AnonymBruker Skrevet 13. august 2018 #1 Skrevet 13. august 2018 Jeg kunne tenkt meg noen råd. Vi har en jente som fyller 2 år i hvert øyeblikk. Hun står opp klokken 07 hver dag, går i barnehage, og sover der fra ca 12-13. Utfordringen er at hun ikke sovner før nærmere 20.30 hver kveld. Hun er litt trøtt og sutrete rett etter at vi henter henne i barnehagen, men kvikner etter middag, og er kvikk og fin resten av dagen, også i barnehagen, så det virker som om hun får nok søvn selv om hun sovner så sent. Men alle får sjokk når jeg sier hvor sent hun sovner. Helsesøsteren mener hun bør sovne klokka 19. Jeg føler at uansett hva jeg gjør så sovner hun ikke før. Bør dagsovingen justeres? Noen som har erfaring eller tips? Sånn sett er det ingen krise at hun sovner så sent, hun virker opplagt, men det hadde vært greit med litt voksentid på kvelden, og tid til husvask og andre ting. Blir ikke gjort så lenge hun er oppe Anonymkode: 5f195...f93
Gjest Mass Skrevet 13. august 2018 #2 Skrevet 13. august 2018 Det høres da ut som at hun har det toppers! Hvorfor gjøre noe annerledes da? Min 2 åring er likedan. Blir lagt kl 19, men styrer på i sengen til kl 20.30-21. Jeg lar henne bare styre på. Det er ikke mer jeg får gjort likevel.
AnonymBruker Skrevet 13. august 2018 #3 Skrevet 13. august 2018 1 minutt siden, Mass skrev: Det høres da ut som at hun har det toppers! Hvorfor gjøre noe annerledes da? Min 2 åring er likedan. Blir lagt kl 19, men styrer på i sengen til kl 20.30-21. Jeg lar henne bare styre på. Det er ikke mer jeg får gjort likevel. Utfordringen min er at jeg ligger inne hos henne til hun sovner. Har ikke tatt den kampen enda, og gruer meg veldig, men når leggingen tar så lang tid tvinger det seg frem, for nå mister jeg nesten hele kvelden. Anonymkode: 5f195...f93
Wonders Skrevet 13. august 2018 #4 Skrevet 13. august 2018 Vår toåring sovner ofte på under 15 minutter kveldstid. Vi startet å justere sovingen på dagtid i bhg da hun begynte å bli slitsom på kvelden og brukte lang tid på å sovne. Slik som du beskriver, ts. Da var hun akkurat blitt 2 år. Nå er hun 2 år og 5 måneder, og nå er det helt slutt på tilrettelagt soving i bhg. Om hun sovner av seg selv på husken eller noe på ettermiddagen så lar de henne sove en halv time. Men ellers ingen soving. Hun er i seng fra halv syv til syv. Sovner senest halv åtte. Jeg synes ikke barnet skal være vanskelig å legge. Eller bli så trøtt at de blir survete av mangel på søvn. Hun får jo jeksler også, som bidrar til litt surving.
AnonymBruker Skrevet 13. august 2018 #5 Skrevet 13. august 2018 Min erfaring er at når jeg har lagt jenta bittelitt for sent, (det et nesten snakk om minutter) holder hun det gående lenge. Men legger jeg henne tidlig(ere), sovner hun raskt. Uten unntak. Kan det være at hun er på kanten til å være overtrøtt når du legger henne, og at hun derfor ikke greier å finne roen med en gang? Anonymkode: 54c83...3b1 2
Gjest BearMama Skrevet 13. august 2018 #6 Skrevet 13. august 2018 Min på 3 legge seg selv klokka 19, men han ligger allikevel å romsterer en god stund etterpå. Han hadde en periode der han ville vi skulle sitte med han, men der satt vi ned foten og var superkonsekvent på at når det var natt var det natt og det bl eventen dulling, tulling eller oppmerksomhet. Vi tok han aldri opp når han klaget og gråt han sto vi bare i mørket uten å bevege oss bort fra sengen. Han ville hovedsaklig ned på gulvet og leke eller inn op stuen så når han til slutt innså at det ikke skjedde og at ved klaging så satt vi bare på gulvet med ryggen til og ignorerte han så ga han opp etter en knapp uke. Nå ligger han med kosebamse med musikk og nattlys og underholder seg selv. Det ble også stor bedring da vi endret dupp fra 11-12/11.30-12.30. Han sovner raskere når han ikke sover etter det.
AnonymBruker Skrevet 13. august 2018 #7 Skrevet 13. august 2018 Enten så fortsetter dere med de rutinene dere har en stund til, og tenker at "vi gjør det sånn, og det fungerer for oss". Eller så bestemmer dere dere for at dette ikke fungerer for dere, og gjør enkle endringer for å se om det hjelper. Den enkleste endringen her må være å kutte ned på eller slutte med dagsoving. Anonymkode: 3d49b...405 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2018 #8 Skrevet 13. august 2018 Vår toåring sovner også mellom 20.30-21, og våkner som regel 06.30. Hun sover to timer på dagtid, fra 12-14. Jeg synes ikke 20.30 er spesielt sent, det justeres sikkert litt tilbake når de slutter å sove på dagtid. Hvis du bruker lang tid på å sitte inne hos henne før hun sovner, er det kanskje det dere bør endre? Anonymkode: 063c4...106 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2018 #9 Skrevet 13. august 2018 4 hours ago, AnonymBruker said: Utfordringen min er at jeg ligger inne hos henne til hun sovner. Har ikke tatt den kampen enda, og gruer meg veldig, men når leggingen tar så lang tid tvinger det seg frem, for nå mister jeg nesten hele kvelden. Anonymkode: 5f195...f93 Gjorde akkurat som deg.. funka dårlig! Nå sitter jeg inne hos jenta mi i 15 min, synger litt og forteller et eventyr, så er det nattinatt. Litt gråt kan det bli, men det tåler vi begge. Hun sovner kjapt etter at jeg har gått ut, i motsetning til før da jeg satt der til hun sovnet. Anonymkode: 1735b...eba 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2018 #10 Skrevet 13. august 2018 Hvor lenge sover hun på dagtid da? Vi kuttet ut dagsovinc når han var 2 år og 4 mnd. Ved 2 år gikk vi ned til 1 time. Anonymkode: aa0fb...1cc
AnonymBruker Skrevet 13. august 2018 #11 Skrevet 13. august 2018 Det høres ut som en vanlig og god soverutine på barnet deres. Dere voksne får legge dere litt senere for å få mer tid til dere selv. Dette bør ikke gå på bekostning av barnets rutiner. Anonymkode: 86f76...ab2
AnonymBruker Skrevet 13. august 2018 #12 Skrevet 13. august 2018 Utfordringen er nok at vi sitter hos henne til hun sovner. Da går det mye tid. Jeg vet ærlig talt ikke hvordan jeg skal unngå det heller. Hvis jeg går ut står hun opp selv og begynner å leke (hun greier å klatre ut av sprinkelsengen, så vi har byttet den ut med juniorseng). Tips til hvordan håndtere dette? Anonymkode: 5f195...f93
AnonymBruker Skrevet 13. august 2018 #13 Skrevet 13. august 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Utfordringen er nok at vi sitter hos henne til hun sovner. Da går det mye tid. Jeg vet ærlig talt ikke hvordan jeg skal unngå det heller. Hvis jeg går ut står hun opp selv og begynner å leke (hun greier å klatre ut av sprinkelsengen, så vi har byttet den ut med juniorseng). Tips til hvordan håndtere dette? Anonymkode: 5f195...f93 Gå inn på rommet og sette henne opp i sengen i det øyeblikket hun treffer gulvet. Tar noen kvelder, så forstår hun. Vi brukte 1 time første kvelden, 30 min andre og tredje kvelden var det bare to ganger ut av sengen:) Anonymkode: aa0fb...1cc
