritere å tilbringe dyrebar fritid/ gjøre noe du liker å gjøre sammen) Og siden det trengs overnatting er dere såpass langt fra bosted at sjansen for å bli ferska er minimal.  

Om ikke det skjer noe på 1 tur. Så skapes det etterhvert en spenning. Hos en eller begge. 

Men det  blir påstand mot påstand uansett.  

• Liker 7
Skrevet

Jeg synes ikke det er greit, og det har ikke med sjalusi å gjøre, det har med respekt. En mann som sprader rundt sammen med andre damer enn sin kjæreste, og på denne måten disrespekterer forholdet, er ingen mann i mine øyne. 

Dette er ikke noe du kan eller bør nekte han, mener jeg, det er noe dere bør ha samme syn på.

Men det er en ting jeg reagerer på, og som jeg mener at diskvalifiserer deg fra å fortjene respekt fra en mann. Det er at du mener det er forskjell på om han er med en «pen dame» og en «stygg dame». For det første så er det slemt å diskriminere på grunn av overfladiske egenskaper; anta at pene kvinner har dårligere moral, for det andre vet du lite om menn. Forkastelige holdninger er det uansett.

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, a l'orange skrev:

Jeg synes ikke det er greit, og det har ikke med sjalusi å gjøre, det har med respekt. En mann som sprader rundt sammen med andre damer enn sin kjæreste, og på denne måten disrespekterer forholdet, er ingen mann i mine øyne. 

Dette er ikke noe du kan eller bør nekte han, mener jeg, det er noe dere bør ha samme syn på.

Men det er en ting jeg reagerer på, og som jeg mener at diskvalifiserer deg fra å fortjene respekt fra en mann. Det er at du mener det er forskjell på om han er med en «pen dame» og en «stygg dame». For det første så er det slemt å diskriminere på grunn av overfladiske egenskaper; anta at pene kvinner har dårligere moral, for det andre vet du lite om menn. Forkastelige holdninger er det uansett.

Veldig enig. Og må si, jeg som har opplevd utroskap, de damene han var utro med var ikke penere enn meg(jeg er helt midt på treet) , så utseende har ingenting å si. Det er heller væremåte og hvordan hun er mot han. 

Anonymkode: 61344...257

• Liker 5
Skrevet

Jeg hadde ikke likt det. Vi begge har venner av motsatt kjønn, men det er ikke normalt at vi er alene på tur og sover på samme rom når vi er sammen. Det handler ikke om at jeg ikke har tillit til han heller, det er bare noe jeg ikke syns passer seg når man er i forhold. 

Men alle må finne sine grenser der. Dere fikk heldigvis en fin prat, og har funnet hvor deres grenser går. 

Skrevet
9 hours ago, Tiurleik said:

Nettopp.

Jeg er ikke et større menneske enn at jeg kunne gått på en smell i en sådan situasjon, gitt de riktige omstendighetene. Ingen er 100% rasjonell hvert øyeblikk av livet. Og derfor tenker jeg at det er greit å unngå å sette meg selv i situasjonen i utgangspunktet. Jeg flørter, jeg danser, jeg har det gøy sosialt, men jeg overnatter ikke med andre menn.

På seg selv kjenner man andre. Jeg har ikke lyst å ha sex med noen bare fordi vi har en koselig stund sammen. Har hatt det koselig med mange mannlige venner gjennom årene, både som singel og usingel, men aldri hatt lyst ha sex med de. Dersom jeg skulle være velgid tiltrukket til noen, så hadde jeg ungått dem, ikke fordi jeg avr redd for å falle i senga deres, men fordi jeg ikke vilel latt følelsene utvikle seg

Vet også at mannen min ikke liker ONS eller har sex med hvem som helst. Han ville også blitt turned off om noen forsøkte få han til å være utro, for han setter andre sine mennesker sine følelser og velferd ganske høyt. Om noen syntes det var ok å såre andre på den måten ville han blitt i beste fall meget irritert. 

