Gå til innhold

Min bacholergrad har ikke blitt registrert etter flere år, hvordan klage?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg søkte på kurs og studier relevant til min bachelorgrad. Graden fullførte jeg for et par år siden, etter det har jeg jobbet og ikke studert. Men når jeg søkte på master og andre studier iår  fikk jeg vite om at graden ikke er fullført og heller ikke registrert, dermed er jeg ikke kvalifisert til studiene. Dette kom jo som et sjokk hos meg og jeg ønsker å klage på/saksøke universitet. Hvordan kan jeg det? 

Etter fullført grad søkte jeg flere jobber, og ble innkalt til mange intervjuer. Men fikk aldri jobb innen det jeg har studert. Jeg lurer faktisk på om det kan være en sammenheng mellom det at graden ikke var registrert som fullført og det at  jeg aldri fikk studierelaterte jobber.  Kan det være slik at arbeidsgiver har sjekket det opp med universitet jeg studerte på? Har dem lov til det, jeg leverte min karakterutskrift som viser gjennomført grad når jeg var på intervjuer. Nå er jeg rett og slett lei meg 😥 og kan ikke fatte at dette har skjedd og trenger veiledning på hva jeg kan gjøre? 🤔 

Anonymkode: c25ae...1c0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Saksøke? Hva med å bare plukke opp telefonen og RINGE studiekontoret for å høre hva som har skjedd? Voldsomt til drama da. 

Anonymkode: d8110...820

• Liker 7
Skrevet

Er du sikker på at du faktisk har fullført studiet? Altså, bestod i alle fag?

Anonymkode: e1f33...e7d

• Liker 2
Skrevet

Hvis du har bestått utdanningen skal du ha et vitnemål. Ikke en karakterutskrift. 

Det kan hende at det er et fag du mangler, slik som ex.phil eller perspektivemne (hvis du har gått ved NTNU for eksempel). 

Anonymkode: 3593c...f63

• Liker 5
Skrevet

Det første du gjør er å kontakte studiestedet og forklare saken. De kan finne ut hva som har skjedd og hjelpe deg videre. 

Anonymkode: bd4bc...74a

Skrevet

Som arbeidsgiver kan jeg med hånden på hjertet si at jeg aldri har sjekket utdanningen til noen ved å kontakte undervisningsstedet. Vil tro at den eneste grunnen til å sjekke dette ville vært hvis man mistenkte at noen oppga et studie som de faktisk ikke hadde tatt. Det hører vel strengt tatt til sjeldenhetene.

Så jeg vil tro at det er svært lite sannsynlig at det er fordi du mangler godkjenning på bachelorutdanningen at du ikke har fått jobb.

og som noen andre skrev her; nå man fullfører en bachelor eller mastergrad får man et vitnemål. Ikke bare en karakterutskrift.

• Liker 1
Skrevet

Reagert du aldri på at du ikkje fikk vitnemål? Arbeidsgiver kan ikkje sjekk det, men at du dukket opp karakter utskrift og ikkje vitnemål hadde sikkert enkelt sett på som eit rødt flagg..

• Liker 6
Skrevet (endret)

Hvilket universitet/ høyskole og hvor lenge siden er det?

Fikk du aldri vitnemål? Hadde noen form for avslutning?

Jeg har aldri sjekket opp vitnemål til søkere om de faktisk har den graden de sier de har, så skal vel litt til at arbeidsgiver i dine tilfeller har gjort dette?

Avhenger kanskje av type yrke? Jeg har kun ansatt folk i profesjoner som trenger autorisasjon, så da regner man jo med at autorisasjonskontoret har gjort jobben med å sjekke utdanningen.

Uansett: start med å kontakte utdanningsstedet og hør hva de har lagret på deg.

Endret av Saul
Skrevet

Kontakt studieveileder ved instituttet du hørte til. De kan nok hjelpe deg. Som andre sier, det kan være du mangler noe, eller at det bare rett og slett har skjedd en feil. 

Anonymkode: 8b382...150

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...