Anonym90059005 Skrevet 13. august 2018 #14 Skrevet 13. august 2018 (endret) Skjønner ikke problemet i det hele tatt. Om barnet sovner 20.30, så har dere vel typ 3.5t resten av kvelden til egentid. Om barnet sover til 7, så kan da dere være oppe til typ midnatt. Og det viktigste er vel at ungen har det bra, noe som virker å fungere veldig bra sånn som det er nå. Aldri skjønt de som absolutt skal ha ungen i seng før barnetv har begynt nesten, rekker knapt rydde bort middagen før det et kveldsmat og legging. Så sant man ikke er avhengig av å starte dagen 5-6 om morningen da. Hadde forresten heller valgt en 2-åring som sovner 20.30, og som sover i bhg, enn å absolutt skulle kutte dagsoving og ha en unge som er zombietrøtt fram til soving kl.19. Unger har også godt av å sove på dagen, bra for hjernen. Endret 13. august 2018 av Anonym90059005 3
AnonymBruker Skrevet 14. august 2018 #15 Skrevet 14. august 2018 Høres jo helt fint og normalt ut. Hun er sikkert b- menneske. Min gutt sovner heller ikke før 20.00-20.30 og våkner 07.00-07.30. Mye bedre det, enn at de sovner 6-7 og våkner i 5-tiden synes jeg Anonymkode: 1e60a...ca1 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2018 #16 Skrevet 15. august 2018 TS her. Jeg tenkte kanskje at det var på tide å justere dagsovingen siden hun sovner så sent, men tror dere altså at det er bedre hun får sove på dagtid og så heller sovne 20.30? Anonymkode: 5f195...f93
AnonymBruker Skrevet 15. august 2018 #17 Skrevet 15. august 2018 På 13.8.2018 den 9.11, AnonymBruker skrev: Jeg kunne tenkt meg noen råd. Vi har en jente som fyller 2 år i hvert øyeblikk. Hun står opp klokken 07 hver dag, går i barnehage, og sover der fra ca 12-13. Utfordringen er at hun ikke sovner før nærmere 20.30 hver kveld. Hun er litt trøtt og sutrete rett etter at vi henter henne i barnehagen, men kvikner etter middag, og er kvikk og fin resten av dagen, også i barnehagen, så det virker som om hun får nok søvn selv om hun sovner så sent. Men alle får sjokk når jeg sier hvor sent hun sovner. Helsesøsteren mener hun bør sovne klokka 19. Jeg føler at uansett hva jeg gjør så sovner hun ikke før. Bør dagsovingen justeres? Noen som har erfaring eller tips? Sånn sett er det ingen krise at hun sovner så sent, hun virker opplagt, men det hadde vært greit med litt voksentid på kvelden, og tid til husvask og andre ting. Blir ikke gjort så lenge hun er oppe Anonymkode: 5f195...f93 Barnehagen bør begynne å vekke henne etter halvparten av den tiden hun sover nå. Endrer ikke det kveldssovingen så bør hele dagsovingen kuttes. Anonymkode: 73d89...10b
AnonymBruker Skrevet 15. august 2018 #18 Skrevet 15. august 2018 På 13.08.2018 den 9.11, AnonymBruker skrev: Jeg kunne tenkt meg noen råd. Vi har en jente som fyller 2 år i hvert øyeblikk. Hun står opp klokken 07 hver dag, går i barnehage, og sover der fra ca 12-13. Utfordringen er at hun ikke sovner før nærmere 20.30 hver kveld. Hun er litt trøtt og sutrete rett etter at vi henter henne i barnehagen, men kvikner etter middag, og er kvikk og fin resten av dagen, også i barnehagen, så det virker som om hun får nok søvn selv om hun sovner så sent. Men alle får sjokk når jeg sier hvor sent hun sovner. Helsesøsteren mener hun bør sovne klokka 19. Jeg føler at uansett hva jeg gjør så sovner hun ikke før. Bør dagsovingen justeres? Noen som har erfaring eller tips? Sånn sett er det ingen krise at hun sovner så sent, hun virker opplagt, men det hadde vært greit med litt voksentid på kvelden, og tid til husvask og andre ting. Blir ikke gjort så lenge hun er oppe Anonymkode: 5f195...f93 Du... dere har en rutine som funker for dere