Anonymkode: 3414e...b9e

Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva skjedde med det ene unntaket?

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er nettopp min erfaring også etter å ha vært på alenetur med en mann i et forhold. Han var ikke helt fremmed for at noe skulle skje for å si det sånn, og jeg tror det var denne spesielle settingen som gjorde det. Det var ikke så uskyldig som jeg i utgangspunket trodde å gå på fjelltur slik. Man blir liksom i en boble utenfor verden som du sier.

Anonymkode: 979c0...fc8

Jeg hadde aldri tatt initiativ til noe selv, men hadde jeg fått tilnærmelser og var tiltrukket hadde det jo vært fristende, særlig siden det er liten sjanse for å bli oppdaget. Hvordan var det for deg , var det vanskelig å avvise han? 

Jeg syntes ærlig talt tanken om fjelltur alene med en kjekk sprek mann høres litt pirrende ut. 🙈

Men tenker jeg på mannen min og det vi har sammen hadde det ikke vært verd å ta noen sjanser. Har vært trofast i alle år også.

Anonymkode: dd588...728

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, a l'orange skrev:

Det er ikke noe rart i det. Menn er visuelle. Så det er større sannsynlighet for at en mann er utro med en fotomodell enn ei dundre på hundre. 

Anonymkode: e9129...ecf

• Liker 2
Skrevet

Jeg klatrer og padler, hobbyer min mann ikke driver med. Det har skjedd at jeg har dratt på tur med bare én av mennene i klatre- eller kajakklubben. Menn på min alder og som ser bra ut. Menn jeg sikkert hadde vært interessert i om jeg var singel. Men det er jo der forskjellen ligger for meg. Jeg er ikke singel. Skal det at jeg plutselig er alene med kjekk man føre til at jeg er utro? Heldigvis har mannen min høyere tanker om meg enn det, så for han har det aldri vært et problem. Heldigvis. Jeg hadde følt meg rimelig bastet og bundet om jeg ikke skulle kunne dra på tur bare fordi jeg kom til å være alene med en mann.

Ofte er det slik at f.eks mann 30 år legger ut en melding i kajakklubbens gruppe på FB "Noen som blir med på tur til xxxx i helga? Tenkte å overnatte fra lørdag til søndag". Og om jeg svarer ja, skal jeg da trekke meg etterpå om det viser seg at det bare blir ha og meg? Selvsagt ikke.

Anonymkode: ed354...734

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg klatrer og padler, hobbyer min mann ikke driver med. Det har skjedd at jeg har dratt på tur med bare én av mennene i klatre- eller kajakklubben. Menn på min alder og som ser bra ut. Menn jeg sikkert hadde vært interessert i om jeg var singel. Men det er jo der forskjellen ligger for meg. Jeg er ikke singel. Skal det at jeg plutselig er alene med kjekk man føre til at jeg er utro? Heldigvis har mannen min høyere tanker om meg enn det, så for han har det aldri vært et problem. Heldigvis. Jeg hadde følt meg rimelig bastet og bundet om jeg ikke skulle kunne dra på tur bare fordi jeg kom til å være alene med en mann.

Ofte er det slik at f.eks mann 30 år legger ut en melding i kajakklubbens gruppe på FB "Noen som blir med på tur til xxxx i helga? Tenkte å overnatte fra lørdag til søndag". Og om jeg svarer ja, skal jeg da trekke meg etterpå om det viser seg at det bare blir ha og meg? Selvsagt ikke.

Høres veldig spesielt ut. 

• Liker 2
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du aldri blitt fristet? 

Hva tror dere spiller inn på om man blir fristet eller ikke? Egen selvtillit? Hvor bra forholdet man er i er? Har det mest med en selv å gjøre, eller mest med hvor tiltrekkende den personen man er alene sammen med er, eller omstendighetene? 

Anonymkode: dd588...728

Skrevet

Hei Ts. Jeg synes du reflekterer veldig bra. Uansett om han var utro på den hytteturen eller ikke utsetter han seg selv for mistenksomhet som ikke jeg ville klart å leve med. Jeg er av motsatt kjønn enn deg, men ville aldri vært fornøyd med at min kone hadde dratt på hyttetur med en annen mann. Da tror jeg faktisk at jeg hadde gått fra henne, for uvissheten om hva som skjedde på den hytta ville jeg ikke orket leve med i ettertid. 

Anonymkode: fca53...d25

• Liker 3
Skrevet
På 13.8.2018 den 13.20, AnonymBruker skrev:

Det står vel for så vidt i HI. Jeg kjenner at jeg syntes det var vanskelig at han overnattet alene med denne bestemte jenten som han setter stor pris på.  Og som jeg senere skriver, så skjønte han det litt bedre nå når jeg snudde problemstillingen. Vi har blitt enige om å annerkjenne at det kan være vanskelig å være den som sitter hjemme, og kommunisere bedre når det blir endringer i planene. Verre var det ikke. Jeg burde selvfølgelig bare ignorere alle som skal vri det til å gi meg holdninger og reaksjoner jeg ikke har, sikkert samme gjengen som kommenterer på artikler de ikke har lest, men det er vel en del av underholdningen når en først skriver noe på dette mediet.

Anonymkode: 0b6b4...7f3

Likevel ikke noe godt svar på hvorfor han skal slutte med noe pga at "du ikke likte det". Hva er det å ikke like? Om dere stoler på hverandre, er det galskap å gi opp noe fordi noen "ikke liker det", uten en eneste grunn annet enn at ens eget hode er på feil plass.

Anonymkode: 7c338...f0c

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Høres veldig spesielt ut. 

Høres helt 100% normalt ut. Folk greier å oppføre seg. Greier de ikke det, er det like godt at det ryker først som sist.

• Liker 1
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Likevel ikke noe godt svar på hvorfor han skal slutte med noe pga at "du ikke likte det". Hva er det å ikke like? Om dere stoler på hverandre, er det galskap å gi opp noe fordi noen "ikke liker det", uten en eneste grunn annet enn at ens eget hode er på feil plass.

Det er det opp til deg å mene, vi er bare mennesker, og de fleste som er i langvarige forhold har vel opplevd å få følelser for noen andre enn partneren. Så er det opp til en selv hva en gjør med det. Hverken jeg eller han er typen til å «kaste seg over den første og beste» og jeg lever godt med at vi dyrker interesser sammen med andre av begge kjønn. Heldigvis deler ikke han din mening om at det er galskap å ikke absolutt skulle sørge for å være alene med henne, det gjør han heller ikke, og synes det er greit å være mer tydelig på settingen i forkant. Så gjør jeg det samme. Det er turene som er det viktige her, og få dyrke interessene sine. Så jeg vet ikke helt hva det er du mener jeg påstår han skal slutte med? 

Anonymkode: 0b6b4...7f3

• Liker 1
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

I 9/10 slike fjellturer ville jeg sikkert ha vært trofast, og jeg har ingen planer om å være utro, jeg bare erkjenner at mennesker er mennesker (meg selv inkludert) og at de fleste kan gå på en smell gitt de rette omstendigheter, alkoholinntak, fysisk tiltrekning osv. Jeg tenker pragmatisk.

Selv om jeg ikke hadde gjort noe dumt på turen, så ville kanskje kjæresten min følt på en bekymring likevel, hatt en vond klump i magen, og det har jeg full forståelse for. Det meste er "tillatt" i vårt forhold, men vi gjør ikke fjelltur eller overnatting alene med det motsatte kjønn. Det er forbeholdt oss to. Alle par setter grensa et sted, og jeg synes ikke det er en veldig streng grense å ha. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...