Opplyst Skrevet 12. august 2018 #1 Skrevet 12. august 2018 Det er noe ved Dolly Partons sang, Jolene, som rører meg langt inn i mannesjela. Det har gjort det lenge, men jeg har aldri helt klart å sette fingeren på det. Nå som jeg blitt eldre begynner jeg dog å forstå det mer. Det handler om en forelsket kvinne som setter mannen i sentrum, og desperat prøver å fravriste seg konkurransen fra andre kvinner. Jeg mener, hvilken mann ville ikke likt det? Likevel er ikke en populær sang mer populær enn kvinnene gjør den til, og Jolene er en svært populær sang blant kvinner også. Så mitt spørsmål er derfor hva det er kvinner liker ved Jolene? Jeg vet hvorfor jeg liker sangen, som mann, men jeg antar at kvinneperspektivet nødvendigvis må være noe annerledes. Derfor spør jeg deg som kvinne, hva det er du liker ved sangen Jolene?
Gnå Skrevet 12. august 2018 #2 Skrevet 12. august 2018 - Fin melodi. - Vakker, poetisk tekst (ikke bare "yeah, I love you baby") - Gjenkjennelse. Høre denne versjonen? Hilsen dame som elsker sangen.
visp Skrevet 12. august 2018 #3 Skrevet 12. august 2018 Jeg synes det er en sår og vakker sang. Så enkelt. Selv ville jeg aldri tryglet en annen kvinne om å holde seg unna mannen min. Vil at personen skal ville bli. 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2018 #4 Skrevet 12. august 2018 Det er vel noe med pathosen. Den godeste Dolly har laget mye bra, tidløse, låter. Et musikalsk geni. Anonymkode: 680f6...b5b 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2018 #6 Skrevet 12. august 2018 Fordi den er helt fantastisk: "I could never love again", "he is the only one for me","I am begging of you please dont take my man" "please dont take him even though you can." Jeg er så glad i den sangen og blir bare aldri lei av den. Jeg liker den fordi man liksom føler hvor glad hun er i han og hvor vondt hun har det fordi hun er så redd for å miste han. Hvorfor bry seg om "Jolene" sin skjønnhet, når man kan velge den som kan skrive sånne ting.. Anonymkode: b9a02...d89
AnonymBruker Skrevet 13. august 2018 #7 Skrevet 13. august 2018 Grusom sang, men nå er jo country dårlig musikk også Anonymkode: 54389...6c5
AnonymBruker Skrevet 13. august 2018 #8 Skrevet 13. august 2018 Selv om jeg synes det er en fin sang gir den meg ubehag. Den får meg til å kjenne på at det sannsynligvis alltid vil finnes en kvinne der ute som har en så stor appell og tiltrekningskraft at hun kan ta fra meg mannen min. Uansett hvor stor tro jeg måtte ha på at jeg er den eneste for han så er dette noe man ser skjer stadig vekk. Anonymkode: 829e2...5e0
Thyra Skrevet 13. august 2018 #9 Skrevet 13. august 2018 På 12.8.2018 den 20.07, Opplyst skrev: Det er noe ved Dolly Partons sang, Jolene, som rører meg langt inn i mannesjela. Det har gjort det lenge, men jeg har aldri helt klart å sette fingeren på det. Nå som jeg blitt eldre begynner jeg dog å forstå det mer. Det handler om en forelsket kvinne som setter mannen i sentrum, og desperat prøver å fravriste seg konkurransen fra andre kvinner. Jeg mener, hvilken mann ville ikke likt det? Likevel er ikke en populær sang mer populær enn kvinnene gjør den til, og Jolene er en svært populær sang blant kvinner også. Så mitt spørsmål er derfor hva det er kvinner liker ved Jolene? Jeg vet hvorfor jeg liker sangen, som mann, men jeg antar at kvinneperspektivet nødvendigvis må være noe annerledes. Derfor spør jeg deg som kvinne, hva er det du liker ved sangen Jolene? Det samme som ved andre sanger jeg liker. Melodien. Er melodien fengende, kan teksten handle om (nesten) hva som helst. 1
ikkerepresentativ Skrevet 14. august 2018 #11 Skrevet 14. august 2018 På 12.8.2018 den 20.07, Opplyst skrev: Det er noe ved Dolly Partons sang, Jolene, som rører meg langt inn i mannesjela. Det har gjort det lenge, men jeg har aldri helt klart å sette fingeren på det. Nå som jeg blitt eldre begynner jeg dog å forstå det mer. Det handler om en forelsket kvinne som setter mannen i sentrum, og desperat prøver å fravriste seg konkurransen fra andre kvinner. Jeg mener, hvilken mann ville ikke likt det? Likevel er ikke en populær sang mer populær enn kvinnene gjør den til, og Jolene er en svært populær sang blant kvinner også. Så mitt spørsmål er derfor hva det er kvinner liker ved Jolene? Jeg vet hvorfor jeg liker sangen, som mann, men jeg antar at kvinneperspektivet nødvendigvis må være noe annerledes. Derfor spør jeg deg som kvinne, hva det er du liker ved sangen Jolene? Gjelder det bare Dolly Partons versjon, eller generelt for flere versjoner? Jeg har generelt høy respekt for folk som klarer å forfatte en god tekst. Folk som både komponerer, fremfører og lager tekst med passe originalitet og autentisitet selv, er en utdøende rase. Alt profesjonaliseres i den forstand at ting blir flaterere, likere, spesialisert, noen lager beaten, noen lager lyrikken, ansiktet kommer fra et syngeshow eller youtube. Jeg tipper at når du blir eldre, så er det ikke like viktig hva de rundt deg hører på, og da er det lettere å høre kvaliteter i musikk som resonerer mer med litt dypere følelser og erfaringer selv. Da merker jeg at det er forskjell på sanger som høres generiske ut, og sanger som formidler en historie, eller blir personlige, sånn som denne sangen er en personlig henvendelse til denne Jolene. Ahem. Back 2 the women og hva de liker med sangen...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå