Gå til innhold

Venninnen min sa hvorfor hunder ikke spiser når de er alene, stemmer dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har så lenge jeg kan huske alltid lurt på hvorfor hunden min aldri spiser eller drikker når den er hjemme alene. Mat og vannskålen er like full når jeg kommer hjem, og når jeg kommer hjem så kan han f.eks gå bort til skålen og drikke som om han var tørst. Min venninne sa at det er fordi hunder er redde for å sette noe fast i halsen når de er alene, og venter derfor til det er noen der.

Er det noe sannhet i dette?

Anonymkode: cb32d...dae

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei ikke en sannhet i det. Men hunder er flokkdyr, de spiser med flokken.Har en som kun spiwer når vi er hjemme, og en som spiser uansett. Mine drikker når de er tørste, selv om ingen er hjemme.

Anonymkode: c5698...34e

• Liker 16
Skrevet

Nei, bare tull. Riktig at en del hunder ikke spiser (med mindre de virkelig skulle være skikkelig sultne, da, det skal mye til for at en hund ville sultet seg ihjel bare fordi ingen var innom) uten eieren eller andre til stede, men det er ingen verdens ting som tilsier at det skulle skyldes at de er redde for å sette ting i halsen. Ikke at dette er mulig å spørre dem om heller, for å si det sånn, men det er virkelig ikke blant teoriene om hvorfor. Brukeren over meg her treffer derimot bedre enn din venninne som enten bare har diktet opp noe selv for å fleipe med deg eller trodd på noen andre som enten fleipet med henne eller ikke ante hva de snakket om..

Anonymkode: 19a87...916

• Liker 7
Skrevet

Tror ikke det. Slik er hunden min også. Bortsett fra at hun ikke spiser, hvis andre passer henne. Hun gjør ikke fra seg på tur, hvis ikke jeg går med henne. Hun ligge kun i et hjøre, hvis noen andre passer henne. Hun er spesiell. Hun er omplasseringshund. Hun er en enmannshund. Hjemme er hun trygg, og kan være alene. Hun bryr seg ikke om jeg lukker døra, og fortsetter å sove. Men spise og drikke gjør hun ikke, når jeg ikke er hjemme. Jeg har kamera overvåkning inne hjemme, så jeg kan følge med på hva hun gjør, når hun er alene gjennom en app på telefonen. 

Anonymkode: 243df...0d1

Skrevet

Bare tull, ene bikkja mi spiser katten sin mat om jeg ikke er hjemme 😄 Det handler nok om hundes personlighet.

• Liker 4
Gjest Uhumskheter
Skrevet

Jeg må teipe igjen kjøleskapsdøra, ellers går bikkja og forsyner seg selv når jeg ikke er hjemme. 😅

Skrevet

Hunden vår spiser og drikker akkurat når han vil, gjerne midt på natta- jeg våkner av det. Og kattematen forsvinner på mystisk vis hvis vi glemmer å fjerne skåla når vi er borte. 

Anonymkode: 9b096...c7f

• Liker 1
Skrevet

Det skyldes som regel at de er såpass anspente og ukomfortable med å være hjemme alene at de ikke klarer spise. Du ser det samme på hunder som ikke tar godbiter når de utagerer mot andre hunder, f.eks. Det er en fysiologisk mekanisme som vi også har - om vi er så anspente at magen knytter seg så frister det som regel heller ikke med mat.

• Liker 2
Skrevet

Min spiser og drikker og tygger tyggebein når jeg er borte, og samler grisen og tyggebeinet sammen og legger det ved utgangsdøren. Er en treningssak å gjøre så de klarer seg selv. Hun klarer seg alene i mange timer også.

Anonymkode: ad07a...fc1

Skrevet

Min hund ville spist hele tiden om han hadde muligheten til det. Mat fortæres også når han er alene, men han utviser ikke tegn på stress mtp å være alene hjemme.

Anonymkode: 4d9fc...bb2

Skrevet

Mine spiser uavhengig om vi er hjemme med dem eller ikke. De spiser når de er sultne, er de mette lar de skålen være. 

Skrevet

Bare tull. Hadde hunden min hatt mat tilgjengelig hele tiden, hadde hu seriøst spist seg ihjel. 

(jeg tuller ikke: naboen hadde ifjor fritert pomfri i frityrgryte, også helte han ut restoljen over grusen på gårdplassen vår (har samme innkjørsel - og hunden min som gikk løs på den ingjerda plassen vår spiste såklart grusen fordi det var noe frityrolje på det.... Endte såklart dramatisk men bra til slutt - måtte til dyrlegen i all hast og jada, hun hadde svelget en halv kilo med småstein. Gikk heldigvis bra.)

Hu lille frøkna mi er vartfall ikke redd for å sette mat i halsen alene, for å si det sånn. (og ja, hun får nok mat, hun er bare et bunnløst matmonster uten like)

Anonymkode: 30b2d...7ed

• Liker 2
Skrevet

Pepperkaker som juletrepynt ble ikke gjentatt etter at vår Labrador helt uten frykt for å spise alene hadde introdusert oss for konseptet «horisontalt juletre».

• Liker 5
Skrevet

Nei, jeg har lært at hunder sparer på godene så derfor venter de til du kommer hjem så de ikke går tomme ettersom de ikke vet hvor lenge blir alene. Vet ikke om det stemmer heller, men tviler på at det er sette-fast-i-halsen som er problemet.

Anonymkode: a6c8e...bbd

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Pepperkaker som juletrepynt ble ikke gjentatt etter at vår Labrador helt uten frykt for å spise alene hadde introdusert oss for konseptet «horisontalt juletre».

Her har vi opplevd både hunder som åpnet julegaver med konfekteske i og knekte nøtter når de var alene hjemme... 

• Liker 2
Skrevet

Tror nok ikke det er greia. Hadde du f.eks. latt en pølse ligge på stuebordet ditt hjemme, hadde nok hunden vært rask med å stjele den og spise den mens du var borte. Men pga. flokkmentaliteten spiser de ofte sammen med eierne sine. De fleste hunder jeg kjenner som ikke får mat til faste tidspunkter, spiser når eieren spiser.

• Liker 1
Skrevet

Godbiter jeg legger igjen på gulvet før jeg drar på jobb forsvinner i løpet av dagen her. Det samme hadde nok skjedd om jeg la igjen en biff eller pølse. 

Men tørrfôr, det gidder han ikke spise når han er alene. 

Anonymkode: db41a...fc9

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde seriøst fått meg en god latter om en venninne hadde fortalt dette, i all seriøsitet, til meg. Leste hundene det i avisen da, eller? 

Man utvikler ikke en frykt ut av intet. Vil tro at hunder ikke har et sammensatt tankesystem at de kan tenke seg frem til at det er mulighet som kan skje.

Skrevet

Jeg har hatt en hund som spiste alt hun kom over, alene hjemme eller ei. Og en hund som omtrent spiser når vi står ved siden av å ser på. 

Kommer nom mye ann på personlighet og lynne. 

Hun som spiste alt var en veldig trygg og god hund, kun usikker i bil og ved torden vær. Veldig trygg på seg selv. 

Hun som ikk spiser er av den urolige typen, står å venter i vinduet til vi kommer hjem. Er litt mer skvetten av seg på tur f.eks. Litt mer usikker på seg selv. 

Anonymkode: 30b8f...822

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...