og fortsett med det! Jenta di har det helt fint! Jeg har selv 2 små barn. Så å si ALLE barn er litt slitne/trøtt etter barnehagen. Når de kommer hjem, hviler litt, spiser middag, så kvikner de gjerne litt til. Noen dager er de veldig trøtte.. Ser mange her kommer med forslag til endring. Kan noen fortelle meg HVOROR de skal endre noe som helst? Hvorfor er det bedre om jenta legger seg kl 7 enn 8-8.30? Hun har en soverutine som funker bra, og har en dupp i barnehagen. Og ærlig talt.. noen helsesøstre er så 4-kantet. Barn er så forskjellige at det ikke går ann å sammenligne. Noen kutter ut dagsduppen i barnehagen som 2-åringer, andre venter gjerne til 3-3 1/2 år. Vår eldstemann la seg aldri før kl 8. når han var 2 år. Sovner som regel til samme tidspunkt som jenta di. Og det funket helt fint! Dessuten en annen ting som var viktig for oss: Eldstemann sov 1 time i barnehagen frem til han var 3 år. Da hadde han mer energi nårhan kom hjem. Det var viktig for oss å ha litt tid sammens med barna om ettermiddagen også. Det blir det ikke om de legger seg kl 7. Blir plukket opp i BH ca kl 4. Hjemme ca halv 5. Vi spiser middag, og er ikke ferdige før kl 5, oen ganger halv 6. Da liker vi gjerne å finne på noe etter det og bruke tid med barna.... Seriøst, gjør det som funker bra for dere! Ikke endre noe som hels... Anonymkode: e882f...337 2
Torfa Skrevet 15. august 2018 #19 Skrevet 15. august 2018 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du... dere har en rutine som funker for dere og fortsett med det! Jenta di har det helt fint! Jeg har selv 2 små barn. Så å si ALLE barn er litt slitne/trøtt etter barnehagen. Når de kommer hjem, hviler litt, spiser middag, så kvikner de gjerne litt til. Noen dager er de veldig trøtte.. Ser mange her kommer med forslag til endring. Kan noen fortelle meg HVOROR de skal endre noe som helst? Hvorfor er det bedre om jenta legger seg kl 7 enn 8-8.30? Hun har en soverutine som funker bra, og har en dupp i barnehagen. Og ærlig talt.. noen helsesøstre er så 4-kantet. Barn er så forskjellige at det ikke går ann å sammenligne. Noen kutter ut dagsduppen i barnehagen som 2-åringer, andre venter gjerne til 3-3 1/2 år. Vår eldstemann la seg aldri før kl 8. når han var 2 år. Sovner som regel til samme tidspunkt som jenta di. Og det funket helt fint! Dessuten en annen ting som var viktig for oss: Eldstemann sov 1 time i barnehagen frem til han var 3 år. Da hadde han mer energi nårhan kom hjem. Det var viktig for oss å ha litt tid sammens med barna om ettermiddagen også. Det blir det ikke om de legger seg kl 7. Blir plukket opp i BH ca kl 4. Hjemme ca halv 5. Vi spiser middag, og er ikke ferdige før kl 5, oen ganger halv 6. Da liker vi gjerne å finne på noe etter det og bruke tid med barna.... Seriøst, gjør det som funker bra for dere! Ikke endre noe som hels... Anonymkode: e882f...337 Enig! Ganske overrasket over helsesøsteren. Mye forskning i den senere tid viser at barn har individuelle sovemønstre. Noen trenger mye søvn, noen lite, noen sovner tidlig og andre sent. Dette burde helsesøstre tatt høyde for istedenfor å stresse moren på dette. Datteren min er forresten likedan. Da hun bar barn sovnet hun rundt 20.30-21.00 og spratt opp rundt sju, mens jeg var totalt motsatt trøtt før barne-TV og trengte 10-12 timer søvn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå