Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har gått vg1 teknikk og industriell produksjon og vg2 industriteknologi, og holder på med et fagbrev i den retningen. Skal gå videre på skole når jeg har tatt fagbrev, og har lyst til å gå elektroingeniør ved NTNU etter forkurs om et år eller to. Så lenge man går forkurs så har det ikke noe å si at man ikke har gått elektro, sant? Om jeg har forstått det riktig kan man gå forkurs når man mangler studiekompetanse eller realfagene eller begge, og ikke trenger relevant fagbrev for å gå forkurs?

Anonymkode: 36b12...2eb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De aller fleste elektroingeniører har ikke gått elektro, de fleste kommer fra almennfag/studiespesialisering.

Forkurs vil gi deg de fagene de hadde på studiespesialiserende du ikke hadde på yrkesfag.

Elektro er en utdanning for elektrikere, elektroingeniør har helt andre arbeidsoppgaver enn en elekriker. En ingeniør planlegger hvor tykk kabelen skal være og hvor den skal gå fra og til. En elektriker lutfører arbeidet, legger og terminerer denne kabelen.

Anonymkode: a5a04...dd5

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Når du har fått fagbrevet tar du påbygg, slik at du får gen.studkomp. Deretter er det Y-veien inn på høgskole. https://www.ntnu.no/studier/biele/alternative-veier-til-teknologi-og-ingeniorfag

Anonymkode: d3de6...190

Nja. Jeg har ikke behov for påbygg-fagene for å bli ingeniør. På påbygg tar man bare 2p-matte uansett, så jeg tror nok jeg ville hatt mer utbytte av et forkurs. 

• Liker 2
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nja. Jeg har ikke behov for påbygg-fagene for å bli ingeniør. På påbygg tar man bare 2p-matte uansett, så jeg tror nok jeg ville hatt mer utbytte av et forkurs. 

Da tror jeg du misforstår STORT. For å studere på universitet er du nødt til å ha generell studiekompetanse - fordi det er inngangsbilletten til å være i stand til å studere. Du får kanskje ikke bruk for påbyggfagene på ingeniør studie, men det spiller ingen rolle når det er et krav om generell studiekompetanse for å studere.

På et forkurs får man tatt bare realfagene man mangler, men ikke studiekompetanse.

Anonymkode: d9ae2...d18

• Liker 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Da tror jeg du misforstår STORT. For å studere på universitet er du nødt til å ha generell studiekompetanse - fordi det er inngangsbilletten til å være i stand til å studere. Du får kanskje ikke bruk for påbyggfagene på ingeniør studie, men det spiller ingen rolle når det er et krav om generell studiekompetanse for å studere.

På et forkurs får man tatt bare realfagene man mangler, men ikke studiekompetanse.

NTNU tilbyr forkurs slik at man i unngår påbygg

Anonymkode: a8b19...656

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://www.ntnu.no/studier/252fk

"Dette forkurset er for deg som ikke fyller opptakskravene til ingeniørutdanningene. Forkurset er spesielt rettet inn mot personer med yrkesutdanning og praksis som ønsker å ta høyere teknisk utdanning. Utvalget av fag, vinkling av stoff og undervisningsmetoder er tilpasset dette."

"Det er tre mulige kvalifiseringsgrunnlag:

1. Fagbrev eller fullført og bestått VG1 og VG2 fra andre studieretninger i VGS enn studieforberedende retninger.

2. Generell studiekompetanse.

3. Grunnskole og minst 5 års praksis."

Jeg har ikke misforstått noen ting, jeg.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...