leela Skrevet 11. mars 2005 #1 Skrevet 11. mars 2005 Hva passer til forrett når jeg skal lage marinert helstekt indrefilet av okse til hovedrett? Sjokolademousse til dessert tror jeg.
Nilma Skrevet 11. mars 2005 #2 Skrevet 11. mars 2005 Som en generell regel "bør" man ha fisk / sjømat til forrett når man har kjøtt til hovedrett. Denne oppskriften er en av mine absolutte favorittforetter (jeg har lagt den ut før, men en god ting kan ikke gjentas for ofte ): Lakseforrett. 2-3 hg røkt laks 1 beger Creme Fraiche (eller rømme) 1/2 bunt gressløk (eller litt mer) Rødløk Hakk laksen i små terninger, bland med Creme Fraiche og hakket gressløk. Smak evt. til med litt pepper. Kan serveres på to måter: 1. Skjær lange strimler av en agurk med potetskreller, form til en sirkel (pr.pers.) som fylles med lakseblandingen. 2. Server med ferdigkjøpte Melba Toast, evt. vanlig ristet loff. Pynt med rødløk i tynne strimler. Du kan også smake til med revet pepperrot i stedet for gressløk, evt. lage litt av hvert og lage to små agurksirkler pr. pers.
Gjest piaf Skrevet 11. mars 2005 #3 Skrevet 11. mars 2005 Det er også lurt å ta tilbehøret til hovedretten med i betraktning før du bestemmer forretten. Hvis du har tenkt å ha feks. fløtegratinerte poteter til indrefileten, er det best å unngå fløte i forretten og heller gå for noe med feks vinaigrette. Og "dominerende" grønnsaker som inngår i hovedretten (feks. tomater) bør heller ikke være en del av forretten. Det er bare å tenke variasjon og kontraster, både i smak, farge og konsistens!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå